Het Grote Licht Vragen/Discussie Topic. (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Yorick    posted on 23-12-2006 13:50
Naar aanleiding van deze topic( Link ) leek het me leuk om een topic over licht te open. Waar we lekker kunnen discusseren en kleine vragen kunnen stellen.

eerste discussie:
Wat voor licht(kleuren) kan je gebruiken aan het begin van de avond.
en hoe kan je het beste een licht show opbouwen.

What do you think about Het Grote Licht Vragen/Discussie Topic. ??

Vote :   

Dirkvh    posted on 23-12-2006 16:19
Poster: dj_jr
Naar aanleiding van deze topic( Link ) leek het me leuk om een topic over licht te open. Waar we lekker kunnen discusseren en kleine vragen kunnen stellen.

eerste discussie:
Wat voor licht(kleuren) kan je gebruiken aan het begin van de avond.
en hoe kan je het beste een licht show opbouwen.

Licht er natuurlijk vrijwel aan wat voor feest/optreden het is lijkt mij, ik denk da je je discussievraag iets uitgebreider moet uitleggen..
ScottB    posted on 23-12-2006 16:31
Ik zou in het begin van de avond altijd veel licht gebruiken en naar mate de muziek harder wordt minder licht en meer strobo's.

Yorick    posted on 23-12-2006 16:48
maar dat licht denk ok de muziek style

aan het begin gebruik in juist wijnig efx( laser, strobo's etc)
 en laat de lampen rustig bewegen met warme kleuren
Nvie    posted on 23-12-2006 21:36
De lichtshow hangt nauw samen met de muziek. Wil je een goede show neer zetten, ligt dit dus bijna in geheel aan wat de DJ draait.
Yorick    posted on 23-12-2006 22:08
Dat is waar,,, maar meestal is er toch wijnig contact tussen de Dj en de Lj( en andersom ook)terwijl dat best belangrijk is.

waar ik werk komen wel is gast dj's en er is wijnig contact tussen de Dj en Lj( en andersom ook),,
PatrickBeuken    posted on 23-12-2006 22:28
Daarom is het belangrijk dat de LJ zich goed voorbereid.
MuffHouse    posted on 25-12-2006 05:57
Poster: ScottB
Ik zou in het begin van de avond altijd veel licht gebruiken en naar mate de muziek harder wordt minder licht en meer strobo's.

Als het gaat om een feest en de zaal moet zich nog vullen, dan zou ik juist weinig licht een veel rook gebruiken, als je de zaal vel belicht dan krijg je het idee dat het leeg is (is het ook maar als het wat donkerder is, en er veel rook is valt het minder op)

PatrickBeuken    posted on 25-12-2006 11:33
Klopt... alhoewel je rook toch met mate moet gebruiken. Op veel locaties wordt mij tegenwoordig zelfs nadrukkelijk gevraagd geen rookmachine mee te nemen (i.v.m. brandsysteem, etc.)
Nvie    posted on 25-12-2006 11:39
Poster: PatrickBeuken
Klopt... alhoewel je rook toch met mate moet gebruiken. Op veel locaties wordt mij tegenwoordig zelfs nadrukkelijk gevraagd geen rookmachine mee te nemen (i.v.m. brandsysteem, etc.)

Meestal is het wel zo dat ze de brandmelding tijdelijk of op bepaalde plaatsen in het gebouw uit kunnen schakelen. Ook iets waar ik laatst last van had was een 'Climatisatie-Systeem' of hoe je zoiets dan ook mag pompen. Als men dat niet uit zet blijf je jezelf suf pompen...
PatrickBeuken    posted on 25-12-2006 12:04
Poster: Nvie
Meestal is het wel zo dat ze de brandmelding tijdelijk of op bepaalde plaatsen in het gebouw uit kunnen schakelen.

Joa, maar dat is ze vaak te veel gevraagd :P
Yorick    posted on 25-12-2006 12:06
rook geeft ook wel een gaaf efx als je er goede gobo's bij gebruikt net zoals tunnel
dan lijken het net lasers( bij groen en rood dan).
User edit by Yorick on 25-12-2006 @ 12:06:35 (20%)
MuffHouse    posted on 25-12-2006 13:22

Uhm ja, ik was vaak genoeg de rookmachine even aan het testen bij mijn werk, en dan opeens bedenken dat de rookmelders nog aan staan , dan weer als een beest rennen om ze op tijd uit te zetten
PatrickBeuken    posted on 25-12-2006 19:05
Hehe, heb ik eens in een sporthal gehad :P 'T probleem is dat je niet weet of het kwaad kunt... Dusja... dan krijg je er toch wel een beetje spijt van :P
Ft    posted on 25-12-2006 19:09

