Technics SL modificaties
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Aziaat    posted on 12-08-2012 14:09
Beste djrleden

Ik heb onlangs een 2de paar Technics SL-1210's gekocht voor een relatief goede prijs. Wou deze eerst wat opknappen, intern wat bestuderen en gewoon terug doorverkopen na het wat gebruikt te hebben outdoors.
Vandaag dan maar beslist om wat modificaties toe te voegen aan de TT, maar ik zit met een aantal vragen.

Is intern laten aarden een goed idee? En heb ik dan geen problemen met een DVS set-up (timecode) zoals Traktor Scratch? Volgens de meeste tutorials is dit nogal simpel: de aardingskabel oprollen (of inkorten) en solderen aan de aarding van de rechter audio kabel (rood). Bespaart mij het geklooi met die aarding ook iedere keer.

Ook had ik gedacht om de stereokabels te vervangen, maar ipv male RCA connectors zou ik females gebruiken. Is dit eigenlijk wel slim??Op dit idee gekomen omdat ik soms tekort kom met de originele stereokabel EN omdat ik bij het wegbergen van de TT nogal last heb van de kabels :p. Heel simpel op te lossen vind ik door een kortere kabel met female RCA connectors. Dan kun je gemakkelijk eigen RCA kabels gebruiken van geprefereerde lengte.

Als je ook tips hebt bij het modden van Technics, dan mag je deze ook altijd achterlaten!

What do you think about Technics SL modificaties ??

Vote :   

Estacy    posted on 12-08-2012 18:03
female of male rca kabels maakt niet uit kan allebei. En de aardingskabel NOOIT oprollen, je wilt zomin mogelijk losse draadjes daar. zoal je mischien al ooit gezien hebt, heb je 4 of 5 piepdunne draadjes van de PCB naar de toonarm lopen. deze MOETEN ongehinderd kunnen bewegen. Zorg ervoor dat je genoeg afknipt dat het niet in de weg zit en niet te weinig afknipt zodat je alles nog makkelijk kunt solderen. Voortinnen en zo kort mogelijk die soldeerbout op de printplaat, die is erg gevoelig en je wilt niet per ongelijk een van die kleine draadjes lossolderen want dat is echt een klotewerk om die er terug op te krijgen.?

En het werkt gewoon met een geluidskaart.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Aziaat    posted on 12-08-2012 18:15
Ok? bedankt, heb al gemerkt dat die dunne draadjes er heel gevoelig liggen.?
Heb je ervaring met een toonarm deassembleren Estacy? Ik vind hier praktisch geen tutorials over behalve een schematisch overzicht.. Het zijn nogal oude Technics dus zoveel kan er nu ook weer niet mislopen en desnoods wordt het een volledig nieuwe toonarm.

Ben blij dat het allemaal zal werken maar hoe kwam het dat sommigen problemen hadden met het intern aarden van hun TT? Ze klaagden over het niet werken van de kalibratie van hun DVS-software... Hier hoop ik wel geen problemen mee te krijgen..
Estacy    posted on 12-08-2012 19:06
Bekijk deze video, deze legt perfect uit hoe je de bodem er af schroeft, en waar je wat moet solderen
[youtube] http://www.youtube.com/watch?v=3leKhyNinNk[/youtube]
Aziaat    posted on 13-08-2012 10:49
Heb hem al bekeken, zoals bijna alle andere youtube filmpjes :p
Maar ik vind er gewoon geen die me toont hoe ik de toonarm zelf kan ontmantelen en kalibreren.. Heb wel al gevonden hoe ik de hoogteverandering juist kan zetten en soepeler doen draaien. Een wereld van verschil eens je het vuil verwijdert en verse olie opsmeert lijkt me.

Ik heb al de pitch van de quartz lock ontdaan ook. Is helemaal niet zo moeilijk eigenlijk en het geeft een preciesere pitch rond het nulpunt. Een aanrader voor iedereen die een MK2 bezit.

De aarding is ondertussen ook al gebeurd en heb geen last van het 'hummen', dus dat is ook al gelukt.

Momenteel ben ik aan het wachten op mn female RCA kabels om de originele male RCA's te vervangen.

Verdere modificaties die ik van plan ben:
  • faceplate een andere kleur geven (is niet voor meteen, heb geen schilder ervaring)
  • andere leds steken (zoals lead misschien blauwe)
  • reversefunctie toevoegen
Estacy    posted on 13-08-2012 13:03
Er zijn geen videos van hoe je de toonarm kalibreert omdat je dat niet moet doen. dat is nanometer werk en tenzij je toonarm rondvliegt van de speling, afblijven van die schroeven. een nanometer te ver en de lagers zitten te strak, wat onherstelbare schade veroorzaakt. je toonarm kan dan niet meer vrij bewegen en vernielt je naald en erger, je platen.?

En je moet geen smeerolie gebruiken, maar white grease of iets dergelijks. Kijk zowiezo alle videos van Viperfrank op youtube, die gast weet echt alles van technics.?

Technics zijn echt perfecte tafels, ze zijn al zo lang in omloop dat er eindeloos veel informatie te vinden is hoe je ze moet servicen en modden. er is echt geen enkel ander stuk gear wat zo gemod word als de Technics. en dan heb ik het niet alleen over DJ gear, maar audio in het algemeen.

