Wat heb je nodig
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

TheStijn    posted on 02-03-2013 15:40
Hallo, ik ben Stijn. 13 Jaar, en ik vroeg me af wat ik nou precies nodig zou hebben als DJ. Ik weet dat ik op het forum rond kan kijken maar ik had zelf ook wat vraagjes,
Vraag 1 is dus wat je nodig hebt.
Vraag 2; Wat is het verschil tussen met mp3 draaien of met cd's. En wat is beter / goedkoper.
Vraag 3; Als je zou draaien op een feestje, is er dan een kans op een boete ofzo te krijgen. Omdat ik op internet zag dat er een bedrijf is die daar op controleerd. En hoe zou je dit eventueel kunnen voorkomen?

Zelf heb ik eigenlijk alleen een laptop, koptelefoon en speakers. Wat moet ik precies kopen om een redelijke DJ-set te maken, en wat doet / is precies een versterker.
Misschien komen bepaalde dingen dom over, maar ik ben pas 13 en het is meer om wat infromatie te vinden.

Wie kan het mij uitleggen ? ? - Stijn

What do you think about Wat heb je nodig ??

Vote :   2 members like this  

Drumworks    posted on 02-03-2013 15:54
1 member likes this  Ik kon met mijn 13 jaar ook google gebruiken, ik ben benieuwd of je het ook kan Happy, laughing. Deze vragen zijn namelijk ook op google terug te vinden
The beats are still banging :)
TheStijn    posted on 02-03-2013 16:04
Poster: RiliciousZ
Ik kon met mijn 13 jaar ook google gebruiken, ik ben benieuwd of je het ook kan Happy, laughing. Deze vragen zijn namelijk ook op google terug te vinden

Ja dat zou kunnen. Ik kan ook google gebruiken. H??l goed zelfs. Maar het probleem is dan dat ik zoveel verschillende dingen vind, dat daarop 'inspireren' redelijk moeilijk wordt. Mijn idee bij een forum posten was, dat ik antwoord zou krijgen. geen commentaar. En denk je nou dat ik zelf niet gegoogled heb. Ik wilde het alleen even van andere mensen horen ?
Martullia    posted on 02-03-2013 16:05
Wat je nodig hebt dat ligt er maar net aan waarmee je wilt draaien wil je met Cd's draaien, Usb stciks, Platen, of alleen met je computer of in combinatie met een midi controller.

Jou 2e vraag is een beetje onduidelijk want mp3 is slechts een bestandsformaat kun je ook gebruiken op Cd's. Maar als je bedoelt mp3 of wav dan is de geluidkwaliteit van wav beter maar het is wel een stuk duurder om te kopen en de bestanden nemen meer ruimte in, mp3 neemt minder ruimte in en is een stuk goedkoper maar het is wel verstandig om mp3 van minstens 320 kb/s te gebruiken anders is de geluidskwaliteit niet goed genoeg om te draaien.

Voor je 3e vraag raad ik je aan om even de topics te doorzoeken hier zijn al meerdere topics over.

Als je beschrijft waarvoor jij je spullen wilt gaan gebruiken kunnen wij je ook beschrijven wat je eventueel nodig zou hebben.

Alleen voor thuis of ook voor kleine feestjes, misschien grotere? Ligt er aan wat je wilt.
D-Jesse    posted on 02-03-2013 16:07
Nou als je goed gegoogled had dan zag je dat je of een midi controller nodig hebt, of 2 cd spelers met een mixer.

Over die vraag met mp3 en cd; wat bedoel je? een mp3 is een muziekbestand en een cd een disc waar muziekbestanden opstaan, dus je vraag is een beetje vaag...

