In het rood draaien (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Day-One    posted on 17-06-2006 20:48
Ik zit eigenlijk met een probleempje Thumbs Up

Bij mijn eerdere mixer kon ik niet in het rood (boven 0 db) mixen vanwege overstuur van dat ding..(deels met goed-koop is duur-koop te maken) maar nu heb ik een andere mixer en daar weet de mixer wel raad mee tijdens het inmixen (zo nu en dan in het rood) geen overstuur e.d...
Nu bemerk ik bij party's dat de geluidsman zegt dat ik te zacht draait (0db) dus alles open zowat (ROOD) en mid/hi/lo op max! (dan nog geen overstuurde mixer Thumbs Up )

Ik heb zelf zoiets van..met de stroom mee...Betekend als er een DJ voormij alles open hebt staan, kan ik niet op 0db gaan zitten vanwege het geluidverschil..dus erger ik mij niet meer zo aan moet ik zeggen.

maar goed..wie o wie kent dit verhaal en wie is daar voor of "vel"  tegen..

[edit:] topic titel wat minder algemeen gemaakt.
Mod edit by Jorrit on 18-06-2006 12:00 (6%)

What do you think about In het rood draaien ??

Vote :   

greup    posted on 19-06-2006 14:43
Poster: killerbee
Sorry, voor de tekst dat i niet goed leesbaar is zal hem zo even editen

Maar tiesto weet dat i niet int rood moet draaien. Das een verkeerd voorbeeld.

Als jij bij mij weg loopt vind ik prima, alleen zo als je weet de geluidsman werkt op de achter grond. (tenzij zo als ik zeg dat ik het podium op loop etc etc.) Van te voren is dit allang gemeld aan de organisatie. Zo dat ik daar geen problemen mee kan krijg. En prima als je mijn naam zegt lig ik daar nou net niet waker van. omdat dit al is gemeld zal zijn aan de organisatie.

Kijk het is voor allebei de partijen geven en nemen maar het is heel simpel de dj heeft zich aan de regels van de geluidsman te houden. En een goede dj weet dat i niet in het rood moet draaien. Het kan zijn dat het voor jou niet hard genoeg staat. Maar meestal heeft dit een reden en is het niet om jou te pesten. Maar voor vergunning etc.

Dus de enigste optie voor jou is ga naar de geluidsman zeg wat je wil en hoe en hij zal zn best doen aan jou willen en die van de organisatie te voldoen. Dus als het niet harder gaat draai dan niet in het rood maar vraag of je mon wat harder mogen.

Greats Bee

En text beter leesbaar nu :P:P:P

Als je deze mannier van te voren met de organisatie bespreek, dan valt er inderdaad weinig op aan te merken. Dan kan ik het eigenlijk alleen maar toejuichen ( zeker als er een mixer met geen geweldige headroom).

Hoe tiesto draait weet ik niet, kan me ook niet veel schelen. Het was meer om het idee. Ik ken genoeg grote jongens die het WEL doen.. maar goed, als een organisatie daar niets tegen doet dan houdt het op.
killerbee    posted on 19-06-2006 14:47
Maar ik vermoed dat jij niet in het rood draait greup. En wat ik ook zij iedereen gaat wel is in het rood. (iedereen maakt wel is fouten) En daar zal ik nooit iemand op wijzen, 99% gaat super beter dan een gitarist want die zijn erg.:P:P:P

Greats Bee
Lead    posted on 19-06-2006 18:52
Ik zeg mensen altijd : Voor je set, ga naar de geluidstechnicus en vertel dat je je weet hoe het werkt en zal zorgen voor een mooi constant level rond de 0dB... Vraag hem dan of hij in de gaten kan houden dat je max vermogen krijg met het level waarop je aan het draaien bent.... De eerste 2 plaatjes zal de DJ niet volluit kunnen gaan, maar een beetje techneut snapt na 3 overlopen hoe het zit en zal meewerken om het level te maximaliseren.

