Oke Bikkel AKA TS,
Even iets duidelijk maken:
Ten eerste ga ik (sowieso nu) serieus op je vraag in. Ik heb namelijk wel kennis van laptops e.d. dat ik je waarschijnlijk aardig op weg kan helpen. Echter vind ik je antwoorden behoorlijk minimaal of zelfs onduidelijk te noemen. Dat hierover (zeer flauwe) grapjes worden gemaakt kan ik wel begrijpen. (En ik ben ook van mening dat diegene die alleen op grappen uit zijn dit nu beter even kunnen laten) Lilquint, top voor je support!
? ?
ff weer terug naar Bikkel2932,
Om dan even duidelijk beginnen. Je begint bij de scherm grootte: 'gewoon' te noemen en later 15 inch. Leer (nu?) dat in de muziekbranche iedereen een andere smaak en mening heeft en dat als dat niet gestroomlijnd wordt door diverse 'aanduidingen/maatstaven' het er alleen maar erger op wordt dan aanvankelijk de insteek was. Duidelijk zijn en altijd de info geven die relevant is voor de ander waar je iets van nodig hebt is een vereiste!?
Goed, nu ik genoeg op je 'onhandigheden' ben ingegaan komt hier de support!
?
Ten eerste is Traktor draaien met 2 GB RAM zeer minimaal. Ik kan mij voorstellen dat het zou werken voor Traktor versie 1, echter Traktor (Pro) 2 heb ik zwaar mijn bedenkingen bij. Zeker met alle externe apparatuur die je er nog bij hebt.
4 GB RAM is tegenwoordig al een minimale vereiste, het liefst wel 6 of 8 zelfs! Puur om het feit dat Traktor naast CPU ook best veel RAM in beslag neemt. Voornamelijk vanwege het 'bufferen' e.d.
De CPU heb ik je ook niet over gehoord. Wil je een nog steeds een dual core of quad core? Een quad core is per core minder sterk als de prijs hetzelfde is zoals een dual core, maar kan multi tasken (2 of meer programma's) veel beter aan.?
Afweging:
Heb ik puur 1 programma per keer open staan? (internet is ook een programma!) dan kan je het met een sterke Dual core af.
Heb je meerdere programma's per keer open staan? Dan vind ik een quad core beter presteren ondanks lagere Ghz.
?
Kies maar!
?
Tip: Elke pc & laptop presteert het beste als er maar 1 ding tegelijk gedaan wordt. Zeker voor (algemeen) zware programma's.?
Tip 2: let er wel op dat je CPU per core meer dan 2,4 Ghz is! Reden is simpel: 'Anders werkt Traktor 2 echt als een ramp!'
Na het verhaal van CPU en RAM is er nog een 3e overweging: USB.
2.0 poorten zijn de standaard tot nu toe en zullen nog wel even blijven zo vermoed ik. Ik las dat je misschien 2e hands wilt gaan kopen. Let er dan goed op dat ALLE poorten 2.0 zijn! Ik heb wel is meegemaakt dat van de 3 poorten er 1 poort was die 1.1 was. Vage shit, en is irritant werken. Dit zie je ook niet van de buitenkant overigens!
?
Schermgrootte is echt van belang, je hebt dus nog geen antwoord op mijn vraag gegeven.
Neem je hem regelmatig mee? (Minimaal 1x per maand?) of staat die altijd thuis? Indien dat 2e het geval is, zoek dan voornamelijk op 17 inch laptops! Zie mijn vorige post voor de reden daarvan.
?
Daarnaast willen wij ook echt weten welke besturingssysteem jij fijn vindt werken! Immers je zal er dagelijks mee aan de slag gaan neem ik aan, en dan wil je elke keer niet geirriteerd raken met dingen die je niet fijn vindt in het besturingsprogramma.
Ook op budget heb ik een puntje van kritiek: Ongveer 500 euro is prima om te zeggen, echter maak dan wel duidelijk wat
jouw?'ongeveer' is. 25 euro rond het richtbudget is ongeveer, echter kan 100 euro omhoog of omlaag dat ook zijn voor sommigen! Geef dus je maximale budget aan waar wij (diegene die je vraagt) echt niet boven mogen zoeken! Je zal vast wel voorstellen krijgen die er iets boven zullen zitten maar een extra functie of veel meer 'bang for the buck' hebben. Jij kan dan altijd nog beslissen wat je gaat doen, alleen voor zoeken door anderen hebben de mensen die gaan zoeken voor je echt een 'referentiekader' nodig.
Laatste dingetje:
Indien in het bovenstaande verhaal vragen komen over 'termen' en dergelijke. Dan raad ik je eerst aan om op te zoeken wat die termen zijn. (Volgens mij hebben we hier op DJR een lijstje over wat alles is?) Voordat je hier in dit topic verder gaat. Het komt op mij (qua hoe het gesprek gaat) een beetje over dat: 'ik iemand die van oorsprong uit Noord-Afrika (rond of in de woestijn als nomaad?) komt en daar ook woont en nog nooit daar buiten is geweest ga uitleggen wat sneeuw is. Ik kan foto's en wat dan ook meenemen, echter zal ik nooit volledig duidelijk krijgen wat ik bedoel als diegene het niet heeft ervaren!' Dit zelfde gaat hier op, no offence... ik ken je (niveau van) kennis van de (muziek) taal/termen niet. Alleen lijkt veel uit dit topic met je antwoorden daar wel op naar mijn mening?

.
Lilquint laatste zin is wat hierboven staat maar dan in het kort samengevat haha?

!