Ja je kan een boete krijgen, want je staat niet ingeschreven bij de Buma of kvk (Dus draai je zwart). Maar ikzelf draai al 2 jaar 'zwart' en ben nog nooit opgepakt, dus daar zou ik geen zorgen om maken. (Voorlopig)

Ik was 2 dagen 13 toen ik m'n set kocht en wist ook deze informatie, dus 'ik ben pas 13' is geen excuus :p

Hoop dat je er wat mee kan!
TheStijn    posted on 02-03-2013 16:11
Poster: D-Jesse
Nou als je goed gegoogled had dan zag je dat je of een midi controller nodig hebt, of 2 cd spelers met een mixer.

Over die vraag met mp3 en cd; wat bedoel je? een mp3 is een muziekbestand en een cd een disc waar muziekbestanden opstaan, dus je vraag is een beetje vaag...

Ja je kan een boete krijgen, want je staat niet ingeschreven bij de Buma of kvk (Dus draai je zwart). Maar ikzelf draai al 2 jaar 'zwart' en ben nog nooit opgepakt, dus daar zou ik geen zorgen om maken. (Voorlopig)

Ik was 2 dagen 13 toen ik m'n set kocht en wist ook deze informatie, dus 'ik ben pas 13' is geen excuus :p

Hoop dat je er wat mee kan!

Ten eerste, dat 'ik ben pas 13' is geen excuus, maar meer iets van. Op dit moment weet ik er nog niet veel van. Maar, dat kan bij jou natuurlijk anders zijn geweest.
Maar over die MIDI controller enzo. Dat kwam ik ook tegen. Maar mijn vraag is meer, wat is beter. Mixer & 2 cd spelers, of een midi controller.
?En over die mp3, stel ik zou draaien op een feestje, moet ik dat dan via cd's doen, of via mijn laptop met mp3 bestanden.?
Ik weet er nog niet zo veel van .. Sorry daarvoor als het daarom wat onduidelijk is.

Wel bedankt voor je hulp Happy, laughing !
User edit by TheStijn on 02-03-2013 @ 16:15:11 (3%)
TheStijn    posted on 02-03-2013 16:12
User edit by TheStijn on 02-03-2013 @ 16:15:25 (100%)
D-Jesse    posted on 02-03-2013 16:19
2 members like this  Het 'echte' dj gevoel krijg ikzelf bij cd spelers en een mixer. Is alleen wel een stuk lastiger aangezien je moet leren beatmatchen en moet leren hoe die spelers werken. En dan zul je met cd's moeten draaien.

Als je met midi-controller wilt draaien, dan heb je je laptop nodig met mp3 bestanden en software zoals Virtual DJ. Je sluit de midi-controller aan op je laptop en dan kan je de software besturen met die controller. Dan heb je ook de 'sync' optie waardoor je niet hoeft te beatmatchen. Maar dit draaien wordt meer als fun-dj'en gezien aangezien het het een beetje als speelgoed wordt gezien (In iedergeval door mijn ogen)

Winking my eye
TheStijn    posted on 02-03-2013 16:22
Poster: D-Jesse
Het 'echte' dj gevoel krijg ikzelf bij cd spelers en een mixer. Is alleen wel een stuk lastiger aangezien je moet leren beatmatchen en moet leren hoe die spelers werken. En dan zul je met cd's moeten draaien.

Als je met midi-controller wilt draaien, dan heb je je laptop nodig met mp3 bestanden en software zoals Virtual DJ. Je sluit de midi-controller aan op je laptop en dan kan je de software besturen met die controller. Dan heb je ook de 'sync' optie waardoor je niet hoeft te beatmatchen. Maar dit draaien wordt meer als fun-dj'en gezien aangezien het het een beetje als speelgoed wordt gezien (In iedergeval door mijn ogen)

Winking my eye

Haha ok?,
In ieder geval. Bedankt voor je hulp.
Maar nog 2 vraagjes, wat is er precies duurder?
En wat is nou precies een versterker.