Een DJ bepaald niet hoe HARD het geluid klinkt, maar HOE het klinkt...

De technicus of zaaleigenaar bepaald uiteindelijk het nivo!
Let the BASS be louder
gethigh    posted on 19-06-2006 19:34
goede afspraken maken goede vrienden

dat heb ik hier aan school geleerd die uitspraak :p
Cyspoz    posted on 19-06-2006 19:51
Poster: Lead
Ik zeg mensen altijd : Voor je set, ga naar de geluidstechnicus en vertel dat je je weet hoe het werkt en zal zorgen voor een mooi constant level rond de 0dB... Vraag hem dan of hij in de gaten kan houden dat je max vermogen krijg met het level waarop je aan het draaien bent.... De eerste 2 plaatjes zal de DJ niet volluit kunnen gaan, maar een beetje techneut snapt na 3 overlopen hoe het zit en zal meewerken om het level te maximaliseren.

Een DJ bepaald niet hoe HARD het geluid klinkt, maar HOE het klinkt...

De technicus of zaaleigenaar bepaald uiteindelijk het nivo!

Vind dit wel mooi gezegt Lead. Ben het hier voor de volle 100% mee eens.
soundcollector    posted on 19-06-2006 20:45
ja lead ga ik volledig mee akkoord

User edit by soundcollector on 19-06-2006 @ 20:45:58 (74%)
soundcollector    posted on 19-06-2006 20:45
Poster: gethigh
goede afspraken maken goede vrienden

dat heb ik hier aan school geleerd die uitspraak :p

lol ja cutschool
User edit by soundcollector on 19-06-2006 @ 20:45:44 (15%)
Day-One    posted on 19-06-2006 21:17
@ killerbee

cool man Happy, laughing
djmarcelm    posted on 19-06-2006 21:57
idd bee

als je een dj hebt die een beetje meedraait in deze wereld weet gewoon dat ie op 0db draait een beetje over is niet verkeerd maar ik zie ook heel vaak dat er gewoon op gain zoveel in de + gedraaid wordt en dan raar opstaan kijken als het stuk gaat!!!

mijn ouders hebben een bedrijf in pro licht en geluid gehad en hoeveel muziekanten dj's etc etc gewoon niet weten hoe je moet ingainen

echt om moe van te worden!
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
MauriceForge    posted on 20-06-2006 10:24
"als ze zeggen dat geluidskwaliteit tussen 0 en +3db beste is wil dit wss alleen maar zeggen dat het geluid warmer gaat klinken = vervorming
de mixer moet dan harder gaan werken, wordt warmer, gaar rapper kapot""'  

ik neem aan dat de heren bij A&H echt wel weten wat ze in de manual zetten, en zelfs als is mijn master helemaal vol wat overingens niet voorkomt, kan ik je vertellen dat het geluid niet vervormt. (heb het wel geprobeerd natuurlijk Thumbs Up 

en trouwens daarbij komt dat er dj's zijn die in het rood gaan als effect gebruiken, om een distortion te creeren. alleen je moet dan wel goed weten wat je doet

BillyArd    posted on 20-06-2006 13:04
2 Maurice OHoeoeoe zalig clippen en oversturen op de ins en dan weer netjes +1dB  uit !(hoe maken ze die hardcore sound toch)   
kraken met die hap !
Happy, laughing

User edit by BillyArd on 20-06-2006 @ 13:05:38 (9%)
Winston    posted on 24-06-2006 18:52
Je kunt het zo doen, maar dan gaat je apparatuur sneller naar de kliko. Er bestaan ook filters om op een verantwoordelijke manier 'distortion' te creeeren.

Poster: greup
een djm 600 die in het rood komt hoor je heus wel!! zelfs zonder een goed getrained oor moet dat hoorbaar zijn. De headroom op de djm 500/600 is altijd problematisch geweest

De DJM-600 en vele andere club mixers hebben een "master level attenuation" knop aan de achterkant. Pas ben ik achter gekomen wat de bedoeling hiervan is. Dit is een uitvinding tegen DJ's (=Domme Jongens) die niet bekend zijn met de mixer.

