Korte kleine gear vragen (KVT) (10/43)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

Camino    posted on 11-05-2006 09:54
Hey... als je kleine vraagjes (b.v. met een ja/nee antwoord) hebt waarvoor dat het niet de moeite is om een nieuwe thread te openen kan je ze hier posten.

Ik begin alvast: hebben de pitch faders op draaitafels een resolutie, of is het gewoon een analoge fader die de stroom naar de motor bepaald?

What do you think about Korte kleine gear vragen (KVT) ??

Vote :   

Camino    posted on 03-11-2006 13:15
Er zijn veel minder virussen voor MAC dan voor PC Winking my eye
Yorick    posted on 03-11-2006 14:07
Poster: DeafDJ

Voor de mac zijn er geen virussen omdat ze daar niet de moeite voor nemenHappy, laughing
Thomz    posted on 03-11-2006 14:17

Bedankt :d

Zijn er nog voordelen op het vlak van poducing/dj'ing ?
Abc123    posted on 21-11-2006 19:30
Misschien een heel dom vraagje mja Happy, laughing

Als ik een versterker heb van 420watt en sluit daar boxen op aan van 300 watt.
Kan ik m'n boxen dan niet opblazen?:s

Thnks
dj-nick    posted on 21-11-2006 19:32
als je die versteker voluit zet blaas je je boxen op maar dat begrijp je zelf ook wel denk ik
the-melody    posted on 21-11-2006 19:34
Poster: Thomz

Bedankt :d

Zijn er nog voordelen op het vlak van poducing/dj'ing ?
 Ja mac loopt stabieler, ik raad je wel aan om minimum 1 gig in je mac in te steken. Op je mac heb je ook geen kans op vastlopen wanneer je opneemt e.dHappy, laughing
Abc123    posted on 21-11-2006 19:36
ja dat versta ik maar tot hoever kan ik dan gaan zodat ik ze niet opblaas?
the-melody    posted on 21-11-2006 19:37
Tja ik zou je versterker niet op 3/4 openzetten, 1/2 zou ik nemenHappy, laughing
Yorick    posted on 21-11-2006 19:47
gewoon helemaal open gooien:D
greup    posted on 21-11-2006 20:33
Poster: Abc123
Misschien een heel dom vraagje mja Happy, laughing

Als ik een versterker heb van 420watt en sluit daar boxen op aan van 300 watt.
Kan ik m'n boxen dan niet opblazen?:s

Thnks

420watt rms? en op hoeveel ohm?
idem voor je boxen.

Daarbij zijn wattages natuurlijk veelste beperkte gegevens om goed te antwoorde op de vraag "hoeveel watt mag ik op deze box gooien"

gewoon helemaal open gooien

lekker goed onderbouwde mening,.. hier hebben we wat aan...
ciderke    posted on 21-11-2006 20:35
Inderdaad, je kan dat helemaal opengooien, op voorwaarde dat je op je mengpaneel niet in het rood gaat en zorg dat je versterker niet clipt, dan is er geen probleem.

Je hebt er zelfs voordeel aan: Je zult een veel betere geluidskwaliteit hebben als je je versterker openzet en je mengpaneel half-open, dan dat je je versterker half-open zet en je mengpaneel open.

EDIT: Ik heb nog een nadeel ontdekt; Als je tegen je volumeknop stoot (of je zet hem knal open uit gewoonte) dan heb je wel een probleempje natuurlijk... Happy, laughing
User edit by ciderke on 21-11-2006 @ 20:39:01 (44%)
Yorick    posted on 21-11-2006 20:39
Poster: ciderke
Inderdaad, je kan dat helemaal opengooien, op voorwaarde dat je op je mengpaneel niet in het rood gaat en zorg dat je versterker niet clipt, dan is er geen probleem.

Je hebt er zelfs voordeel aan: Je zult een veel betere geluidskwaliteit hebben als je je versterker openzet en je mengpaneel half-open, dan dat je je versterker half-open zet en je mengpaneel open.

EDIT: Ik heb nog een nadeel ontdekt; Als je tegen je volumeknop stoot (of je zet hem knal open uit gewoonte) dan heb je wel een probleempje natuurlijk... Happy, laughing
  Dat is waar gewoon je master op half zetten en afplakken en dan kan je gewoon draaien..
greup    posted on 21-11-2006 20:44
wat is dit voor slap gelul hier. "je kan hem helemaal open gooien"
hoe kun je z'n conclusie trekken  uit gebrekkige info!

zonder complete gegeven van de box en versterker valt hier niets over te zeggen. Je weet niet eens over we hier over rms danwel max wattages praten, we weten niet over wat voor omages we praten, dit zijn wel de minimum info die je nodig hebt.

doorgaans kun je een versterker van 1.5maal de rms waarde van de box gebruiken bij fatsoenlijke app. dit ter behoud van de dynamiek ( crest-factor), overigens is deze 1.5 maal gebasseerd op de modale muziek op feestjes, afgespeeld van een cd.

maar nogmaals,. Je concludeerd nu vanuit gebrekkige gegevens

Mod edit by greup on 21-11-2006 20:46 (2%)
greup    posted on 21-11-2006 20:48
Poster: dj_jr
Dat is waar gewoon je master op half zetten en afplakken en dan kan je gewoon draaien..

leg me nu maar eens uit waarom dat dan zo is.
zoals het er nu staat is het niet onderbouwd, en dus waardeloos
Day-One    posted on 21-11-2006 21:09

je zegt het verkeerd...........want een pc kan je ook linux op laten draaien en daar heb je geen last van virussen of tenminste vrij weinig...en het zelfde bij de mac Thumbs Up