D-Jesse    posted on 02-03-2013 16:33
1 member likes this  Ligt eraan wat je koopt. Over het algemeen zijn cd spelers met een mixer duurder. Maar je hebt verschillende midi-controllers. Je hebt ze van 800,-, maar ook van 80,-. Ligt aan de functies van de controller. Wil je een goeie midi controller hebben, kom je minimaal rond de 400,- uit. Dan heb je tenminste wat functies. Die daaronder zijn heel simpele dingetjes, zoals die Hercules mp3 e2 ofzo.?

Maar goed, ik heb mijn cd spelers met mixer voor 425,- gehaald, en dan hebben die spelers nog usb functie en effecten. En deze is goedkoper dan bijvoorbeeld een dure midi-controller van Pioneer.
Ben er erg blij mee, dus het ligt helemaal aan de set die je kiest!

Een versterker die sluit je aan op je mixer of controller. Die geeft het geluid door en 'versterkt' t zo hard als de versterker kan. Op de versterker zitten boxen aangesloten waar het geluid uit komt. Dus je regelt ook het volume met de versterker (Of met de mixer natuurlijk). Beetje lastig uitleggen wat het precies is.
User edit by D-Jesse on 02-03-2013 @ 16:35:39 (49%)
Drumworks    posted on 02-03-2013 17:18
Poster: TheStijn
Ja dat zou kunnen. Ik kan ook google gebruiken. H??l goed zelfs. Maar het probleem is dan dat ik zoveel verschillende dingen vind, dat daarop 'inspireren' redelijk moeilijk wordt. Mijn idee bij een forum posten was, dat ik antwoord zou krijgen. geen commentaar. En denk je nou dat ik zelf niet gegoogled heb. Ik wilde het alleen even van andere mensen horen ?

dan kun je allicht al laten weten wat je op google hebt gevonden. Simpele dingen zoals hoe een versterker werkt zijn echt basiskennis en staan op het allereerste zoekresultataat van google wanneer je ernaar zoekt.?

Een versteker vertaald een signaal dat van je cd spelers afkomt naar geluid. Hoe zwaarder de versterker, hoe harder geluid er uit komt. houd er rekening mee dat je luidsprekers altijd iets zwaarder zijn als de versterker. Dus is de versterker 100 watt continue, dan is het aan te raden om speakers te nemen van 120 watt continue.

wanneer er op een luidspreker van een goedkoop merk 400 watt staat, is dat het maximale vermogen. dat wil zeggen dat wanneer er ineens heel even een hard geluid komt, de luidspreker dat aankan. om het continue vermogen te berekenen is het verstandig om het maximale vermogen gedeelt door 3 te doen, dan zit je altijd veilig.

User edit by Drumworks on 02-03-2013 @ 17:22:35 (100%)
Baart    posted on 02-03-2013 17:25
Welkom!

Leuk dat je wilt draaien, ik zou je advieseren om 2 cd spelers en een mixer te kopen.
Dat is in mijn ogen toch het beste door wat jesse zegt, het 'beatmatchen'.
Maarja, alles heeft natuurlijk een prijs...
Een midi controller van 150 euro is ook niet slecht voor een beginner!
Wat is precies je budget? En heb je al weleens gedraaid; weet je al of je het wat vind?

Een versterker versterkt het singaal wat uit je dj set komt.
Bij alle speakers hoort een versterker, alleen is deze soms intern ingebouwd.
In dat geval is de speaker 'actief'. Moet je er nog ??n los kopen, dan heet dat een passieve speaker.

Ik hoop dat je eruit komt!
https://soundcloud.com/bart-duisterhof
FSR    posted on 02-03-2013 18:10
1 member likes this  @Stijn, DJR is een forum met (naar mijn mening) een niveau dat wat hoger qua kennis ligt dan andere fora's. Wij reageren hier ook iets feller op 'basis-vragen' aangezien de DJR's al behoorlijk ver (kunnen) zijn qua kennis danwel ervaring.

