Quote Jay K:Dus behringer niet kopen....
Rhino: zoals ik al zei zijn meningen in deze subjectief omdat smaken verschillen , dus ik zou zeker zoals michel zegt de behringers WEL testen.
Het hangt er denk ik ook eenbeetje vanaf hoe ver je wil gaan met producen.
Weet jij bijvoorbeeld nu al dat jij je vele uren zal gaan opsluiten in een kamer , en datje het gevoel hebt dat je alles uit producties wil gaan halen en dat je daar met toewijding veel tijd en geld in gaat stoppen dan zou ik een stap hoger inzetten dan de behringers.
Ben je iemand die het leuk vind om een beetje met sequencers te stoeien en wat loops te maken in welk programma dan ook en denk je zelf dat het misschien op dat niveau zal blijven omdat je toch niet zeeen van tijd hebt etc etc dan zou ik wat lager instappen.
Je moet een beetje in de toekomst kijken zeg maar, want stel dat jij bevangen wordt door het productie virus en je koopt nu de behringers , vervolgens ga je upgraden etc etc en koop je uiteindelijk ook nog een hele mooie RME hammerfall soundcard ,........en dan ,...tsja dan heb je eenkaart die topprestaties levert , maar een deel van die prestaties zal dan verloren gaan in je behringers.
In zo,n geval dus hoger inzetten en gaan voor een mooi syteem.
Iets klink altijd zo slecht als de ZWAKSTE schakel in je keten.
Hou daar dus rekening mee , evenals de toekomstige aankopen op productioneel gebied.
Wat betreft de Yamaha,s , de M80 en 50 ken ik nog niet, maar als ik yamaha moet geloven hebben ze de karakteristieken van de oude NS10 weten te vangen.
Als dat zo is zou ik ze niet willen hebben in mijn studio.
Wel als B comparisson maar niet als mainmonitors.
Als de karakteristieken van de M series net zo zijn als van de 80 en de 50 dan zal het een klank beel dzijn wat scherpe randen heeft in het hoog, een slap laag en een emphased mid.
Doordat de beroemde NS10 zulke karakteristieken hadden was het zo dat als je een mooie mix kon maken op NS10,s je mix vrijwel overal goed vertaalde.
Eigenlijk klonk het na afmixen op NS10 op de meeste stereo installaties wel goed.
Echter moest je daarvoor wel de concessie doen dat je werd blootgesteld aan noise fatique(moe worden van overmatig spetterend hoog, moe worden door een vermoeiend spectrum)
Dus oke , je mix klonk fijn , maar daarvoor moest je kort door de bocht gezegd wel ff afzien in je studio.
Ik heb zoiets van , ik wil fijn werken in mijn studio met prettig en geballanceerd geluid, en daarbij het belangrijkste mijn mixen moesten zich overal goed vertalen.
Ja en als je alles wil dan kom je een stap hoger uit !
Het liefst zou ik je de dyns aanbevelen, dat is LETTERLIJK reference.(maar misschien komt dat ook omdat ik er zelf zo lyrisch over ben)
Ik heb bij de dyns het gevoel dat ik met mijn ogen hoor en met mijn oren zie.
Soms zet ik een stuk muziek aan en luister ik (hoeft niet eens intensief zo goed zijn ze)
Ik hoor dan precies waar elke instrumentalist staat(en danbedoel ik niet alleen maar links recht , maar ook linksschuin achter en midden half voor)
werkelijk zo gedetailleerd dat ik het spuug zo in een dwarsfluit of hobo hoor spuiten .
Het is maar net wat je wil uitgeven en wat je plannen zijn , en bovenal waarvoor je bezwijkt!
Succes