BPM
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

RB    posted on 23-10-2012 16:40
Hallo,

Ik ben een beginnende DJ en heb een Numark mixtrack pro aangeschaft, alleen om te kijken of ik het wel leuk vond.

Maar nu een tijdje bezig ben en alleen maar met die klote sync knop heb gewerkt, wil ik leren beatmatchen, want ik wil straks cd spelers aanschaffen.

Ik draai Hardcore, dat is rond de 170/180 BPM, alleen virtual DJ geeft 85.03 BPM aan? Hoe kan dat?

Gr Remco

What do you think about BPM ??

Vote :   

DJSHAK3S    posted on 23-10-2012 17:00
Draai op gehoor en niet op de bpm teller, tevens ook: 170:2 = 85, je kan ook mixen met nummers die excact half zo snel zijn
RB    posted on 23-10-2012 17:06
Oke Cry

Heb het wel geprobeerd op gehoor maar dan zit ik bijvoorbeeld op 85.45 met die andere plaat, merk je dat verschil?
DJSHAK3S    posted on 23-10-2012 17:13
je moet met de pitch/platter spelen om het geluid goed te krijgen, luister naar welke track the snel gaat en zet hiervan de pitch iets lager todat het perfect klinkt, of de andere sneller kan ook, veel oefenen Happy, laughing
RB    posted on 23-10-2012 17:26
Platter is jogwheel toch?
Gewoon de jog wheel een tikje geven?
FASA    posted on 23-10-2012 17:34
Ja, en de pitch past de snelheid dus bpm's aan. Die moet je dus (op gehoor of op teller) gelijk zien te krijgen.
www.soundcloud.com/nick-janssens1
RB    posted on 23-10-2012 17:39
Ja dat is die fader? Daar moet je dezelfde bpm mee zien te krijgen? Maar je gaat dan toch automatisch kijken je je bpm teller?
Maracas    posted on 23-10-2012 17:52
Je snapt hem niet.?

Stel dat de linker kant aan het afspelen is, en daar staat bv. 180.3 bpm. En rechts bijvoorbeeld 178.0. Dan haal je de rechter pitchfader naar je toe totdat er 180.3 in het venstertje staat rechts, zodat links en rechts 180.3 staat. Dan sla je precies op de kick die je hoord bij de linker plaat die aan het afspelen is, op 'Play' aan de rechterkant. Als je beetje oefent kun je hem bijna precies slaan, en anders moet je hem iets vooruit of achteruit slingeren met je jogwheel.?

Zo erg is het niet om te beginnen met BPM meters, want als je de basis weet, en hoe het moet klinken, en hoe het joggen een beetje werkt, dan leer je veeeeeel sneller zonder draaien, als dat je zonder bent begonnen?Cry?Zo ben ik zelf ook begonnen, en ik draai ook hiphop etc. waarbij het vaak lang duurt voordat hij het juiste, of uberhaupt voordat hij een BPM aangeeft, en dan zul je wel moeten beatmatchen op gehoor.?

Succes!?Cry
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
RB    posted on 23-10-2012 17:58
Kijk daar heb ik wat aan. Embarassed

Bedankt, zal oefenen oefenen en oefenen. Happy, laughing
Estacy    posted on 23-10-2012 18:28
Kijk, beatmatching is niet iets wat vanzelf gaat. Om dat geheel op gehoor te doen, heb je veel oefening voor nodig. Een complete beginner zal na een half jaar wel aardig kunnen beatmatchen.?

Optijd instarten is het belangrijkste. Als dat al verkeerd gaat, dan is beatmatchen nogal lastig. Zoek 2 tracks die ong. dezelfde snelheid hebben, zet de een aan en oefen om de ander goed in te starten. dan zullen ze voor enkele seconden gelijk lopen. Daarna gaan ze uit mekaar omdat een sneller of slomer is. Dit moet je rechtzetten, dat is beatmatchen.

De kunst is dus horen of de track die jij in wilt mixer sneller of slomer is, en daar de pitch op aan passen. De BPM teller kan je hierbij helpen natuurlijk, maar dit kun je perfect horen alleen op gehoor als je veel oefent.?

Heel simpel is gewoon als je de nieuwe track instart, en hij gaat offbeat, geef een rustig tikje aan het jogwheel naar links of naar rechts. Gaat ie verder offbeat, probeer het op nieuw en probeer het de andere kant op. Gaat ie dan weer beter? dan moet je em dus sneller zetten (op de pitch) Dit herhaal je (steeds fijnere bewegingen) tot ie goed staat. Dat is de basis zegmaar.

Uiteindelijk gaat dat veel sneller en heb je in 20 sec. je plaat klaar staan. Zonder beatcounters.?

Nog een manier, die altijd werkt:?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NlB_OQ9bZbg[/youtube]

dit is vooral een manier om je bekend te maken met beatmatchen, want het is wel een beetje omslachtig
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 23-10-2012 @ 18:32:24 (7%)
RAS    posted on 23-10-2012 19:02
Ik heb het beste leren mixen toen ik mijn eerste cd-speler zo had uitgeleefd dat het pitch-bend knopje kapot ging (tegenwoordig vervangen door de draaischijven), waardoor ik alleen nog de pitch-schuif kon gebruiken.

Ik kan dan ook iedereen aanraden om te oefenen een plaat gelijk te zetten met all??n de pitch-schuif en verder nergens aan te komen.
User edit by RAS on 23-10-2012 @ 20:09:13 (2%)
Stefjuuh    posted on 23-10-2012 19:21
VirtualDJ geeft 85 aan omdat de BPM counter zoekt naar een BPM tussen de 70-140, dit kun je volgens mij zo aanpassen in de settings.

Neemt niet weg dat je het niet zonder de counters moet kunnen...

This is an old Topic

No new postings for 4.531 days.
 Post CommentThat would be 151 months
or a whopping 12.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

195 Users online: 5 Guests (190 Unknown)
Pages generated today : 3.153
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.210.103