ortofon concorde pro s probleem (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

soundcollector    posted on 19-09-2006 20:03
hallo,
ik heb een ortofon concorde pro s gekocht ( de zwarte) maar ik heb gemerkt dat
de naald zelf ( je hebt het zwarte element en bij ortofon zie je het metalen naaltje ertussen door steken als je van boven af kijkt) heel fel naar links en rechts beweegt, met fel bedoel ik zo een 3 mm tot aan de zijrandjes van het element,
bij men andere ortofon een gewone concorde pro beweegt het maar 0.5 tot 1 mm.
Is het normaal dat je het naaldje zo zie heen en weer gaan? of is dit niet normaal
als je me niet begrijpt dan probeer ik het wel uit te leggen met fotos
gr

What do you think about ortofon concorde pro s probleem ??

Vote :   

Camino    posted on 19-09-2006 20:10
Bij mij beweegt hij ook redelijk wat hoor, heeft misschien met de instellingen van je anti-skating te maken; probeer eens de elementen van draaitafel te wissellen en kijk wat het effect is.
lrfist    posted on 20-09-2006 12:29
lijkt me sterk, maar heel leuk.
als de naald zover aankan, voorkomt dat veel overspringen en dergelijke...
en eventueel het gewicht wat minder zetten.. hij kan zoveel uitwijken omdat er teveel gewicht op staat
soundcollector    posted on 20-09-2006 18:51
mja 4g staat er op en ja aan de anti skating ligt het niet het is echt het ijzeren naaldje dat je ziet uitsteken dat zoveel beweegt, echt abnormaal precies ofals het gaat afbreken mja kan het misschien aan ligge dat de verkeerde hoogte is ingesteld? ik heb em op drie ingesteld, hoe hoog moet ie trouwens staan?
User edit by soundcollector on 20-09-2006 @ 18:52:18 (69%)
the-melody    posted on 20-09-2006 19:27
De neus(dus die platte onderkant) van je element moet evenwijdig met je plaat lopen.
User edit by the-melody on 20-09-2006 @ 19:27:58 (44%)
tairip    posted on 20-09-2006 20:15
Poster: soundcollector
aan de anti skating ligt het niet

Dat klopt.... volgens mij weten heel veel niet waarvoor de anti-skating is! :D

- Je moet zorgen dat je arm van je platenspeler zo HORIZONTAAL mogelijk staat ten opzichte van de plaat.
- Je naalddruk op een 3 a 4 gram.
- Anti skating op net zoveel als je de naalddruk ook hebt 3 a 4 gram dus.

Zo zou het goed moeten komen, een naald van een concorde kan wel heel erg heen en weer. Het ligt eraan hoe erg de verschillen in volume op de plaat zijn tussen links en rechts.

User edit by tairip on 20-09-2006 @ 20:15:51 (2%)
gethigh    posted on 20-09-2006 20:20
is dit met de freefloats erger of minder erg?
Camino    posted on 20-09-2006 20:28
Poster: tairip

Het ligt eraan hoe erg de verschillen in volume op de plaat zijn tussen links en rechts.

Huh? Wat heeft dat er mee te maken?

EDIT: Niet agressief bedoeld, ben alleen benieuwd wat het verband is. Het lijkt me eerder dat platen waar dat het gat niet precies in het midden zit meer zouden schommelen dan andere, maar wat channel separation voor verschil uitmaakt snap ik niet...
User edit by Camino on 20-09-2006 @ 20:33:07 (100%)
tairip    posted on 20-09-2006 20:29
Poster: gethigh
is dit met de freefloats erger of minder erg?

