Beginner: vinyl of cd?? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

BIG_D    posted on 11-02-2006 23:59
Ik zou graag starten met het draaien van hip-hop en r&b maar ben aan het twijfelen tussen draaien met cd's of met vinyl. Mijn budget zou groot genoeg zijn om een Pioneer cdj-800 aan te schaffen. Ik bezit nog geen enkele vinyl plaat maar wel al een heleboel cd's. Of zijn er nog andere optie's? final scratch,... Ik heb al kunnen zien dat scratchen vlot verloopt maar dit was wel op het promotie filmpje van pioneer!! Ik hoop dat jullie mij kunnen verder helpen en doen besluiten!!

What do you think about Beginner: vinyl of cd?? ??

Vote :   

_Ivan_    posted on 12-02-2006 10:24
hmm.... Ik zou persoonlijk liever voor vinyl gaan.... maarja dat ligt ook aan je budget
Feel&.Celebrate.Life!
RoyBeware    posted on 12-02-2006 10:36
Eigen keuze zegt iedereen..

De ene doet het met vinyl de ander met cd's. of in combinatie.

Net wat je zelf lekkeder vind.

Groeten...Roy.

_Ivan_    posted on 12-02-2006 10:37
Maar als hij nou geen ervaring heeft.... kun je niet ergens uitproberen wat jij het fijnste vind werken.

edit : Vinyl is over het algemeen wel veel duurder dan dat je met cd's werkt. Allhoewel de Pioneers zijn ook niet erg goedkoop.. Maar daar heb je wel heel lang plezier van
Feel&.Celebrate.Life!
User edit by _Ivan_ on 12-02-2006 @ 10:39:05 (100%)
djwillem    posted on 12-02-2006 10:48
ik moet ook nog beginnen. maar mij lijkt het geweldig om elk weekend naar een platenzaak te gaan en lekker je plaatjes kopen, en zo heb je ook egt muziek op plaat ,en als ik met cd ga werken kan ik de verleiding niet weerstaan om muziek te branden... daarom:D
_Ivan_    posted on 12-02-2006 10:58
Okeej... het is ook heerlijk om elk weekend even langs de local platenshop te gaan hoor:D
Feel&.Celebrate.Life!
Camino    posted on 12-02-2006 11:30
^^ kijk naar het genre! naar mijn ervaring is Hiphop heel wat moeilijker om te vinden op vinyl dan op cd... toch in mijn regio.
the-melody    posted on 12-02-2006 11:34
nou uit sint-niklaas niet ver van mij waar ga je om je Geluidsonderdelen?? Ik naar alpha sound en keymusic.  ontopic=>  Ik denk dat je meer hip hop en r&b zult vinden op cd want naar de platenwinkels waar ik ga zie ik nooit veel r&b platen, althans bij  prelude vinyl store (tegen het marktplein).
User edit by the-melody on 12-02-2006 @ 11:36:15 (37%)
Camino    posted on 12-02-2006 11:39
maar aan de andere kant; er is wel veel meer dat je op vinyl kan berijken als hiphop dj - dan denk ik bijvoorbeeld aan scratching en zo. (en als iemand nu zegt dat je op CD ook kan scratchen dan word ik echt boos )
ccc    posted on 12-02-2006 11:40
Ik ben ook pas een paar maanden bezig met zelf thuis te draaien. Ik heb een dubbele cd-speler en een draaitafel en ik draai het meeste om men draaitafel omdat ik dan toch echt een soort 'feeling' krijg.
the-melody    posted on 12-02-2006 11:42
nja je kunt op cd ook scratchen maar dat is niet zo zuiver, ik ben trance/hardtrance(en jump en club) dj dus ik scratch niet zoveel maar stel je eens voor je kunt maar bv 5platen r&b krijgen of 17 singles van je genre wat zou jij doen(want zo is het soms bij prelude).
Camino    posted on 12-02-2006 11:53
om ff alles netjes op te sommen, naar mijn mening zou ik gaan voor vinyl mits:

1. Je aan platen kan komen ergens

2. Ook wel het geld voor platen hebt (toch wel tussen de 8-12 euries per plaat)

3. (extra) als je een beetje behoorlijke PC hebt kan je finalscratch of dat andere FS-achtig geval van rane gebruiken... kan je gewoon je CD's allemaal op je computer zetten en daar mee beginnen.

