Gear vragen (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Tactikz    posted on 22-11-2006 19:08
Beste mede-dj's,

Ik ben Tony en ik draai af en toe wel eens in het jeugdhuis bij me in de buurt.
Het dj'en heb ik redelijk goed onder de knie, maar van gear ken ik bijna niets.
Nu wil ik mijn eigen drive-in starten en ik heb een paar vraagjes, hier komen ze:

1) Ik heb ondertussen al 2 platenspelers gekocht, maar telkens als ze aanliggen maken ze een zoemgeluid(ook als ze niet draaien). Volgens mij komt dit doordat de aardingsdraad niet is aangesloten, want ik weet totaal niet waar ik deze moet aan verbinden. Weet iemand hier waar ik met die draad naartoe moet ?

2) Voor mijn drive in zou ik ook een geluidsset nodig hebben. In ons jeugdhuis gebruiken ze daarvoor een JB Systems VX 700 versterker en 4 stage-line boxen (type onbekend). Is dit goed voor een drive in ? kan iemand mij ook een alternatief aanbevelen ? Kheb niet echt een budget, maar kdacht max aan 500 euro(kan nog opgeschroefd worden indien nodig)

3) Als ik mijn eigen gear dan heb, hoe bereken ik dan de huurkost voor de gear die ik al heb ? door hoeveel moet ik het oorspronkelijke bedrag dan ongeveer delen ?

Dat waren voorlopig zo wat mijn belangerijkste vragen, alvast bedankt voor de reacties !

What do you think about Gear vragen ??

Vote :   

the-melody    posted on 22-11-2006 19:11
1) Op je mixer zit een schroefje aan de achterkant met GND erop, daar moet je aarding opHappy, laughing
User edit by the-melody on 22-11-2006 @ 19:12:02 (3%)
PatrickBeuken    posted on 22-11-2006 19:18
2) Met 500 euro kom je niet verder dan een slechte kwaliteit geluidssetje voor je slaapkamer.

3) Er is geen vaste regel voor de prijs van verhuur. Bekijk de prijzen van je concurrenten en vraag je alszijnde een beginner vooral niet te veel.
djmamo    posted on 22-11-2006 19:20
er zijn al meerdere topics hierover, maar weet niet of ze zo specifiek op jouw probleem in gaan.

1) je aarde draad sluit je aan op je mixer. je mixer heeft hiervoor een schroefje die je eruit kan schroeven en daar bevestig je de draatjes aan.

ik wil je ook aanraden om een drive-in te beginnen met cd'spelers omdat deze beter tegen schokken kunnen en cd's goedkoper zijn en je kunt meer muziek op cd krijgen.

2) qua geluid kun je mischien beter een 2de handse set kopen (wel een merk set, jbl bijv.) let wel op dat de speakers nog zwart zijn (niet bruin) en de rubber rand nog zacht is en dat er nog goed kraak vrij geluid uit komt. 500 euro is een klein bedrag.

3) je moet voor jouow drive-in gewoon een totaal prijsmaken en eigenlijk niet los zonder personen verhuren. omdat je geen bedrijf bent is dit wat lastiger als er iets met je gear/spullen zou gebeuren.

dus raad ik je aan om gewoon je eigen te verhuren als dj met drive-in show.

voor een beginnende dj met alleen geluid zou ik 50 euro een goed bedrag vinden
heb je er licht bij (echt licht geen slaapkamer speelgoed) bijv. parren en eventueel een stroboscoop (grote) kun je al 75 euro vragen.

en naarmate je meer/betere gear koopt en meer ervaring krijgt kun je je prijs geleidelijk opschroeven.

hoop dat je er wat aan hebt.

www.moonentertainment.nl
Tactikz    posted on 22-11-2006 19:22
@ the melody: thx :D

@ Patrick: voor vraag 2: wat kan je me dan aanraden van geluidset? en hoeveel kost dat dan ?

voor vraag 3: dat is net het probleem ik ken geen prijzen van concurenten :p

Tactikz    posted on 22-11-2006 19:23
@ mamo: thx voor de uitleg Happy, laughing

voor die cd's, da's al te laat, trouwens, ik heb misschien 20 cd's nog niet toe zelfs, maar platen, daar heb ik er al een stuk of 500 van( 50 recente, en  ongeveer 450 van mijn pa), handig voor op feestjes van oudere mensen...