Dit heeft niets met resonantie te maken!
soundcollector    posted on 20-09-2006 20:39
mja ik heb antiskating zelfde als men gewichtjes staan dusja, ma bij men gewone concorde pro (de grijze) gaat de naald helemaal niet ver op en neer, ook niet als ik van platenspeler wissel dus aan de platenspeler ligt het niet denk ik...
thx voor de reacties btw
lrfist    posted on 21-09-2006 12:57
voor een home-system met niet teveel trilling zou ik maar voor 2.5 gram gaan voor een concorde. spaart je naald en je platen

trouwens anti-skating is de druk van de arm die hij horizontaal naar het midden van de plaat toe geeft.
heel makkelijk te checken. zet op 0 gram (zweeft je arm normaal perfect horizontaal) zet nu de anti-skating op 0. je arm blijft normaal hangen. zet nu je antiskating groter dan 0. je zal zien dat de arm automatisch beweegt naar het midden toe.

als je anti-skating te hoog staat, kan het zijn dat je naald een groove overslaagt... vooral bij scratchen en draaitafels die onstabiel staan.
aangezien ik ook veel scratch staat mijn anti-skating op 0
User edit by lrfist on 21-09-2006 @ 13:01:11 (100%)
Reind    posted on 21-09-2006 13:06
Poster: lrfist
voor een home-system met niet teveel trilling zou ik maar voor 2.5 gram gaan voor een concorde. spaart je naald en je platen

Ga jezelf eerst eens verdiepen in de materie voordat je zulke uitspraken doet OF vermeld de gevolgen ervan.

De naald zal namelijk instabiel worden (tracking range is immers 3 tot 5 gram) daarnaast word je geluids kwaliteit slechter naarmate je minder gewicht op de toonarm hebt staan. Dat allemaal voor een mindere slijtage, de vraag die je jezelf moet stellen is of je ooit iets zult merken van die ene gram extra qua slijtage.... ik denk van niet.

De nadelen die echter opkomen wanneer je met te weinig gewicht draait merk je wel degelijk.

trouwens anti-skating is de druk van de arm die hij horizontaal naar het midden van de plaat toe geeft.

ANTI skating doet het tegenovergestelde. Die trekt de arm naar de steun toe om zo een evenredige slijtage te kunnen krijgen tussen de groefwanden.

heel makkelijk te checken. zet op 0 gram (zweeft je arm normaal perfect horizontaal) zet nu de anti-skating op 0. je arm blijft normaal hangen. zet nu je antiskating groter dan 0. je zal zien dat de arm automatisch beweegt naar het midden toe.

Ik weet niet wat voor draaitafel jij hebt maar ook deze keer weer HELEMAAL verkeerd. Klopt geen snars van, anti skating trekt je aarm naar de steun, niet naar het midden.

als je anti-skating te hoog staat, kan het zijn dat je naald een groove overslaagt... vooral bij scratchen en draaitafels die onstabiel staan.
aangezien ik ook veel scratch staat mijn anti-skating op 0

Hier zit een klein beetje waarheid in maar aangezien de rest van je verhaal van geen kant klopt vraag ik me af of je ook weet waarom dat zo is in sommige gevallen (want zelfs in die ene alinea staat iets wat niet klopt).
User edit by Reind on 21-09-2006 @ 13:12:54 (100%)
lrfist    posted on 21-09-2006 13:11
Poster: Reind

Ga jezelf eerst eens verdiepen in de materie voordat je zulke uitspraken doet OF vermeld de gevolgen ervan.

De naald zal namelijk instabiel worden (tracking range is immers 3 tot 5 gram) daarnaast word je geluids kwaliteit slechter naarmate je minder gewicht op de toonarm hebt staan. Dat allemaal voor een mindere slijtage, de vraag die je jezelf moet stellen is of je ooit iets zult merken van die ene gram extra qua slijtage.... ik denk van niet.

De nadelen die echter opkomen wanneer je met te weinig gewicht draait merk je wel degelijk.

srr zet hem dan gewoon op 3 gram. slijtage merk je wel degelijk en voor mij moet thuis die kwaliteit niet 100% zijn.
als ik ergens ga draaien gaat het gewicht er wel op

en excuseer, de arm trekt naar buiten
User edit by lrfist on 21-09-2006 @ 13:13:46 (6%)
Reind    posted on 21-09-2006 13:17
srr zet hem dan gewoon op 3 gram. slijtage merk je wel degelijk en voor mij moet thuis die kwaliteit niet 100% zijn.

