boxen voor drive-inn (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Djblom    posted on 14-02-2006 21:54
ik wil graag boxen er bij kopen voor mijn drive-innetje wie weet er een paar boxen ik heb de de behringer B-1220 wat voor boxen kan ik er nog meer bij nemen om meer mensen aan te kunnen?

What do you think about boxen voor drive-inn ??

Vote :   

greup    posted on 14-02-2006 22:06
subwoofer er onder gooien

EUROLIVE B1800X  zijn geloof ik de subs die erbij " horen"  natuurlijk kun je ook voor andere kiezen

4 vn die b1800 erbij kopen en je kunt wel feestjes tot zeker 150 man doen

Djblom    posted on 14-02-2006 22:08
4b1800 erbij en dan moet het als het goed is dus wel goedkomen?

greup    posted on 14-02-2006 22:13
dat hangt er vanaf wat jij met je drivein wilt gaan doen. Maar een setje van 4 b1800 en 2 topjes kun je een heel eind mee komen ja. Natuurlijk moet je als je subs erbij koopt ook een crossover aanschaffen, en zorgen voor goede versterking
Djblom    posted on 14-02-2006 22:24
wat voor versterker zou ik dan ongv nodig hebben? en wat is een crossover
greup    posted on 14-02-2006 22:34
emh.. Jij hebt nog een hoop te leren zie ik. Maar dat is niet erg, zo zijn we natuurlijk allemaal begonnen.

*ff makkelijk uitleggen*
Met een crossover bepaal je welke frequenties(toonhoogtes) er naar welke boxen worden gestuurd. Zo wil je een subwoofer natuurlijk geen hoge tonen laten afspelen.. en een topje niet te veel lage tonen..  Dit is de hoofdzaak van een crossover. Natuurlijk er vele varianten waarbij je ook nog limiters ect erop hebt. en je heb compressors <----- dat werkt, mits goed afgesteld natuuurlijk helemaal perfect, maar ik raad je aan om op new-line.nl/forum je eens flink te gaan inlezen over deze onderwerpen.

Wat voorversterkers ik zou gebruiken is geen goede vraag. Want het zou goed kunnen dat onze budgets flink wat verschillen van elkaar.

Vaak wordt deze behringer set gekocht met wat dap paladiums. Ik zou je aanraden om de Dap paladiom 1600 te kopen voor je subs. ik weet niet wat voor versterker er nu op je top staat. maar als die voldoet kun je die natuurlijk gewoon behouden

User edit by greup on 14-02-2006 @ 22:35:21 (2%)
Camino    posted on 14-02-2006 22:35
crossover is iets om zeg maar je muziek op te splitsen; de lage frequenties van je hogen. de lage frequenties worden dan naar je bas versterker(s) gestuurd, en de hoge naar je tops.

Edit: was weer te traag er bij :p
User edit by Camino on 14-02-2006 @ 22:38:20 (19%)
Dj_Danny    posted on 14-02-2006 22:37
Niet om lullig te gaan doen ofzo hoor, want wat hier gezegd wordt is echt prima. Maar als je een matchend ( bestaat dat woord?) setje wil hebben dan is het vaak het beste (mits je natuurlijk de kans hebt..) om naar een winkel te gaan waar ze dit soort spullen verkopen. De verkopers zullen je daar graag helpen om je setje precies goed te krijgen.

Ik weet van de behringers dat het goed spul is en zeker niet verkeerd klinkt, ik denk dat je daar een hele goeie aan hebt als complete set!

Zelf denk ik dat het in jou geval niet nodig is om een crossover aan te schaffen, want als ik mij niet vergis (alluwel dat was natuurlijk met 2 subs en 2 tops) zaten er in de subs al crossovers.

