Waarvoor staat de dB aanduiding bij HP (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ScottB    posted on 26-11-2006 15:05
Ik ben langzaam naar een nieuwe koptelefoon aan het kijken. Als ik dan bij de specificaties kijk zie ik het frequentiebereik staan, het vermogen en nog iets dat altijd in dB wordt uitgedrukt. De eerste 2 specificaties begrijp ik wel alleen die laatste niet, meestal staan er dan 105,106 of 107 dB waar staat dit voor?

What do you think about Waarvoor staat de dB aanduiding bij HP ??

Vote :   

the-melody    posted on 26-11-2006 15:06
de decibels....
ScottB    posted on 26-11-2006 15:16
ja dat dB voor decibel staat weet ik ook nog wel :p Maar welke grootheid hoort bij deze eenheid en wat wordt bedoeld met die grootheid? Dat wil ik eigenlijk weten Winking my eye
lolbroek    posted on 26-11-2006 16:07
Hoe hardt ie gaat, SPL, de geluidsdruk?
ScottB    posted on 26-11-2006 16:55
Wat houd die geluidsdruk dan in? En moet die juist hoog of laag zijn?
Jelmer    posted on 26-11-2006 17:05
Het apparaat kan 107dB je oor in pompen. Hoe hoger de geluidsdruk, hoe meer herrie.
PatrickBeuken    posted on 26-11-2006 17:11
ciderke    posted on 26-11-2006 17:16
Grootheid: luidheid
eenheid: decibel

De luidheid (uitgedrukt in decibel) is een logaritmische schaal van de geluidsintensiteit (wat wij ervaren als 'volume'). Uitgedrukt volgens deze schaal;
luidheid= 10 log ( geluidsintensiteit / zwakste waarneembaar geluid)
ScottB    posted on 26-11-2006 17:19
Poster: PatrickBeuken
Wikipedia Happy, laughing

Daar had ik al gekeken Happy, laughing

Bedankt allemaal  Het is nu wel redelijk duidelijk Happy, laughing
kefco    posted on 26-11-2006 17:22
Decibel is een grootheid van geluidsniveau. Het is een logaritmische schaal die bij iedere db vermeerdering van 3 een verdubbeling van je geluidsdruk geeft. 103 Db is dus 2x 100 Db. Overigens is het niet goed voor je gehoor om zoveel db's je gehoorgang in te pompen door een hoofdtelefoon. Dit levert absoluut gehoorproblemen op welke ervoor zorgen dat je je vak als dj niet meer goed kan uitoefenen op een gegeven moment.

Ik principe is het zo dat ieder geluidsniveau boven de 90 DB al gehoorbeschadigingen opleverd wanneer je hier meer dan 15 minuten aan blootgesteld wordt. Houdt de hoofdtelefoon dus zo zacht mogelijk! bij bepaalde feesten ontkom je er niet aan om de hp hard te zetten in verband met geluidsdruk in de zaal. Maar probeer dit te voorkomen.

107 db is onmogelijk zuiver zonder vervorming door je gehoor waar te nemen.
PatrickBeuken    posted on 26-11-2006 17:27
in het midden van discotheekzalen ligt het meestal rond de 115db...
ScottB    posted on 26-11-2006 17:39
Maar die geluidsdruk is dus voornamelijk van belang als je vaak in ruimtes draait waar lang harde muziek is?
kefco    posted on 26-11-2006 18:50
Dat klopt, bij de meeste discotheken en feesten wordt de geluidsdruk opgebouwd. Het gehoor raakt zeg maar een beetje lui van al die grote trillingen. Als je aan het begin van de avond meet, zal je ongeveer 103 tot 105 db meten. Aan het einde van de avond ligt het geluidsniveau meestal rond de 115db.

Door de herrie en het verdoofd raken van de trommelvliezen is dus kortgezegd over een periode van een paar uur een verdrievoudiging van de geluidsdruk noodzakelijk.
Jelmer    posted on 26-11-2006 19:05
Is die gemeten 115dB A of C? C kan nog, maar als het A is mag de technieker wel met pensioen. 105dBA is meer dan zat voor een stevig stampfeest.
ScottB    posted on 26-11-2006 20:31
Maar waarom staat dit er dan ook nog bij, als ook het vermogen wordt aan gegeven? Wat is het verschil tussen hoe hard hij kan en het vermogen(dat altijd in Watt wordt aangegeven, meestal 1500 of 3000mW)
Jelmer    posted on 26-11-2006 22:44
Speakers hebben een bepaald rendement. 107dB/W/1m. Dat betekend dat de speaker 107dB produceert wanneer je er 1Watt in stop, gemeten op 1m afstand. Bij elke verdubbeling van het vermogen zal een speaker 3dB meer produceren. Dus 2W wordt 110dB, 4W 113dB en zo door.

