Also see
Technics RP-DH1200 in our Gearbase

Driver 50 mm
Impedance 50 ohm
Sensitivity 107 dB/mW
Maximum Power Handling Capacity 3500 mW
Frequency Response 5 - 30,000 Hz
Weight 435 grams
Cord Length 1.2 m
Cord type Single-sided, detachable coiled cable
Ear cups Dual circumaural, closed back
Headphone plug Gold-plated, right angle 1/8'' (3.5 mm) mini jack
Accessoiries 1 screw-type adaptor to 1/4"(6.3 mm) jack
Leather carrying pouch with drawstrings
De geluidskwaliteit vond ik in eerste instantie niet spectaculair. Maar na het te hebben ingebrand klonk het heel goed. Bij lagere volumes is de bass dominant en bij de hoge volumes worden de hogere frequenties dominanter, maar de drumslagen blijven goed hoorbaar. Bij normale en iets luidere geluidsniveaus klinkt de RP-DH1200 het best. Dan neemt de RP-DH1200 het met gemak op tegen mijn main speakers waarvan ikzelf vindt dat ze goed geluid geven.Voor wie uitkijkt naar een headphone met een warme klank is de RP-DH1200 geschikt, maar als je uitkijkt naar een kristal helder geluid dan moet j enaar een andere kijken.
Deze headphone gaat heel hard. Het geluid begint pijn te doen en dan nog klinkt de muziek goed. De demping van het omgevingsgeluid is uitstekend. Op zich heeft de keus voor een headphone met 50 mm drivers, met gesloten schelpen die rond de oren sluiten me dus zeker niet teleurgesteld.
Het eerste wat opvalt als je de RP-DH1200 opzet is dat deze een behoorlijk gewicht heeft en heel krachtig drukt tegen de oren. De meest vergelijkbare headphones wegen 270 gram. Maar deze Technics weegt bijna twee keer zwaarder. Dit heeft als nadeel dat de headphone niet makkelijk op je hoofd blijft hangen in abnormale standen.
Maar aan de andere kant heeft het een brede nekkussen en veren de schelpen niet terug, zodat het altijd comfortabel om de nek kan hangen met de schelpen naar boven. Bij headphones met 50 mm drivers waarvan de schelpen terugveren in de normale draagstand kan ik normaal mijn hoofd niet meer buigen. Ook is het wurggevoel niet aanwezig.
Wat ik ook prettig vindt is dat je voelt dat je de headphone op hebt. Je zult dus niet zomaar weglopen met de RP-DH1200 op en de mixer meetrekken.
Met de krulkabel kun je ongeveer 2 m van de mixer om platen te zoeken. Het heeft een mini jackplug die onder een rechte hoek met de kabel staat, zodat het niet ver uit de mixer steekt en op die manier een obstakel vormt. Dit is vooral belangrijk mocht je een mixer hebben met de headphone output bovenop de mixer.
De kabel kan met een draaibeweging worden losgekoppeld van de headphone. Beschadigde kabels kunnen dus eenvoudig worden vervangen. Er is ook een adapter die kan worden vastgeschroefd op de mini jackplug voor 1/4"(6.3 mm) headphone outputs. Dit heeft als voordeel dat het erg goed vastzit aan elkaar. Ook een voordeel is dat de RP-DH1200 een enkelzijdige kabel heeft. Dat geeft minder hinder tijdens het draaien en raakt niet in de war.
Door het swivel mechanisme is de headphone in allerlei standen te gebruiken, maar meestal hou ik het op mijn hoofd. De schelpen zijn circumaural, dus om de oren. In combinatie met de stevige inklemming geeft dat een vervelende druk onder mijn oren en achter mijn kaakbeen. Deze headphone vindt ik wel heel geschikt om te mixen, waarbij je de headphone alleen maar gebruikt voor cueing, maar het is dus minder geschikt om langere tijd achtereen naar muziek te luisteren. De oorkussen zijn van een zacht leerachtig materiaal, zodat het grotendeels toch wel comfortabel aanvoelt.
Met de hoofdtelefoon krijg je een chique leren tasje bij met het Technics logo. Hierin kun je de koptelefoon opbergen en vervoeren. Om de RP-DH1200 erin te kunnen zetten moet de kabel wel worden losgekoppeld en de schelpen moeten worden opgevouwen tussen de hoofdband. Om te passen in het tasje kunnen de schelpen op twee manieren worden opgevouwen, tegen elkaar of los van elkaar. Mijn advies is om de schelpen niet tegen elkaar te vouwen omdat daar nogal wat kracht voor nodig is wat de levensduur van de hoofdband kan beperken.
Over de duurzaamheid kan ik uit eigen ervaring niet zoveel zeggen, omdat ik de RP-DH1200 nog niet zolang hebt. Door de grote weerstand van hoofdband zet ik wel automatisch niet meer kracht dan nodig om het over mijn oren te krijgen. Dit betekent dat de headphone niet overmatig wordt uitgerekt wat de levensduur ten goede kan komen.
Het brengen van een schelp naar een oor als de hoofdband om de nek hangt gaat zonder veel gepiep van het swivel mechanisme. Daardoor geeft het wel een gevoel van stevigheid van de scharnier. Echter doe ik dit meestal wel met gepaste voorzichtigheid.
Op zichzelf is de RP-DH1200 een redelijk mooie headphone. De schelpen zijn spiegelend en hebben het motief van de 'strobe dots' van de Technics SL-DZ1200 draaitafels.
Door het swivel mechanisme staat bij de hoofdband ver van het hoofd. Daardoor zie je als gebruiker nogal raar uit. Daarom heb ik mijn exemplaar op het spiegelend gedeelte na, helemaal zwart gespoten, zodat het past bij mijn donker haar. De spiegels zijn natuurlijk vatbaar voor vingerafdrukken.