waarom draaien zoveel dj's in het rood? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

caveman    posted on 25-03-2006 03:35
ik snap niet waarom 9 van de 10 dj ongelofelijk in het rood lopen te draaien.
ik ben zelf freelance technicus in diverse clubs en op grote feesten en telkens zie ik dj's die de mixer zover in het rood jagen dat de meters geeneens meer bewegen.
je geluid gaat er zo ongelofelijk bagger door klinken en het is zeer schadelijk voor je apperatuur.
wie heeft hier een verklaring voor?

ik ben zelf bezig een limiter te bouwen die bij te lang in het rood draaien de dj mixer een minuut uitschakeld hopelijk gaat dit helpen tegen dj's die het geluid zo achtelijk lopen te oversturen.
Mod edit by W.i.M on 25-03-2006 09:52 (1%)

What do you think about waarom draaien zoveel dj's in het rood? ??

Vote :   

Collin    posted on 25-03-2006 09:42

Ik denk toch zelf , dat de Dj's tot het uiterste gaan om het helemaal top te maken

maar dat maak je er dus niet zo van ! haha , en je apparatuur gaat langzaam na

de **** . dus maar volgens mij hebben sommige dj's zo idee van .

nou dat kan wel voor 1 x , en volgend feest ahh kan nog wel 1 x

ik denk dat ze het soms niet beseffen !

Rens    posted on 25-03-2006 09:50
Ik krijg deze week een mixer en dit wist ik helemaal niet, dus bedankt voor de tip. Ik zal er op gaan letten.
Max1984    posted on 25-03-2006 10:09
Had ik ook in het begin: draaide in het rood zonder te weten wat het betekende en dat het slecht was. Na een paar weken attendeerde een andere dj me erop.
Prozei    posted on 25-03-2006 11:11
een dj draaid vaak in t rood omdat ze denken dat het zaal geluid harder gaat.
wat ze vergeten dat er in clubs en discotheken een limiter achter staat die het geluid tot 0db reduceert en als je mixer meer als 14 db uitstuurt dan is idd dat geluid echt bagger.
en wat hebben ze berijkt nix de limiter stuurt 0db uit

HouseArrest    posted on 25-03-2006 11:13
Het probleem met zo'n limiter is dat:

Sommige stukjes wil je iets harder draaien omdat het mooi is, of omdat er veel mensen op staan de dansen. Het liedje van Melrose is een idee hierbij.
Daar gaan de mensen helemaal op uit hun dak!

Als je dan een limiter maakt die een mixer voor enige tijd uit laat gaan, dan zit een club zonder muziek. Daar zijn ze alles behalve blij mee!
Clubs zouden dus nooit zo'n limiter kopen naar mijn inzien
Chrizzlee    posted on 25-03-2006 12:11
Waarom zoveel dj's dat doen is me ook nog steeds een raadsel. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze denken dat daardoor hun muziek harder en dus ook beter klinkt. Terwijl natuurlijk het tegenovergestelde waar is... je muziek klinkt bagger en je haalt alle dynamiek uit je geluid.

De beginnende DJ kan je dit vaak niet eens kwalijk nemen, omdat ze dit nog niet weten. Maar helaas zie je dit ook nog vaak bij de ervaren dj.

Erg lastig is het ook als je dus na iemand moet draaien die erg dol is op "rode lampjes die niet meer knipperen". 

Lead    posted on 25-03-2006 12:17
clubs kopen een limiter omdat DJ's al eens speakers hebben opgeblazen, of omdat dit ze geadviseerd word door een audio bedrijf. In beide gevallen een goede reden voor aanschaf.

Als je last hebt van zo'n limiter : Je staat te hard uit te sturen.

Als je tegen de grens aan zit en het staat nog niet hard genoeg : Jammer joh, het kan gewoon neit harder.

Door het rood heen prberen te douwen (zorg dat ze hooguit knipperen) heeft overstuurd en vervelend klinkend geluid als resultaat. Hou je meters dus onder het rood....
Let the BASS be louder
Ferry    posted on 25-03-2006 13:03
of je krijgt clubs die de limiter zo afstellen, dat als je 100% in het groen draaid, totaal GEEN geluid uit de speakers krijgt..... (input limiter ingesteld op -20 dB...)
Dat werkt ook niet!

Chrizzlee    posted on 25-03-2006 13:51
Daarom is het ook handig om voordat je je set begint goede afspraken te maken met de geluidstechnicus. Als degene die voor je aan het draaien is flink in het rood staat, kan de technicus zodra jij weer op 0db draait de boel weer wat opschroeven. Hangt er natuurlijk wel vanaf waar je draait en wie de technicus is, maar meestal vallen hier wel goede afspraken over te maken

gethigh    posted on 25-03-2006 15:17
zet gewoon de versterkers op maximum

dus moeten dj's de gain en de master wel wat lager zetten en dus niet int rood spelen

als je boxen opblaast wilt dat ook zeggen dat je boxen niet zwaar genoeg zijn, speakers gaan, heus niet zo snel kapot, als jij een verster daarop zet die niet sterker is dan de speaker zelf gebeurt dit niet makkelijk, je mag tot 1.5x zo veel vermogen sturen op een speaker dan dat hij voor gemaakt is, natuurlijk niet heel lang

LauW    posted on 25-03-2006 15:45
Ik draai ook altijd in het rood, gebeurt gewoon automatisch. Veel dj's gaan gewoon naar mate de avond vorderd harder draaien. Ik heb overgens bij ons nog niet gehoort dat het geluid er slechter van word, en het word zeker harder dus boeie waarom niet.

