Korte kleine gear vragen (KVT) (1/43)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

Camino    posted on 11-05-2006 09:54
Hey... als je kleine vraagjes (b.v. met een ja/nee antwoord) hebt waarvoor dat het niet de moeite is om een nieuwe thread te openen kan je ze hier posten.

Ik begin alvast: hebben de pitch faders op draaitafels een resolutie, of is het gewoon een analoge fader die de stroom naar de motor bepaald?

What do you think about Korte kleine gear vragen (KVT) ??

Vote :   

Lead    posted on 11-05-2006 10:01
Dat is een analog fader die een analoge motor aanstuurt.
Let the BASS be louder
DJ-A    posted on 11-05-2006 20:36
ik heb er ook 1...

hoort als je een mengpaneel op het zelfde stopcontact doet dat als je er bijv. een tl erop zet dat je tijdens het starten het door de boxen hoort tikken en dat de VU meters bewege... t klinkt nie goed in ieder geval...

Cyrille    posted on 11-05-2006 20:37
Ja is altijd volgens mij. Als ze op dezelfde groep zijn aangesloten.... toch ?
DJ-A    posted on 11-05-2006 20:54
ok...thx
_Ivan_    posted on 11-05-2006 20:56
Volgens mij als je de tl dan aan of in de stekkerdoos jaagt wel ja... daarom heb ik licht/geluid altijd op aparte groep zitten

Poster: DJ-A

ik heb er ook 1...

hoort als je een mengpaneel op het zelfde stopcontact doet dat als je er bijv. een tl erop zet dat je tijdens het starten het door de boxen hoort tikken en dat de VU meters bewege... t klinkt nie goed in ieder geval...

Feel&.Celebrate.Life!
Reind    posted on 12-05-2006 00:32
Poster: Lead
Dat is een analog fader die een analoge motor aanstuurt.

Tenzij je een super OEM bak hebt want dan word het een analoge fader die door middel van een weerstand (<- tot hier geld het voor alle draaitafels) een processor aan stuurt die op zijn beurt weer een berekening maakt en die door voert aan de motor, de motor meet op zijn beurt aan de hand van een optische sensor de rotatie snelheid en koppelt die weer terug naar de processor waardoor die in staat is de fader constant te "calibreren". Heel kort door de bocht uitgelegd overigens Winking my eye

Hedendaagse draaitafels zijn dus niet volledig analoog meer qua motor aansturing. (en een SL is niet hedendaags overigens voor mensen daar over beginnen)

Vinyl..... allemaal ouderwetse bende, gewoon een mooi setje CDJ1000's nemen aangezien die net zo'n cult status hebben als de SL en je bent nog is volledig digitaal ook Winking my eye
User edit by Reind on 12-05-2006 @ 03:58:00 (55%)
_Ivan_    posted on 12-05-2006 07:48
Hier nog een kort vraagje... levert TPG-Post ook op zaterdag je pakketjes af ? k'heb  2ortofons bij new-line besteld en anders moet ik tot maandag wachten
Feel&.Celebrate.Life!
Lea_Phar    posted on 12-05-2006 08:09
Poster: ivan1991
Hier nog een kort vraagje... levert TPG-Post ook op zaterdag je pakketjes af ? k'heb  2ortofons bij new-line besteld en anders moet ik tot maandag wachten

Dat wordt dus wachten tot maandag.
BURN    posted on 12-05-2006 08:24
Als je ze op vrijdag op de bus zijn gedaan ws gwoon zaterdag... maar er is kans dat t maandag wordt...
Lea_Phar    posted on 12-05-2006 08:30
Ow ja, is ook zo.
Als je ze onder rembours hebt besteld, worden ze niet op zaterdag afgeleverd.
_Ivan_    posted on 12-05-2006 19:25
k'heb ze alHappy, laughing
Feel&.Celebrate.Life!
Twizz    posted on 12-05-2006 21:21
weet iemand iets meer te vertellen over de nieuwe x2?,
want ik wil graag weten hoe het nou zit met die numark plaat waarmee je cd's kan scratchen.
tnx lvast:d
Camino    posted on 13-05-2006 09:56
kan al op de CDX/HDX van numark. check anders de numark site voor meer info over de X2
Reind    posted on 13-05-2006 16:42
Koop gewoon een HDX, vinyl is zo -1000 jaar voor christus Winking my eye

Vinyl heeft geen toekomst meer, alles zal langzamerhand naar compleet digitaal gaan en ondertussen is 90% van de nieuwe releases OF al eerder uit alszijnde een MP3 o.i.d of komt ie tegelijkertijd uit met de vinyl versie. Om nog mar te zwijgen over de kosten want vinyl is gewoon veel te duur voor een media welke ook nog eens onderhevig is aan slijtage terwijl de alternatieven dat niet zijn Winking my eye
Camino    posted on 13-05-2006 17:27
daar komt ruzie van :P
_Ivan_    posted on 13-05-2006 17:42
juist:P
Feel&.Celebrate.Life!
Reind    posted on 13-05-2006 17:58
Ach wel nee. Das gewoon realiteit, dat sommige mensen daar een beetje moeite mee hebben zal best maar vroeg of laat zullen we er allemaal aan moeten omdat vinyl OF onbetaalbaar word OF een langzame dood sterft.