Je MAG niet overal zomaar brandmelder uitschakelen he... ook al let je dan meer op enzo... volgens de huidige 'regels' moet je bepaalde dingen persé hebben/aan hebben staan... Van de ene kant vind ik deze regels wel terecht, anders gaat het waarschijnlijk sterk achteruit met de veiligheid overal, maar van de andere kant vind ik dat je soms wel een beetje flexibel kan zijn Winking my eye
PatrickBeuken    posted on 25-12-2006 20:15
Als je ze uitzet moeten er voldoende BHV'ers aanwezig zijn. Meer regels ken ik niet. Maarja...
Chiron    posted on 05-01-2007 22:23
Kleur/stijl en intensiteit van je show hangt natuurlijk helemaal af van wat voor feesten je doet.. op de dancefeesten waar ik werk (techno, hardcore en 80's disco) houden we de inloop van de eerste 1 a 2 uur een beetje rustiger, meestal als ik zelf werk gooi ik er dan ook wat donkerdere kleuren in, blauw/groen chaseje of een roze dimmer chase in de moving heads, en parren op paars of donkerblauw. Ik kies er dan ook voor om het dan juist wat donkerder te maken, als je al het licht in het begin opentrekt dan heb je als bezoeker helemaal dat je in een lege zaal binnenkomt.

Als dan de eerste 'headliner' begint na de opwarm dj's  beginnen we meestal pas wat te spelen met de tafel, en bouwen het zo gaandeweg de avond/nacht op aan intensiteit, en het hangt natuurlijk ook helemaal af van wat voor muziek er gedraaid wordt Happy, laughing

Brandalarm gaat standaard uit als de hazer en/of Jem gebruikt wordt, anders hebben we hier binnen 3 minuten de brandweer voor de deur staan :p
greenman    posted on 16-01-2007 23:43
weet iemand waar je een tabel kan vinden van de licht opbrengst van een par 64/56 nsp wf en zo. ik zoek dus een plaatje waar in je kan zien hoe groot de licht vlek op de grond is bij een aantal meter met lumen of lux erbij.

dan nog een ding wat is het verschil in licht tussen par 56 long en par 56 short en par 64 longnose als er overal een midium lamp in zit. En dan weet ik natuurlijk wel dat de par 64 een groterwatage heeft maar zijn er dan nog meer verschillen tussen  

het zou mooi zijn als iemand iets weet wand ik kan het niet vinden.  

(ps) volgens mij als iemand dat schema heeft heb ik wel andwoord op mijn vragen
PatrickBeuken    posted on 17-01-2007 00:29
Poster: greenman
weet iemand waar je een tabel kan vinden van de licht opbrengst van een par 64/56 nsp wf en zo. ik zoek dus een plaatje waar in je kan zien hoe groot de licht vlek op de grond is bij een aantal meter met lumen of lux erbij.

Wat zoek je nou?? Een plaatje of een tabel?
De grootte van de lichtvlek op de grond is afhankelijk van de afstand van de par tot de grond, de hoek waarin de par hangt en de gebruikte lamp of raylight reflector.
Het aantal lux is o.a. afhankelijk van de afstand van de par tot de luxmeter en het type lamp dat in de par zit. Hoe dichter bij de lamp, hoe hoger het aantal lux en hoe hoger het wattage van de lamp, hoe hoger het aantal lux.
Ik vind je vraag heel erg onduidelijk en kan me heel lastig een voorstelling maken van wat er allemaal in dat plaatje / die tabel zou moeten staan.

Poster: greenman
dan nog een ding wat is het verschil in licht tussen par 56 long en par 56 short en par 64 longnose als er overal een midium lamp in zit. En dan weet ik natuurlijk wel dat de par 64 een groterwatage heeft maar zijn er dan nog meer verschillen tussen

Bij een long-par in vergelijking met een short-par zit de lamp dichter tegen de voorkant aan. De bundel van een short par is hierdoor wat wijder. Een par64 hoeft geen groter wattage te hebben dan een par56. In een par64 kan men bijv. net zo goed een 500W lamp doen als in een par56.

