taalgebruik (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : taalgebruik op het forum

-gsm taal stoort mij totaal niet op het forum
-gsm taal stoort mij mateloos op het forum

Voting is only possible for our Members
ilseentje    posted on 08-11-2006 17:23
Waarschijnlijk stel ik mij aan maar ik erg me mateloos aan het sms taaltje dat hier door vooral jongeren wordt gebruikt.
Het is trendy ik weet het maar beseffen deze personen dat het voor de niet zo trendy mensen onder ons het dan zeer lang duurt om iets gelezen te krijgen.
Dikwijls is het sms taal, fout geschreven en zonder leestekens.
In dat geval is het meermaals terug lezen van het bericht de enige optie.
Denken deze mensen er misschien is even bij na dat de meesten onder ons iedereen wil helpen met raad en daad maar dat het op deze mannier minder aantrekelijk wordt om te antwoorden en te helpen?
Als je serieus wil genomen gebruik dan misschien normale schrijftaal.
Dit is geen gsm maar een forum waar een letter meer geen geld kost.
Nu weet ik dat er zeer velen naar fouten in dit bericht gaan zoeken en er zullen er ongetwijfeld inzitten, maar het moest even gezegd worden vind ik.

Aan sommigen: Er zat inderdaad een fout in. 'aantrekelijk' is 'aantrekkelijk'.
Waarvoor mijn excuses
User edit by ilseentje on 08-11-2006 @ 18:05:55 (14%)

What do you think about taalgebruik ??

Vote :   

Yorick    posted on 08-11-2006 17:25
wil je soms dat we allemaal goede nederlandse zinnen schrijven?
_Ivan_    posted on 08-11-2006 17:28
Poster: ilseentje
Waarschijnlijk stel ik mij aan maar ik erg me mateloos aan het sms taaltje dat hier door vooral jongeren wordt gebruikt.
Het is trendy ik weet het maar beseffen deze personen dat het voor de niet zo trendy mensen onder ons het dan zeer lang duurt om iets gelezen te krijgen.
Dikwijls is het sms taal, fout geschreven en zonder leestekens.
Denken deze mensen er misschien is even bij na dat de meesten onder ons iedereen wil helpen met raad en daad maar dat het op deze mannier minder aantrekelijk wordt om te antwoorden en te helpen?
Nu weet ik dat er zeer velen naar fouten in dit bericht gaan zoeken en er zullen er ongetwijfeld inzitten, maar het moest even gezegd worden vind ik.

De mensen die serieus willen worden genomen zullen heus wel correct nederlands typen. Tjah ik vind dat je de mensen een beetje vrij moet laten....
Feel&.Celebrate.Life!
Dj_Fantasy    posted on 08-11-2006 17:28
Zo is het toch goed, zolang iedereen het een beetje binnen het mogelijke houd!! Niet dat iedereen dialect begint te praten en ZWARE sms taal...maar echt zovaak dat ik heb moeten zoeken achter wat men bedoelt heb ik toch nog nooit meegemaakt!!

dj2dj.nl
Camino    posted on 08-11-2006 17:36
Poster: dj_jr
wil je soms dat we allemaal goede nederlandse zinnen schrijven?

Dat lijkt me wel ja Happy, laughing. Ik heb er ook soms last van dat ik een post 8x opnieuw moet lezen om het te ontcijferen. Ik ben ook geen engeltje, maar ben er mee akkoord dat sommige wat meer op hun taal moeten letten zodat het voor iedereen makkelijk volgbaar is. Denk er ook aan dat taalgebruik verschilt van regio tot regio - ik kan wel plat antwerps en in enige maten zelfs west vlaams begrijpen, maar of iemand in groningen dat ook kan lijkt me sterk!

Wees gewoon een beetje forum-gevoelig; in de chat topics mag het wat losser, maar probeer het in de serieuze topics netjes te houden zou ik zeggen.
greup    posted on 08-11-2006 17:45
Poster: ilseentje
Dikwijls is het sms taal, fout geschreven en zonder leestekens.
Denken deze mensen er misschien is even bij na dat de meesten onder ons iedereen wil helpen met raad en daad maar dat het op deze mannier minder aantrekelijk wordt om te antwoorden en te helpen?

en die fouten zitten er zeker in!

Ik kan me persoon evenveel aan de leesbaarheid van jou tekst storen als aan de leesbaarheid van de "sms-teksten". Spelfouten kan ik niet mee zitten, maar op het moment dat er slecht gebruik gemaakt word van interpunctie en of foutive zinsconstucties wordt het vervelend.
ScottB    posted on 08-11-2006 17:54
Ik vind dat je gewoon leesbaar moet posten als je wilt dat iedereen het serieus neemt. en afkortingen als mss, wss en iig kun je toch wel gebruiken vind ik mja wie ben ik? ik ben ScottB :p oke flauw

ccc    posted on 08-11-2006 17:55
Poster: DeafDJ

Ik heb er ook soms last van dat ik een post 8x opnieuw moet lezen om het te ontcijferen.

Hierin ga ik volledig in mee. Sommige mensen typen zoals ze praten en dit is totaal niet te begrijpen.