Wij nemen je het niet persoonlijk dat je onwetendheid parten speelt. Wel hoop ik dat je begrip kan hebben voor de reacties (waarvan ik sommigen ook niet leuk vind <_< ). Iedereen kan muzikant/artiest worden. Maar uitleggen wat een muzikant/artiest moet/doet is voor weinigen weggelegd. Helaas is dat verschil op fora niet makkelijk mogelijk. Hetgeen dit soort situaties gebeurd.?

@De reacties op Stijn. Zoals hierboven al staat is het gemiddelde niveau van kennis op DJR wel (in mijn ogen) een stuk overtuigender danwel op waarheid gebaseerde ervaringen/kennis. Lukraak lullen wordt keihard afgestraft als het niet onderbouwd of aantoonbaar is, dat zie ik bij sommige andere fora wel anders. Nu ik jullie zo hoog in het vaandel heb staan zou ik graag wensen dat we iets dimmen op de reacties van Stijn. Ja het is waar dat het wat 'warrig' staat her en der. En ja het is ook waar dat er dingen worden verhaspeld.

Laten we niet vergeten dat de jochies (ik vind iemand van 13 nog een jochie ^^, no hard feelings Stijn) die zich interesseren voor het muziek vak met Google ZOVEEL informatie krijgen dat ze door de bomen het bos niet meer zien. En als dan ook meer dan de helft van al die info onjuist blijkt te zijn. (Inbegrip citaten als: 'Product X moet je nemen want dat heb ik ook!') Kan ik mij voorstellen wat Stijn bedoelt. Ik kom nog uit een tijd (hehe dat zeggen en in 1992 geboren zijn?Cool) dat internet nog niet zo populair was. Woordenboeken en bordspelletjes deden we toen nog gewoon met de hand het product aanraken. Wat daarin stond was op dat moment van toepassing omdat niemand anders het tegendeel kon en wilde bewijzen. Tegenwoordig is een accountje aanmaken soms nog minder dan 20 seconden. En de techniek staat ook niet stil. Daarnaast is stoer doen achter een schermpje letterlijk een 'fiep' aan het worden voor steeds grotere aantallen mensen. En wat doen mensen bij verveling? Juist, actie zoeken!?

Stijns essenti?le vraag hierin is: 'Welke referentie-kaders zijn verstandig te gebruiken voor korte tot middel-lange termijn om een gedegen kennis op te bouwen die mij in staat stelt om mijn eigen referentie-kaders te ontplooien danwel te verbeteren?'

Hou deze post maar in je achterhoofd en reageer dan nog is?Cool!
?
Dankjewel!
?
P.s. Ik doe het zelf soms ook, maar deze post is voor mij puur een herinnering van hoe ik vind dat ik mij 'moet' gedragen naar anderen. Zijn vragen heb ik niet direct beantwoord, wel heeft hij een inzicht waar hij mee vooruit kan. En dat is net zo goed on topic!
?
P.p.s. Een oplossing voor de vragen/denkwijze die Stijn stelt ben ik mee bezig. Het geeft mensen zoals Stijn inzicht in wat ze moeten weten en van erop aan kunnen dat het betrouwbaar en correct is. En het verlaagd de druk op DJR leden die erop reageren door simpelweg het linkje met een klein beetje feedback te planten als post! Dank u!
User edit by FSR on 02-03-2013 @ 18:11:33 (1%)
Drumworks    posted on 02-03-2013 18:25
@ FSR: je hebt deels gelijk, ik kom uit 1994, en heb ook alles op eigen houtje uit moeten zoeken. Het is juist gezond om dingen op te zoeken zodat je jezelf kunt redden wanneer er geen ondersteuning is. Wanneer Stijn zich eerst even voorsteld op djr, dan eerst wat info opzoekt op internet en dan terugkomt met wat die specifiek niet snapt, help ik hem met liefde en plezier. Ik denk dat ik niet de enige ben op djr die zich kapot ergert aan mensen die zich aanmelden om een vraag te kunnen posten en waar je daarna niets meer van hoort. Ik ben benieuwd hoeveel nieuwe leden je kunt opnoemen die regelmatig online zijn en hulp bieden aan andere members. In verhouding zijn dat er erg weinig, dat weet ik zeker
Estacy    posted on 02-03-2013 18:52
?houd er rekening mee dat je luidsprekers altijd iets zwaarder zijn als de versterker. Dus is de versterker 100 watt continue, dan is het aan te raden om speakers te nemen van 120 watt continue.

