taalgebruik (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : taalgebruik op het forum

-gsm taal stoort mij totaal niet op het forum
-gsm taal stoort mij mateloos op het forum

Voting is only possible for our Members
ilseentje    posted on 08-11-2006 17:23
Waarschijnlijk stel ik mij aan maar ik erg me mateloos aan het sms taaltje dat hier door vooral jongeren wordt gebruikt.
Het is trendy ik weet het maar beseffen deze personen dat het voor de niet zo trendy mensen onder ons het dan zeer lang duurt om iets gelezen te krijgen.
Dikwijls is het sms taal, fout geschreven en zonder leestekens.
In dat geval is het meermaals terug lezen van het bericht de enige optie.
Denken deze mensen er misschien is even bij na dat de meesten onder ons iedereen wil helpen met raad en daad maar dat het op deze mannier minder aantrekelijk wordt om te antwoorden en te helpen?
Als je serieus wil genomen gebruik dan misschien normale schrijftaal.
Dit is geen gsm maar een forum waar een letter meer geen geld kost.
Nu weet ik dat er zeer velen naar fouten in dit bericht gaan zoeken en er zullen er ongetwijfeld inzitten, maar het moest even gezegd worden vind ik.

Aan sommigen: Er zat inderdaad een fout in. 'aantrekelijk' is 'aantrekkelijk'.
Waarvoor mijn excuses
User edit by ilseentje on 08-11-2006 @ 18:05:55 (14%)

What do you think about taalgebruik ??

Vote :   

Dj_Fantasy    posted on 08-11-2006 21:12
Ik vindt dat het mag. Zolang het maar fatsoenlijk is en leesbaar. Het enigste waar ik mij vaak aan erger is de dubbelposting, maar die los ik meestal op door even de betrefde persoon een PM te sturenHappy, laughing.

dj2dj.nl
right1    posted on 08-11-2006 21:25
ja, hier heb ik dus eigenlijk geen probleem mee, ja dat komt ervan als je veel )vrienden hebt he . maar hier PROBEER ik tenminste in beschaaft nederlands te typen. maar bv. op msn ofzo is een normaal geprek zonder leestekens klinkers en soms ook medeklinkers zo gedaan.
bv. gwn iddrn kan dit dn "t is  tg nie moeilik =vertaling : gewoon iedereen kan dit doen het is toch niet moeilijk. maar dit is wel heel uitzondelijk.

zo dames en heren dit was je eerste les van docter pierrus in de gsm/chattaal
tot volgende week trallalalala ...
Thomz    posted on 08-11-2006 22:02
Ik vind dat het op dit dit forum nog heel goed meevalt, hier en daar komt zoiets wel eens voor maar dan vraagt men hier gewoon effe om de volgende deftige zinnen te schrijven en daarmee is de kous af.

Heb al veel sites gezien waar een topic als dit nut heeft, maar op dit forum is dat niet het geval
ciderke    posted on 09-11-2006 00:45
Het taalgebruik hier valt wel mee. Toch erger ik me nog vooral aan "zinnen" (lees:tekst) waar geen leestekens in staan. Die moet je soms 3 keer opnieuw lezen om er iets deftigs van te maken.
Laidback    posted on 09-11-2006 00:53
hllo alls gd?..
wt een tllgbrk hierowz..
wrdt dr hlemal gak vn.
kn et aub ophden.
nie te harde.
rofl ,lol, lmao, brb. biw.

Tis inderdaad niet heel fijn te lezen..
Lees:  er zijn hier ook zat mensen boven de 25 (:P) die niet met dit opgegroeid zijn..  daarnaast.. het is gewoon heel irritand!..

moet vaak mn SMS Taal Woordenboek  erbij pakken!
User edit by Laidback on 09-11-2006 @ 00:55:56 (19%)
ilseentje    posted on 09-11-2006 09:50
Hier een voorbeeld van wat ik bedoel: Scratch op JB CD2000

Als hier vanaf de eerste keer de vraag op een duidelijke manier gesteld was, had er op kortere tijd een juist antwoord gepost geweest.

Dit is geen persoonlijke aanval op niemand en is maar een voorbeeld uit de praktijk.

Wil je een serieus antwoord, stel jevraag dan ook serieus...
Mod edit by Lead on 09-11-2006 09:57 (17%)
Nvie    posted on 09-11-2006 10:24
Er zijn grenzen natuurlijk... maar ik denk dat je alleen jezelf er maar mee hebt. Je tast door veelvuldig gebruik je eigengeloofwaardigheid aan en de mate waarin je serieus wordt genomen.

Ik ben met je eens, sommigen maken het wel erg bond en zien eruit alsof ze nooit maar een les nederlands hebben gehad of analfabeet zijn. Ze komen er echter wel snelgenoeg achter dat hun taalgebruik nauwelijks leesbaar is omdat er of niet geantwoord wordt, of dat er een reactie geplaatst wordt van 'wat heb je nou in godsnaam gepost?'