Iedereen vergeet wel eens een punt, komma of hoofdletter of maakt typ fouten. Maar sommige mensen doen het met regelmaat. Wat ik ook heel vaak tegenkom en wat mij ontzettend stoort is dat het woord niet geschreven wordt als nie.

Ik probeer er altijd op te letten om goed te schrijven/typen, hier leer je namelijk alleen maar van lijkt mij zo. Ik lees ook bijna altijd mijn geposte bericht een keer na om het te controleren.

@ de topicstarter: Goed dat je dit topic start. Ik heb daar ook vaker over gedacht om zo een topic te openen, maar durfde het niet omdat het misschien afgekeurt zou worden. :P

Edit:
@ ScottB: Nee ik vind niet dat je dat soort afkortingen moet gebruiken. Er zijn genoeg mensen die niet weten wat idd, mss, etc betekenen.

User edit by ccc on 08-11-2006 @ 17:57:35 (18%)
jera    posted on 08-11-2006 17:59
ik kan het meeste hier wel volgen en ik vind het al heel wat dat er hiero niet gescholden word Winking my eye om nou ook nog is me nederland op en top te gaan schrijven vind ik weer beetje overdreven
_Ivan_    posted on 08-11-2006 18:01
Ik vind dat DJResource gewoon een forum moet blijven zoals het is. Als we allemaal een beetje rekening met elkaar houden komen we denk ik een heel stuk verder dan iedereen op z'n vingers te gaan tikken. Dit moeten een gezzelige community blijven en geen van dale woordenboek worden. Slap gelul zijn speciale topics voor aangemaakt....
Feel&.Celebrate.Life!
ccc    posted on 08-11-2006 18:01
Je hoeft het niet op en top te doen. Maar om er 10 seconden meer in te steken en erop te letten lijkt toch niet zo veel.

Als je later een sollicitatiebrief gaat schrijven kun je ook niet wat in elkaar flansen met wat afkortingen zonder interpunctie enz.
Het kan natuurlijk wel, maar de kans dat je die baan krijgt wordt in een keer met 80% vermindert.

Edit:
Gelijk een voorbeeld. jera schrijft hierboven:

ik kan het meeste hier wel volgen en ik vind het al heel wat dat er hiero niet gescholden word om nou ook nog is me nederland op en top te gaan schrijven vind ik weer beetje overdreven

Je schrijft.
"om nou ook nog is me nederland"

Als je nou schreef: "om nou ook nog eens mijn nederlands"

Is het meteen leesbaar en het scheelt je maar 1 seconde.

(Ps Ik schrijf dit niet om je af te kraken hoor Winking my eye)
User edit by ccc on 08-11-2006 @ 18:07:32 (100%)
Lead    posted on 08-11-2006 18:17
Het forum is een openbare ontmoetingsplek, dat zal niet veranderen, maar we zouden het wel op prijs stellen als normale forum-ethiek wordt nageleeft.

Geen SMS taal, of zo min mogelijk... niet iedereen snapt dit namelijk.

ABN is geen verplichting, maar wordt wel gewaardeerd. Niet iedereen kan 10 minuten in een posting stoppen voordat deze begrepen wordt. Soms zie ik postings van meer dan 6-7 regels waar niet 1 punt (.) in zit... dat is gewoon niet meer te begrijpen.

En een tikvaud, spelfout of afkorting is geen ramp, zolang een posting er maar niet vol mee zit.

Let the BASS be louder
jera    posted on 08-11-2006 18:18
maar zo zie je, je weet toch wel wat ik bedoel? of die s er nou wel of niet achter staat Winking my eye.
User edit by jera on 08-11-2006 @ 18:22:00 (4%)
ccc    posted on 08-11-2006 18:27
Oke, dit is dan een kleine fout. Maar bij sommige posts heb ik het na 4 keer lezen nog niet begrepen.
Iedereen heeft er voordeel bij als je het goed probeert te schrijven.

@ Lead: Als mensen 10 minuten nodig hebben om "normaal" in het Nederlands een post te schrijven, raad ik die mensen aan om een snel curses Nederlands te volgen.

W.i.M    posted on 08-11-2006 18:52
Spelvouten zijn in mijn ogen niet zo erg, maar die turbo taal die sommigen gebruiken kunnen niet. Ik moet zelf nogal eens puzzelen om een post te snappen wat er nu eigenlijk wordt bedoeld.

Eventjes corrigeren door een postje er onder te maken en er op wijzen dat we liever geen turbo/sms taal zien want iedere nieuwe member die de turbotaal beheerst zal er op gewezen moeten worden.
Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
Mod edit by W.i.M on 08-11-2006 19:21 (2%)
Yorick    posted on 08-11-2006 18:55
Poster: W.i.M
Spelvouten.

Het is SpelFoutEn
PatrickBeuken    posted on 08-11-2006 19:12
Het afkorten met 't, en dat soort dingen... daar heb ik geen problemen mee. Maar ik zie ook regelmatig mensen die geen hoofdletters en interpuntie gebruiken... dat maakt een tekst gewoon onleesbaar. Dat vind ik dus ook erg irritant.
Illusion    posted on 08-11-2006 19:13
Ik heb er niet echt problemen mee. Kijk maar eens naar andere forums, ik vind dat wij een net forum zijn, goed en overzichtelijk.