Precies andersom. Als je op stevig volume wil draaien moet je versterker 1.5x zo sterk zijn als de speakers (in RMS). Maar dan blaas je toch je speakers op? niet zomaar hoor. Het is gevaarlijker om een te zwakke versterker te hebben, als je dan hard gaat spelen dan gaat de versterker 'clippen' (hij moet meer vermogen uitsturen dan dat ie kan) en daar sloop je je speakers pas echt mee.?

Overigens voor thuis is dit allemaal niet zo heel belangrijk omdat je nooit op die flinke volumes speelt.?
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
FSR    posted on 02-03-2013 18:56
1 member likes this  @RiliciousZ,

En in wat jij vertelt heb jij 100% gelijk. Ik val er ook onder van die personen die zich er kapot aan ergeren. Trouble is: De structuur kunnen we op dit moment niet veranderen. Op Bax vonden ze het een slecht idee wat ik voorstelde, wat uiteindelijk de weerstand van mijn mentaliteit opriep wat de olie voor de ban was. Ergste nog: Ik voerde ook precies de reden aan die jij de laatste 4 zinnen gaf.?

De tijd die wij investeren op DJR (als semi pro's tot pro's) is best wel wat waard. Immers we kunnen het ook voor onszelf (exclusief clubje) houden en als een buitenstaander iets wil weten er dik voor laten betalen. Maar nee dat doen wij niet omdat wij een hart van goud hebben en begrijpen dat het zo niet werkt. Talent moet je stimuleren en nuttig inzetten, niet afkraken en misbruiken voor eigen belang.?

Daarom heb DJR ook hoog in het vaandel staan. Mijn mentaliteit kan ik hier kwijt en stroomt mee met de rest. Hoe vaak zie je nou dat hier een discussie uitmondt in 'onacceptabele situatie's' waarbij MOD's moeten ingrijpen? Gewoon niet! Puur omdat wij (diegenen die regelmatig online zijn en adequate hulp aanbieden aan andere members) weten dat wij ook zo zijn begonnen. Het duurde alleen langer voordat wij er waren. Daar hekel ik mij bij Amerika nogal over, die denken door zoveel mogelijk miljoenen aan dollars de tijd te versnellen en creativiteit te kopen. Ze gaan zelfs zover tot aan de dood van de artiest aan toe. Letterlijk doodwerken. Hoe gek zijn ze dan? Ja op geld!

En daarom heeft Nederland de titel nog steeds in handen ondanks de keiharde scheve verhoudingen. Wij zijn simpelweg 20 jaar qua tijd voor op Amerika. En geld gaat hun geen tijd en creativiteit kopen. Ook niet als je meer mensen in zet. En daarom is Nederland in de top 3 van EDM landen nog steeds keihard nummer 1 en torent met kop en schouders boven de nummer 2 en 3 uit. Onze mentaliteit heeft bewezen te werken en die van Amerikanen is een bubbel die elk moment kan knappen door o.a. het failliet gaan van het land. En nu stoten ze hun neus een beetje, maar ze gaan nog is keihard op hun bek dat een ziekenhuisbezoek niet meer voldoende is om te genezen. Mind-switch is nodig en dat vergt tijd in de vorm van generaties.?

Hoe kan het dat NL met 'maar' een dikke 16 miljoen inwoners wel ff op alle EDM fronten domineert voor jaren en jaren op rij? Puur omdat wij voorlopen en onze standaards kei en kei-hoog zijn. Hetgeen dat een semi-pro in NL al een expert in landen daarbuiten kan worden beschouwd.?

