Draagbare Recorder
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Domiro    posted on 22-05-2013 19:16
Dag mensen,

Ik ben dus al een tijdje opzoek naar een draagbare recorder?(dus niet via pc of laptop) om thuis en buitenhuis mijn setjes op te nemen.

Ik weet dat hier in het verleden al naar gevraagd is geweest maar inmiddels zijn er nieuwe modellen uit en zijn bepaalde modellen niet meer te krijgen. (iKey Plus, ...)

Ik wil dus vooral opnemen via de line in, de eventueel ingebouwde microfoon is dus niet zo van belang.?

Ik kwam vooral op volgende modellen uit:?

-Tascam DR-05 ( maar daar kwam ik volgende over tegen op het net:?http://www.residentadvisor.net/forum-read.aspx?id=189325?)

Volgende 2 hebben dan weer wel een gescheiden line in t.o.v. de mic in, maar geeft dat dan garanties op degelijke opnames zonder?clipping??

-Roland R-05?
-Sony PCM M10

De Sony heeft van de laatste 2 mijn voorkeur door onder andere de meegeleverde voedingsadapter. De Tascam kost wel een stukje minder.?

Kwam wel regelmatig tegen dat de clipping afhankelijk is van bepaalde dB waarden van de uitgang van de mixer en de ingang van de recorder. Van de Sony kwam ik nog volgende uitgebrijde review tegen (met vermelding van de dB waarden van de line in) http://kenrockwell.com/audio/sony/pcm-m10.htm?? ?

Mijn vraag, heeft er iemand ervaring met?clipping bij recorders? Is een gescheiden line in dan beter? Heeft er iemand nog andere/betere opties in de zelfde prijsklasse??

Alvast bedankt!
User edit by Domiro on 22-05-2013 @ 19:18:07 (1%)

What do you think about Draagbare Recorder ??

Vote :   

mikedhanpat    posted on 23-05-2013 09:31
Het clipping gedeelte heb je zelf in de hand. Zorg jij dat je mixer niet over de 0db heen gaat dan is er niks aan de hand!?
Verder heb ik weinig verstand van de recorders zelf dus daar kan ik je niet bij helpen.?
Gebruik zelf audacity en dat werkt meer dan prima en kost niks!
CDJ2000NXS - DJM2000 - CDJ2000NXS - RMX1000 Shure SE535
BP    posted on 23-05-2013 12:10
Ha Domino,

Ik heb hetzelfde probleem nadat mijn minidisc speler de geest heeft gegeven (hiermee kon ik moeiteloos uren dj sets recorden). Na zelf te hebben rondgespeurd, lijkt de Zoom H1 v2 een goede optie. Veel opnamemogelijkheden, relatief lage prijs (tussen de 89 -99 euro). Ik heb er alleen nog geen ervaring mee.
Domiro    posted on 23-05-2013 21:56
De?Tascam DR-05 zou beter zijn dan de?Zoom H1 v2 op gebied van bouwkwaliteit en na het kijken van enkele?reviews lijken de instellingen mij ook uitgebreider. (wel een 25 euro duurder)

Wat de 0dB betreft lijkt dit niet echt een oplossing te zijn volgens de link bij de Tascam. Verder komt het ook wel vaak voor dat de persoon voor je al tegen de grens van in het rood draaien aan zit, kan je weer met de gains en de master gaan prutsen. (als de master ook al niet tegen het rode aan zit)?

Niemand die meer weet/ervaring heeft met een gecombineerde line/mic in en een?gescheiden line in??

?
BP    posted on 25-05-2013 00:39
Vandaag de Tascam DR-05 aangeschaft. Makkelijk apparaat, maar de input vanuit mijn mixer (A&H Xone22) - via de recorduitgang - is hoog/hard/veel. Als ik de recordinginput van de Tascam heel zacht zet en een beetje oplet, krijg je een fantastisch geluid (wave 16 bit) voor de prijs van dit apparaat. De komende dagen zal ik ook eens op locatie testen tijdens een liveset, dan met een DJM800. De suggestie van Tascam zelf is om anders de hoofdtelefoonuitgang van de mixer of de booth te gebruiken, maar dat lijken mij beide niet echt opties als je een liveset wilt opnemen. Wordt ongetwijfeld vervolgd...
BP    posted on 26-05-2013 14:14
Update mbt opnemen met Tascam DR-05. Moeiteloos een vijfurige set opgenomen (heb de 2GB SD kaart vervangen door een 8 GB). Via de rec out op een DJM800. Op de Tacsma record level in de laagste stand ingesteld, peak en limiter aan, opname in Wav (16 bits). Tijdens de avond af en toe als het clipping ledje ging branden de gain van het betreffende kanaal wat naar beneden bijgesteld, verder geen omkijken naar. Net de hele boel in Audacity gegooid, ondanks wat uitschieters, geen vervorming of clipping. Als je opnamebestand boven de 2 GB uitkomt, wordt er naadloos een nieuwe file aangemaakt. Via Audacity de twee files aan elkaar geknoopt en voila: een setje van 5 uur non-stop. Voorlopig oordeel: ondanks de waarschuwingen mbt clipping, vooralsnog een prima aanschaf. Mooi geluid, erg makkelijk werken: usb kabel in de pc en kopieren maar (werkt veel sneller dan bv. de minidisc die ik eerst had). Ook het terugluisteren op de Tascam zelf werkt prima, het speakertje is erg zacht, maar via de koptelefoon blaas je je oren eraf.
Domiro    posted on 27-05-2013 16:09
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Hier heeft iedereen wel iets aan denk ik.