Ik weet niet of je al een mixer hebt, maar ik zou in ieder geval een scratch mixer kopen. hiervan zijn stanton, vestax, rane, en urei een paar van de grotere merken. je zou ook bij een bepaalde webwinkel kunnen gaan voor de Gemini UMX - super OEM combinatie (PM als je nog niet weet welke shop ik het over heb) Veel geluk nog!

Illusion    posted on 12-02-2006 15:17
Je kan ook gewoon eerst op cd gaan beginnen. Ik ben begonnen met cdj 100. Die heb ik nu ook, maar ik wil tog iets meer. Cdj 100 is een goede cd speler, en werd mij ook aangeraden om mee te beginnen. Hier leer je goed mee mixen. de Cdj 200 is natuurlijk ook mooi, maar ook weer een stukje prijziger.

K'snap eigenlijk niet wat je als beginner met een cdj 800 zou moeten. T?s natuurlijk heel leuk om een beetje te scratchen, maar je moet sowieso eerst een basis aanleggen met het mixen. Qua cd spelers zou ik voor je aanraden de Cdj 100.

Voor het geval je op vinyl gaat draaien. Dit vind ik persoonlijk het orgineelste, omdat vinyl al zo lang bestaat, en hier is het hele Dj gebeuren ook mee begonnen.

Met vinyl kun je nog steeds veel bereiken, en je hebt er zoveel verschillende mogelijkheden mee. Alleen het nadeel is dat het prijzig is. Vinyl platen koop je voor 10/12 euro pers stuk, en soms misschien nog wat duurder.

Als je een goede draaitafel wil zou ik je Technics aanraden, maar hierbij raad ik je ook een van de duurste aan. De Technics serie zit per draaitafel, tegen de 500/600 euro, maar deze zijn ook egt goed en sommige gaan ookal 25 jaar mee, (de technics serie bedoel ik dan).

Numark heeft overigens ook goede draaitafels om mee te beginnen. K'zou zeggen kijk maar eens wat rond op een aantal webshops, en je vind vanzelf iets wat je leuk lijkt. K"hoop dat je wat aan deze informatie hebt.

Succes

(dis trouwens m'n grootste post sinds ik hier al member ben )

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 12-02-2006 @ 15:21:11 (9%)
Camino    posted on 12-02-2006 15:29
@djillusion: als je hiphop DJ bent, dan helpt de scratch functie toch wel hoor... zoveel verstand heb ik er ook niet van maar als ik ooit iets richting hiphop doe gebruik ik toch wel veel turntablism. Maar je hebt dik gelijk; als trance/dance-dj heb je idd weinig aan al die dure snufjes... 
Winston    posted on 12-02-2006 15:32
Poster: Djillusion
K'snap eigenlijk niet wat je als beginner met een cdj 800 zou moeten. T?s natuurlijk heel leuk om een beetje te scratchen, maar je moet sowieso eerst een basis aanleggen met het mixen.

Die urban DJ's die ik ken beatmixen zo goed als helemaal niet. Ze cutten, hakken of scratchen meer de next track in. Als ze beatmixen gaat het vaak fout en doen ze een backspin of beginnen ze opzwepend te praten met het publiek.
Als je met cd's verder wilt op basis van de adviezen hier, die ik allemaal goed vindt, moet je dus wel minimaal een Pioneer CDJ-800, of Denon cd turntable, of Numark Axis-8/9 of Stanton C.304. Deze hebben allemaal een jog dial of platter die werkt als vinyl. Niet alle jog dials werken nl. als met vinyl.
Tic Toc
Jorrit    posted on 12-02-2006 15:38

Die urban DJ's die ik ken beatmixen zo goed als helemaal niet. Ze cutten, hakken of scratchen meer de next track in. Als ze beatmixen gaat het vaak fout en doen ze een backspin of beginnen ze opzwepend te praten met het publiek.