Verder kan ik me er niet heel erg storen, op degenen na die er helemaal geen kaas van gegeten hebben.
robbert    posted on 09-11-2006 11:01
Kleine spelfouten of (sms/msn) afkortingen erger ik mij niet aan, maar er moeten wel goede zinnen geformuleerd worden! Ik kan er bijvoorbeeld niet tegen als mensen zonder hoofdletters en punten typen!
Camino    posted on 09-11-2006 17:09
Hoofdletters kunnen me weinig boeien; dat verstoort de leesbaarheid niet echt erg. Leestekens daar in tegen vind ik wel belangrijk! Ik ben het er wel mee eens dat je geloofwaardigheid sterk daalt als je niet de moeite doet om je taal een beetje te verzorgen voor de breezah-analfabeten onder ons...
ccc    posted on 09-11-2006 17:51
gEwOon ToePaSsen WaT jUlLie NedErlanDs dOcenTeN jUlLie HebBen GeLeErD.
Dan is er toch niks aan het handje Winking my eye.

ciderke    posted on 09-11-2006 19:36
Poster: ccc
gEwOon ToePaSsen WaT jUlLie NedErlanDs dOcenTeN jUlLie HebBen GeLeErD.
Dan is er toch niks aan het handje Winking my eye.

Nu ook niet overdrijven h? Winking my eye.
Lead    posted on 09-11-2006 20:59
hehehe, te veel hoofdletters wel :D

Alleen hoofdletters wordt op het internet gezien als schreeuwen en dat is voor een hele posting ook meestal niet gewenst Winking my eye
Let the BASS be louder
Wout-r    posted on 09-11-2006 21:05
Ik vind leestekens wel heel belangrijk in een post, anders kun je de post soms niet ontcijferen. Een keer een hoordletter vergeten gebeurd iedereen wel eens, maakt me ook niet zoveel uit. Winking my eye
W.i.M    posted on 09-11-2006 21:10
Al met al valt het hier allemaal wel mee.

En de Nederlanders mogen wat meer fouten maken dan de belgen want de Nederlanders verliezen ook altijd met het dictee.
Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
U-Vinyl    posted on 09-11-2006 22:17
ilmao

lol

Ik kon het niet laten!
robbert    posted on 10-11-2006 08:47
Ja als je hebt over leestekens gebruiken, dan hoort een hoofdletter aan het begin van de zin daar zeker bij!
Camino    posted on 10-11-2006 12:03
Poster: W.i.M
Al met al valt het hier allemaal wel mee.

En de Nederlanders mogen wat meer fouten maken dan de belgen want de Nederlanders verliezen ook altijd met het dictee.

Tien voor taal ook niet vergeten he Winking my eye
W.i.M    posted on 11-11-2006 16:52
Eventueel kunnen we ook inbouwen dat er een toelatingsexamen wordt afgelegd op het moment dat je hier lid wilt worden. Dat je dan 40-tal dictee vragen krijgt en ze alle 40 goed moet hebben anders wordt je hier geweigerd.
Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
PatrickBeuken    posted on 11-11-2006 16:57
Hahahaha :D Dat gaat echt te ver! :P
ccc    posted on 11-11-2006 18:44
Poster: W.i.M
Eventueel kunnen we ook inbouwen dat er een toelatingsexamen wordt afgelegd op het moment dat je hier lid wilt worden. Dat je dan 40-tal dictee vragen krijgt en ze alle 40 goed moet hebben anders wordt je hier geweigerd.

Dit is een goed idee. Eigenlijk zou dit moeten worden verplicht op alle Nederlandse websites.
SMS/MSN taal gebruikt men maar fijn tijdens het smsen/msnen of in de fun talk forums.

Ps.
Alle 40 goed vind ik wel erg streng. :P
Camino    posted on 11-11-2006 19:37
Nou... doe 39 dan maar... maar wel met een tijdlimiet van een half uur!
staf    posted on 11-11-2006 20:47
als ze zich daar dan mee moeten gaan bezig houden gaat nog al iets worden 
stel je voor ik kom deze website tegen en ik wil dringen een vraag stellen maar ik moet member worden dus meld ik me aan krijg ik direkt een exame voorgeschotelt  zulle niet veel mense meer lid wille worden
the-melody    posted on 11-11-2006 20:50
Ja en? Dan moet dat member maar duidelijk ABN kunnen.

ter info: we zitten maar wat te dollen....Winking my eye
User edit by the-melody on 11-11-2006 @ 20:51:10 (100%)
ccc    posted on 11-11-2006 21:42
Poster: staf
als ze zich daar dan mee moeten gaan bezig houden gaat nog al iets worden 
stel je voor ik kom deze website tegen en ik wil dringen een vraag stellen maar ik moet member worden dus meld ik me aan krijg ik direkt een exame voorgeschotelt  zulle niet veel mense meer lid wille worden

Hoe wil je nou dringen een vraag stellen?

staf    posted on 12-11-2006 12:39
gwn ik ben hier op deze site gestoten toen ik een mengpaneel gekocht had maar zat geen voeding bij dus heb ik hier de vraag gestelt hoeveel stoom dit mengpaneel nodig had hedde ze me eerst een vragenlijst gegeven om lid te mogen worden kzou het hiet niet gevraagt hebben

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

96 Users online: 34 Guests (62 Unknown)
Pages generated today : 9.584
Most visitors online this month : 518
Lifetime Pageviews since 2003 : 237.960.143