Niemand die goed bij z'n hoofd is zal roepen dat je geen goede DJ bent uitsluitend omdat je de DN-S1000 of Axis 9 hebt. Nogmaals de verschillen en overeenkomsten:
Numark Axis-9 EFX:
Simultaan meerdere effecten te gebruiken
- Scratch 4 manieren
- Scratch Hold ook 4 manieren
- Phaze (jet die opstijgt)
- Sonar (hol geluid)
- Slide (toonveranderingen)
- Echo (echo's vooraf en achteraf)
- Artificial Dissemination (ruis en vervorming)
- Chop (volume aan en uit op de maat) handmatig te doen op de DN-S1000
- Pan (geluid verplaatsten van links naar rechts op de maat) ook te doen met DN-S1000 als je mixer kanaal pan heeft
- Isolate (soort filter, dooft het frequentie spectrum behalve het geisoleerd deel)
- Kill (soort filter, dooft deel frequentie spectrum) deels te doen met kill switches als je mixer dat heeft of als de EQ 100% kill hebben
- Bleep (even achteruit en dan vooruit vanaf een punt voor het achteruit spelen)
- Key Change (toonhoogte veranderen)
- Reverse (achteruit afspelen), ook op Denon
- Brake speed instelbaar, idem
- Start up speed instelbaar, ook
Denon DN-S1000 EFX:
Enkel 1 effect tegelijk te gebruiken
- Filters low, mid en high pass (ook bij de Axis 9 = Isolate)
- Flanger
- Echo/loop
- Scratch 2 manieren + scratch stroke instelbaar
- Reverse (achteruit afspelen), ook op Axis 9
- Brake speed instelbaar, idem
- S-Drag (start up speed instelbaar ), ook
Memory Denon DN-S1000: 1000 punten
Memory Numark Axis 9: 3000 punten of zo?
Schockproof memory 20 sec Denon, Numark 40 sec.
Aantal loops, correctie looppunten, hot starts, fader start, pitchresolutie en -bereik i.v.m. beatmixen, allemaal hetzelfde bij de beide modellen. Zonder pech kun je met beide modellen jaren plezier hebben bij uitsluitend thuisgebruik. Risico is ongeveer dus hetzelfde en zal je voor wat dit betreft nooit zeker weten of je de juiste keuze heb gemaakt.
Op de Denon is er jump functie om snel te zoeken/springen binnen een track.
De Numark heeft Smart Loop.
De Numark heeft nog key lock (gebruik je nooit) en wat "consumenten" functies z.a. programmeren, afspelen zonder pauze, etc.
De Denon MP3, met geavanceerde MP3 functies. Beide niet nodig voor jou.
De basics en het belangrijkste voor jou zijn de beatmatch capaciteiten en de loops. En daar is er totaal geen verschil tussen beide modellen als je niet geinteresseerd bent in Smart Loop. Je weet hoe ik denk over effecten en beginnende DJ's i.v.m. leercurve / groeiproces. Daarom zegt men vaak dat effecten niet goed klinken.
Als je wilt sparen voor dure Pioneer cd players in combinatie met efx unit of efx-mixer in de toekomst, kun je het beste nu reeds beginnen, door te besparen op je instap players. Nu in de nieuwe situatie zou ik dus kiezen voor de Denons (met mes op de keel, want je weet wel welke players ik liever heb). Aan beide players zijn er kleine dingetjes waar ik me aan erger, maar dat zal ik je niet aanpraten. Want het doet niet toe, voor wat je mee kan doen. En ik neem aan dat je weet hoe beide eruit zien.
Wat voor cd players heeft je maat waar je nu oefent?