voor vraag 2: thx, daar zal ik me dan eens in verdiepen... Happy, laughing

voor vraag 3: ook thx voor de uitleg Happy, laughing
User edit by Tactikz on 22-11-2006 @ 19:28:28 (100%)
ciderke    posted on 22-11-2006 19:24
Vraag 2, wat betreft die boxen, is natuurlijk een moeilijke kwestie h?. In principe is hoe meer wattage en kwaliteit hoe beter natuurlijk. Maar veel mensen gebruiken de norm (ruw geschat) 10 Watt per persoon. Maar aangezien er geen echte norm is voor wattage (elk merk gebruikt z'n eigen wattages) is dat zeer moeilijk te bepalen.
Ik denk dat je ervaring hier een grote rol speelt. Als je merkt dat die boxen niet voldoen in zo'n zaal, voor zoveel mensen,... moet je je conclusies trekken. Na een tijdje zul je al vrij goed kunnen inschatten welke installatie je nodig hebt.
dj-nick    posted on 22-11-2006 19:26
licht eraan voor hoeveel mensen, ik heb thuis dezelfde versterker voor op me kamer.
het zijn wel goeie versterkers voor die prijs, denk er mischien is aan om 2x vx700 en 1x vx 400 aan elkaar te koppelen en een paar goeie boxen er bij te kopen.
ciderke    posted on 22-11-2006 19:30
Poster: dj-nick
licht eraan voor hoeveel mensen, ik heb thuis dezelfde versterker voor op me kamer.
het zijn wel goeie versterkers voor die prijs, denk er mischien is aan om 2x vx700 en 1x vx 400 aan elkaar te koppelen en een paar goeie boxen er bij te kopen.

Mja, ik heb deze eigenlijk ook op m'n kamer, dus ik zou toch ook voor wat meer gaan. Ik vrees dat ik je moet teleurstellen, want met 500 euro kun je echt niet zoveel kopen...
Tactikz    posted on 22-11-2006 19:31
@ ciderke: heb ik dan voor bevoorbeeld een trouwfeest van 100 man, 1000 watt nodig ?

@ dj nick: als ik 3 versterkers koop, hoe moet ik dan alles aansluiten ? of is het de bedoeling dat ik dan 6 boxen koop ?

edit: kan iemand mij dan een richtprijs geven voor hoeveel euro ik ongeveer zou moeten gaan ?
User edit by Tactikz on 22-11-2006 @ 19:32:29 (48%)
PatrickBeuken    posted on 22-11-2006 19:36
Trouwfeesten stellen qua apparatuur geen drol voor, want vaak is er maar een laag budget. Wel is de afwerking en de kwaliteit erg belangrijk en dat is iets dat beginners eigenlijk niet kunnen leveren. 1000watt is vaak genoeg. Maar de verhouding wattage/output(db/m/1w) verschilt erg per merk. 1000 watt van DAP valt in het niets tegen 1000 watt van bijv JBL.
ciderke    posted on 22-11-2006 19:43
Poster: Tactikz
@ ciderke: heb ik dan voor bevoorbeeld een trouwfeest van 100 man, 1000 watt nodig ?

@ dj nick: als ik 3 versterkers koop, hoe moet ik dan alles aansluiten ? of is het de bedoeling dat ik dan 6 boxen koop ?

edit: kan iemand mij dan een richtprijs geven voor hoeveel euro ik ongeveer zou moeten gaan ?

Grofweg zal dat zoiets zijn. Dit zijn dan wel baskasten EN topkasten, want als je 1000 Watt aan topkasten zet, zal dat wel overkill zijn. Maar het hangt natuurlijk ook af van soort muziek, ik veronderstel dat je op een trouwfeest niet direct techno of Drum&bass zal draaien. Mocht dit wel het geval zijn, zet dan nog maar es 500 Watt extra aan baskast.

Zo zie je maar met wat je allemaal rekening moet houden...

Vraag aan Nick: 3 versterkers lijkt me wat overdreven, mocht je nu eens beginnen met een versterker voor je topkasten en ??n voor je baskasten? Daar zul je al aardig mee uit de voeten kunnen. Deze sluit je best zo aan:

mengpaneel --> cross-over --> versterker top --> boxen top

--> versterker bass --> boxen bass

De cross-over is een toestel waar je je frequenties op kunt regelen. zo zet je bvb vanaf 100 Hz op je topkasten, alles onder de 100 Hz laat je op de baskasten.