Wat een onzin, dat je een zo min mogelijke slijtage wil is voor iedereen van toepassing maar dat het thuis niet 100% hoeft is natuurlijk onzin.

En als jij nou even een berekening maakt waarbij je aan toont hoeveel extra slijtage er is op een plaat wanneer er 1 gram extra word gebruikt en wat dat betekent voor de uiteindelijke levensduur. Die berekening is zo lastig dat ik hem nog nooit iemand af heb zien maken .

Daarnaast is slijtage van veel meer factoren afhankelijk dan de naalddruk alleen. Als ik jou zo hoor over anti skating dan maakt die ene gram het verschil ook niet meer Winking my eye
lrfist    posted on 21-09-2006 13:45
tjah... dan doe je maar niet.
ik spaar naald en plaat en ik weet het zeker. en dat naar binnen en naar buiten duwen was idd een fout. heb het ooit eens getest (5 jaar geleden toen ik begon met draaien) heb toen uitvoerig getest en met scratchen kwam ik toen 0 skating als beste uit en sindsdien zo gehouden. in alle geval gaat het over horizontale druk.

en daarbij over de trade off tussen slijtage en kwaliteit, dat was duidelijk een persoonlijke visie Winking my eye bij het draaien elders heb ik daar ook een visie op waar je mij waarsch weer met de grond gelijk maakt: ik gebruik systematisch overgewicht. kwaliteit is minder maar de kwaliteit van de set gaat er op vooruit aangezien niet om de 5 seconden mijn naald dan overslaagt bij het scratchen
tairip    posted on 21-09-2006 16:46
Bijna Elke DJ doet zoveel mogelijk naalddruk op zijn naald.... Dit omdat je niet wil dat je naald scipt tijdens het Cue'en.

De Anti skating op evenveel als de naalddruk om de correctie gelijk te krijgen!

@ lrfist Wil jij beweren dat elke pro DJ wel 3 dezelfde platen koopt? Omdat zoals jij het brengt je vinyl zo erg slijt dat je het naar een maand draaien wel moet vernieuwen (zo kom je bij mij over!).

Voor de hififreakz:    Stel 'm zo daning in dat je de beste geluidskwaliteit hebt.
Voor de DJ's:            Stel 'm zo danig in dat je kan Cue'en zonder dat de naald scipt.
Twello    posted on 27-10-2006 16:02
jongens ik open deze topic maar weer is omdat ik ook een probleem heb met mijn draaitafel denk ik, als ik met mijn oor bij de naalt luister, hoor ik vanallemaal geruis en getik.

Ik heb de 2 tafels net gister over gekocht van iemand, het gaat om de OEM modellen Q30 van jb en Rp4000 van reloop. Maar ik zag dat het gewicht van de reloop op 1,5 stond en van de jb op 3 gram dus heb ik het gewicht van de reloop ff bijgestelt, ligt het hier soms aan?

Mijn naalden zijn Ortofon OM pro

EDIT: ik heb ook een probleempje bij 1 van mijn platen, de plaat van tiesto - traffic start heel erg traag bovendien gaat de toonarm omhoog en omlaag, ik heb het idee dat die hele plaat helemaal krom is.  ook als ik hem bijvoorbeeld op 33 toeren laat draaien en ik zet hem naar 78 toeren dan heeft de plaat 6 sec nodig om op snelheid te komen terwijl een andere plaat datzelfde doet in een seconde
User edit by Twello on 27-10-2006 @ 16:30:05 (71%)
BillyArd    posted on 27-10-2006 16:30
quote:EDIT: ik heb ook een probleempje bij 1 van mijn platen, de plaat van tiesto - traffic start heel erg traag bovendien gaat de toonarm omhoog en omlaag, ik heb het idee dat die hele plaat helemaal krom is

tis toch allang bekend dat dat alles van tiesto beneden de maat is, zo ook het dunne vinyl wat net te hard is om je reet mee af te vegen ........LOL