Dit lijkt me toch basiskennis die ik iemand die podiumtechniek studeert en die tevens in een theater werkt niet hoef uit te leggen.
User edit by PatrickBeuken on 17-01-2007 @ 00:34:15 (17%)
Yorick    posted on 17-01-2007 09:29
je hebt ook multi-par daar mee kan je de bundel zelf regelen door verschillende lensen.
greenman    posted on 17-01-2007 16:44
over die tabel en de par bij mij op school en in de theaters waar ik werk hebben ze geen par 56 omdat ze dat troep en speelgoed vinden. ik ben ze ook nog niet tegen gekomen in theaters. ze gaan er ook vanuit dat een par 64 1000w is minimaal wand aan minder heb je ook niets. dus zo doende weet ik dat niet. mij dan verteld is is dat een par 56 max 300 wat is . dus ik ging er vanuit dat dat zo is. maar nu ik bij de toneel vereniging het licht doe kom ik de par 56 tegen. en wil er wel wat meer van weten.

De tabel.
er zijn van die tabbeletjes waar in je kan zien per meter wat de licht opbregst is en hoe groot de bundel is.
dus bijv par 56 300w midium bij

1m  3000lx en een bundel met een diameter van 0,5m

2m ..................

enz

dan gaan ze er van uit dat de lamp recht naar benede schijnt.
nu is dit dan een voorbeeld maar ik zoek dus 3 tabelletjes die van:

par 64 1000w midium longnose
par 56 300w midium longnose
par56 300w midium short

dan nog over die multy par
het licht van een multy par is anders dan van een par. het is meer een kruising tussen een par en een fresnel of een pc (plano convex)

het is dus weer een ander type lamp. maar wel handig hoor

PatrickBeuken    posted on 17-01-2007 18:10
Hehe, ok... duidelijker Happy, laughing Misschien staat hier wat interessants.
greenman    posted on 17-01-2007 20:53
het is wel een goede site maar ik kon het er niet op vinden. Er stond wel wat over maar niet echt wat ik zocht .Er stond alleen iets over de hoek maar meer niet. Maar bedankt

Mijn zoektocht gaat door.

(ps) dat van die short en long dat de bundel dan wijder is wist ik wel maar ik wilde weten of er nog meen verschil was.  maar ik weet nu eenmaal minder van parren ik weet meer van: fresnellen, pc, profielspots (snijers),correctie filters en kracht stroom. daar kan je me alles over vragen
User edit by greenman on 17-01-2007 @ 21:16:10 (100%)
Yorick    posted on 17-01-2007 21:44
Je zou het ook op deze forum site kunnen vragen
djmamo    posted on 17-01-2007 22:04

Bij een long-par in vergelijking met een short-par zit de lamp dichter tegen de voorkant aan. De bundel van een short par is hierdoor wat wijder. Een par64 hoeft geen groter wattage te hebben dan een par56. In een par64 kan men bijv. net zo goed een 500W lamp doen als in een par56.

bij een longpar heb je een langere richt schagt, dus daar kun je beter mee spotten, een short nose, heeft een korte schagt en is meer voor het globaal belichten van je object.

de fitting van allebei de lampen zit op presies dezelfde plaats.

een par56 is normaal 500 watt en een par64 is normaal 1kw

poster: greenman
over die tabel en de par bij mij op school en in de theaters waar ik werk hebben ze geen par 56 omdat ze dat troep en speelgoed vinden. ik ben ze ook nog niet tegen gekomen in theaters. ze gaan er ook vanuit dat een par 64 1000w is minimaal wand aan minder heb je ook niets. dus zo doende weet ik dat niet. mij dan verteld is is dat een par 56 max 300 wat is . dus ik ging er vanuit dat dat zo is. maar nu ik bij de toneel vereniging het licht doe kom ik de par 56 tegen. en wil er wel wat meer van weten.

nou als ze dat speelgoed vinden mag je wel eens naar een ander theater gaan en een andere school. heb bij de koninklijke schouwburg in Den Haag gewerkt, en daar werden door flashlight/pieter smit, trailers vol par56 ook par64 binnen gereden.

wat voor school doe je roc in hilversum
www.moonentertainment.nl
greenman    posted on 17-01-2007 22:20
ik kan je ook vertellen waarom ze het troep vinden ze willen niet dat we alles met parren gaan belichten. en dat is ook logies dus het is niet helemaal waar  dat ze het zooi vinden . ze willen gewoon dat we andere lampen gebruiken .

en over het theater waar ik werk  hebben ze ook geen eigen par 56 en er zijn ook nog geen groepen geweest die ze mee namen.
ze zullen het dus wel gebruiken. maar bednkt voor de info. ik heb noch veel te leren. maar goed dat jullie er zijn.

User edit by greenman on 17-01-2007 @ 22:51:19 (100%)
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

76 Users online: 11 Guests (65 Unknown)
Pages generated today : 31.645
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.422.423