In het rood draaien (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Day-One    posted on 17-06-2006 20:48
Ik zit eigenlijk met een probleempje Thumbs Up

Bij mijn eerdere mixer kon ik niet in het rood (boven 0 db) mixen vanwege overstuur van dat ding..(deels met goed-koop is duur-koop te maken) maar nu heb ik een andere mixer en daar weet de mixer wel raad mee tijdens het inmixen (zo nu en dan in het rood) geen overstuur e.d...
Nu bemerk ik bij party's dat de geluidsman zegt dat ik te zacht draait (0db) dus alles open zowat (ROOD) en mid/hi/lo op max! (dan nog geen overstuurde mixer Thumbs Up )

Ik heb zelf zoiets van..met de stroom mee...Betekend als er een DJ voormij alles open hebt staan, kan ik niet op 0db gaan zitten vanwege het geluidverschil..dus erger ik mij niet meer zo aan moet ik zeggen.

maar goed..wie o wie kent dit verhaal en wie is daar voor of "vel"  tegen..

[edit:] topic titel wat minder algemeen gemaakt.
Mod edit by Jorrit on 18-06-2006 12:00 (6%)

What do you think about In het rood draaien ??

Vote :   

_Ivan_    posted on 17-06-2006 20:50
Ik weet wel dat mijn vorige mixer ook veel harder uitstuurde dan mijn mengpaneel wat ik nu heb... maar als ik alles vol open zet draai ik wel in het rood...
Feel&.Celebrate.Life!
the-melody    posted on 17-06-2006 20:59
als ik je verhaal goed lees is dit mijn antwoord: ikzelf zou het toch stiller aandoen, ik weet nie op hoeveel db's je draait maar als de dj voor je op 115 db draait en jij gaat luider, zal ik je persoonlijk niet dankbaar zijn ivm gehoorsbeschadiging. Ik zou dus stiller draaien(ook niet TE stil). Veel succes!

Yorick    posted on 17-06-2006 21:00
Veel dj's hebben volgens mij moeite om 0 db te blijven en niet er boven te komen.
Het is ook iets waar de meeste dj's volgens mij gewoon niet op letten omdat ze bezig zijn met mixen of wat dan ook.
soundcollector    posted on 17-06-2006 21:05
het enige waar ik op let is bij men "drive in" dat ik niet op men versterker int rood ga ma alsk bij men mixer int rood ga gaat et bij men versterker ook int rood + vanaf 0db heb je meestal geluidsvervorming dus draai ik altijd netjes int groen
greup    posted on 17-06-2006 21:12
als de geluidsman zegt dat je te zacht draait heeft die te lichte versterkers mee genomen!!! ( en is het trouwens ook een prutser van hier tot tokio) Er zijn mixer waarbij je volledig in het rood kunt gaan draaien, maar feit blijft dat het rood niet voor niets rood is gemaakt!!

Als je signalen moet gaan oversturen omdat het anders niet hard genoeg gaat, dan gaat er toch echt wel wat mis daar in die club of waar het dan ook is.

gethigh    posted on 17-06-2006 22:52
int rood is altijd slecht, moet je mixer gaan versterken en als ie te ver int rood komt gaat hij oversturen, dit wil zeggen dat hij de bovenste stukje van je signaal eraf gaat knippen, dus draai maar mooi in het groen, beste voor je mixer en je krijgt mooier geluid, dan draai je de versterker maar iets verder open, hij is daar voor gemaakt, de mixer niet

ik maak altijd dat ik als ik 1 plaat afspeel een groen vakje open laat, zodat als ik inmix dat ie niet in het rood komt, of als je 2 platen overeen speelt ofzo

edit, wat je ook kan doen is als je inmixt de bass van beide kanalen ietje naar beneden zetten
User edit by gethigh on 17-06-2006 @ 22:52:50 (19%)
Winston    posted on 18-06-2006 01:06
'k ben ook fel tegen in het rood draaien. Dat is geen persoonlijke mening. Technisch is het volkomen fout.