Das jammer, dan heb je nog nooit een goeie urban dj aan het werk gehoord. In tegenstelling tot wat velen denken is er op ubran goed te mixen.

K'snap eigenlijk niet wat je als beginner met een cdj 800 zou moeten. T?s natuurlijk heel leuk om een beetje te scratchen, maar je moet sowieso eerst een basis aanleggen met het mixen. Qua cd spelers zou ik voor je aanraden de Cdj 100.

Mwa, ik denk dat je als beginner alleen maar voordelen uit de speler haalt, juist omdat je net begint. In cue'en en inmixen gaat zoveel lekkerder in vinyl mode.(tenminste dat is mijn mening)
Camino    posted on 12-02-2006 15:44
ja natuurlijk ... maar is het als beginner nou wel die honderden euros prijsverschil waard? naar mijn mening niet.
Winston    posted on 12-02-2006 15:58
Poster: Jorrit
Das jammer, dan heb je nog nooit een goeie urban dj aan het werk gehoord. In tegenstelling tot wat velen denken is er op ubran goed te mixen. 

Ik heb o.a. DJ Chuckie meegemaakt, nr. 1 Urban DJ, man. Misschien had die toevallig z'n beatmatch dag niet? Maar vond zijn snelheid en behendigheid wel spectaculair.

Ik ben het wel met je eens dat er op Urban goed te mixen valt.

BIG-D mag zelf bepalen hoeveel hij wil uitgeven en offie wil sctratchen, of dat mixen alleen voorlopig goed genoeg is.

Tic Toc
_Ivan_    posted on 12-02-2006 16:32
Ik zou persoonlijk beginnen met mixenHappy, laughing
Feel&.Celebrate.Life!
Jorrit    posted on 12-02-2006 16:35

Ik heb o.a. DJ Chuckie meegemaakt, nr. 1 Urban DJ, man. Misschien had die toevallig z'n beatmatch dag niet?

ik bedoelde ook het 'goeie urban dj' als antwoord op 'beatmachende urban dj's gaat vaak fout'. Ik weet verder niets van chuckie (hoe die mixt), niet echt mijn muziek.
dion    posted on 12-02-2006 18:16
je moet kiezen wat je zelf wilt en door niemand je laten toewijsen want jij moet het doen en niet hun cd en vinyl is allebei heel goed
Ferry    posted on 14-02-2006 14:11
ik ben op cd's begonnen, met 2 cdj-100s', daarna met plaat begonnen, met die 100s' erbij, toen een cmx 3000, en nu 2 cdj-1000mk2's, dus mijn mix roots liggen bij de cdj-100s, maar voor r&b zou ik de cdj-800 gebruiken, scratch, en hot loops

zijn super handig voor r&b en hip-hop. je hoeft dan niet meer in en uit te loopen, doet dat ding vanzelf, op de voorberekende bpm, het kan echter zo zijn dat de beatcounter minder goed werkt bij een cdj-800, met name aan het begin, dus zoek eerst even een stukje op in het midden van de plaat, en dan rekend het toestel de bpm wel goed uit, dan weer terug naar het begin, en dan auto loopen.

zo doe ik dat met cdj-800's, en dat werkt erg prettig.

Prozei    posted on 15-02-2006 00:07
een vinyl cd combo

Camino    posted on 15-02-2006 00:58
Nog een voordeel van vinyl: het is veel traditioneelder en nauwer verbonden met de hiphopscene. TURNTABLism gaat al altijd hand in hand met deze cultuur; en dat kan je alleen op een draaitafel beoefenen (ten minstens, battles en zo). Ik denk dat je voor een klant veel overtuigender overkomt met een SL dan met je CDJ's... al was het maar het visuele en culturele aspect

DJTom    posted on 16-02-2006 17:26
Ik zou beginnen met cd's om te mixen en platenspeler om mee te scratchen..
Decom    posted on 16-02-2006 17:29
begin met vinyl .... het is en blijft de basis
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

75 Users online: 13 Guests (62 Unknown)
Pages generated today : 30.131
Most visitors online this month : 245
Lifetime Pageviews since 2003 : 230.045.186

DJResource