Probleem met aarding? Aardlus ? (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Rickdeman    posted on 10-06-2012 19:32
Hallo,

Ik heb de volgende set-up en heb een technisch probleem waar ik al een tijdje mee aan het stoeien ben.

-1 DJM 600 mixer
-2 CDJ2000 CD-spelers
-1 Sl 1200 Draaitafel
- Er gaat een RCA kabel van de master van de DJM naar mijn PC, waar een EMU geluidskaart in zit. an die PC hangt een set actieve speakers.?
- Er gaat ook RCA kabel van de booth monitor uitgang van de DJM rechstreeks naar de XLR ingangen van een setje actieve speakers.

Ik heb een continu storend geluid (lichte brom, zoals bij een aardingsprobleem) op de kanalen van de de CDJ's. Niet op die van de Tecnnics draaitafel, dus de aarding daarvan lijkt in orde.

Het storende geluid is vrij licht, dus niet te horen als er muziek aan staat, maar ik wil gewoon geen brom, zodat ik geen 'vervuilde' mixen opneem, met eventueel storing in stille passages.

Als er geen muziek aanstaat, is het al te horen als de mixer schuif open staat, de gain op 40% (Leds tikken op dat niveau net onder de 0 db) en wanneer het booth volume net voorbij de helft staat.? De brom is dan (vanzelfsprekend) te horen op zowel de speakers die aan mijn PC hangen als de speakers die rechtstreeks op de monitor uitgang van de DJM zzijn aangesloten. ?

Als ik echter de RCA kabel die naar mijn PC gaat verwijder, is het storende geluid weg (dus op de monitor speakers die aan de mixer hangen, want de PC krijgt geen signaal meer dus logisch dat het daar weg is Happy, laughing).

Ik heb al geprobeerd om de mixer en de draaitafel op een ongeaard of geaard stopcontact te doen, stekkers om te draaien, etc, maar dat maakt allemaal geen verschil.

De monitors die rechtstreeks aan de mixer hangen willen overigens niet in een geaard stopcontact, dan brommen deze continu, ook als de schuiven op de mixer dichtstaan en dit wordt nog erger als ik de schuiven van de CDJs openzet. Ik heb er nu een ongeaard stekkerdoosje tussen gezet en dan is dat in ieder geval over. Ze zitten wel op dezelfde groep als de andere apparatuur.

Blijft dus het probleem van de storing op de kanalen van de CDJs. Heeft er iemand een idee hoe ik dit op kan lossen en mijn systeem wat stabieler maken? Ik zou trouwens liever niet mijn PC aan een ongeaard stopcontact hangen.

Alvast bedankt!

Edit:

Nog een aanvulling: mijn CDJs zijn met UTP-kabel en via een Switch aangesloten op de PC voor rekorbox-gebruik. Misschien heeft dat ook nog invloed?
User edit by Rickdeman on 15-06-2012 @ 18:18:27 (47%)

What do you think about Probleem met aarding? Aardlus ? ??

Vote :   

Rickdeman    posted on 18-06-2012 21:09

Bedankt weer Winston. Inderdaad erg vreemd dat ik vorige week nog een bromvrije DJ set had, en deze nu, zonder PC en randapparatuur zelfstandig bromde.

Ik voelde inderdaad van het weekend een schokje toen ik een van de RCAs (iki geloof bij de buitenkant, dus niet bij de pin) vasthad. Zou kunnen dat mijn hand toen op de mixer leunde.

Ik zal proberen een mixer te lenen binnenkort. Dat kan wel even duren en wordt zeker niet nog deze week.

Ik heb vanmiddag getest met koptelefoon, dus zonder speakers. Ook op de koptelefoon (op master voorbeluistering) had ik die brom als de schuiven van de CDJs open gingen. Zegt dit genoeg of moet ik nu ook nog de mixer met genelecs op een andere plek testen?

Tot slot een tekeningetje van de elektra aansluitingen:

User edit by Rickdeman on 18-06-2012 @ 21:25:59 (84%)
Winston    posted on 19-06-2012 00:51

Je hebt gewerkt; heel duidelijk zo. Cool Even zo, want imageshack zie ik niet op DJR.

Nee, het hoeft even niet dat je de mixer apart test. Ook niet de PC, want ik gok nu met de nieuwe info toch op iets van de aarding.

Apart testen van je PC. En apart testen van je mixer vroeg ik om zeker van te zijn dat er geen inwendige storing zit in deze apparaten. Ik vraag je bepaalde test te doen om bepaalde dingen te kunnen uitsluiten. Maar ik vertel niet alles waarom etc., want ik type al hele lappen tekst. Cool

Zelfs de mixer lenen hoeft dus even niet. Maar laten we eerst iets anders bekijken.

