Het Grote Licht Vragen/Discussie Topic. (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Yorick    posted on 23-12-2006 13:50
Naar aanleiding van deze topic( Link ) leek het me leuk om een topic over licht te open. Waar we lekker kunnen discusseren en kleine vragen kunnen stellen.

eerste discussie:
Wat voor licht(kleuren) kan je gebruiken aan het begin van de avond.
en hoe kan je het beste een licht show opbouwen.

What do you think about Het Grote Licht Vragen/Discussie Topic. ??

Vote :   

djmamo    posted on 17-01-2007 22:50
het ligt ook een beetje aan de productie die er speelt en wie het licht doet.

www.moonentertainment.nl
DaDragon    posted on 18-01-2007 01:31
Poster: dj_jr
Naar aanleiding van deze topic( Link ) leek het me leuk om een topic over licht te open. Waar we lekker kunnen discusseren en kleine vragen kunnen stellen.

eerste discussie:
Wat voor licht(kleuren) kan je gebruiken aan het begin van de avond.
en hoe kan je het beste een licht show opbouwen.

mijn mening:

Welke lichten je gebruikt en hoeveel licht je aanzet is helemaal afhankelijk van het soort muziek en het soort feest.

Bij R&B, hip hop kan je natuurlijk moeilijk de strobo's gebruiken. Maar bij bijvoorbeeld hardstyle e.d. horen strobo's er gewoon bij.

Denk dat er ook geen vaste regels voor zijn. De LJ doet op dat moment wat hem/haar goed lijkt.

Er zijn uiteraard wel een beetje standaarden (voor kleine feestjes) wat er in ieder geval bij een drive-in bij hoort te zitten.
Zo zijn de parren de bekendste van het stel. Daarbij komend zijn wat leuke lichteffecten die de zaal vullen, en een goede strobo.
Dit is een beetje het minimum wat je nodig hebt om het tot een geslaagde avond te maken.

Voor grotere feesten komt er echter wel meer bij kijken. Dan kan je niet aankomen met 8 parren en 2 lichteffecten en een strobo. Dan is het aan te raden om meer licht mee te nemen (zoals scanners ed)

De opbouw is meestal vrij simpel. Maar is toch voor elke drive-in een eigen keuze wat hun het beste lijkt, en wat het beste uitkomt in de zaal.
greenman    posted on 18-01-2007 12:28
Ik vind dat je toch wel wat verschillend sweertjes moet maken. en niet de hele avond het zelfde progamma moet afspelen. 

En wat ook zo dom is is dat het licht zomaar wat doet het moet wel bij het nummer passen. Aan een nummer kan je meestal wel horen wat de sweer is en daar zoek je de kleuren bij.  Het is wel wat mer werk maar als je wat wil moet je er ook wat voor over hebben.

Dus welk licht je gebruikt is afhankelijk van de muziek. Vind ik dan.

neutje    posted on 18-01-2007 12:50
ik vind ook dat het aan de muziek ligt.

maar meestal doen wij het zo,
meestal laten we aan het begin van de avond de parren een beetje rustig aan en uit gaan, en pompen we de zaal vol rook.

en als het feest opgang is gaan de scans aan  en gaan de parren sneller aan en uit, en af een toe de strobo.
User edit by neutje on 18-01-2007 @ 12:52:11 (14%)
PatrickBeuken    posted on 18-01-2007 13:07
De belangrijkste factor is en blijft toch nog altijd het budget van de klant. Je kunt het zo mooi bedenken als je wilt, maar als de klant het niet kan betalen heb je er niks aan Happy, laughing
DaDragon    posted on 18-01-2007 13:55
Ok.. nieuwe discussie/vraag:

Wat moet er MINIMAAL in een drive-in disco aan licht zitten?
Ik weet dat het afhangt van hoe groot het feest is,  maar het is ook een discussie :D
Maar het gaat erom wat je minimaal aan licht nodig hebt om een leuke drive-in te kunnen zijn.

Zelf ben ik van mening:

8 parren
3 lichteffecten (goed vullend met veel kleuren)
1 rookmachine (is geen licht, maar versterkt het effect van het lichteffect wel)
1 goede strobo

Dit is echt het minimale denk ik.
PatrickBeuken    posted on 18-01-2007 13:56
Er is geen minimum.
Jorrit    posted on 18-01-2007 14:04
Precies, zonder geluid heb je geen feest, zonder licht wel...
en trouwens, op een klein feestje voor +/- voor 30 man zijn 4 parren ook genoeg...
neutje    posted on 18-01-2007 14:23
jah vind ik ook, het ligt eraan hoe groot de zaal is en het aantal mensen.
wij hebben 8 parren 56 en 2 scans 3 lichteffecten een rookmachine en een strobo.
als we voor veel mensen in een grote zaal moeten draaien dan huren we er een paar parren bij en scanners.

en inderdaad zonder geluid heb je geen feest, en zonder licht wel
greenman    posted on 18-01-2007 21:58
zonder geluid heb je inderdaat geen feest maar met licht heb je een beter feest. vooral als het een geheelis het maakt niet uit weat je gebruikt als het samen maar werkt. dat is toch zo
J-Rey    posted on 19-05-2007 20:25
Hallo,

Ik ben net nieuw hier en wil graag wat parren kopen en later nog andere lichteffecten..