Een crossover zorgt voor de verdeling van frequenties naar de juiste boxen. Je kunt hem dus zo in stellen dat je twee tops niet te veel bass pakken (daar zijn je subs voor) zodat je de tops harder kunt zetten) zo zorg je er ook voor dat je subs geen hoge frequenties (die dus eigenlijk voor je tops zijn) binnen krijgen, waardoor je ook die weer harder kunt zetten.

edit: beetje hak op de tak, maarja sesam straat is dan ook al even voorbij..
edit2: ik was ook een beetje te traag..
User edit by Dj_Danny on 14-02-2006 @ 22:39:59 (11%)
Camino    posted on 14-02-2006 22:40
@ danny: dan kan je alsnog beter een xover kopen... dan versterkt je amp alleen wat je nodig hebt en haal je het volle vermogen er uit...
greup    posted on 14-02-2006 22:49
Interne crossovers sloop ik d'r altijd gelijk uit. Het is zonder van je amp vermogen. en ik wil graag zelf kunnen bepalen hoe ik mijn frequenties afstel.

Overigens moet ik nog wel even zeggen dan mocht je dap paladium versterkers kopen, je mits het geld er is niet moet gaan bezuinigen op compressors/limiters. De paladium reeks heeft een beveiliging die nergens op lijkt ( er wordt gezegt dat de nieuwe reeks ze wel heeft.. maar ze werken erg matig) en de Behringer boxen zijn zeker kwa beveiliging ook niet "je-van-het".

Door te inversteren in goede randapperatuur kun je het optimale uit je set halen, en dan zijn er en zeker voor de prijs van een setje behringers hele nette resultaten te halen

Dj_Danny    posted on 14-02-2006 22:51
Ja zat ik me net ook te bedenken, maar als je het geld niet heb voor een tweede versterker.., dan kun je in ieder geval de interne crossovers gebruiken.. Je moet dan wel even op Ohm letten. Want met 3 van die behringers per kant heb je twee Ohm per kant dus moet je wel een versteker hebben die dat trekt. (Bijvoorbeeld de behringer Europower).

Als verstekers kan ik de Phonic MAX serie aanraden (Dan hoor ik jullie allemaal al denken Phonic, rot op dat is een flut merk!?), maar ik gebruik er nu 2 als zo'n 1,5 tot 2 jaar en heb er nog geen mot meegehad. Zin nog best krachtig, hebben een goede beveiliging, worden nauwlijks warm, en hebben alle benodigde aansluitingen.
User edit by Dj_Danny on 14-02-2006 @ 22:54:47 (95%)
greup    posted on 14-02-2006 22:52
Poster: Dj_Danny
Niet om lullig te gaan doen ofzo hoor, want wat hier gezegd wordt is echt prima. Maar als je een matchend ( bestaat dat woord?) setje wil hebben dan is het vaak het beste (mits je natuurlijk de kans hebt..) om naar een winkel te gaan waar ze dit soort spullen verkopen. De verkopers zullen je daar graag helpen om je setje precies goed te krijgen.

Het setje wat ik net genoemd hebt wordt door behringer zelf omschreven als een " matchend" setje.....

Dj_Danny    posted on 14-02-2006 22:55
hehe, thnx greup dan weet ik dat dat woord ook bestaat!

O wacht, sorry ik begreep hem even verkeerd. Ja daar heb je gelijk in de boxen "matchen" inderdaad, en ik geloof dat ze ze zelfs als setjes verkopen. Ik bedoelde eigenlijk vooral met die extra crossover.

Naja volgens mij is het al te laat voor mij
User edit by Dj_Danny on 14-02-2006 @ 22:57:15 (100%)
greup    posted on 14-02-2006 22:56
Ja zat ik me net ook te bedenken, maar als je het geld niet heb voor een tweede versterker.., dan kun je in ieder geval de interne crossovers gebruiken.. Je moet dan wel even op Ohm letten. Want met 3 van die behringers per kant heb je twee Ohm per kant dus moet je wel een versteker hebben die dat trekt. (Bijvoorbeeld de behringer Europower).

Een versterker die op 2 ohm werkt, en ook een hele avond kan werken is een Hele goede versterker.. en die vind je Zkr niet in het budget waarin de behringer Europower zich bevind.