Toevallig zat ik laatst even de bonnenbak door te bladeren en kwam ik daar een bonnetje tegen van wat plaatjes die ik in 97 heb gekocht..... en die even vergeleken met een bon van gister en de prijzen zijn gewoon 75% of meer gestegen voor import en vinyl van eigen bodem in die 10 jaar tijd.
Vinyl is duurder geworden om te maken en het zal alleen nog maar duurder worden, de machines waar het mee gemaakt word zijn antiek, geld investeren om een oud medium te kunnen blijven gebruiken zal niemand meer doen.

Ik koop zelf 80% van mijn nummers tegenwoordig online en dat bevalt me prima, ik geef net zoveel uit als normaal maar heb wel 4* zoveel muziek.
Camino    posted on 13-05-2006 18:06
hmm... cd of vinyl is geen kort vraagje meer... hier verder doen?
Day-One    posted on 13-05-2006 21:37
Poster: Reind
Koop gewoon een HDX, vinyl is zo -1000 jaar voor christus Winking my eye

Vinyl heeft geen toekomst meer, alles zal langzamerhand naar compleet digitaal gaan en ondertussen is 90% van de nieuwe releases OF al eerder uit alszijnde een MP3 o.i.d of komt ie tegelijkertijd uit met de vinyl versie. Om nog mar te zwijgen over de kosten want vinyl is gewoon veel te duur voor een media welke ook nog eens onderhevig is aan slijtage terwijl de alternatieven dat niet zijn Winking my eye

En hoe hard dit klinkt.......Reind heeft gelijk!

Winston    posted on 17-05-2006 00:02
Kort vraagje:
Als ik een appel op een digitale weegschaal ( A ) leg, zie ik op het display 112,126 g.
Zet ik dezelfde appel op een andere digitale weegschaal ( B ), lees ik af 112,1 g. Betekent toch niet dat de appel 0,026 g is kwijtgeraakt!

Als ik nu 2 modellen cd-players heb, zeg A en B. Hun pitch faders, in elk geval de schuifnaden zijn even lang, precies gelijk, zeg maar 10 cm.
Op A lees ik op het display 0.0%
Op B lees ik 0.00%

Kan ik even goed de bpm's gelijkstellen op A en B? Ja of nee?
Tic Toc
User edit by Winston on 17-05-2006 @ 00:05:48 (1%)
Camino    posted on 17-05-2006 00:35
In theorie kan je ze dan niet even goed gelijkstellen.

In het geval van CD spelers, geraakt je appel wel 0.026 gram kwijt. Dit komt omdat de afspeelsnelheid computergestuurd is, waardoor de hoeveelheid dat je track gepitched wordt discreet is en niet continu. De pitch dat in je display staat, is ook daadwerkelijk de hoeveelheid dat een track gepitched wordt. Als je nu op 0% pitch zit op speler A, en je schuift je fader net ietsje naarboven zodat er net nogsteeds 0.0% op je display staat, dan zal de werkelijke afspeelsnelheid van je CD niet veranderen. Dit impliceert dus dat op speler A ( ervan uitgaand dat hij een pitch bereik van 10% heeft) 201 individuele afspeelsnelheden heeft over de lengte van de pitch fader. Speler B (ook met 10% en een resolutie van 0.01%) heeft dan 2001 individuele afspeelsnelheden. Je zou dus kunnen zeggen dat je de BPM's beter zou kunnen gelijkstellen met speler B.

In de praktijk maakt het geen ene ruk uit zolang je maar een beetje redelijk blijft... ik had er lang geleden nog een post over hoe onbelangrijk pitch resolutie wel niet is.... kan hem alleen niet meer vinden

EDIT: gevonden
User edit by Camino on 17-05-2006 @ 00:38:53 (100%)
Winston    posted on 17-05-2006 00:51
Ah zo. Je eerste post van deze topic had je het over analoge faders, dus kreeg ik ideeen voor cd-players. Maar goed. Thanks voor de uitleg.

Maar weet je hoe het zit met de resolutie bij het pitch benden met een jog dial? Ook in stapjes en niet continu?
Tic Toc
User edit by Winston on 17-05-2006 @ 00:53:20 (78%)
Camino    posted on 17-05-2006 00:55
dat is een goeie :S.... ik zou het echt niet weten...
Winston    posted on 17-05-2006 01:01
Ik gok op stapjes, maar laten we wachten op iemand die het wel weet.
Tic Toc
_Ivan_    posted on 17-05-2006 17:11
ik dacht dat dit alleen voor de kleine vraagjes was?:P

Feel&.Celebrate.Life!
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

186 Users online: 4 Guests (182 Unknown)
Pages generated today : 8.529
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 233.704.927