Maar wat moet ik allemaal aanschaffen om de parren te bedienen enz..

Voor zover ik weet:
- Parrenset (compleet met lamp en kleurenfilter..)

Maar wat voor controller enz. heb je daar voor nodig?
En zodat je nog kunt uitbreiden..

Wie kan mij hier antwoord op geven?
Want ik ben hier een "noob" in..
neutje    posted on 19-05-2007 20:29
je heb ook dimmerpacks nodig, en wat betreft de controller ligt een beetje aan je budget
User edit by neutje on 19-05-2007 @ 20:30:15 (3%)
Nvie    posted on 19-05-2007 20:38
Het slimste is tegenwoordig DMX barren te nemen, en hier je parren aanhangen. Aan die DMX barren hang je dan 2 G-Clamps zodat je ze altijd en overal op kunt hangen. In je parren doe je lampen naar keuze (par 56 300 of 500 watt, par 64 500 of 1000 watt, meestal worden GE lampen geadviseerd voor on the road gebruik).

Dan heb je per balkje 1 dmx verlengkabel nodig van je controller naar je DMX bar, en als het even kan een DMX terminator om het overige signaal te termineren, elimineren en andere woorden voor afmaken.

Dan nog een 2x verlengkabel voor naar je controller en je bar, en dan moet je klaar zijn. Dan kun je nog kleurenfilters halen (Standaard volstaan wel een tijdje, voor iets moois moet je naar Lee filters kijken.)
A-flex    posted on 19-05-2007 20:45
Ik doe het meestal op deze manier
In het begin gewoon de spot's en de moving heads op shutter open idd de scans
daarna begin je met wat gobo's
dan begin je met strobo en gebriuk je de prisma op ja scans en die van de moving heads en gaan de parren gewoon uit.
maar dit hangt natuurlijk sterk af van de muziek
neutje    posted on 19-05-2007 21:59
en als ik jou was zou ik narrow spots in de parren doen, dat vind ik het mooist.
maarjah je moet zelf maar ff kijken wat je zelf het mooiste vind

OneSixty    posted on 19-05-2007 23:08
dmx barren zijn het modernst en ook goed voor als je wild uitbreiden, maar ze zijn ook het duurst.
je kan ook bv een lite4 nemen en dan heb je 4 gewone schuko uitgangen, daar stop je dan 4 stekkerdozen in zodat je in iedere stekkerdoos weer 2 verlengsnoeren kan stoppen die naar je parren gaan. dan stuur je dus 8 parren op de goedkoopste manier aan.
 voor de parren raad ik de par56 met 500w ge lampjes aan (of raylight, dat is goedkoper)
User edit by OneSixty on 19-05-2007 @ 23:09:30 (1%)
Relight    posted on 02-06-2008 00:04
*Kick!*

Ja, ik weet dat er al meer dan een jaar geen reacties in dit topic geplaatst zijn, maar ik vond het toch de moeite waard om even op het eerste discussiepunt in te haken.

Ik heb namelijk ondervonden dat een groot deel van de 'lightjockeys' in discotheken tegenwoordig domweg knopjes staat te rammen in plaats van een opbouwende opzwepende sfeervolle lichtshow weg te geven. (BAM! Weer de Atomics aan op volle kracht een kwartier na de opening van de discotheek...)

Ik ben van mening dat wanneer er licht geschoven moet worden er eigenlijk maar twee belangrijke quotes in gedachten gehouden moet worden, namelijk: 'less is more' en 'get the cue'. 

'Less is more'
Wanneer je bijvoorbeeld een laser ter beschikking hebt, gebruik deze dan maar 3, 4 keer maximaal op een avond in plaats van het apparaat bijna non-stop aan te hebben. Het resultaat? Mensen praten over je lichtshow, ze hebben de laser maar heel even gezien, en daarom is het speciaal. Gebruik je de laser de hele avond, dan is de reactie aan het einde van de avond; 'puh, alweer laser'.
Spreek je speciale effecten dus maar enkele keren aan op een avond.

'Get the cue'
Probeer je in te leven in de muziek, en doe wat jij op dat moment bij de muziek voelt of vind passen. Komt er een 'cue' moment of gooit de discjockey een bepaalde break in de muziek die je niet zag aan komen? Gooi dan NIET na enkele seconden alsnog je blinders aan, dit staat erg onprofessioneel. Probeer op dat moment niet te laten merken dat je de break eigenlijk niet zag aankomen, dan heeft niemand er erg in dat jij de break hebt gemist.

