Probleem naalden
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

TomVG    posted on 08-07-2012 12:01
Beste dj's,
ik heb sinds kort een nieuwe set. Alles werkt prima, behalve mijn naalden. (ortofon concorde pro). Een van de platendraaiers lukt niet goed om te kalibreren, afhankelijk van welke van mijn twee naalden is verbonden met welke platendraaier. Als de naalden op de platendraaiers staan (met de motor van de platendraaiers af), 'beweegt' de muziek op mijn serato sl2 heen en weer, waardoor er een soort gekraak uit mijn boxen komt.?
Zijn mijn naalden (nu al) stuk?
Alvast bedankt!
mvg

What do you think about Probleem naalden ??

Vote :   

Ywe    posted on 08-07-2012 12:09
nee, waarschijnlijk heb je een beetje ruis op de lijn. Goed aarden lijkt me dan oplossing...
Kan je niet een drempelwaarde voor het tijdcode signaal instellen? Soort VDJ systeem?
Estacy    posted on 08-07-2012 14:18
Concorde PRO zijn wel berucht voor fabrieksfoutjes, heb ik zelf ook last van gehad. Als je de timecode plaat opzet, zet je geluidskaart dan op Thru, dan hoor je als het goed is een piep, het timecode signaal. kijk op de VU meter of zowel links als rechts even hard gaan
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Gery    posted on 08-07-2012 16:09
2 members like this  Haal het kopje eens van het element, reinig eventueel ook eens de contacten van de toonarm met je element met zuivere alcohol ofzo. ?dit feneomeen is typisch bij slecht contact.

Controleer ook zeker zoals al gezegd is geweest de aarding!

Mogelijk ligt het ook aan een slecht contact in de audio fiche van je pickup, oudere modellen
techniscs hebben soms wel slechte tulp stekkers. (ik heb destijds die van mij vervangen om die reden)
DJ - Producer
TomVG    posted on 09-07-2012 18:25
Bedankt voor jullie tips,
mijn platen en naalden waren wat vuil, waardoor de kalibratie niet goed lukte en waardoor er het gekraak uit de boxen kwam.
TomVG    posted on 09-07-2012 18:29
Nog een vraagje: hoe zou ik mijn vinyls en naalden best kunnen schoonmaken, zodat ik het probleem niet meer heb?
Estacy    posted on 09-07-2012 19:04
1 member likes this  Reloop heeft een vinyl schoonmaak kit, met een doekje, carbonhaartjes platenborstel en een naald schoonmaak borsteltje inc. vloeistof. Kost 20 euro of zo maar zeker de moeite waard, komt in een handig doosje ook nog
tek-zotic    posted on 09-07-2012 19:37
ik maak mijn vinyls proper met een zachte swiffer doek, werkt perfect
Dennis1981    posted on 09-07-2012 21:43
Bakje water met dreft en een nieuw vaatdoekje om de platen voorzichtig?schoon te wrijven?; en een zachte theedoek voor het afdrogen...

uiteraard niet met het natje doekje het papieren label aanraken, maar dat spreekt voor zich...
User edit by Dennis1981 on 09-07-2012 @ 21:44:09 (71%)
Estacy    posted on 09-07-2012 23:56
1 member likes this  das niet ideaal, die vaatdoek en theedoek kunnen vezels of iets achterlaten. Met vloeistof schoonmaken kan prima, maar dan wil je eigenlijk iets met een hoog alcohol percentage zoals isopropyl, welke ook geen resten achterlaat als het verdampt.?

let op: een natte plaat (waar nog vocht op zit) klinkt als nieuw als je em afspeelt, maar doordat ie nog nat is en je em al afspeelt speel je heel die plaat naar de klote. Zorg dus dat je platen droog zijn voordat je ze gaat afspelen!
Gery    posted on 13-07-2012 17:59
mijn naalden (ortofon pro) reinigde ik vroeger gewoon onder de lopende kraan! Happy, laughing
ging perfect
DJ - Producer
Snoey    posted on 13-07-2012 19:50
De oplossing is cd! Sommige draaitafels zijn gewoon niet goed te krijgen met hun naald, hangt denk ik per draaitafel af hoe gevoelig het skippen is.?

Sommige gebeurde het nooit en bij andere draaitafels bijna altijd! Of je er nou banaantjes aandeed of die witte Stanton dingetjes.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Dennis1981    posted on 13-07-2012 20:49
Poster: Estacy
Zorg dus dat je platen droog zijn voordat je ze gaat afspelen!

Tuurlijk, ik laat ze eerst altijd een uurtje drogen plat op de kachel Thumbs Up

Grapje natuurlijk. Ik laat ze eerst een dag drogen voor ik ze weer opzet...?

Estacy    posted on 14-07-2012 13:08
1 member likes this  
Poster: Snoey
De oplossing is cd!

glorious vinyl master race!?

Niet skippen hangt van een paar dingen af, maar als je daar op let dan skipt een plaat ook niet zomaar.
1: draaitafel moet horizontaal staan
2: antiskating gewoon op 0
3: geen speling op de centerhole van de plaat, makkelijk op te lossen met schilderstape.
4: stabiele ondergrond

Als dat het geval is, dan skipt een plaat echt niet, tenzij de plaat zelf kapot is (cue burn ofzo)

This is an old Topic

No new postings for 4.472 days.
 Post CommentThat would be 149.1 months
or a whopping 12.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

79 Users online: 10 Guests (69 Unknown)
Pages generated today : 13.980
Most visitors online this month : 245
Lifetime Pageviews since 2003 : 229.974.210