Zo zie je dus dat het vermogen(Watt) niet alles zegt, het rendement is net zo belangrijk.

Een speaker met een rendement van 50dB/W/1m en een belastbaarheid van 3000W zal dan ook minder presteren dan een speaker met een rendement van 100dB/W/1m en 300W belastbaarheid. Daarom kan je met advertenties van bijvoorbeeld de kijkshop dan ook helemaal niets. Zij vertellen je alleen de belastbaarheid(2323823478KW meestal), maar niet de belastbaarheid(of vermogen zoals jij het noemt).

ScottB    posted on 27-11-2006 17:10
ah oke bedankt weer wat geleerd :D Dus je moet naast het vermogen ook naar de belastbaarheid kijken om te kijken "hoeveel" geluid je krijgt?
PatrickBeuken    posted on 27-11-2006 17:48
Neh, je moet juist zo min mogelijk op de belastbaarheid (vermogen) letten. Het wattage wil namelijk weinig zeggen. Veel beginners staren zich vaak blind op wattages... maar uit een 300W speaker van DAP komt duidelijk minder geluid dan uit een 200W speaker van JBL. Je moet dus voornamelijk op dat aantal dB letten. Bij speakers het aantal dB/1W/1m
Jelmer    posted on 27-11-2006 18:09
Poster: ScottB
ah oke bedankt weer wat geleerd :D Dus je moet naast het vermogen ook naar de belastbaarheid kijken om te kijken "hoeveel" geluid je krijgt?

Klein foutje van mijn kant in de laatste zin. Zowel de belastbaarheid als het rendement zijn belangrijk. Zie het als de oppervlakte van een vierkant, die kan je naar twee kanten uitbreiden.
PatrickBeuken    posted on 27-11-2006 18:15
Afhankelijk van wat je weten is alles belangrijk he Maar je kunt toch beter op het aantal dB letten... dan weet je wat er echt uitkomt. RMS wattage is wel interessant bij het uitzoeken van eindversterking... maar we hebben het hier over HP's he Happy, laughing
ScottB    posted on 27-11-2006 19:35
Ja precies we dwalen een beetje af :p Maar wat zijn nog dingen waar je op moet letten bij het kiezen van een HP?
PatrickBeuken    posted on 27-11-2006 19:44
Stevigheid uiteraard. Verder nog wat persoonlijke dingen... scharnierpunten, grootte van de schelpen, uiterlijk, gewicht, enz...
tairip    posted on 27-11-2006 20:21
Bij een hoofdtelefoon is ook het ohmmage oftwel de weestand ook van belang, een professionele hoofdtelefoonuitgang op een (professioneel) mengpaneel is laagohmmig, bijvoorbeeld van de DJM-600 is die 22Ohm.

Om een maximaal resultaat te krijgen (dus maximale ingangsspanning op je HP) moet je een laag ohmmige HP anders krijg je namelijk een impedantiemisaanpassing zoals ze dat noemen (hierbij treden verliezen op).

Maar wat vooral belangrijk is is dat je een kwalitatief goede HP koopt die stevig is, lekker klinkt en redelijk hard wil... niet te hard want je hebt maar 1 paar oren.

Tip:
Luister naar de hats (voordelen, minder gehoorbeschadiging en meer referentiepunten).

Monitor zachter zetten zodat je HP ook zachter kan!
Jelmer    posted on 27-11-2006 20:22
Moet goed op je hoofd zitten, niets is zo vervelend als een koptelefoon die pijn doet.
ScottB    posted on 27-11-2006 20:51
Oke ik ga in de kerstvakantie eens opzoek en dan zal ik op deze dingen letten Happy, laughing

ScottB    posted on 27-11-2006 21:12
Poster: tairip
Tip:
Luister naar de hats (voordelen, minder gehoorbeschadiging en meer referentiepunten).

Hats zijn toch de Hihats? De bekkens toch? Verder ben ik gaan zoeken wat het ohmmage is van mijn mixer, een Reloop RMX-30 alleen kan ik dat niet vinden. Wel staat op de site dat de output van de headphone is 0,7V en 33W. Is dat dan opgerekend R=U²⁄P --> R=0,49⁄33=0,0148 Dit kan toch niet kloppen
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

205 Users online: 5 Guests (200 Unknown)
Pages generated today : 317
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.425.525