Koop een externe PSU, schroef er nieuwe poten onder, REGA toonarm en een Denon element, dikke anti-slipmat en je hebt een draaitafel die voor nog geen 900 euro zich kan meten met draaitafels van 9000 euro qua geluidskwaliteit, en qua bouw en levensduur zowiezo beter is.

Prachtige tafels, je kunt er echt alle kanten mee op
djcanta    posted on 13-08-2012 13:53
ik kan geen reclame maken voor m'n baas maar mijn collega's van de TD repareren nog regelmatig Technics SL draaitafels. Ik zou ze in jouw geval gewoon laten repareren door iemand die dat kan en weet wat ie doet voor je zelf iets sloopt.
2 x SL1200 MK2 || Dateq XTC || Serato SL3 ||
Aziaat    posted on 13-08-2012 17:22
Met smeerolie bedoel ik dan ook geen kettingolie ofzo, maar het soort dat ze gebruiken voor elektrische apparaten.

Als de toonarmbearings zo gevoelig zijn, dan is het miss idd beter om er vnf te blijven. Het model dat ik in handen heb is ondertussen al 20 jaar jong en daarom had ik gedacht om hem eens te kalibreren. Het ontmantelen van de toonarm lijkt mij nu wel doenbaar.. Jammer dat ik er echt heel weinig over vind. Het schematisch overzicht zal me maar moeten begeleiden. We zien wel hoe dat zal aflopen :p
Estacy    posted on 13-08-2012 20:28
ff zonder geintjes: met ontmantelen bedoel je dan heel die toonarm uit mekaar halen? want in dat geval moet je alsnog aan de slag met die kalibratie schroeven, en heb je dus net zo goed kans je toonarm naar de mallemoeren te helpen.?

Poster: djcanta
?Ik zou ze in jouw geval gewoon laten repareren door iemand die dat kan en weet wat ie doet voor je zelf iets sloopt.

Nee joh, een van de dingen die zo leuk zijn aan SL's is dat je er zelf zo makkelijk aan kunt sleutelen

Aziaat    posted on 13-08-2012 20:53
Eigenlijk bedoel ik de basisplaat uit elkaar halen, de toonarm zelf haal je er heelhuids vanaf dacht ik.Toonarm Technics SL1210 MK2
Dit zou moeten overschieten nadat ik de volledige toonarm uit elkaar haal. Dus van de kalibratieschroeven blijf ik van.

En het is waar. Het is heel gemakkelijk werken aan een SL! Het enige wat je nodig hebt is een beetje verstand van techniek, een schroevendraaier en soldeerbout. Helemaal anders dan een CDJ die vol hangt met printplaten en kleine (prutserige) onderdelen.
Estacy    posted on 14-08-2012 13:10
dat is goed mogelijk, t is wel een gedoe met die kleine kabeltjes. Voor bijna alles op een Technics is een beginner/gemiddeld skillniveau solderen voldoende, behalve die draadjes, daar moet je echt wel ervaring mee hebben. Als je op de printplaat kijkt zie je dat ze nogal dicht bij mekaar zitten.
Lead    posted on 14-08-2012 17:24
De toonarm is er NIET voor om uit elkaar gehaald te worden, je krijgt de kogellagers nooit meer op zijn plaats zoals het moet. De gaatjes die je ziet zitten naar die schroefjes zijn borgpennen die ervoor moeten zorgen dat ze niet los gaan.

De aarde draad kun je best wel wegwerken, doe ik achter elkaar wanneer ik SLs repareer voor mensen. Kleine moeite en groot plezier, zeker als je die dingen regel;matig aansluit/
Let the BASS be louder
Aziaat    posted on 15-08-2012 14:21
Zeker weten dat de aarding wegwerken een groot plezier is. Heb thuis een aantal mixers staan en blijkbaar zijn ze niet allemaal evengoed geaard (of het ligt aan de verdeeldoos...) want ik hoorde bij een aantal die humming steeds. Het werd zelfs erger wanneer ik de TT op verschillende plaatsen gewoon aanraakte. Na het wegwerken heb ik er geen last meer van bij alle mixers.

Ik heb gevonden hoe ik de toonarm moet ontmantelen maar aan de arm zelf (zoals eerder gezegd) hoef ik niet te komen. Het uitkuisen en vervangen van de 'lever' (om je toonarm omhoog te doen) en antiskating knop is heel simpel. Dat is nu dus ook al gebeurd.
User edit by Aziaat on 15-08-2012 @ 17:29:14 (1%)
cross-over    posted on 15-08-2012 16:32
en dan ook nog je toonarm goed instellen qua gewicht en skating: ? http://people.tribe.net/sedusa/blog/cbfd0939-d1d2-4d48-8463-d3ebd490cdbd

http://soundcloud.com/lau-daniels

This is an old Topic

No new postings for 4.563 days.
 Post CommentThat would be 152.1 months
or a whopping 12.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

92 Users online: 37 Guests (55 Unknown)
Pages generated today : 20.586
Most visitors online this month : 248
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.688.601