Bijkomend punt.. de splitcue functie (dus dat je je master op de achter grond van je cue hoort) werkt eigenlijk alleen goed/handig als de master 100% open staat. Als je je cue/master dan op 50% staat hoor je beide ook echt evenhard wat ik gewoon handig vind.
User edit by LauW on 25-03-2006 @ 15:48:28 (100%)
Viper    posted on 26-03-2006 00:36
 De meeste dj's draaien in het rood omdat ze gewoon zelf geen klote kennen van het afregelen van muziek. En ik spreek uit ondervinding. Sommige dj's komen daar aan en draaien de gain, high, bass, mid open, en het geluid klinkt veel te scherp en te hard... Maar die mannen horen dat niet... De meeste dj's kennen geen KLOTE van de apparatuur...
Camino    posted on 26-03-2006 10:22
beginners omdat ze niet beter weten. (semi)pro's omdat ze tegen beter weten in denken dat het luider zal gaan als ze aan +20dB uitsturen... zelf draaide ik vroege altijd in het rood, maar nu let ik er meer op, en komt er zelden meer dan +1dB uit
RoyBeware    posted on 26-03-2006 11:35
Ik zorg gewoon dat t metertje net in het rood komt of niet. En als ie niet in het rood komt, gebeurt t soms toch wel omdat er in eens een zwaardere bas in voor komt.. :P dan draai k hem gewoon voorzictig bij...

the-melody    posted on 26-03-2006 11:43
ik altijd maximum +2 maar nooit contineu dus als ik draai is het maar weining in het roodHappy, laughing
dj-nick    posted on 26-03-2006 16:11
ze vinden rood mooier als groen
the-melody    posted on 26-03-2006 16:30
er zou eigenlijk zoon wet moeten komen die zegt: als de dj een mixer en/of boxen opblaast moet hij de schade betalen.

dj-nick    posted on 26-03-2006 17:24
meestal moet je dat toch ook of je krijgt niet betaald
Camino    posted on 26-03-2006 17:55
als je een beetje een limiter hebt gebeurd het niet vaak... maar het klinkt wel voor geen ene meter als iemand de hele tijd in het rood draait... dat hoort de "normale feestganger" ook en niet alleen het getrainde oor van een DJ/technicus
Steev    posted on 26-03-2006 19:38
Ik heb nu (gelukkig binnenkort niet meer) zo'n eenvoudig Skytec mengpaneel. Nu draaide ik daar ook altijd mee in het rood. Maar op een gegeven moment draaide ik daar ook de versterker te hard bij. Nu vroegen allebei de apparaten zoveel power dat de hele versterker ging clippen en de boxen kregen niet genoeg power meer. Hierdoor smolten er 2 onderdelen in de tweeters aan elkaar vast in allebei de boxen. Resultaat: Geen hoge toen meer.

Gelukkig werd alles vergoed omdat ze de boxen bij het repareren beschadigt hadden. Daardoor heb ik gewoon hele nieuwe boxen gekregen.

Mijn ervaring: draai nooit in het rood, dat gaat echt een keer fout.

dion    posted on 26-03-2006 20:15
moet je een goede limiter hebben dan blijven je boxen langer goed dan zonder want dj's gaan tot het uiterste en dan weten ze niet wat te hard is ze gaan gewoon door haha robotten haha
Timemachine    posted on 26-03-2006 22:17
Zelf draai ik af en toe op +1 en zelfs dan vind ik al dat het geluid (de kwaliteit) af te begint te nemen.

Ik begrijp niet dat de dj's die continu in het rood draaien dit zelf niet horen....

Reemz    posted on 26-03-2006 22:25
Veel DJ's draaien in het rood gewoonweg omdat de technische kennis bij hem of haar ontbreekt, en dat is jammer.

Bedenk gewoon zo rood is stoppen en groen is doorgaan net zoals een stoplicht

Lea_Phar    posted on 27-03-2006 09:47
Poster: LauW
........

Bijkomend punt.. de splitcue functie (dus dat je je master op de achter grond van je cue hoort) werkt eigenlijk alleen goed/handig als de master 100% open staat. Als je je cue/master dan op 50% staat hoor je beide ook echt evenhard wat ik gewoon handig vind.

Ik neem aan dat je met cue/master de knop bedoeld waarmee je het geluidsverschil van je cue en je master regelt?
Als je hiermee het geluid dan meer op master zet (bijv. 70-75%). Dan hoef je je master ook niet 100% open te zetten en hoef je dus ook niet in het rood te draaien en heb je het zelfde effect.
DonBasco    posted on 27-03-2006 10:30
Er zijn tenten waar ik draai, waar het geluid zo zacht staat afgesteld (<95db) dat je de keuze hebt: of wat harder en minder mooi geluid, of mooi geluid en wat zachter geluid. IK zelf maak dan toch wel eens de keuze om voor het wat hardere geluid te gaan.
Maar goed, dat betekent niet dat ik zo hard uitstuur dat de led-meters helemaal niet meer bewegen.

Wat ook nog wel een tip is voor geluidstechnici is om de monitor te voorzien van een harde kill als je te hard gaat. Dan heeft de zaal er geen last van, maar merkt de dj wel dat hij te hard uitstuurt. Is technisch overigens wel een beetje lastig te maken.
De zaalversterking kan dan op een "afknijp"-limiter staan. (ik ben niet zo thuis in de limiter termen.....) die de muziek aftopt.
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

90 Users online: 37 Guests (53 Unknown)
Pages generated today : 11.715
Most visitors online this month : 248
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.679.730