Heb ondertussen ( al voor jouw uitleg ) toch maar de Sony besteld, deze heeft een analoge gain op de input wat volgens sommige een voordeel zou moeten zijn t.o.v. clipping, verder krijg je voor het geld een uitgebreid pakket aan accessoires (voedingsadapter, 4GB intern,?batterijen, ...)?

Wel nog even wachten tot hij binnen is hierna zal ik ook mijn bevindingen posten!?

Wat ik me wel afvraag bij jou, is het opgenomen signaal niet vrij stil doordat je het record niveau in de laagste stand hebt staan? Ik ga er vanuit dat je de VU-meters dan rond de 0dB houdt, maar wat dan als de persoon voor je al tegen het rood aanzit??

Door de weinige respons die hier op komt van andere vraag ik me af of zo weinig mensen hun setjes opnemen via een draagbare recorder??

User edit by Domiro on 27-05-2013 @ 16:10:41 (1%)
Bambilaner    posted on 28-05-2013 11:00
Poster: Domiro
Door de weinige respons die hier op komt van andere vraag ik me af of zo weinig mensen hun setjes opnemen via een draagbare recorder??

Ik heb nog nooit op verplaatsing een set opgenomen, en heb daar wel vaak spijt van achteraf.
Thuis neem ik ze via m'n laptop op.
?
Ben wel van plan binnenkort een dergelijke recorder te kopen. Ik twijfelde of de DR-05 wel goed genoeg was, maar de bevindingen van BP stellen mij gerust. Die wordt het dus waarschijnlijk wel.
?
Iemand ervaring met andere modellen in die prijsklasse?
?
vb: Zoom H1 V2, Yamaha PR7, ...

www.facebook.com/vinniebegooddj
BP    posted on 28-05-2013 21:53
Het signaal is niet stil, zelfs niet in de laagste opnamestand. Zeker als ik het vergelijk met het standaard opnamelevel van mijn oude Sony Minidiscs. Hier was het signaal een stuk stiller. Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de sony. Ik ben ook wel benieuwd naar de Zoom H1, heb ik ook nog over gedacht, maar reveiws mbt het plasticgehalte van de recorder deden mij keizen voor de Tascam. En het inderdaad opvallend hoe weinig mensen hier mee bezig zijn, ook gewone zoektochtenop google lveren weinig hits op als je zoekt op opnemen dj set (of de engelse variant daarvan), mits je de hits over opnemen op pc/laptops overslaat.
Domiro    posted on 04-07-2013 22:56
1 member likes this  Heb de Sony PCM M10 nu een tijd in mijn bezit en ben er zeer tevreden over!

Eerst en vooral krijg je voor de ? 200 euro een compact apparaat ( grote van 2 Iphone?s op elkaar) met een degelijke bouwkwaliteit (Zijkant van aluminium, fatsoenlijke knoppen), opnamekwaliteit (96 kHz/24-bit) en enkele leuke accessoires ( voedingsadapter, bedrade afstandsbediening, usb kabel, polsbandje, Sound Forge?Audio Studio LE)

Na enkele dagen testen blijkt het bijna onmogelijk de Line in te oversturen. Gewoon insteken op je mixer, gain van de PCM M10 afstelen (duidelijk zichtbaar via de dB meters op het schermpje) en opnemen. Zowel via de rec out als de master out van je mixer geen problemen (getest op DJM900 & Denon X-1600). Ook in het rood draaien veroorzaakt geen clipping. Stel dat je tijdens je set het volume van je kanalen zou opdrijven gaan de clippinglapjes branden maar ook dit zorgt niet direct voor een kwaliteitsvermindering van het geluid.

Al het voorgaande was zonder de limiter te hebben aangezet, met limiter op ON is het me niet gelukt de Line in te oversturen, zonder limiter moest ik er moeite voor doen.

Verder vind ik de recorder makkelijk te bedienen, al de menu?s zijn duidelijk/snel te wijzigen en gaan de batterijen lang mee.

De 4GB intern geheugen is voldoenden wanneer je in mp3(320 kbps) opneemt maar het geheugen is ook makkelijk uit te breiden via een micro SD of Sony m2 kaartje.???

Het antwoord heeft lang geduurd maar hoop dat jullie er nog iets aan hebben?Cry
User edit by Domiro on 04-07-2013 @ 22:59:35 (1%)

This is an old Topic

No new postings for 3.739 days.
 Post CommentThat would be 124.6 months
or a whopping 10.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

64 Users online: 2 Guests (62 Unknown)
Pages generated today : 11.178
Most visitors online this month : 490
Lifetime Pageviews since 2003 : 215.049.911