BPM-Counter (3/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Antoine88    posted on 22-03-2006 23:11
People..

Ik ben er achter hoe dit BPM-counter werkt, dank aan dit forum. Het mixen ging vanaf toen wel makkelijker, alleen ging ik slordiger te werk. Dat merkte ik al wel vrij snel. -was eerst nog te enthousiast- Ook vind ik het een beetje non-DJ, maar denk dan ook dat ik die bpm-counter te letterlijk nam.

mijn vraag: Werken jullie ook met zo'n counter of wat.?
Het kan best wel handig zijn, maar ik vind niet dat je je daar op moet laten leiden als DJ zijnde..

What 'bout You Poeple..
Mod edit by Nvie on 23-03-2006 07:48 (6%)
[MOD Edit] HM verwijderd

What do you think about BPM-Counter ??

Vote :   

yougow    posted on 23-03-2007 01:12
Ik heb leren draaien zonder beatcounters. heb nu al een hele tijd cdj800's  en om eerlijk te zijn gebruik ik die tellers gewoon hoor, heel handig om effe snel in de jusite range te komen. echt helemaal fine pitchen lukt met een beatcounter toch NOOIT dus zelfs als je leuke prima werkende beatcounters hebt zul je nog je gehoor moeten gebruiken om je tempo helemaal gelijk te krijgen.

OEFEN gewoon eerst heel veel op het gelijk krijgen van je tempo, dit is een belangrijke basis kennis die je als dj moet bezitten, en het is al leren rijden op een fiets. Heb je het onder de knie dan raak je die skill nooit meer kwijt. Dus het maakt echt geen flikker uit of je dan beatcounters begint te gebruiken je kunt het zoiezo toch ook zonder. Maar de samenleving wordt steeds luier en we krijgen steeds meer technische snufjes dus lekker gebruiken dan!!

We gebruiken toch ook dagelijks een rekenmachine om allerhande dingen uit te rekenen. En dat terwijl iedereen heeft leren rekenen op school.

Het belangrijkste is dat je over de basis beschikt. Dan hoef je je echt geen zorgen meer te maken dat je het kwijt raakt door oppeens beatcounters te gaan gebruiken. je wordt er dan alleen maar sneller door en kan je creatiever zijn.
Kom je op een plek waar de functie er niet is, ook prima dan doen we het met onze vertrouwde oren (die je toch altijd voor die laatste procenten nodig hebt, OOK bij beat counters)

Cyspoz    posted on 23-03-2007 07:43
Je kan merken dat hier vooral wordt gekeken vanuit de DJ positie, alles wordt op een DJ technische manier benaderd. Bekijk het eens van de andere kant, wat denk jij dat de gemiddelde feestganger op een avond er om geeft dat jij BPM-Counters gebruikt. Als jij met die BPM-Counters veel sneller strakke overgangen kan maken waardoor jou mix vetjes wordt, dan is de crowd tevreden. En volgens mij is dat van bijna idere DJ hier zijn missie. Zorg dat de feestgangers het naar hun zin hebben.
Het maken van een vette mix zit meer in de combinatie van platen, je line-up en de gekozen mix momenten. Dat is namelijk wat de mensen horen, en hoe je dat doet zal een hoop feestgangers een zorg wezen.

Zorg alleen dat je niet afhankelijk van ze bent zoals een aantal mensen ook aangeven. Wordt niet gemakzuchtig, vertrouw niet blind op ze en zorg dat je ook zonder ze kan. Maar als ze er toch zijn, gebruik ze dan om de kwaliteit van je set te verhogen.
En als een collega DJ dan zegt dat jij een 'neppert' bent omdat je BPM-Counters gebruikt dan denk ik dat hij niet snapt waar het om gaat. Het gaat om wat jij van een avond maakt voor de mensen en niet de collega DJ's. (Paar uitzonderingen natuurlijk daar gelaten)
djmarcelm    posted on 25-03-2007 22:14
Poster: Lead

Da's niet altijd een voordeel. .05% is nauwkeurig genoeg en als het heel lang strak moet staan gebruik je 0.02%. Op die stand kun je, als hij eenmaal gelijk staat, ook weglopen bij de decks. (ik ben eens snel een bacotje wezen halen om te bewijzen dat het werkt)

Dat zou ik met vinyl dus nooit aan durven.... zelfs als je er echt van overtuigd bent dat hij gelijk loopt zal het nooit een hele track duren.

kan dit bevestigen Winking my eye
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
Winston    posted on 25-03-2007 22:27
Kan dit ook bevestigen voor 0.1% bij normale bpm waarden (tot maximaal 140).
Tic Toc
djmamo    posted on 25-03-2007 23:30
gaat iedereen dit nu bevestigen?

denk dat leads punt duidelijk is toch.
www.moonentertainment.nl
Victor    posted on 26-03-2007 10:37
Het verlopen van tracks heeft naar mijn ervaring niets met het aantal bpm's te maken. Of je nou een snelle of een langzame track hebt, het is even vervelend als je mix er net iets (of heel veel...) "naast" zit. 

