laptop als effector, kan dat?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ciderke    posted on 12-03-2006 12:43
Ik zag dit weekend iemand draaien met 2 turntables, een mengpaneel en er stond ook een laptop. Ik dacht dat hij die laatste gebruikte als effector. M'n vraag: kan dat? Werkt dat goed? (accuraat genoeg? niet te veel ruis erbij?) 
En waarom gebruiken dj's Apple om te draaien? (is dat stabieler? is er daar betere software voor op de markt?)

Ik zou namelijk binnenkort een laptop kopen, en misschien kan ik die dus direct ook als effectenbak(je) gebruiken ...

Greetz

What do you think about laptop als effector, kan dat? ??

Vote :   

SonicWalker    posted on 12-03-2006 12:55
Het kan maar je krijgt te maken met een lichte vertraging, maar dat heb je in principe ook bij gewone digitale effect apparatuur.

Hier op dit foto zie je Speedy J. Op de linke PowerBook draait Ableton Live en hij gebruikt Live alleen voor effecten. Op de rechte PowerBook gebruikt hij Taktor DJ van Native Instruments. Het firewire audiointerface zie je onder de rechte PowerBook, het is van Motu.

Speedy J

the-melody    posted on 12-03-2006 12:57
maar waarom apple?
Camino    posted on 12-03-2006 13:00
en een Xone:92 control :D
Lead    posted on 12-03-2006 13:02
Dat is geen CTRL (zijn er maar 6-10 van), maar volgens mij een gewone 92. En waarom een apple... tja, hij houdt niet van blauwe schermen denk ik Winking my eye
Let the BASS be louder
SonicWalker    posted on 12-03-2006 13:05
zie:
http://www.dse.nl/~acehv/ace_waarommac.html

Voor mij werkt het gewoon beter. Ik heb hier Linux, Windows en Mac OS X en als ik de keuze heb, zou ik altijd Mac OS X kiezen.

ciderke    posted on 12-03-2006 22:28
mja, die website is natuurlijk wel niet 100% objectief (het is van de 'apple-club' ofzo) Maar er zit waarschijnlijk wel waarheid in ...

En nog eens wat die effecten betreft; Laptops kunnen dus effecten toevoegen, maar is dit enkel bij een liedje die afspeelt op die laptop, of kun je ook een ingangssignaal laten binnenkomen in je laptop, een effectje op steken en terug naar een uitgang ermee?

Camino    posted on 13-03-2006 01:22
dat kan wel (is trouwens nog een topic over geweest ook dacht ik), maar je hebt wel te maken met vertraging... dit varieert wel van computer tot computer. Ik denk dat je er goedkoper van af bent om gewoon een kp2 of een efx te kopen ofzo
RenderingRebel    posted on 13-03-2006 10:39
Als je een goede geluidskaart hebt, met dsp
dan is je latency niet merkbaar hoor, ik heb een niet zo'n hele goede geluidskaart en daarmee draait alles op 4ms en dat merk je al niet
En het kan zeker goed, je kan namelijk alle vst effecten gewoon gebruiken in combinatie met een goede vst host
Kan je ook nog een synth inladen en live wat leuke dingetjes(sfeer geluidjes, pads) er doorheen spelen

BizarBAR    posted on 13-03-2006 10:45
Ben ik het niet helemaal mee eens of een pc goedkoper is en de functionaliteit die je er van hebt...

In zijn geval wil hij toch een goede pc/laptop kopen. je kan met ableton een input opgeven en dan zijn geluid door de effecten halen die standaard in ableton zitten.

En ik gebruik dat programma zelf ook er zitten echt hele vette effecten in. Je kunt alles combineren enz.

Als je er dan nog een midi controllertje aanhangt kun je er lekker live mee spelen!

Mount    posted on 13-03-2006 14:36
kijk ook eens naar chainer VST.. kan je tot ik geloof 100 vst's in laden en daar een ingangs signaal door heen sturen.
Ramon72    posted on 13-03-2006 17:59
Poster: ciderke
Ik zag dit weekend iemand draaien met 2 turntables, een mengpaneel en er stond ook een laptop. Ik dacht dat hij die laatste gebruikte als effector.

Was het niet gewoon Final Scratch setup van Stanton?

User edit by Ramon72 on 13-03-2006 @ 17:59:31 (3%)
ciderke    posted on 13-03-2006 19:22
Ik weet het niet, zou kunnen. de dj stond nogal hoog en kon het niet goed zien...
BizarBAR    posted on 13-03-2006 21:04
Poster: Mount
kijk ook eens naar chainer VST.. kan je tot ik geloof 100 vst's in laden en daar een ingangs signaal door heen sturen.

als ik op chainer zoek kom ik bij een oud programma uit... het mooie is van ableton is dat vanuit je mengpaneel een apart kanaal hebt in ableton voor inkomende signalen. je kunt dus zelf kiezen wat je erheen stuurt. (master cd of vinyl) ook kan je op andere kanalen nog nummers inmixen met ableton.
En je kan ook vsti gebruiken in live

Maar we gaan off topic

Ja het is mogelijk met de juiste apparatuur je laptob als effectenbak te gebruiken!

maar een efx of kp2(wat ik een suf ding vind maar is ook off topic) werken makkelijker. maar zijn best prijzig en je kunt er alleen mee effecten...

een laptob kun je weer veel meer mee en als je naar het geld kijkt ben je +- 500 kwijt voor een effectenbak(goede) en wel wat meer voor een laptop maar je kunt er veel meer mee!

User edit by BizarBAR on 13-03-2006 @ 21:07:53 (4%)
Camino    posted on 13-03-2006 21:12
volgens mij heeft ramon gelijk.... dit soort setup is meestal een final scratch. als je van plan bent effects te gebruiken via je pc, dan moet je wel even erbij stilstaan dat als je geen externe midi controller ofzo hebt dat je parameters aanpassen niet echt lekker is met een muis/keyboard in vergelijking met de knobs/jogs/touchpads van harde effects
Kiwi    posted on 13-03-2006 21:16
Waarom Apple? ....waarom Windows...dat blijft behelpen!
User edit by Kiwi on 13-03-2006 @ 21:17:20 (60%)
BizarBAR    posted on 13-03-2006 21:51
Meestal ja Deaf maar je ziet dat hij een combi van beide gebruikt.

Sasha bijvoorbeeld mix alleen nog maar met ableton live!

Ik was afgelopen zomer en hij stond alleen maar achter een pc in case met een xone mixer net als hier.

Het klonk echt heel netjes. misschien te netjes...

Maar hoe ver moet het gaan met die software ableton en tractor kunnen alles zo netjes gelijk zetten dat je alleen nog maar hoeft te switchen tussen een paar nummers als je het setje dan nog voorbereid komen er nog maar weinig mix kunsten aan te pas...

Lang leve de technologie...?

en zonder goede midi controller is het waardeloos ja om pc als effecten app te gebruiken.
User edit by BizarBAR on 13-03-2006 @ 21:56:13 (17%)
Mount    posted on 14-03-2006 13:17
Ik heb nu ableton icm met midiclock samen met FS 2.0 draaien.. erg leuk voor vocals en de ableton effecten live gebruiken.

This is an old Topic

No new postings for 6.850 days.
 Post CommentThat would be 228.3 months
or a whopping 18.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

51 Users online: 9 Guests (42 Unknown)
Pages generated today : 17.293
Most visitors online this month : 236
Lifetime Pageviews since 2003 : 232.434.900