Maar als je met zo een "professional" als geluidsman zit is het natuurlijk een probleem om het uit te leggen. Op de avond zelf kun je niks aan doen als een DJ voor je is geweest. Alleen maar je gelukkig prijzen dat je (toevallig) een mixer hebt met voldoende headroom. Principe is dat je niet zomaar ineens zachter kunt.

Anders kun je proberen voordat de muziek begint te draaien afspraken te maken over de toename van het volume niveau gedurende de avond.
Tic Toc
Day-One    posted on 18-06-2006 01:55
Poster: Winston
Op de avond zelf kun je niks aan doen als een DJ voor je is geweest. Alleen maar je gelukkig prijzen dat je (toevallig) een mixer hebt met voldoende headroom. .

DJM-600 zegt genoeg?!
Winston    posted on 18-06-2006 02:07
Weet ik niet. Ik zou zelf moeten luisteren.

De meeste mensen merken niet wanneer signaal begint te clippen. Als ze het beginnen te horen is het al heel erg ernstig overstuurt.
Tic Toc
greup    posted on 18-06-2006 03:20
Poster: Day-One

DJM-600 zegt genoeg?!

een djm 600 die in het rood komt hoor je heus wel!! zelfs zonder een goed getrained oor moet dat hoorbaar zijn. De headroom op de djm 500/600 is altijd problematisch geweest
Day-One    posted on 18-06-2006 12:25
Guys even een simpele vraagje...ik heb het idee dat wij langs elkaar heen praten..
De ene heeft het over kanaal rood en de ander over master rood (heb ik het idee)maar volgensmij maakt het toch wat uit welke in het rood staat!?
User edit by Day-One on 18-06-2006 @ 12:47:42 (100%)
lolbroek    posted on 18-06-2006 13:42
Nuja het is nu ook weer niet dat je niet boven de +0db mag draaien hoor. Bij de meeste (high-quality) mixers draai je het best tussen +3db en -3db. Zo blijf je boven de ruisgrens, en normaal moet je mixer genoeg headroom hebben om +3db te kunnen uitsturen.
Natuurlijk vergeten velen wel dat je VU meters niet alles weergeven. Als je pieken hebt van +6db, is het niet verwonderlijk dat je mixer ondertussen ook wel eens signalen van +10db uitstuurt -> distortion van je geluid.
MauriceForge    posted on 18-06-2006 14:09
idd, in de manual van mijn mixer staat dat draaien tussen de -0db en +3 met pieken op +6 voor het beste geluid zorgt.  op deze manier hou je genoeg headroom over. maar feit is, 9 van de 10 keer als ik ergens ben of zie fotos van booths, zie ik de mixers zijn vu meters tot de nok toe vol staan, ongeacht welke mixer het is.
soundcollector    posted on 18-06-2006 15:15
dat is echt barslecht en het beste is tot aan 0 db verder dan de nul gaat hij al vervormen, je hoort het van 0-3 db mis niet maar het gebeurd wel koop gewoon betere versterkers en zet deze helemaal open...
Dirkvh    posted on 18-06-2006 16:21
Inderdaad je hoort wel verschil als je boven de 0dB gaat, daarbij is het ook nog slecht voor de mixer. Zet gewoon je versterker harder, da ziet er ook nog mooier uit op je mixerWinking my eye
gethigh    posted on 18-06-2006 19:38
als ze zeggen dat geluidskwaliteit tussen 0 en +3db beste is wil dit wss alleen maar zeggen dat het geluid warmer gaat klinken = vervorming
de mixer moet dan harder gaan werken, wordt warmer, gaar rapper kapot

phoz    posted on 18-06-2006 19:45
dan kan je ook gewoon een fan in je mixer bouwen of heatpipes erin steken
_Ivan_    posted on 18-06-2006 20:50
Ik denk niet dat je dat zo makkelijk kunt inbouwen hoorWinking my eye
Feel&.Celebrate.Life!
Day-One    posted on 18-06-2006 21:04
Okay mijn thuis situatie
Gain op +/- 20/30% open
kanaal level staat gemiddel op +2/4 db(orange)
Master level komt niet of nauwelijks boven de -2 db (groen) (max 50% open)

