Hallo ik heb een vraag,
Jaren terug ben ik begonnen met rekordbox. Toen netjes mappen/playlists in rekordbox gemaakt. Probleem is nu dat ik door allerlei problemen mijn rekordbox op mijn Mac niet leading is maar mijn SD kaart. Ik verplaats nog (Behalve de mappen 2020/2021) de rest in sub genre per lied, slepend naar de map op mijn SD.
Nu wilde ik een backup maken van mijn SD kaart maar daar moet ik dus een betaalde versie voor hebben. Ik wil best betalen hiervoor maar hoe weet ik in welk pakket dat zit en liever doe ik dit zonder te betalen want er moet een makkelijkere oplossing zijn.
Het liefst begin ik met een lege bibliotheek en deze zou ik dan willen vervangen door de backup van de SD zodat rekordbox op de Mac en SD gelijk zijn. Zodat als ik nieuwe muziek erop wil zetten die gewoon met de sync knop kan syncen met de SD of hardschijf/usb.
1. Iemand een idee hoe ik mijn database van rekordbox leeg kan krijgen? (Rekordbox 6 heb ik al verwijderd etc en opnieuw geïnstalleerd maar hij neemt toch weer automatisch de database over)
2. Hoe maak ik een backup van mijn SD in rekordbox. (Kopieeren plakken met onzichtbare map weet ik, dat bedoel ik niet)(Alle nummers van mijn SD staan ofwel op mijn Macbook of op een externe hardeschijf.)
3. Hoe krijg ik de backup van mijn SD in rekordbox.
Alvast bedankt,
Mvg
John van Lieshout
Dat is een goede vraag eigenlijk.
1 : Rekordbox leeg maken. Hiervoor zit geen functie ingebakken in Rekordbox. Voor mijn streams waar ik telkens met een lege rekordbox wil beginnen heb ik een scriptje geschreven wat allen op de mac werkt. Voor mij werkte het perfect, maar sinds de laatste update krijg ik een foutmelding, maar begint mijn rekordbox wel met een lege verzameling. Maar ik kom hier nog even op terug want ik ga kijken of ik een betrouwbaarde manier voor je kan verzinnen.
Gebruik je een mac of een PC ?
2 : Backup maken van je Devices. De simpelste manier om dit te doen is die 2 mappen (/PIONEER (hidden) en /Contents) op de SD kaart in een zipje te stoppen, feitelijk is dat alles wat je nodig hebt als backup om te copieren naar meerdere andere devices. Maar een backup van een device is niet een backup zoals je die in rekordbox kunt krijgen, voor dat laatste is geen officiele manier. Pioneer DJ blijft daarbij weg omdat anders rekordbox het nieuwe share platform zou kunnen worden
Ook als je het Creative of Pro abbonement neemt (heb ik) dan nog kun je een device backup alleen terug zetten op een ander device en is dit niet bedoeld om weer in rekordbox te importeren, dat zou dus in dit geval denk ik niet de oplossing zijn.
3 : Je krijgt deze backup nooit geimporteerd in rekordbox, dat is niet mogelijk.
------------------
Wat zou ik doen in jouw geval ?
Dat is afhankelijk van welke data je nog meer wilt behouden naast de muziek bestanden. MP3 in een schone rekordbox krijgen lijkt me niet het probleem. Wat wel lastig is is eventuele Cue punten en Playlisten die je over wilt krijgen. Dingen als titel van nummer en artiest is een eigenschap van de MP3 (zit in ID3 tags), maar cue punten en playlisten is data die Pioneer DJ verzameld en die krijg je daarmee niet terug.
Maar wat je zou kunnen doen is rekordbox 6 installeren met lege verzameling. Vervolgens hang je je SD aan je computer en bladert er naartoe in de Tree browser (die kolom links) in rekordbox. Open je Device, open de map met playlisten en dan klik je rechts op een playlist en kiest voor 'Import to Collection'.
Hierna word de playlist en de cue punten geimporteeerd. Rekordbox bepaald de structuur van de mappen maar je nummer verschijnen wel in rekordbox. Nadeel hiervan is de je voor het moment vast zit aan die structuur.
Deze moet je dan alles is geimporteerd opschonen, waarna je met de nieuwe Auto Relocator de files weer linkt.