Vaak worden er bij low-budget versterkers wel ohm vermeldingen gedaan van 2ohm maar in practijk blijken deze versterkers kwa interne opbouw helemaal niet opgewassen te zijn tegen in inpendantie van 2 ohm. Ik denk dat we in het low-budget sigment de Dap paladium 1600 als 1 van de betere mogen beschouwen kwa interne opbouw. en ook die zou ik Nooit me leven op 2 ohm durven laten draaien.

Maar ik neem aan dat de topic opener al een versterker voor z'n topjes heeft. en dan kun je de dap 1600 fijn op 4 ohm late draaien.

greup    posted on 14-02-2006 22:59

Als verstekers kan ik de Phonic MAX serie aanraden (Dan hoor ik jullie allemaal al denken Phonic, rot op dat is een flut merk!?), maar ik gebruik er nu 2 als zo'n 1,5 tot 2 jaar en heb er nog geen mot meegehad. Zin nog best krachtig, hebben een goede beveiliging, worden nauwlijks warm, en hebben alle benodigde aansluitingen.

Ik zelf heb ook een jaar of 2 met de Phonic MAX gewerkt. ik gebruik hem voor mijn monitoren. en hij heeft nog nooit een kick gegeven... Moet ik wel zeggen dat hij altijd op 8 ohm draaid. Hoe hij zich op 4ohm gedraagt weet ik niet. De phonic max serie is vrij aantrekkelijk geprijst bij een zeer commerciele zaak in R'dam.

Dj_Danny    posted on 14-02-2006 23:00
Ik wist van de europower dat die de vermelding had, vandaar dat ik hem melde. Maar ik ben het met je eens, ik zou het ook niet proberen zeker geen hele avond! Vind het eigenlijk ook maar vaag dat ze het er toch opzetten!

Ik geloof dat ik steeds vrij traag ben..

edit @greup: Ik draai de ene op 4 Ohm (twee subs) en de ander op 8 Ohm, gaat prima. (Ja idd vreemde combo, maar komen nog twee subs bij!)

Zijn zeker zeer goed geprijst bij die commercieele zaak! Daar heb ik ze een jaar of twee geleden dan ook gehaald, wat dat waren ze toen al!

Maar we dwalen een beetje af...
User edit by Dj_Danny on 14-02-2006 @ 23:03:17 (100%)
greup    posted on 14-02-2006 23:21

edit @greup: Ik draai de ene op 4 Ohm (twee subs) en de ander op 8 Ohm, gaat prima. (Ja idd vreemde combo, maar komen nog twee subs bij!)

2 subs per kant neem ik aan. Welke phonic max heb je staan dan? max 2500?

Winston    posted on 15-02-2006 00:58
Poster: greup
..... maar ik raad je aan om op new-line.nl/forum je eens flink te gaan inlezen over deze onderwerpen.

Waarom niet hier? Niet voor niets heet hier DJ Resource.
Ik heb niet zoveel verstand van speakers, maar is het niet logischer dat we DJ Blom eerst vragen hoeveel mensen hij wil aankunnen, oftewel de ruimte, en met hoeveel dB, en van daaruit bepalen wat voor, en hoeveel speakers nodig zijn en daarmee matchend, de versterker(s) plus eventuele cross over(s).
Tic Toc
Camino    posted on 15-02-2006 01:00
^^ die info zou ons inderdaad veel helpen! wat voor drive-in werk doe je meestal dan? en wat voor stijl? (is enigzins belangrijk voor het sub/top balans)
greup    posted on 15-02-2006 07:51
Poster: Winston
Waarom niet hier? Niet voor niets heet hier DJ Resource.
Ik heb niet zoveel verstand van speakers, maar is het niet logischer dat we DJ Blom eerst vragen hoeveel mensen hij wil aankunnen, oftewel de ruimte, en met hoeveel dB, en van daaruit bepalen wat voor, en hoeveel speakers nodig zijn en daarmee matchend, de versterker(s) plus eventuele cross over(s).

