ortofon concorde pro s probleem (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

soundcollector    posted on 19-09-2006 20:03
hallo,
ik heb een ortofon concorde pro s gekocht ( de zwarte) maar ik heb gemerkt dat
de naald zelf ( je hebt het zwarte element en bij ortofon zie je het metalen naaltje ertussen door steken als je van boven af kijkt) heel fel naar links en rechts beweegt, met fel bedoel ik zo een 3 mm tot aan de zijrandjes van het element,
bij men andere ortofon een gewone concorde pro beweegt het maar 0.5 tot 1 mm.
Is het normaal dat je het naaldje zo zie heen en weer gaan? of is dit niet normaal
als je me niet begrijpt dan probeer ik het wel uit te leggen met fotos
gr

What do you think about ortofon concorde pro s probleem ??

Vote :   

tairip    posted on 27-10-2006 20:31
Maakt niets uit!

Een naald geeft van zichzelf ook al de muziek zoals dat vroeger werd versterkt met een hoorn volgens mij hoor je dit gewoon! Dat is dood normaal hoor.
Progrezz    posted on 27-10-2006 20:37
hou ouder/versleten de naald is, hoe harder en hoe vaker hij die knallen maakt

maar ik veronderstel dat jouw naald nog redelijk nieuw is

bestaan van die potjes olie van ortofon vb om de naald soepel te houden zodat ie langer meegaat en dus minder knallen en ruis afgeeft, ook minder rap gaat skippen, gewoon af en toe eens de naald in dippen
Twello    posted on 28-10-2006 17:17
mmh de naalden zijn 2 jaar oud volgensmij dus die moet ik dan maar is vervangen
(zijn 2e hands)
Bastian    posted on 28-10-2006 19:51
Poster: Twello

ik heb ook een probleempje bij 1 van mijn platen, de plaat van tiesto - traffic start heel erg traag bovendien gaat de toonarm omhoog en omlaag, ik heb het idee dat die hele plaat helemaal krom is.  ook als ik hem bijvoorbeeld op 33 toeren laat draaien en ik zet hem naar 78 toeren dan heeft de plaat 6 sec nodig om op snelheid te komen terwijl een andere plaat datzelfde doet in een seconde

ik heb dit ook met een plaat van felix project maar het que´en gaat wel gewoon makkelijk niet het fijnst natuurlijk maar alleen het corrigeren is wat lastiger...
Twello    posted on 31-10-2006 20:17
jongens ik heb weer een klein probleempje sorry maar ik ben een echte vinyl newbie

mijn toonarm beweegt de heletijd op en neer bij 1 tt is dit normaal?
the-melody    posted on 31-10-2006 20:21
Nee, probeer eens je contergewicht(dat gewichtje vanachter op je toonarm) op het dichste bij jou te doen en kijk dan ff op aboutdj.nl voor een turtorial voor je toonarm correct in te stellen.
User edit by the-melody on 31-10-2006 @ 20:22:13 (12%)
tairip    posted on 31-10-2006 21:22
Poster: Twello
jongens ik heb weer een klein probleempje sorry maar ik ben een echte vinyl newbie

mijn toonarm beweegt de heletijd op en neer bij 1 tt is dit normaal?

Dat ligt eraan als je vinyl hol of bol staat gaat je toonarm inderdaad op en neer.
Voor het goed afstellen van je arm check eens de aboutDJ tutorial.

Als je vinyl niet hol of bol is zou het betekenen dat je naald op zou skippen lijkt me.
Reind    posted on 01-11-2006 02:17
Poster: lrfist
en met scratchen kwam ik toen 0 skating als beste uit en sindsdien zo gehouden

Scratchen is je draaitafel heel anders gebruiken dan bij normaal mixwerk, bij scratchen zet je de anti skating inderdaad op 0 maarrrrrrrrrrrrrrrr als het hier om scratchen gaat dan gaat de topicstarter al helemaal de fout in door een spherisch element aan te schaffen in plaats van een eliptisch element.