FF serieus: je plaat is inderdaad krom en ligt als een kom op je platter, eigenlijk maakt alleen nog het label contact met de slipmat, gewoon even contra buigen elke keer dat je hem wil inmixen, pas na een minuut of 3 staat hij dan weer in de oude positie , dus heb je 3 minutjes ongeveer om lekker te cue-en voordat het weer een kommetje is !
niet te ver buigen want dan breekt je plaat

Happy, laughing
User edit by BillyArd on 27-10-2006 @ 16:34:58 (100%)
Twello    posted on 27-10-2006 16:44
nou oke dan weet ik dat ook weer , klopt het ook dat de andere kant van de plaat het wel goed doet want dat is namelijk wel het geval...

BillyArd    posted on 27-10-2006 16:53
komt doordat je waarschijnlijk veel platen scheef in een bak hebt staan.
de achterste gaan dan doorhangen .
Dit kan je voorkomen door een houten plankje achter de laatste plaat te zetten als je bak nog niet geheel gevuld is .
zorg altijd dat je je platen rechtop wegzet, dat scheelt een hele hoop !
soundcollector    posted on 27-10-2006 17:51
Poster: Twello
nou oke dan weet ik dat ook weer , klopt het ook dat de andere kant van de plaat het wel goed doet want dat is namelijk wel het geval...

ik heb da ook bij strobot van shameboy, de plaat staat zoals een kom,alleen het label raakt aan de ene kan, dus klein oppervlak, weinig grip, en ja ook door het papier dus deze start traag en kan je moieijk mee cueen, de omzijde hiervan heeft wel grip omdat de buitenkant van de plaat raakt, dit is meer contact opp. dus heeft ie hier wel grip

en wat je platespeler betreft, stof em helemaal af en balanceer je toonarm eerst eens want zomaar de gewichten bij stellen van iemand anders is behoorlijk stom...
Progrezz    posted on 27-10-2006 17:53
zo een plaat moet je altijd direct teruggeven aan de winkel, ze moeten maar maken dat je een goede plaat krijgt

eigenlijk zou je zoiets best al niet kopen als je het weet
is namelijk heel erg vervelend

DNR    posted on 27-10-2006 18:02
Poster: tairip

Dat klopt.... volgens mij weten heel veel niet waarvoor de anti-skating is! :D

- Je moet zorgen dat je arm van je platenspeler zo HORIZONTAAL mogelijk staat ten opzichte van de plaat.
- Je naalddruk op een 3 a 4 gram.
- Anti skating op net zoveel als je de naalddruk ook hebt 3 a 4 gram dus.

Zo zou het goed moeten komen, een naald van een concorde kan wel heel erg heen en weer. Het ligt eraan hoe erg de verschillen in volume op de plaat zijn tussen links en rechts.

hoe moet je de naald druk weten?!? wegen ofzo.
soundcollector    posted on 27-10-2006 18:18
kijk
ge balanceerd u naald en een ortofon die heeft ongeveer 4 gram fzo nodig, da staat op da papier wat daar bij zijt, die mense hebbe da wrs berekent zodat de naald de ideale naalddruk/levenstijd heeft... ma voor vele ortofons kan je da ook op internet vinden

tairip    posted on 27-10-2006 19:30
Poster: soundcollector
kijk
ge balanceerd u naald en een ortofon die heeft ongeveer 4 gram fzo nodig, da staat op da papier wat daar bij zijt, die mense hebbe da wrs berekent zodat de naald de ideale naalddruk/levenstijd heeft... ma voor vele ortofons kan je da ook op internet vinden

3 Gram staat op papier!
P.s. dat de naald heen en weer gaat maakt niet uit een Concorde kan en man 5.2mm in totaal heen en weer gaan!
Twello    posted on 27-10-2006 20:26
oke maar ik heb ze dus allebij op 3 gram staan en antiskating ook op 3, maar wat is nou dat vreemde geluid.. (een soort lichte knalletjes/tikjes)

en het is trouwens een OM geen concorde maakt dat uit?
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

90 Users online: 35 Guests (55 Unknown)
Pages generated today : 9.164
Most visitors online this month : 248
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.677.179