Op new-line zijn een aantal goede stukken geschreven over compressors en crossovers. Daar kan de topic starter nog heel veel van leren. en het niveau ligt op new-line nou eenmaal een stuk hoger dan op dit forum. Dat is niet bedoeld als een aanval, maar op new-line zitten nou eenmaal veel meer mensen met Echt verstand van zaken.

en tevens gaat het hier om een drive-in oftewel, de ruimtes varieren heel erg waardoor je nooit percies kunt vaststellen hoeveel geluid je nodig hebt. de enige revalte vraag is hoeveel mensen die aan wil kunnen. En de muziek stijl kan van belang zijn

User edit by greup on 15-02-2006 @ 07:56:32 (35%)
Dj_Danny    posted on 15-02-2006 09:06
@ greup: nee ik heb per kant 1 subwoofer en twee fullrange speakers. alle speakers zijn 8Ohm. Maar op de "top"-versterker zitten er natuurlijk twee per kant, vandaar dat die 4 Ohm loopt. Maar er komen ooit nog 2 subs bij hoor. Ik heb overigens twee Phonic MAX 860 (de kleinste in de twee eenheden)
Illusion    posted on 15-02-2006 11:06
Idd, k'ben met 1e post van Greup eens. Subwoofer eronder gooien, je hebt direkt een stukje meer geluid:p en bas:p.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Winston    posted on 15-02-2006 23:30
Poster: greup
.. het niveau ligt op new-line nou eenmaal een stuk hoger dan op dit forum. Dat is niet bedoeld als een aanval, maar op new-line zitten nou eenmaal veel meer mensen met Echt verstand van zaken.

en tevens gaat het hier om een drive-in oftewel, de ruimtes varieren heel erg waardoor je nooit percies kunt vaststellen hoeveel geluid je nodig hebt. ..

Ja klopt, de gemiddelde leeftijd hier van de actieve leden is vrij jong lijkt me.

Maar wat ik bedoel is dat members die wat meer weten zoals jij best wat meer mogen typen, zodat beginners niet meteen een hele wetenschappelijke kluif op new line voor zich krijgen. Vond je basis uitleg over cross overs dus prima en dan pas verwees je naar elders.

Over de vaststelling van de hoeveelheid geluid dacht ik dat juist omdat het moeilijk is vast te stellen, je een idee moet hebben van de grootste ruimte waar je standaard show komt. Ik bedoel zonder huur van extra speakersystems.

Het kan best, en ik heb het gevoel dat het hier het geval is, dat je alle ruimten waar je normaal draait aankan met de volume knopjes. Maar je zou ook voor de flexibiliteit met meer of minder speakers in serie kunnen werken, of met meerdere versterkers als de shows heel groot worden en je heel luid wilt.

Als het huidige setje van Blom lijdt aan bloedarmoede lijken subs inderdaad de oplossing.
Tic Toc
User edit by Winston on 15-02-2006 @ 23:36:53 (8%)
Camino    posted on 15-02-2006 23:33
en het is juist die wetenschappelijke uitleg dat newline goed voor is. Het is niet echt een forum waar dat ik echt graag voor de lol zou zitten... hier is de sfeer veel leuker :D
greup    posted on 16-02-2006 02:05
Poster: Winston
Ja klopt, de gemiddelde leeftijd hier van de actieve leden is vrij jong lijkt me.

Maar wat ik bedoel is dat members die wat meer weten zoals jij best wat meer mogen typen, zodat beginners niet meteen een hele wetenschappelijke kluif op new line voor zich krijgen. Vond je basis uitleg over cross overs dus prima en dan pas verwees je naar elders.

Over de vaststelling van de hoeveelheid geluid dacht ik dat juist omdat het moeilijk is vast te stellen, je een idee moet hebben van de grootste ruimte waar je standaard show komt. Ik bedoel zonder huur van extra speakersystems.

Het kan best, en ik heb het gevoel dat het hier het geval is, dat je alle ruimten waar je normaal draait aankan met de volume knopjes. Maar je zou ook voor de flexibiliteit met meer of minder speakers in serie kunnen werken, of met meerdere versterkers als de shows heel groot worden en je heel luid wilt.

Als het huidige setje van Blom lijdt aan bloedarmoede lijken subs inderdaad de oplossing.

