Slecht geluid uit PA speaker. Help!
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

BertDeSmet    posted on 05-01-2020 23:21

Hey, ik heb overlaatst 2 nieuwe actieve luidsprekers gekocht online. QX12A van QTX.

Toen deze toekwamen zaten er alleen XLR kabels bij de verpakking. Maar ik dacht dat deze luidsprekers gewoon plug and play waren en dat ik een gsm rechtstreeks kon aansluiten. Dit was ook mijn doel dus kocht ik me een kabel van XLR naar audio jack. Als ik deze gebruik spelen de speakers zeer slecht. Ze spelen alleen een paar instrumenten van elk liedje vb. geen bass en geen vocals en alles klinkt waterig en met echo.

Wat moet ik doen?

Of wat heb ik verkeerd gedaan?

gr.

Bert

What do you think about Slecht geluid uit PA speaker. Help! ??

Vote :   

Lead    posted on 07-01-2020 03:31

Heb je die kabel in de microfoon ingang gestopt ? Dat zou niet moeten gebeuren.

Staan de levels netjes in het midden waar het moet en dichts als ze niet nodig zijn ?

staat je telefoon niet te hard dat hij overstuurt ? Probeer het ook eens met een ander apparaat als je telefoon, wat er gebeurt als je die aan sluit. Met wat je omschrijft is het moeilijk te zeggen wat het is. Je zou ook een foto van de controls van de speaker in de Imagedump kunnen oploaden, dan kan ik even kijken.

Het signaal zelf in een XLR kabel is gelijk aan die van een tulp kabel. Ik heb er ooit eens een topic over geschreven en op die manier zou je ook een XLR aan tulp of minijack kunnen koppelen en het geluid zou goed moeten zijn.

Let the BASS be louder
milo-vs    posted on 10-01-2020 09:26

Zoals Lead al aangeeft zou het kunnen dat je de XLR in de mic input hebt gestopt, echter heeft dit kastje volgens google naast die input ook een schakelaar. Deze schakelaar kun je op Mic of Aux zetten. Als je deze op Aux zet, zou hij er vanuit moeten gaan dat je line level aanbied, zoals je telefoon ook doet.

Anders om te testen is het wellicht mogelijk iets op de 2e ingang te proberen, met 2x RCA naar mini jack.

BertDeSmet    posted on 11-01-2020 01:09

Ik heb eens getest met men PC en heb hetzelvde probleem. Alles klinkt heel (echo-eg) en gedempt. Alle knoppen zoals gain en treble enzo staan allemaal in het midden en men kabel zit in de juiste input volgens wat ik heb opgezocht op het internet. De schakelaar naast de input waar milo-vs het over had staat op AUX. 

Zou het probleem mogelijks opgelost zijn stel ik een mixer plaats tussen de verbinding van gsm naar speaker?

alvast bedankt voor de hulp.

Lead    posted on 11-01-2020 01:40

ja dat zou kunnen schelen om de level in balans te brengen.

Dan kun je ook gelijk misschien met een andere geluidsbron testen (CD speler oid) om te kijken of het misschien niet aan de telefoon ligt.

Let the BASS be louder
BertDeSmet    posted on 12-01-2020 11:26

oke bedankt.

Lead    posted on 15-01-2020 01:57

Laat nog even weten als je vindt wat het is, ben nu ook wel benieuwd want is vreemd.

Let the BASS be louder
BertDeSmet    posted on 15-01-2020 22:10

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Een beetje op een rare manier maar ik heb het gevonden. Dus ik wou naar muziek luisteren met een headset die verbonden was aan men PC. Toen ik deze muziek starte klonk hij zoals hij bij de boxen doet, waterig en gewoon slecht in het algemeen. Het probleem hier was dat men audio jack niet goed ingeplugged was in men PC. Dus ik denk dat het probleem van men boxen ligt aan de XLR naar audio jack kabel. Ik ben nu aan het zoeken naar een mixer omdat ik dan deze kabel die denk ik fout werkt bij een mixer niet nodig heb. Heb je eventueel een suggestie voor een goede low-budget mixer met 2 XLR uitgangen stereo?

Lead    posted on 18-01-2020 02:05

Lijkt erop alsof je telefoon niet genoeg level uitstuurd oid en de speakers iig goed zijn.

Eh wat betreft advies voor mixers moet ik er wel bij zeggen dat ik wat bevooroordeeld ben ivm mijn werk Happy, laughing'>

Om een telefoon op iets aan te kunnen sluiten heb je eigenlijk altijd wel een mini-jack naar cinch kabel nodig.

Er zijn veel dingen die je zou kunnen kopen, wat Pioneer betreft zou de kleinste oplossing een DJM-250MK2 zijn, das een kleine 2 kanaals mixer met XLR uitgang.

Je zou ook iets kunnen kopen als een externe geluidskaart die je vaak bij een computer gebruikt. Die hebben niet altijd XLR uitgangen maar vaak 6.5mm Jack. Stereo jack en XLR zijn gelijk dus daar zijn verloopjes voor, denk dat bijvoorbeeld een Focusrite 2i2 een goede kan zijn (heb zelf al lang 2 6i6 i gebruik). Denk dat zoiets met een jack-XLR verloop de voordeligste oplossing is.

Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 18-01-2020 02:11 (1%)
BertDeSmet    posted on 18-01-2020 10:44

Oke, bedankt voor de hulp.

Ik zal je iets laten weten als de installatie werkt.

BertDeSmet    posted on 31-01-2020 22:16

De speakers werken subliem!

uiteindelijk heb ik gwn een RCA naar audio jack kabeltje gekocht en alles werkt perfect. 

Het enige probleem is het zachte geruis op de achtergrond maar dat is denk ik vrij normaal met een goedkope oplossing als deze.

Bedankt voor alle hulp.

Lead    posted on 31-01-2020 22:30

Heel goed om te horen Bert, gelukkig is het opgelost.

Hopelijk zien we je hier nog wel een keer

Let the BASS be louder

This is an old Topic

No new postings for 1.838 days.
 Post CommentThat would be 61.3 months
or a whopping 5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

88 Users online: 36 Guests (52 Unknown)
Pages generated today : 19.897
Most visitors online this month : 248
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.687.912