technics SL1210 M3D repareren, geluid is mono
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

RAS    posted on 14-11-2012 15:36
Ik denk dat ik de aandacht van de technics liefhebbers wel heb, dus zou mooi zijn als er iemand tussen zit die ervaring heeft met de defecte varianten Happy, laughing

Ik heb twee technics staan, waarvan er ??n, een SL1210M3D een vervelend probleem heeft. Hij geeft alleen het geluid door van de rechter speaker. De plaat is hierop niet van invloed. Ook het omwisselen van het element/naald helpt niet. Als de tulpkabel van de rechterkant uit het mengpaneel word gehaald, dan geeft de linkerkant een bromsignaal. Als allebei de tulpkabels erin zitten hoor je links 'gewoon' niets.

Ik heb de draaitafel zelf ooit nieuw gekocht en heeft het in het begin prima gedaan. Hij is niet veel gebruikt en als ik hem afstof ziet hij er als nieuw uit. Zit geen krasje op, hij heeft helemaal niks te lijden gehad.

Iemand die weet wat er aan de hand is? Gokken kan ik zelf ook dus als je de oplossing denkt te weten, dan graag een onderbouwing Happy, laughing.

What do you think about technics SL1210 M3D repareren, geluid is mono ??

Vote :   

Unidentified    posted on 14-11-2012 15:53
Jij zegt zelf dat het niet aan de naald of het element ligt, dus moet het wel aan de bekabeling liggen. Is het de RCA kabel die kapot/versleten is, dan is dit vrij makkelijk te vervangen, ligt het aan de bekabeling in de toonarm, dan ligt dat wat moeilijker.?
Ik weet zelf niet zeker of je de bekabeling in een toonarm kan vervangen of dat je dan een nieuwe toonarm moet steken, ik dacht dat een nieuwe toonarm tegen de 70 ? 80 euro kost.
Wat ook zou kunnen is dat het aan de interne bekabeling ligt, dus dat wat tussen je toonarm en de RCA kabel zit.
Megitto    posted on 14-11-2012 16:07
Het is zeer gemakkelijk deze bekabeling te vervangen. De tt moet vanonder opengeschroeft en van daaruit zie je de toonarm vast geschroeft met een paar schroefjes. Draai deze los en dan zul je zien dat aan de onderkant van de arm zelf waar de naald vast zit, een schroefje zit.?

Als je dit schroefje losdraait zie je de kabeltjes vast gesoldeerd zitten achter de naald. Dit kabeltje is de rechtstreekse verbinding naar een klein printplaatje wat aan de toonarmbase vast zit. Je kan deze kabeltjes makkelijk vervangen, alleen is het nodig een kabeltje van de zelfde dikte te kopen bij een elektronica dealer. (ze zijn zeer dun en dus ook zeer licht, meestal niet overal te krijgen).

Dus gewoon dit kabeltje terug tegoei vast solderen aan beide eindjes...

Ik zal kijken alsk ik bij mijn foto's kan deze avond, heb dit zelf ook gedaan.?

Dit is zeer makkelijk zelf op te lossen, zonder een nieuwe toonarm te moeten kopen !

al een linkje voor als je ook je rca zou willen vervangen...
RAS    posted on 14-11-2012 16:30
Ah, nice. Dat is nuttige info. Ben ook benieuwd naar je foto's.

Maar het is niet zo waarschijnlijk dat deze kabeltjes bij de toonarm kapot zijn lijkt me, of komt dit regelmatig voor? De tulp kabel lijkt me het meeste risico lopen. Is er een manier om te bepalen welke kabels kapot zijn zonder ze eerst los te gaan halen?
User edit by RAS on 14-11-2012 @ 16:30:39 (1%)
Estacy    posted on 14-11-2012 17:09

op elke technics ziet de onderkant van de toonarm er zo uit. Haal gewicht, element, platter etc eraf (stroomkabel uit stopkontakt) en leg em onderste boven op een kussen. schroef de bodem eraf, clipje weg en dit zie je. Met een multi meter kun je dan makkelijk nakijken of de kabels nog goed zijn. Is ??n van die kleine, dunne draadjes kapot dan hoop ik dat je erg goed kan solderen...?

Is de RCA kabel kapot, dan kan je het super makkelijk vervangen, kost je 5 min. Kun je meteen de aarde kabel wegwerken.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Estacy    posted on 14-11-2012 18:35
k zie net dat boven mij dit ook al geplaatst is :p nou ja, is het extra duidelijk
Megitto    posted on 14-11-2012 19:57
Ja die kleine draadjes gaan dus gewoon je arm zelf binnen en zijn dan aan de aansluiting van de naald vast gemaakt. Toen ik mijn tt's tweedehands had gekocht was er 1 van die 5 los gegaan. Er zitten er 4 aan je naaldaansluiten en de andere is de aarding die aan je arm zelf vast zit met een soort veer. Als dit kabeltje van het veertje los zit krijg je ook dit brom geluid.

Als je je tt's uit elkaar haald moet je gewoon zorgen dat je een paar foto's hebt getrokken hoe ie in elkaar zat. Zodat je em zeker terug in elkaar krijgt. Maar hier moet je echt geen superdeluxe handyman voor zijn.
RAS    posted on 15-11-2012 10:38
Ach, ik ben best handig. Solderen dat gaat me prima af, dus ik weet zeker dat ik het kan fixen. Maar een beetje info vooraf is dan wel prettig voor een goed resultaat. Bedankt daarvoor.

Ik moet nu alleen nog op zoek naar een soldeerbout. Kon eerst altijd wat lenen maar dat lukt me nu niet meer. Het spul van mijn vader is rotzooi dus dat is ook geen optie. Iemand die een soldeerset kan aanbevelen van max 50 euro?
User edit by RAS on 15-11-2012 @ 10:41:26 (10%)
Estacy    posted on 15-11-2012 12:15
ik heb een soldeerbout van 15 euro, werkt ook prima. Om aan je technics te werken heb je niet echt hoogstaand materiaal nodig. een kruiskop, soldeerbout. Dat is alles wat je nodig hebt
Tekhead    posted on 16-11-2012 22:59
Er staan op youtube veel filmpjes over hoe je een SL demonteerd en terug monteerd, idem voor de onderdelen. Wat ik je wel kan aanraden is dat je de vijzen van de onderkant -vooral die vijzen- goed gescheiden houd, niet tesamen in een potje want dat ga je je beklagen als je hem terug in elkaar schroeft, zijn nl verschillende afmetingen, die vijzen.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
macmiata    posted on 23-11-2012 06:30
ik zou maar eens eerst kijken in je arm. Cel eraf schroeven, en in de 'celhouder' kijken. Daar zitten contactjes in met veertjes. Als er ??n niet uitveer heb je prijs. Kijk eens of ze alle 4 even ver uitveren. Indien niet, duw dat ene kapoentje eens naar achter met een paperclip of zo. Kijken of ie dan wel terugveert.

Last year this dj got bored and tried to produce
macmiata    posted on 23-11-2012 16:45
BOOM

http://www.youtube.com/watch?v=qvz9CGE3zy0&feature=related

macmiata    posted on 26-11-2012 23:59
Nu maar afwachten of er nog ooit reactie komt
Tekhead    posted on 27-11-2012 01:37
Poster: macmiata
Nu maar afwachten of er nog ooit reactie komt

Van Ras wel denk ik
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true

This is an old Topic

No new postings for 4.465 days.
 Post CommentThat would be 148.8 months
or a whopping 12.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

213 Users online: 16 Guests (197 Unknown)
Pages generated today : 31.099
Most visitors online this month : 356
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.898.121