HouseArrest    posted on 21-11-2006 21:48
Ik denk dat deaf dan bedoelde:

Er zijn veel minder virussen voor MAC dan voor Windows. Happy, laughing

PC = namelijk de algemene term voor Personal Computer en dat is een MAC ook. Dat is bekend bij iedereen Happy, laughing Maar we nemen niemand iets kwalijk Happy, laughing
niles    posted on 21-11-2006 21:58
als je versterker een hoger vermogen in rms heeft dan je boxen dat in rms hebben, hoeft er niet perse iets aan de hand te zijn.

zijn je boxen maximaal veel minder sterk in watt dan je versterker, dan kan je je versterker niet voluit zetten. daar heb je geen andere gegevens voor nodig, dat is 1 + 1= 2.... want dan heb zet je teveel vermogen op je boxen en blaas je ze op.

het beste is natuurlijk om je boxen sterker te nemen dan je versterker, zo zit je altijd goed.

de ideaalste set bestaat uit een begrensde versterker, samen met boxen die sterker zijn dat het maximale vermogen van je versterker. (dus bijvoorbeeld een versterker van max 1000 wat, in combinatie met boxen van max 1200)

let er ook wel op dat je kabels kloppen, deze moeten ook het maximale wattage kunnen verdragen, maar hier helpen ze je in de winkel wel mee.

greetz niles
MoXeGy    posted on 21-11-2006 22:13
Mij is juist net anderzom verteld,
je kan beter 1,5 keer sterkere versterker hebben.
zodat je alles uit je speakers kan halen, een clippende versterker is ook niet goed.
en een Goede limiter kan je natuurlijk ook helpen bij het Niet opblazen van je speakers.

nu zal ik wel verkeerd zitten?
User edit by MoXeGy on 21-11-2006 @ 22:14:57 (21%)
djmamo    posted on 21-11-2006 22:13
dus als kabel gewoon goede speakon kopen, zit je altijd goed
www.moonentertainment.nl
Abc123    posted on 21-11-2006 22:55
Ja, ik zal nog zien of het te betrouwen valt. Het is voor een gw verjaardagsfeestje en ja mijn versterker is 2x110 watt en mijn boxen 2 x 300 watt.

Hij heeft thuis een versterker staan van 420 watt. We zien wel hoe het afloopt Happy, laughing
ciderke    posted on 22-11-2006 00:41
Poster: MoXeGy
Mij is juist net anderzom verteld,
je kan beter 1,5 keer sterkere versterker hebben.
zodat je alles uit je speakers kan halen, een clippende versterker is ook niet goed.
en een Goede limiter kan je natuurlijk ook helpen bij het Niet opblazen van je speakers.

nu zal ik wel verkeerd zitten?

Dacht ik ook. Op die manier kun je alles uit je boxen halen, als het teveel wordt clipt de boel en zet je hem handmatig op je mengpaneel iets zachter. Natuurijk is een limiter de beste oplossing.
greup    posted on 22-11-2006 15:12
een limiter is helemaal niet zo ideaal,. Gooi er gewoon een fatsoenlijke compressor op. Dat werkt een stuk minder agressief dan een limiter.

zijn je boxen maximaal veel minder sterk in watt dan je versterker, dan kan je je versterker niet voluit zetten. daar heb je geen andere gegevens voor nodig, dat is 1 + 1= 2.... want dan heb zet je teveel vermogen op je boxen en blaas je ze op.

Wattages, wattages... wattages zijn de slechte richtlijnen die je maar gebruiken kunt. Die kloppen vaak voor geen hol. Dit komt mede doordat er geen vast richtlijnen zijn van hoe de wattages gemeten moeten worden.

Ook is de combi van "een lichtere versterker dan je boxen" verhaal alles behalve ideaal. ZO ken ik een hoop luidsprekers die pas lekker beginnen te klinken op het moment dat ze flink belast worden. En rekening houdende met een zogenaamde crest-factor is een lichtere versteker ook alles behalve ideaal! ( ga je dus maar eens snel inlezen!)

Er liep een heel mooi topic over dit onderwerp waarin een hoop info staat. namelijk "versterker vraagjes"
DJ-Zash    posted on 22-11-2006 19:12
Ik heb een goede versterker als er in een keer te veel vermogen op me boxen komen te staan slaat de muziek af en moet ik Protector afzetten zodat ie weer veder speelt  Zo kan je nooit je boxen opblaazen
_Ivan_    posted on 22-11-2006 19:15
Poster: DJ-Zash
Ik heb een goede versterker als er in een keer te veel vermogen op me boxen komen te staan slaat de muziek af en moet ik Protector afzetten zodat ie weer veder speelt  Zo kan je nooit je boxen opblaazen

Lastig op een groot feest:D
Feel&.Celebrate.Life!
djmamo    posted on 22-11-2006 19:27
Poster: greup
een limiter is helemaal niet zo ideaal,. Gooi er gewoon een fatsoenlijke compressor op. Dat werkt een stuk minder agressief dan een limiter.

dit is ook meer een persoonlijke voorkeur.
de ene vind een compresser fijner en de andere een limiter.

op een goede limiter zit ook vaak een clip/peak lampje dat aangeeft wanneer het geluid te hard staat en zolang deze niet continu brand zit je goed met je geluid, en zal deze ook niet dichtslaan
www.moonentertainment.nl
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

54 Users online: 7 Guests (47 Unknown)
Pages generated today : 14.544
Most visitors online this month : 109
Lifetime Pageviews since 2003 : 230.980.722