En toch erg hard moet ik zeggen..

djjw    posted on 18-06-2006 21:15
je mixer gaat echt niet zomaar kapot als je in de +3 db draait hoor,
en je moet ook al een helegoede set
speakers+ versterker hebben wil je de vervorming horen bij +3 db,
of je hebt een k*t mixer.

wat nu de eigenlijke vraag is ben ik in de loop van dit topic een beetje kwijt,
maar ik geloof zoiets als:
of er verschil zit tussen het rood draaien van de kanaal fader,
of in het rood draaien van de master?! (zoiets denk ik dan)

je kan met je kanaal fader dik in het rood draaien, terwijl je master hartstikke
dicht staat, je hoort dan wel niks(tenzij je fader lekt) maar het signaal is er wel.
zet je je master dan een beetje open zou het zomaar kunnen dat je dus een
vervormd geluid hoort.
draai je met je master in het rood, dan heb je toch wel 90 % kans dat je geluid
vervormd.  zegt een geluids technicus dan dat je te zacht draait als je dan al in het
rood draait, dan weet je iig bij wie je niet moet zijn voor advies!

zo als greup al heel tacktisch zei:

greup
als de geluidsman zegt dat je te zacht draait heeft die te lichte versterkers mee genomen!!! ( en is het trouwens ook een prutser van hier tot tokio)

( en idd als je in het rood draait, heb je dus een groot
risico schade optelopen zowel aan mixer en speakers)
PhydomiR    posted on 18-06-2006 23:10
Je moet ook met je kanalen niet in het rood draaien. Als je kanalen in het rood draaien wil het zeggen dat het overstuurd de master uit gaat. Of je master nu in het groen zit of niet.

Ik was laatst met een dj aan het meekijken en die mixte alles strak in het rood, de ledjes knipperde niet eens meer. Het was echte en grote naam maar dat is toch eigenlijk schandalig.

Een versterker moet voor het volume zorgen, niet je mixer.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat als alles goed afgesteld staat, het geluid op 0db het beste en het hardst klinkt. Als je harder gaat draaien (in het rood) gaat in de meeste clubs de limiter aan het werk waardoor het geluid gedempt wordt en dus veel slechter gaat klinken.
Cyspoz    posted on 19-06-2006 11:59
Een versterker is gemaakt om te versterken en niet een mixer. Die vu meters zijn ook niet voor de sier en ze dienen ook niet als backlight in de mixer.

Als je twee geluidsbronnen bij elkaar voegt dan krijg je al een versterking van + 3dB. Het is dus belangrijk dat je kanalen al niet meer dan 0 dB zijn want je uiteindelijke master signaal zal namelijk tijdens het mixen al hoger liggen.

De geluidstechnicus kreeg waarschijnlijk jou signaal te zacht binnen. Dat wil wel eens een probleem zijn en dan kan het nodig zijn om de master hoger te zetten. Maar het is niet goed om dan de kanalen ook nog eens bij te gaan sturen. Dan moet hij maar een speciale voorversterker er tussen leggen.

Ik ben trouwens van mening dat de geluidstechnicus aangeeft wat het volume wordt tijdens de avond. Dat hij jou nog speel ruimte geeft is dan netjes, maar het is zijn verantwoordelijk heid deels en zijn installatie.
En ik maak het inderdaad wel eens mee dat er iemand voor mij in het rood heeft staan draaien. Als het dan even kan dan draai ik de kanalen langzaam terug en compenseer ik met de master. Als de master al op max staat dan hoop ik dat de geluidstechnicus goed oplet en wat verder open schuift. Als namelijk de kanalen al ver in het rood zitten kun je zelf niet meer een keer extra geven als dat nodig is.
killerbee    posted on 19-06-2006 13:30
Ik ben geluidsman en als ik tegen een dj zeg, dat i omlaag moet omdat i int rood staat en dat vervormd. En hij weigert heeft hij een flink probleem.