'Attenuation' betekent vrij vertaald "zachter zetten." Dat knopje kun je dan als geluidsman of verhuurder gebruiken om de Master Level te verlagen. De bedoeling is dat de PA systeem wordt beschermd tegen clippen of overload als een Domme Jongen in het rood draait.

Het is dus misschien best mogelijk dat de DJM-600 nog goed geluid afgeeft, terwijl de VU meter continu in het rood staat, alleen omdat de 'attenuator' in de grootste dB verlaging staat.

Kan iemand die de beschikking heeft over een DJM-600 even checken als deze bewering klopt?

Tic Toc
the-melody    posted on 24-06-2006 18:54
zal ff zien

edit: klopt!
User edit by the-melody on 24-06-2006 @ 18:56:44 (100%)
Lead    posted on 24-06-2006 19:05
Maar dit betekend niet dat je in het rood moet draaien.... Dit is voor geluidstechnici om lomperikken in de perken te houden.

Nogmaal: een DJ bepaald niet hoe HARD het klinkt, maar hij GOED het klinkt. Het nivo wordt voor je bepaald Winking my eye
Let the BASS be louder
Winston    posted on 24-06-2006 19:10
@Liberty
Hmm. Dan hebben we weer wat geleerd over de DJM-600.

Maar second opinions zijn nog steeds welkom over de geluidskwaliteit met eerder genoemde instellingen.
Tic Toc
User edit by Winston on 25-06-2006 @ 00:02:49 (100%)
Day-One    posted on 24-06-2006 23:43
je zou bijna zeggen..die jongens van pioneer slapen niet Thumbs Up zo zie je maar weer..Happy, laughing
Winston    posted on 25-06-2006 00:02
Onder de instelling met maximale 'master level attenuation' heeft de DJM-800 dan enorm veel headroom. Je zou bijna denken aan onderbenutting van vermogen. Tuurlijk is dat geen reden om in het rood te draaien.
Tic Toc
BillyArd    posted on 26-06-2006 10:08
quote winston:Je kunt het zo doen, maar dan gaat je apparatuur sneller naar de kliko. Er bestaan ook filters om op een verantwoordelijke manier 'distortion' te creeeren.

Billy: Er is geen filter die dergelijke distortion bewerkstelligt.
Alle hardcore kicks zijn clippend op de ins vanuit een 909of andere drumcomp genomen, daarna zware compressie met een ratio van +/- 1:9 a 10  en dan weer boosten tot 0 Db met een maximizer \

Overigens het is de grootste fabel dat daat je mixer van kapot gaat hoor
Het is gewoon een algemeen bekende productie techniek .
daar kan een mackie tafel bijvoorbeeld prima tegen !
Niets aan de hand!
het is gewoon advanced producing, mits je weet wat je doet want je moet niet je voorversterkers opblazen natuurlijk !
Happy, laughing
User edit by BillyArd on 26-06-2006 @ 10:12:02 (30%)
Winston    posted on 27-06-2006 00:13
Poster: BillyArd
Overigens het is de grootste fabel dat daat je mixer van kapot gaat hoor
Het is gewoon een algemeen bekende productie techniek .
daar kan een mackie tafel bijvoorbeeld prima tegen !
Niets aan de hand!
het is gewoon advanced producing, mits je weet wat je doet want je moet niet je voorversterkers opblazen natuurlijk ...

Ja klopt, een beetje redelijke mixer gaat niet meteen stuk, maar wordt alleen iets warmer dan normaal.

Het gaat meer om de speakers die kwetsbaar zijn; als je niet precies weet wat je doet, zoals je zegt, kun je dan met een kortsluiting toch nog alle apparatuur roosteren. Dat is heel direct en snel gebeurd maar daar had ik het niet over.