EDIT: lay-out is wat in de war, "versterker top --> boxen top" en "versterker bass --> boxen bass" moeten onder elkaar staan. Je crossover splitst dus je signaal.
User edit by ciderke on 22-11-2006 @ 19:46:06 (14%)
Lead    posted on 22-11-2006 19:48
Er is geen vaste regel om wattage te berekenen bij x personen. Behalve met het aantal mensen is ook de akoestiek van de zaal van belang Bepalend hiervoor zijn o.a. de hoogte, vorm plafond en muren, hangen er doeken/dingen op de muren die reflecties van het geluid kunnen breken....

Je koopt versterkers en boxen meestal zo dat ze op elkaar afgestemd zijn. Als je het over 4 speakers hebt kun je 1 of 2 versterkers gebruiken. 3 versterkers met 4 boxen zou een hele vreemde combi zijn (maar niet onmogelijk).

Je bepaald eerste hoe je alles aan gaat sturen. Bij fullrange speakers kun je 2 versterkers gebruiken als je 2 speakers per versterker aansluit. Je zou ook een dikker versterker kunnen kopen die stabiel blijft bij laag ohm-ige belasting, en 2 speakers per kant parallel op de versterker aansluiten...

Wil je geluid maken voor meer mensen zul je al snel met aparte laagkasten moeten werken om genoeg laag te produceren. Je gebruikt dan in ieder geval 2 amps, 1 voor de tops en 1 voor de subs. Uitbreiden met subs is zinvoller dan meer fullrange kastjes kopen.

EDIT, hehe, meer mensen hebben ondertussen gepost Winking my eye

Richtprijs voor je verhuurprijs ? Dan zou je even een lijstje moeten maken met wat je allemaal verhuurt.
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 22-11-2006 19:50 (5%)
Tactikz    posted on 22-11-2006 19:52
Okee, bedankt allemaal voor de reacties, ik leer bij met de minuut :D

Dus als ik het goed begrijp heb ik voor een drive in 2 tops, 2 subs en 2 versterkers best nodig ? Nu begrijp ik waarom iedereen dan het heeft over huren!

edit: was die crossover nog vergeten, waar vind je die trouwens ergens (vb op newline ?) kan daar nergens zo'n apparaat vinden ?

User edit by Tactikz on 22-11-2006 @ 19:54:18 (56%)
Lead    posted on 22-11-2006 20:03
Een goed geluidssetje koop je beter in een winkel waar je ook de set kunt beluisteren. Zomaar op het internet een setje samenstellen geeft niet gegarandeerd goed geluid.
Let the BASS be louder
Tactikz    posted on 22-11-2006 20:05
Kan iemand mij dan eens een voorbeeldje geven van een set die hij geschikt vindt voor mij ? En hoeveel die ongeveer zou kosten ?
ciderke    posted on 22-11-2006 20:06
edit: was die crossover nog vergeten, waar vind je die trouwens ergens (vb op newline ?) kan daar nergens zo'n apparaat vinden ?

ja, op new-line vind je verschillende cross-overs, onder andere van Behringer. Kost niet superveel, voor ?100 heb je er al ??n.
djmamo    posted on 22-11-2006 20:07

Dus als ik het goed begrijp heb ik voor een drive in 2 tops, 2 subs en 2 versterkers nodig

dit is mogenlijk, waar je op moet letten is wat voor drive-in wil je gaan doen.
: trouwerijen, schoolfeesten, evenementen, all-round?

er is zoveel mogenlijk.

de "standaard" opstelling van een drive-in is 2 tops (hoog en mid) en 2 bass/sub (tussen bassen en sub zit nog verschil in frequentie een sub gaat veel lager dan een bass)

maar je kan ook bijv. 2 full range kasten kopen en als je weer gespaard hebt bijv. er een sub bij zetten. meestal zit je met je hoog en mid wel goed. en om meer laag te hebben schaf je een sub kast aan en dan ben je alweer een stuk verder.

ik denk dat je tot 200 personen goed weg komt met 2 full range speakers (als ze van kwaliteit zijn) hiervoor heb je maar 1 versterker nodig

en als je meer dan 200 personen gaat doen raad ik aan om dan over testappen of te kiezen voor de top/bass combinatie. hier heb je 2 versterkers ndig.