Hoe ik normaal mijn lichtshowtje opbouw?
Aan het begin van de avond zet ik de movingheads of scans in een rustige shape. Alle verschillende spots krijgen (indien mogelijk) dezelfde gobo en ik laat deze meestal rustig roteren (laagste stand). De kleuren zijn meestal standaard donker roze en rood. Deze kleuren gebruik ik omdat dit donkere kleuren zijn, met lichte kleuren is namelijk de zaal goed zichtbaar, en dat nodigt geen mensen uit om op de dansvloer te gaan staan.
Een veel voorkomende fout is dat lightjockeys een lege zaal proberen te maskeren met rook. Dit is bijzonder irritant, je ziet niks voor ogen en krijgt af en toe heel fel licht in je gezicht, daarbij komt ook nog dat veel mensen gaan klagen over zogenaamde 'ademhalingsklachten' (onzin) wanneer ze veel rook zien. Daarom zet ik altijd hazers of een hazer in, zodat de ruimte op tijd gevuld is met 'haze', maar geen bezoekers irriteert, en eventuele 'beamshows' gehouden kunnen worden.
Het bovenstaande lichtstandje gebruik ik een tijdje zonder te veranderen. Hierdoor creër je al een 'wow'-effect wanneer je de kleuren in je intelligent licht verandert. Naar mate de avond vordert probeer ik (op de maat van de muziek) steeds meer verschillende afwisselingen te maken met het intelligent licht, hetzij met gobo's, shutter-chases, kleuren, iris enz. enz. 
Komt er een dikke 'cue' die ik echt verwacht of waar ik zeker van ben dat hij komt? Dan gebruik ik bijvoorbeeld de aanwezige stroboscopen in volle blind-mode of andere blinders of speciale effecten. Echter gebruik ik deze speciale effecten maar enkele keren zodat deze nog steeds 'speciale effecten' genoemd kunnen worden.

Aan het eind van de avond, bijvoorbeeld het laatste uurtje ga ik helemaal los en gebruik ik alle speciale effecten nog één keer op het juiste moment.

Btw. nu ik dit topic toch gekicked heb, iemand nog een leuk nieuw discussiepunt?   
Yorick    posted on 02-06-2008 20:21
Kan een lichtshow een avond maken of kraken?
DJADMIN    posted on 02-06-2008 20:25
Alle2 Happy, laughing Goede lichtshow kan de avond echt maken, slechte lichtshow kan de avond zeker voor een gedeelte kraken !
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Relight    posted on 02-06-2008 20:30
Ik ben zeker van mening dat een lichtshow een avond kan kraken. De avond maken; nee. Wel meedragen, als sfeerverhogend middel, aan een goede avond.

Als een discjockey een hele nette platenkeuze heeft en de platen strak in elkaar mixt oftewel helemaal super bezig is, en de lightjockey of lichttechnicus staat zomaar wat knopjes te rammen al dan niet compleet naast de maat van de muziek, met verkeerde 'blinder' en/of strobo momenten kan toch nog de avond enigszins voor een deel 'gekraakt' worden.

Andersom werkt dit namelijk niet. Al geeft een lightjockey of lichttechnicus een prachtige lichtshow weg, maar de discjockey zit er helemaal naast, qua platenkeuze, en met zijn BPM metertjes :P, dan wordt de avond door de gemiddelde bezoeker toch nog beoordeeld als 'kut'. 

User edit by Relight on 02-06-2008 @ 20:31:44 (4%)
Flexii    posted on 02-06-2008 20:36
Poster: Relight

Andersom werkt dit namelijk niet. Al geeft een lightjockey of lichttechnicus een prachtige lichtshow weg, maar de discjockey zit er helemaal naast, qua platenkeuze, en met zijn BPM metertjes :P, dan wordt de avond door de gemiddelde bezoeker toch nog beoordeeld als 'kut'. 

ja oke ik snap het wat je bedoeld  zo, maar als je een feest hebt in een zaal waar het of pik donker is of gewoon TL verlichting,, dan is het ook kut, dus wat dat betreft heb je beide gewoon nodig om een avond te maken,, je kunt ze bijna niet los van elkaar zien
Relight    posted on 02-06-2008 20:39
Oké, klopt. Ik ging van een ander soort situatie uit. Namelijk dat er gewoon fatsoenlijk licht en geluid aanwezig was en dat het helemaal aan de persoon erachter was om het te 'maken' of te 'kraken'.