Ik kan de basis wel uitleggen,en probeer dat ook op een begrijpelijke mannier te doen. Maar als we in details gaan treden, en als je d'r meer van wilt weten zul je toch echt bij new-line moete zijn. Ik probeer op dit forum altijd zo veel mogelijk informative informatie te posten, maar dit is meer een chat forum. op dit forum zul je weinig vinden als je bijv. compressors of krachtstroom in de search machine invult. ( opzich niets mis mee, persoonlijk vind ik het wel wat jammer dat er weinig "echte info" te vinden is hier)

Als je subs neemt is een crossover gewoon een vereiste. Op het moment dat je dat niet hebt, zul je gewoon je hele basbox naar de t*rr*ng helpen omdat die tonen krijgt te verduren waar die niet voor gemaakt is. ( in dit geval gaat dat niet helemaal op omdat de behringer b1800 een interne crossover heeft) Ook kun je door goed aftestellen je set luider laten draaien.  

het goed afstellen van budget boxen vind ik wel een vereiste. Dit zijn boxen die je gewoon goed moet afstellen, en extern moet beveiligen wil je "safe"een show draaien. Persoonlijk vind ik een onafgestele behringer top vaak wat schel klinken. Als je dit gewoon goed afsteld kun je toch nog een net resultaat berijken met deze tops. *wat me overigens vaak opvalt is dat weinig (beginnende) drive-ins tijd steken in het afstellen van hun geluid.

2 versterkers is Helemaal niet veel. en met een externe crossover zijn 2 versterker wel haast een vereiste. of je moet mono willen draaien, Wat opzich voor drive-in nog wel te doen is... Ook geeft , en zeker bij een dap paladium waarvan de elco nog wel spontaan wil stoppen, 2 versterkers net een beetje extra zekerheid. Mocht er 1 mee stoppen heb je namelijk nog de mogelijkheid om de set op 1 versterker verder te laten draaien.

Misschien is het wel handig dat de topic starter eens gaat aangeven wat hij aan wilt kunnen met zijn setje. Afhankelijk van de groote van wat hij aankunne zou hij namelijk ook kunnen kiezen om voor 1 of 2 subjes te gaan.

Waar ik persoonlijk erg over te spreken ben zijn de subs Ax 15b van DAP ( en o wee als iemand hier begint te kreise dat dap alleen maar kut speakers op de markt brengt) Ik heb ze ooit naast de sub van hk audio gezet, de hk pr115 sub omdat iemand op new-line beweerde dat de sub van dap dit zou winnen, en tot mijn grote verbazing moet ik die persoon gewoon gelijk geven. Lage frequenties en de geluids druk van de ax 15b zijn gewoon Goed te noemen. Daarbij komt ook nog dat de afwerking idioot goed is voor de prijs die je betaald. I.p.v mdf zijn deze kasten gewoon gemaakt van 11laags multiplex uit mijn hoofd gezegd. 1 minpuntje is de wat dunne laag spetterlak.

Ik prefereer deze dap ax 15b zeker boven de behringer. Alleen zit de combi d'r niet uit... En voor mij geld dat het oog ook wat wil. Wellicht zou de topic opener er overna kunnen denken om zijn behringer tops te verkopen en er de dap ax 12 voor in de plaats te nemen.

Wat versterkers betreft, mocht het budget er zijn heeft crown een hele leuke serie. Namelijk de xls serie. Ik ben erg te spreken over deze serie. Ze presteren gewoon erg goed voor hun prijs, en ze hebben een redelijk hoge output.

greup    posted on 16-02-2006 02:16
Poster: DeafDJ
en het is juist die wetenschappelijke uitleg dat newline goed voor is. Het is niet echt een forum waar dat ik echt graag voor de lol zou zitten... hier is de sfeer veel leuker :D

het afzeik gehalte is daar ligt misschien wat hoog, maar dat zorgt wel dat de onjuistheden uit de post worden gehaald. Als je op new-line gaat posten moet je gewoon zorgen dat je ook echt verstand hebt vn de zaken waarbij je post.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

86 Users online: 5 Guests (81 Unknown)
Pages generated today : 6.871
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 229.070.450

DJResource