Wij zijn zelfs zo goed dat er wat idee?n op stapel liggen die onze positie in de EDM markt verankeren. Welke laat ik nog niet weten. Ik wil er namelijk zelf ook een graantje van meepikken hehe ^^!
?
?
Drumworks    posted on 02-03-2013 19:07
Ik snap wat je bedoeld, en ben het er helemaal mee eens! kennis is er om te delen. Dan vind ik wel dat er iets kleins tegenover moet staan, zoals een simpele introductie en (evt) wat online research doen. dan weet gelijk iedereen met wat voor persoon ze te maken hebben en zal het er metteen schappelijker aan toe gaan. ik hoop dan ook dat alle niet geregistreerde members die hier een tijdje meelezen dit begrijpen.?

Bij mij is het als volgt: Kennis is er om te delen, maar voor wat hoort wat?Cool

iedereen zal hier misschien iets anders tegenaan kijken en misschien ben ik iets te sceptisch af en toe, maar ik denk wel dat het om de juiste reden is?Embarassed
FSR    posted on 02-03-2013 19:20
Muziek is een baby eigenlijk. Met heel heel veel verschillende vaders en moeders. (Wel meer vaders tot nu toe?Foot in Mouth) En door onze liefde en aandacht groeit het op en ontwikkeld het zich. En als er dan vaders of moeders bijkomen dan wensen wij op zijn minst dat diegene de 'basis' principes van 'ouder' zijn begrijpt en handhaaft aangezien wij de baby al hebben ontwikkeld en die ontwikkeling niet te niet willen zien doen door 'onervaren' en 'ondoordacht' handelen.

Wij zjjn het grondig met elkaar eens!?Cool
Drumworks    posted on 02-03-2013 19:43
Haha zeker weten! erg leuke discussie op de vroege avond zo! Winking my eye
FSR    posted on 02-03-2013 19:47
1 member likes this  
Haha zeker weten! erg leuke discussie op de vroege avond zo! Winking my eye

?En naast leuk ook zeer snel afgelopen omdat het geen discussie meer was aangezien onze neuzen dezelfde kant op staan xD!

Tekhead    posted on 03-03-2013 02:34
Poster: Estacy
Precies andersom. Als je op stevig volume wil draaien moet je versterker 1.5x zo sterk zijn als de speakers (in RMS). Maar dan blaas je toch je speakers op? niet zomaar hoor. Het is gevaarlijker om een te zwakke versterker te hebben, als je dan hard gaat spelen dan gaat de versterker 'clippen' (hij moet meer vermogen uitsturen dan dat ie kan) en daar sloop je je speakers pas echt mee.?

Overigens voor thuis is dit allemaal niet zo heel belangrijk omdat je nooit op die flinke volumes speelt.?

Waarom denkt toch bijna iedereen dat je Amp niet sterker mag zijn dan de speakers max. belasting, zeker bij subwoofers moet de Amp heel krachtig zijn anders speel je die in een wip stuk !
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Yorick    posted on 03-03-2013 05:29
Poster: Tekhead
Waarom denkt toch bijna iedereen dat je Amp niet sterker mag zijn dan de speakers max. belasting, zeker bij subwoofers moet de Amp heel krachtig zijn anders speel je die in een wip stuk !

Klopt... Ik neem altijd amps die 1,2 a 1,5 keer meer vermogen geven dan dat de speakers aan kunnen.
Zo haal je het meeste uit de versterker en de speakers.
TheStijn    posted on 03-03-2013 08:20
Nu ik zo lees, en rondkijk. Snap ik dat het beter was geweest ff te vertellen wat ik al gevonden had.
Maar toch bedankt voor jullie hulp Happy, laughing !

This is an old Topic

No new postings for 4.363 days.
 Post CommentThat would be 145.4 months
or a whopping 12 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

81 Users online: 33 Guests (48 Unknown)
Pages generated today : 11.186
Most visitors online this month : 248
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.679.201