Maar als je het in jouw opzicht gaat bekijken, dan heb jij natuurlijk ook gelijk. TL's of te weinig licht is ook 'kut'. Edit: en te weinig geluid, of slecht geluid ook.
User edit by Relight on 02-06-2008 @ 20:40:37 (17%)
Sandr    posted on 03-11-2009 10:50
Effe oude koeien uit de sloot halen. Maar dan hoef ik in ieder geval geen nieuw topic te openen.

In de discotheek waar ik resident ben hebben wij een best aardige lichtshow. Alleen staat er een lichttafel die (naar mijn mening) niet meer voldoet aan de eisen. Knoppen blijven wel eens hangen, en heel vaak gaat er iets fout (bijvoorbeeld 4 movingheads die wit licht moeten geven maar 1 is blauw).
het gaat om een Pulsar masterpiece 216.

We hebben ongeveer het volgende aan licht hangen aan?vierkante truss?dat omhoog en omlaag kan:

8 movingheads
20 par 64
8 kleinere strobo's (van die ronde)
2 grote strobo's
Martin magnum .... rookmachine
2 golden scans (enorme apparaten)
6 stage blinders met 6 lampen per blinder

Verder nog:
2 lasers
2 co2 kanonnen
3 confetti shooters
en wat standaard lampen die altijd aan staan (2 martin mania etc)

Nu wil ik weten, liggen de problemen echt aan de lichttafel of zit er misschien iets in de rest van het DMX circuit iets niet goed? (heb hier vrij weinig verstand van)

En wat zou een goede/betaalbare andere lichtsturing zijn?? Een pc of toch een tafel?

Ik ben benieuwd!

Play that funky music white boy....
Flexii    posted on 03-11-2009 10:58
Poster: Sandr
Effe oude koeien uit de sloot halen. Maar dan hoef ik in ieder geval geen nieuw topic te openen.

In de discotheek waar ik resident ben hebben wij een best aardige lichtshow. Alleen staat er een lichttafel die (naar mijn mening) niet meer voldoet aan de eisen. Knoppen blijven wel eens hangen, en heel vaak gaat er iets fout (bijvoorbeeld 4 movingheads die wit licht moeten geven maar 1 is blauw).
het gaat om een Pulsar masterpiece 216.

We hebben ongeveer het volgende aan licht hangen aan?vierkante truss?dat omhoog en omlaag kan:

8 movingheads
20 par 64
8 kleinere strobo's (van die ronde)
2 grote strobo's
Martin magnum .... rookmachine
2 golden scans (enorme apparaten)
6 stage blinders met 6 lampen per blinder

Verder nog:
2 lasers
2 co2 kanonnen
3 confetti shooters
en wat standaard lampen die altijd aan staan (2 martin mania etc)

Nu wil ik weten, liggen de problemen echt aan de lichttafel of zit er misschien iets in de rest van het DMX circuit iets niet goed? (heb hier vrij weinig verstand van)

En wat zou een goede/betaalbare andere lichtsturing zijn?? Een pc of toch een tafel?

Ik ben benieuwd!

Hey Sander,

Ik weet niet hoe oud alles is? Maar hoe ouder de apparatuur is hoe meer mogelijke oorzaken. Sensoren in movingheads kunnen niet meer goed werken waardoor wel eens kleurenwielen blijven hangen, de bekabeling kan verouderd zijn waardoor de dmx niet meer goed werkt en bijvoorbeeld een movinghead raar gaat doen (de laatste in de lijn).

Maar omdat jij aangeeft dat de lichttafel verouderd is (wordt volgens mij ook niet meer gemaakt, correct me if i'm wrong), er knoppen blijven hangen ed. Is de kans groot dat het aan de lichttafel licht, dat programmas niet meer goedwerken of dat programmas over elkaar heen draaien omdat knoppen blijven hangen.

Ik werk in een bedrijf dat licht&geluid verhuurd, ik heb al met vele software en lichttafels gewerkt, een simpele scene setter kost je nog geen 100 euries, de Grandma V2 kost 50.000 euries je snapt wel wat ik wil zeggen definieer betaalbaar?
Sandr    posted on 03-11-2009 11:07
Ja ik snap wat je bedoeld.

Het zit zo, we hebben een nieuwe lichtjockey sinds kort. Hij is echter nog maar 15 en ik weet niet hoe goed hij is zegmaar. Hij vond dat er eigenlijk een pc moest komen met lightdesk (oid) erop. Dit werkte veel makkelijk en het programma kostte niet zoveel. Er moet dan wel een pc met touchscreen bijkomen.

Is dit een goede, betrouwbare, proffesionele oplossing en wat kost het totaalpakket (lightdesk + pc).

En wat zijn andere, proffesionele tafels van rond de 1000 euro?

Play that funky music white boy....
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

131 Users online: 17 Guests (114 Unknown)
Pages generated today : 13.284
Most visitors online this month : 518
Lifetime Pageviews since 2003 : 237.963.843