Wat je wil is mogelijk, maar wel aardig wat werk. Het minste werk is het volgende, je neemt dan alleen wel afscheid van je playlisten en Cue punten.
Copier alle bestanden van de SD naar je computer en importeer die map in Rekordbox.... maar dit laatste is denk niet waar je naar op zoek bent.... het is echter wel datgene hoe ik ergens een keer opnieuw ben begonnen toen opruimen meer werk was opnieuw beginnen
ps op een forum hoef je een posting niet te beginnen/eindigen met een groet, dat je post is al groet genoeg
1. Oke ik ben benieuwd.
Ik gebruik een MACBOOK PRO 2019 BIG SUR
2. Die back-ups weet ik hoe ze werken of ik gebruik met een nieuwe SD altijd de app COPY-CLONER werkt net zo makkelijk.
3.Jammer dat je daar geen backup van kan maken die je in rekordbox kan laden maar snap dan nu ook waarom dat niet kan.
--------
Ik wil het liefst natuurlijk alles behouden zoals het staat op mijn SD kaart. CUE points heb ik in elk nummer staan dus die wil ik echt niet kwijt.
Ik heb rekordbox 6 al op mijn macbook geïnstalleerd en helaas te snel op oke gedrukt voor overzetten van gegevens van rekordbox 5. Dus met een lege verzameling is me niet gelukt.... Wat je zegt heb ik al geprobeerd zowel gewoon de afspeellijst gesleept naar de afspeellijst op de mac of via de weg hoe jij het uitlegt. Probleem is nu dat hij 3 dingen vraagt omdat er staat 'Staat reeds in uw verzameling. Wilt u importeren als een nieuw muziekstuk of de verzameling bijwerken? Als u (verzameling bijwerken) kiest, wordt de informatie in uw verzameling overschreven door de informatie op het apparaat.' KEUZE UIT:
- Importen
- Verzameling Bijwerken
- Overslaan (Alleen Toevoegen aan de Afspeellijst)
(En dan kan ik 'toepassen op de rest' aanvinken)
Ik heb de bovenste 2 opties geprobeerd maar als ik dan mijn SD eruit haal dan geeft hij aan dat hij een aantal files mist. De nummers staan op mijn MACBOOK/EXTERNE HARDESCHIJF dus heb ik 'Auto verplaatsen(Relocated)' gedaan en de desbetreffende mappen waar de muziek te vinden is heb ik allebei geselecteerd (Voorkeuren>geavanceerd>database>auto relocated search folders). Maar toch hou ik een gedeelte dat niet 'relocated' kan worden terwijl als ik ze een voor een ga zoeken ik ze wel vind... Wil ik de degene die niet gevonden was dan toevoegen dan staat er bij de meeste 'dit bestand bestaat al in collectie', die staat dan al in mijn verzameling en dat klopt, de ene werkt wel met cue's etc en de andere (nieuw toegevoegd) niet. Als ik dan alle andere (Ook de werkende) tracks (Heb soms wel 5x de track erin staan) verwijder behalve de track vanuit mijn SD die niet vindbaar is, in mijn verzameling weer terug zoek dan behoudt hij zijn cue's etc... Maar ik weet niet of de nieuwe versie dan terug komt in de juiste afspeellijsten waar de verwijderde tracks misschien instonden.
Het is een ingewikkeld iets... Maar overnieuw beginnen zonder cue's daar zou ik nooit aan beginnen dat werk is echt te veel werk...
Ik denk als ik met een lege database kan beginnen er misschien wel meer mogelijk is want dan ziet hij de andere tracks die er nu in staan niet.
Ps. Sorry voor de groet Snap uhm dit is ook geen kleine post...
Dat er errors komen als je dingen dubbel gaat importeren is enigsinds logisch natuurlijk. Rekordbox kan een bestand (filepath+filename) maar 1 keer opnemen, anders wordt het een dubbeling in je collectie.
Als je schoon opnieuw wilt beginnen moet je voordat je opnieuw installeert ook de data folder verwijderen of ergens veilig stellen (mocht je terug willen naar zoals het nu is).
Rekordbox wordt natuurlijk in je Applications folder geinstalleerd en als je rekordbox van je systeem verwijdert wordt die map leeg gemaakt. Wat bewaard blijft is de data van je collectie aangezien mensen vaker een applicatie opnieuw installeren maar wel met behoud van je data. In jouw geval wil je dat dus niet.
