Poster: niiicola
Dat het een aarde aansluiting is dat wist ik al, maar waarvoor dient het en waarvoor heb je het nodig?
Poster: Winston
Aarding is het geleidend verbinden van het chassis of de geleidende behuizing van een elektrisch apparaat aan aarde. Hiermee kan onder andere worden bereikt dat er geen ongewenste elektrische spanning op het apparaat komt te staan als het apparaat een geleidende behuizing heeft.
Een vervelend probleem, vooral bij audio (PA) installaties, is het ontstaan van elektrisch geleidende lussen, de zgn. aardlussen in het versterkercircuit. Wanneer geleiders op meerdere punten elektrisch met elkaar zijn verbonden, ontstaan gesloten kringen, die een extern magnetisch veld van bijvoorbeeld een transformator kunnen omvatten. Hierdoor worden in de geleiders stromen ge?nduceerd, die door de versterker worden versterkt. Dit leidt tot een sterk 50 Hz signaal (in de audiowereld met brom aangeduid) in het audiosignaal. In de audiowereld wordt om deze reden vaak ??npuntsaarding toegepast.
bron: wiki
Poster: Winston
Moeilijk he? Ik snap het ook niet echt. Wat zeker is, is dat het tegen een bromtoon is.
Het signaal dat de naald oppikt en omzet in een een elecktrische stroom is heel zwak en wordt gemakkelijk beinvloed door storingen en inductie. Een draaitafel zit blijkbaar zodanig in elkaar dat het zichzelf zou storen zonder aardkabel. De aarding met de mixer heft dat dan blijkbaar op. Het gaat dus om de stroomkring van het signaal en niet van de stroomkabel als ik het goed begrijp.
Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.