Ik bedoelde dat vanwege de overload je iets eerder zult afschrijven. Zeg maar na 9 jaar i.p.v. 10 jaar, praktisch merk je het niet. Maar in je financiele berekenngen moet je misschien rekening mee houden. Ik durf wel niet te wedden dat bij de Mackie consoles de afschrijvingsperioden niet even lang blijven.

Er bestaat vast een filter die ruis veroorzaakt, al gebruikt misschien niet een ieder dat. Er bestaat bv. een filter die digitaal geluid als vinyl moet laten klinken. Deze is ingebouwd bij de Vestax CDR-07 en als ik me niet vergis ook in de Technics SL-DZ1200.

Anyway, thanks voor de heldere uitleg. Nu weet ik waarom sommige hardere tracks van me distort klinken en ik er niets aan kan doen. Weer wat bijgeleerd.

Tic Toc
BillyArd    posted on 27-06-2006 09:12
Je krijgt op die manier een distortion die na bewerking ook mooi in het stereobeeld terugkomt.
anders dan bij `` gewoon distortion`` die het gehele geluidsbeeld overgheerst en daardoor altijd TE aanwezig en TE vies klinkt !
Happy, laughing

2 winston Speakers , daar ligt het gevoelige punt.
sowieso  in het hel;e verhaal van in het rood draaien zijn het de speaker die kwetsbaar zijn .
op een gegeven moment rotten je conussen gewoon vast door de hitte,.............die van mij zijn thermisch beveiligd(flauw ik weet het ....LOL)
Maar dat is altijd een kritisch punt bij mensen die``ongegeneerd `` in het rood draaien.
Als je weet wat je doet is er op zich niet veel mis met ``overloaden``en kan mooi klinken door dat er extra harmonischen ontstaan(zelfde principe als tubes)
maar nogmaal , kennis is een vereiste.
Mod edit by Lead on 27-06-2006 11:00 (100%)
Lead    posted on 27-06-2006 11:02
Ik denk dat er hier weinigen zijn die hiermee om kunnen gaan Winking my eye

Zo heb je ook speakers waar de beveiliging achter het reflectie poortje zit. Als je die speakers tegen de grens aan drukt, gaan ze licht geven...

Ik ken een OJC wat bij mijn ex-werkgeven altijd die speakers wilde hebben (Community CSX60/70) omdat ze het licht zo tof vonden Confused
Let the BASS be louder
BillyArd    posted on 27-06-2006 13:05
Lead:Ik ken een OJC wat bij mijn ex-werkgeven altijd die speakers wilde hebben (Community CSX60/70) omdat ze het licht zo tof vonden

hahahahahahaah lache!
er lopen rare kostgangers rond !
Happy, laughing
DJUnicron    posted on 01-07-2006 20:20
Alles op 0 (en niet hoger als +3dB) gedurenende de hele avond hanteren wij altijd.
Mixer master op t begin van de avond (praat/zuip tijd) op 60% (tot uur of 11-12)
Daarna gedurende 10-20 min overstappen op 80% en dat langzaam opvoeren tot je op 100% aan het eind van de avond zit. (mixer output rond de +2%)

Als je niet wil dat je speakers doodgaan moet je gewoon een compressor voor je versterker zetten. Ik vind het een schande dat veel cafe's / disco's nog altijd geen compressors hebben, zeker als ze wisselende dj's hebben.

Veelal zie je DJ's in t rood draaien, gewoonweg omdat de versterker door de geluidstechnicus dichtgedraaid is. Trieste zaak, want op die manier klinkt het geluid in veel tenten gewoonweg slecht. Gewoon goede afspraken maken en klaar.
djmarcelm    posted on 05-07-2006 14:28
met een compressor bedoel je een compressor limiter neem ik aan Winking my eye
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
BillyArd    posted on 05-07-2006 14:44
+ look ahead !

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

91 Users online: 3 Guests (88 Unknown)
Pages generated today : 9.008
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 228.926.920