Je kunt schoon opnieuw beginnen met de volgende stappen, let wel, je verliest alle info !! :
Als je nu Rekordbox opnieuw opstart zal de map 'rekordbox' in je Library opnieuw aangemaakt worden en zodra rekordbox is gestart krijg je de vraag of je een oude database wilt omzetten of dat je met een schone verzameling wilt beginnen. Kies dat laatste en dan kun je vanuit een lege collectie je playlisten van de SD kaart importeren.
Let wel dat je alleen playlisten kun importeren, tracks op de SD die niet in een playlist staan kunnen niet geimporteerd worden. Om die toch in rekordbox te krijgen kun je in rekordbox als de SD in de computer zit ook playlisten op je device aanmaken. Hou er rekening mee dat een playlist bij definite max 999 kan bevatten, wellicht moet je dus meerdere playlisten aanmaken voor de files die niet in een playlist zitten.
Als alles geimporteerd is zou je de bestanden in een eigen structuur kunnen zetten en van daar uit met de Auto Relocator alles opnieuw linken.
Ik heb flink wat streams gedaan over hoe je zo'n structuur kunt opbouwen, deze video is lang maar daarin leg ik wel heel veel uit. Gedeelte zul je al wel weten, maar ik gok dat er toch een aantal zaken voorbij komen die je wellicht nog niet weet (tenminste dat hoop ik )
Poster: Johnvanlieshout
Ps. Sorry voor de groet
Snap uhm dit is ook geen kleine post...
Hehehe, ben zelf ook niet van de kleine postings zoals je ziet.... maar dat zou je kunnen weten als je ziet hoeveel ik hier op de website heb geschreven
Je kunt schoon opnieuw beginnen met de volgende stappen, let wel, je verliest alle info !! :
- Sluit alle instanties van Rekordbox die eventueel draaien op je systeem (CMD-Q)
- Reboot je computer (appeltje klikken links boven > Restart)
- Navigeer naar deze map : /Users//Library/Pioneer
- In deze map staat (gok ik) 1 map die 'rekordbox' heet, hernoem deze naar 'rekordbox_old' oid (dan kun je nog terug)
Dit stukje lukt me niet, al de hele dag bezig ermee haha. Heb een backup gemaakt op een harde schijf. Deze los gekoppeld en de stappen hierboven uit proberen te voeren. Maar als ik naar Users(bij mij gebruikers) ga dan krijg ik nog 2 opties 1 gedeeld en 2 mijn naam van de laptop. Bij gedeeld vind ik de map library maar daaronder vind ik alleen de map preferences. Ook staat er in de map gedeeld een map Pioneer DJ met daarin rekordbox en daarin txt bestand met do not remover any files. Ik heb die allebei een andere naam gegeven maar krijg geen lege library... Bij de map met mijn eigen naam daar vind ik niks van Library of pioneer...
Gelukt, in finder zag die de map niet en in rekordbox zelf wel dus met Toon in Finder kunnen vinden ik heb nu een legen bibibliotheek. Ga nu de rest checken.
Top, dus toch gelukt
Ik denk dat je je 'verborgen bestanden tonen' niet hebt aan staan, dan zie je bepaalde systeem mappen niet. Dit zit in de instellingen van je finder, maar ik gebruik de shortcut CMD + SHIFT + .
Succes verder, laat nog even weten hoe het je vergaat
Heb alle mappen inmiddels geïmporteerd alleen van de 7000 nummer kon ik via 'ontbrekende nummers' 3500 terug vinden maar de andere 3500 moet ik handmatig doen dus daar ben ik al een weekje mee bezig zo af en toe een uurtje hier en daar tussendoor haha. Maar ben goed onderweg nog 1500 te gaan haha.
Ai dat klinkt als een stevig klusje. Waarom worden die laatste 3500 niet gevonden, staan die dubbel in je collectie of zijn bestandsnamen gewijzigd over tijd ?
In ieder geval ben je wel een stukje verder voorruit dan een paar weekjes geleden.... er zit in ieder geval vooruitgang in
Ik denk bestandsnamen gewijzigd heb geen idee... Sommige ook wel dubbel maar niet zoveel haha.