Voor normaal mixwerk is 0,1% prima en zul je bij iets langere overgangen soms heel even naar de pitch bend moeten grijpen. 0,05% is helemaal prima en 0,02% is overbodig. Ten eerste omdat een heleboel nummers niet zo strak gemixt op de cd staan zodat er snelheidsverloop en soms zelfs sprongetjes inzitten. Ten tweede omdat je er veel te lang over doet om twee platen op 0,02% scherp te zetten.
djmarcelm    posted on 26-03-2007 10:53
Poster: djmamo
gaat iedereen dit nu bevestigen?

denk dat leads punt duidelijk is toch.

dat kan ik bevestigen
Cyspoz    posted on 26-03-2007 12:09
Poster: Victor
Het verlopen van tracks heeft naar mijn ervaring niets met het aantal bpm's te maken. Of je nou een snelle of een langzame track hebt, het is even vervelend als je mix er net iets (of heel veel...) "naast" zit. 

Het is inderdaad altijd even vervelend. Maar het is wel zo dat je bij snellere BPM waardes dit verloop sneller hoorbaarder wordt en dus een fijnere pitch resolutie wenselijk is om langere overgangen te kunnen maken.
NIekh    posted on 26-03-2007 17:13
Je moet eigelijk gewoon zonder kunnen want als je bijv. in een club moet draaien met cd spelers waar geen BPM - counter opzit dan sta je daar en bak je er niks van
djmamo    posted on 26-03-2007 17:37
Poster: djmarcelm

dat kan ik bevestigen

goh toen ik dit las, moest ik bijna lache
www.moonentertainment.nl
Sammow    posted on 26-03-2007 17:47
Poster: NIekh
Je moet eigelijk gewoon zonder kunnen want als je bijv. in een club moet draaien met cd spelers waar geen BPM - counter opzit dan sta je daar en bak je er niks van

wat een kutclub is dat dan
robbert    posted on 26-03-2007 17:47
Vond hem eigenlijk best grappig, maar mamo, de knorpot, ziet er de humor niet van in Happy, laughing
NIekh    posted on 26-03-2007 18:09
Poster: Sammow

wat een kutclub is dat dan

ergenst in een boeren gat :P
( waar ik woon ) :P
DrMando    posted on 26-03-2007 19:07
BPM is goed voor beginners(of snelle mixen) ... als je daarintegen in een serieuze tent gaat draaien en je kan het niet op gehoor ... meeste club mixers hebben geen BPM, wel vaker de cdspeler die er een heeft. Lost dus enkel probleem op voor cd maar niet voor vinyl.

Heb wel liever dat een DJ BPM gebruikt dan gewoon de pitch noteerd daar krijg ik echt de kriebels van ...

Ikzelf doe alles op gehoor maar mijn vinyltjes zitten wel beetje per 'klasse' gesorteerd 125-135 & 135-145, maar als je je platen een beetje kent weet je dit ook vanbuiten dat ze niet in elkaar passen. begin toch zachter naar harder en dan later op avond weer zachter dus zit ideaal zo.
Steev    posted on 26-03-2007 19:07
Poster: djmamo

goh toen ik dit las, moest ik bijna lache

Ik vond hem eerlijk gezegd wel geslaagd :D

Ben het met velen eens over de BPM-counters, je moet het doen zoals jij het zelf wilt. Happy, laughing
djmarcelm    posted on 26-03-2007 22:55
idd en als je je daar lekker bij voelt gewoon doorgaan

er is niet 1 manier van mixen maar wel 10 of wel niet 1000 keer een manier om iets te doen!

gaat erom dat je plezier hebt en dat het in mijn geval een lekkere mix is en hoe je dat doet zal een rotzorg zijn Winking my eye
mktje    posted on 24-04-2007 13:17
Als je weet wat de huidige BPM is van de plaat die draait, en je hebt de mogelijkheid om ergens de BPM te zien van de plaat in cue is het natuurlijk eerder tijdrovend om hem niet zo grof gelijk te zetten. Maar voor het laatste stukje gelijk te zetten heb je toch echt skill nodig en geen tellertje...
Renzis    posted on 24-04-2007 15:46
sjah ik als beginnend dj (met cd-spelers dan) vind lastig hor, gebruik dan liever ff bpm-countertje of het opschrijven van de bpm op de hoes ofzow

This is an old Topic

No new postings for 6.537 days.
 Post CommentThat would be 217.9 months
or a whopping 17.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

97 Users online: 47 Guests (50 Unknown)
Pages generated today : 12
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.109.530