Als iemand nou een keer het woord 'echt' met een 'g' schrijft, daar doe ik niet moeilijk over.

Natuurlijk moet alles wel te begrijpen, en leesbaar zijn.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 08-11-2006 @ 19:13:38 (7%)
ccc    posted on 08-11-2006 19:17
Nee, een keer en weleens een fout is ook niks mee. Fouten worden gemaakt en daarvan kun je leren, maar er zijn genoeg mensen die het vaak en er zijn er die het continu doen.
En dat bedoel ik, de TS en andere mensen.
W.i.M    posted on 08-11-2006 19:24
Poster: Djillusion
...
Als iemand nou een keer het woord 'echt' met een 'g' schrijft, daar doe ik niet moeilijk over.
...

Als iemand die fout maakt vind ik het niet zo erg, maar als er constant expres 'echt' met een 'g' wordt geschreven vind ik het wel hinderlijk worden.
ScottB    posted on 08-11-2006 19:25
Poster: ccc

Edit:
@ ScottB: Nee ik vind niet dat je dat soort afkortingen moet gebruiken. Er zijn genoeg mensen die niet weten wat idd, mss, etc betekenen.

geen afkortingen, waarom gebruik jij dan het @-teken? Nu weet ik niet wat jij bedoelt  Ik ga ervan uit dat de meeste mensen die hier posten weten wat MSN is of in ieder geval weten wat chatten is. Ook denk ik dat de meesten hier wel een redelijk gevoel voor nedelands hebben en uit de tekst kunnen opmaken dat mss misschien betekent.

Het valt me wel op dat iedereen hier heeeel netjes post. Ik zie geen spellingsfouten en ook de interpunctie is overal netjes verzorgt :p
W.i.M    posted on 08-11-2006 19:30
Het gaat er om hoe vaak iemand die turbotaal gebruikt. Ik gebruik in een topic waar nogal luchtig wordt gepost ook wel eens een afkorting als 'enne' of 'lama' maar het gaat om de frequentie van het gebruik er van.

Als iemand in de Late Leeuw wat afkortingen of sms taal gebruikt heb ik er minder problemen mee dan in een gear topic.
Mod edit by W.i.M on 08-11-2006 19:30 (5%)
ccc    posted on 08-11-2006 19:33
Ik gebruik het @ teken omdat dat een algemeen erkend internet teken is en heeft de engelse betekenis at.

Dit is een DJ forum en de kans dat hier DJ's op zitten die geen msn gebruiken zit er ook dik in. En zouden deze mensen al msn gebruiken wie zegt dan dat zij weten wat mss, idd, igg, enz. enz. betekenen. Het zijn geen eens officiele afkortingen.
De afkortingen mss, wss heb ik zelf nog nooit iemand zien gebruiken. Mss zal wel 'misschien' zijn, maar wat wss betekent weet ik niet.
User edit by ccc on 08-11-2006 @ 19:33:57 (7%)
Lead    posted on 08-11-2006 19:43
Poster: ScottB
Het valt me wel op dat iedereen hier heeeel netjes post. Ik zie geen spellingsfouten en ook de interpunctie is overal netjes verzorgt :p

Fantastisch toch :D

InDerDaad en In Ieder Geval (idd en iig) kennen de meeste wel.
@ - at - oftewel TO is een leesteken geworden in de internet cultuur.

We hoeven ook geen ABN forum te worden, maar leesbaarheid is wel belangrijk...
Let the BASS be louder
ScottB    posted on 08-11-2006 19:45
Poster: ccc
Ik gebruik het @ teken omdat dat een algemeen erkend internet teken is en heeft de engelse betekenis at.

Dit is een DJ forum en de kans dat hier DJ's op zitten die geen msn gebruiken zit er ook dik in. En zouden deze mensen al msn gebruiken wie zegt dan dat zij weten wat mss, idd, igg, enz. enz. betekenen. Het zijn geen eens officiele afkortingen.
De afkortingen mss, wss heb ik zelf nog nooit iemand zien gebruiken. Mss zal wel 'misschien' zijn, maar wat wss betekent weet ik niet.

Als jij niet weet wat het betekent wil dat niet zeggen dat meerdere dat niet weten. Maar dat maakt helemaal niet uit hoor. Ik noemde MSN omdat die mensen dan ook (veel) chatten en waarschijnlijk meer gebruik maken van afkortingen en turbotaal. En dus weten wat die afkortingen betekenen. Bij ons, op school, in mijn buurt en met de mensen waarmee ik om ga is het toch wel bekend dat iig in ieder geval betekent en idd inderdaad. Weten jullie dat ook weer :p
Jer    posted on 08-11-2006 20:31
Ik erger me er niet echt aan, alleen als sommige nederlanders als buitenlanders praten daar erger ik me aan!!! Maar dat hoor je hier gelukkig niet!
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

116 Users online: 11 Guests (105 Unknown)
Pages generated today : 13.583
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.268.648