www.moonentertainment.nl
djmamo    posted on 22-11-2006 20:10
Poster: Lead
Een goed geluidssetje koop je beter in een winkel waar je ook de set kunt beluisteren. Zomaar op het internet een setje samenstellen geeft niet gegarandeerd goed geluid.

ben het hier mee eens, maar je kan op internet ook kwalitatief goede 2de hands setjes kopen, en anders ga je bij bedrijven kijken die verhuur doen en kijken of die occasions hebben.
www.moonentertainment.nl
Tactikz    posted on 22-11-2006 20:12
thx mamo, en kan je een specifiek voorbeeld geven van fullrange kasten die goed zijn ? want als ik hier zo lees, kan ik tussen de lijnen zien dat er veel brolboxen zijn ?
ciderke    posted on 22-11-2006 20:19
Poster: Lead

daar zit wel een grond van waarheid in, maar aan de andere kant; met een zelf-samengestelde set kun je alles zelf bepalen, heb je meer uitbreidingsmogelijkheden en is over het algemeen wel iets goedkoper. En als je er iets van kent, kan je daar ook zeer mooie klank uitkrijgen...
djmamo    posted on 22-11-2006 20:28
Poster: ciderke

daar zit wel een grond van waarheid in, maar aan de andere kant; met een zelf-samengestelde set kun je alles zelf bepalen, heb je meer uitbreidingsmogelijkheden en is over het algemeen wel iets goedkoper. En als je er iets van kent, kan je daar ook zeer mooie klank uitkrijgen...

dit is niet echt waar.

want een goede set samenstellen met 2de hands is moeilijk en praat nu over een set die je samen gaat stellen met verschillende merken.

ieder merk heeft zijn eigen klank/sound en als je bijvoorbeeld EV met d&b gaat combineren krijg je waarschijnlijk geen mooi geluid.

waarom dan? om dat EV een veel schellere klank heeft dan een D&B kast die voornamelijk een heel erg vol geluid heeft en dus meer bass.

dus dit zal geen mooie set worden om naar te luisteren.

en uitbreidings mogenlijkheden heb je ook met een set die je in de winkel koopt.
de sets die je op internet koopt komen uit eindelijk ook uit de winkel.

en een mooie klank uit een kast proberen te krijgen is niet goed. je kasten moeten een goede klank hebben, en die moet jij niet maken, dit zit in de kasten.

met een eq kun je er wat aan sleutelen maar als je dat gaat doen kun je beter een merk speakers kopen die wel jouw klank smaak heeft.

www.moonentertainment.nl
tairip    posted on 22-11-2006 22:15
Wat wel erg fijn klinkt zijn de D&B Max :P Whoeiii die hebben zo'n mooi definieerbaar geluid... Uber!
Even 2 18" Bassreflex subkastjes erbij en je kan een leuk zaaltje doen!
djmamo    posted on 23-11-2006 01:14
Poster: tairip
Wat wel erg fijn klinkt zijn de D&B Max :P Whoeiii die hebben zo'n mooi definieerbaar geluid... Uber!
Even 2 18" Bassreflex subkastjes erbij en je kan een leuk zaaltje doen!

purple verkoopt ze, ze gaan over op de synco's dus als je snel bent hebben ze er mischien nog tekoop
www.moonentertainment.nl
Lead    posted on 23-11-2006 08:39
Poster: ciderke
met een zelf-samengestelde set kun je alles zelf bepalen, heb je meer uitbreidingsmogelijkheden en is over het algemeen wel iets goedkoper. En als je er iets van kent, kan je daar ook zeer mooie klank uitkrijgen...

Ik ga er vanuit dat iedereen die speaker wil kopen voor een feest voor 100 man toch wel een beetje wat verstand van zaken heeft... Wat moet je anders als je een storing krijgt op de avond zelf ??

Ik bedoelde met de post: Ga naar een winkel om te luisteren en om te combineren. Als je d.m.v. wat websites op specificaties een systeem probeert samen te stellen kun je nog wel eens bedrogen uit komen. Klank is vrijwel niet te omschrijven Winking my eye
Let the BASS be louder
ciderke    posted on 23-11-2006 12:11
@ Lead; Ah zo bedoel je. Inderdaad, dat is wat ik dus ook zou doen. Winking my eye
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

103 Users online: 9 Guests (94 Unknown)
Pages generated today : 22.814
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.318.510