Het mooie is dat ik op mijn life tafel het geluid kan aanpassen. Als een dj op zijn mengtafeltje lekker aan het spellen is en hij gaat in het rood. Dan loop ik even naar hem toe en zeg dat hij uit het rood moet. Als hij dan niet luistert, dan is er optie 2 ik regel met mijn tafel zijn bas weg en zet hoog een wat harder. Wat ik ook kan doen is zijn monitors even op full te zetten als hij i geen gehoor bescherming in heeft. Doen zijn oortjes flink pijn leert i het ook wel mee af. Mogt dit nou ook niet helpen dan is er optie 3 schuif ik zijn geluid weg. (wel weer snel omhoog) Mocht hij het dan nog niet leren dan is de laatste optie, ik gooi de schuif dicht loop het podium op en roep ik om dat het feest is afgelopen vertel je de reden.

Kijk een dj heeft te luisteren naar een geluidman, niet omdat hij koning is maar omdat hij voor jou de show aan het neer zetten is. Jij komt daar aan met tassen cd / platen en gaat draaien als jij gaat klagen dat het geluid te zacht is.
Moet je er maar is sterk gaan denken om naar de oorarts te gaan.

Ik laat mij zeker niet inpakken door een DJ Of artiest. Geluid is mooi maar op en bepaalde volume, jij als dj die achter de geluid lijn staat kan nooit bepalen hoe het geluid is. Vraag altijd aan de geluidman of hij monitors heeft als ze er niet staan.

Maar gelukkig heb ik de laatste optie maar een keer toe gepast. En ik hou er natuurlijk ook rekening mee dat mens fouten kan maken. Ik zie wel of mensen het perongeluk doen of express.

Dus wat ik wil zeggen is DJ ik zeg toch ook niet tegen jou je moet zo draaien vertel mij dus niet hoe ik het geluid moet regelen.

Greats Bee

User edit by killerbee on 19-06-2006 @ 14:27:13 (7%)
greup    posted on 19-06-2006 13:52
Zou je misschien even in normaal ABN kunnen typen. Spelfouten zijn niet zo storend, maar dit is gewoon moeilijk te lezen.

Opzich kan ik je acties persoonlijk gezien niet afkeuren. Echter lijkt mij het dat als jij een groot geluidsman wilt worden , dat dit niet helemaal "The way of life" hoort te zijn.

Ga jij maar eens bij dj tiesto het geluid weg draaien, of z'n monitoortjes de lucht in knallen.

Daarbij komt ook dat als je het bij mij zou doen, dat ik weg zou lopen.... Kijken wie er dan nog voor lul staat als ik jou naam laat vallen bij de uitleg..
User edit by greup on 19-06-2006 @ 13:53:34 (1%)
killerbee    posted on 19-06-2006 14:18
Sorry, voor de tekst dat i niet goed leesbaar is zal hem zo even editen

Maar tiesto weet dat i niet int rood moet draaien. Das een verkeerd voorbeeld.

Als jij bij mij weg loopt vind ik prima, alleen zo als je weet de geluidsman werkt op de achter grond. (tenzij zo als ik zeg dat ik het podium op loop etc etc.) Van te voren is dit allang gemeld aan de organisatie. Zo dat ik daar geen problemen mee kan krijg. En prima als je mijn naam zegt lig ik daar nou net niet waker van. omdat dit al is gemeld zal zijn aan de organisatie.

Kijk het is voor allebei de partijen geven en nemen maar het is heel simpel de dj heeft zich aan de regels van de geluidsman te houden. En een goede dj weet dat i niet in het rood moet draaien. Het kan zijn dat het voor jou niet hard genoeg staat. Maar meestal heeft dit een reden en is het niet om jou te pesten. Maar voor vergunning etc.

Dus de enigste optie voor jou is ga naar de geluidsman zeg wat je wil en hoe en hij zal zn best doen aan jou willen en die van de organisatie te voldoen. Dus als het niet harder gaat draai dan niet in het rood maar vraag of je mon wat harder mogen.

Greats Bee

En text beter leesbaar nu :P:P:P
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

91 Users online: 3 Guests (88 Unknown)
Pages generated today : 10.526
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 228.928.438