We hebben het hier dus over normaal mixwerk waarbij het grootste deel van de beweging voorwaarts is en waarbij de kracht die de naald naar de spindle toe trekt gecorrigeerd moet worden door de anti skating om zo een zo gelijkmatige aftasting van de groefwand (waar de muziek zich bevind) te krijgen en tevens een gelijkmatige slijtage te behouden tussen de linker en rechter groefwand.

Bij scratchen zet je de anti skating op 0 omdat anders bij een achterwaarste beweging de kracht die op het element komt te staan verdubbeld word en de naald uit de groef rukt. Slijtage door een iets hogere naalddruk is geen issue bij het scratchen, je platen worden sowieso al een factor weet ik veel wat harder om zeep geholpen, denk bijvoorbeeld eens aan het vuil aan je handen wat in de groef beland en wertkt als een maalsteen tussen naald en vinyl.

Laten we dus vooral duidelijk zijn hoe we de draaitafel gebruiken, gewoon mixwerk OF scratch werk. Tussen beide gebruiken zitten namelijk werelden van verschil qua instellingen. Overigens ben ik het absoluut niet met je eens dat je voor scratchen overgewicht nodig hebt, een goede techniek, een goede draaitafel en een goed element en je kunt met een SL1200 met een M44-7 er op gemonteerd met 1,5 gram naalddruk al scratchen. Als jij dus 4 gram nodig hebt ligt dat aan jouw eigen techniek die je moet gaan verbeteren (niet alleen vanuit de pols werken bijvoorbeeld) OF je neemt de nadelen die een foute techniek met zich mee brengen voor lief Winking my eye

Mischien een idee om je eens te verdiepen in de Bearwald Lofgren alignment theorie. Ik adviseer je alvast een leeg kladblok, wiskundige calculator en een hele hoop geduld bij elkaar te rapen voor je aan deze taaie en uiterst saaie stof begint Winking my eye

User edit by Reind on 01-11-2006 @ 02:22:03 (43%)
Twello    posted on 01-11-2006 17:02
jongens ik snap er niks van met dat afstellen van die arm. ik heb wel op aboutdj gekeken maar ik snap niet echt waar dat gewichtje nou moet. Moet dat gewichtje helemaal bij het midden van de arm, of aan het einde? Want toen ik ze kreeg zaten ze gewoon vastgeklikt bij het begin. En mijn naaltdruk gaat maar tot 3,5 terwijl er voor mijn naalt 4 geadviseert word...
the-melody    posted on 01-11-2006 17:03
dan moet je 3,5 nemen, doe ik ook. Verder moet je je gewicht zo naar het begin/midden/einde van je arm bewegen, (hydralic liftje omhoog zetten) totdat je arm min of meer horizontaal is.
Twello    posted on 01-11-2006 17:06
ja dat heb ik dus gedaan maar als die arm in balans is dan komt die toch niet meer op de plaat

(Ik neem aan dat de hydralic liftje dat schakeltje is waar ik de arm mee op de vinyl zet en waar ik het ermee afhaal)
the-melody    posted on 01-11-2006 17:08
ja juist maar dat moet je niet echt gebruiken, das meer voor het hifi werk. Als je aan het mixen bent gewoon dat hendeltje ervan naar beneden. Voor het af te stellen ze je je arm omhoog dmv dat liftje en je verschuift het gewichtje totdat de arm horizontaal is en je topje van je naald(ik neem aan dat je concorde's hebt, dat platte stuk) min of meer evenwijdig met je vinyl loopt. Als dit zo is hendeltje naar beneden en je kunt verder mixenHappy, laughing.
Twello    posted on 01-11-2006 17:21
ik heb OM's maakt dat uit
the-melody    posted on 01-11-2006 17:21
neen
Twello    posted on 01-11-2006 17:34
jongens bedankt volgensmij staat hij nu goed... ook de arm beweegt niet meer zoveel omhoog en omlaag

This is an old Topic

No new postings for 6.720 days.
 Post CommentThat would be 224 months
or a whopping 18.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

60 Users online: 7 Guests (53 Unknown)
Pages generated today : 12.918
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.438.126