Nu wordt het moeilijker. Ik had een paar maandjes terug ook een brom op een speaker. Dagenlang van alles geprobeerd. Ook op DJR hulp gevraagd. Niks lukte. Besloot de speaker met pijn in het hart weg te doen. Toen deed tie het weer, zonder dat ik wat had gedaan. Cool

Static is gevaarlijk voor USB memories, kan al de info erop wissen.

Waren je stroomkabel stekkers altijd op deze manier van je tekening gekoppeld?

Het helpt waarschijnlijk weer niets, maar probeer dit. Gewoon omdat ik meestal zo aansluit dat alles wat bij elkaar hoort, in de buurt van elkaar is. Dus kleinere kans op lussen.

Zet in de 1e stopcontact van de 1e verdeeldoos met 4 stopcontacten de ongeaarde verdeeldoos met de monitors. (bedoeling: grote stroomverbruiker het dichtst bij wanddoos en dichtbij DJM en CDJ).
Wissel modem en beeldscherm van stopcontact. (bedoeling grote stroomverbruiker scherm en PC bij elkaar)
Zet waar nu de switch rekordbox is, de PC. (bedoeling: alle PC apparatuur bij elkaar)
De switch rekordbox mag je zetten in de 4e stopcontact van de 1e verdeeldoos met 4 stopcontacten, waar de KRK nu zijn.

Maar misschien is er iets mis met de aarding van je hele huis, want static moet juist door de aarding worden afgevoerd.

Het kan ook dat 1 van de verdeeldozen stroom lekt. Kun je checken door verdeeldozen te wisselen.
Of 1 van de stopcontacten, met name van de verdeeldoos waarop de DJM nu zit, lekt stroom. Testen door de DJM op een andere stopcontact te zetten.
Of misschien is het de wanddoos zelf die niet in orde is. Testen door de DJM rechtstreeks hierop aan te sluiten.

Blijf voelen naar static. Ik neem aan dat de DJM geen storing heeft wat stroom lekt (static), want eerst had de PC alleen de brom (toen dacht ik dat daar misschien een lek zat en vroeg ik je om een stand alone PC test). Voor mij niet, maar voor je eigen gemoedsrust zou je dus toch de stand alone test zo snel mogelijk kunnen doen. Dan weet je zeker dat de DJM en je PC niks mankeert. Cool

De DJM kun je ook gewoon op je kamer testen door alles uit te doen, behalve de DJM en de Genelecs. Als het bromt, kan het de DJM zijn die een storing heeft. En dan pas doe je de andere kamer test. Als het in de andere kamer niet bromt, is er iets mis met je stopcontact(en).

Druk de plugs bij elke test je RCA kabels goed aan in de inputs voor de zekerheid. Bij goede RCA kabels grijpt de plug stevig aan en lijkt het soms alsof het al volledig is ingeplugged, terwijl dat nog ietsje dieper moet. Ja, ik geloof wel dat je het goed doet, maar soms zijn het kleine stomme dingen die een groot probleem veroorzaken. En ik weet dit, omdat het mezelf is overkomen. Cool

Verder mag ik toch ook aannemen dat je stekkers goed contact maken met de stopcontacten?

Je hebt in elk geval niet helemaal voor niets gewerkt, want nu weten we dat het geen interferentie is en waarschijnlijk ziet je bekabeling ook wat netter uit.
Tic Toc
User edit by Winston on 19-06-2012 @ 03:49:45 (100%)
Rickdeman    posted on 19-06-2012 08:27
Poster: Winston
Waren je stroomkabel stekkers altijd op deze manier van je tekening gekoppeld?

Verder mag ik toch ook aannemen dat je stekkers goed contact maken met de stopcontacten?

Hi Winston.

- De stroomkabels en stekkers waren voorheen niet zo georganiseerd / gegroepeerd. Alles zat gewoon in het dichtstbijzijnde stopcontact..

- Yep, stekkers zitten er allemaal goed in. Hetzelfde geldt voor de RCAs. Ik weet dat het soms wat kracht kost om die goed aan te drukken.

Ik zal eind van de middag of vanavond nog even gaan testen met de DJM en alleen Genelecs aan, en de DJM rechtstreeks op de wanddoos en de stekkers gaan wisselen zoals je voorstelt. Dat laat ik dan weer weten.

User edit by Rickdeman on 19-06-2012 @ 08:28:00 (5%)
Winston    posted on 19-06-2012 13:58
Doe als eerste test de DJM van het stopcontact en maak het dan aan zonder stroom en weer uit en weer aan en weer uit, en nog zo een 2 keer. Als het uit is stop je het weer in het stopcontact en kun je het weer aanmaken om te luisteren of er een brom is.

DJM kan nl. onder een kleine spanning staan incl. dus static, zonder dat de stroomkabel ervan in een stopcontact is en zonder dat het aan is.

Maar allereerst voelen of er static is op 1 van je apparaten natuurlijk.
Tic Toc
User edit by Winston on 19-06-2012 @ 14:00:28 (18%)
Rickdeman    posted on 19-06-2012 15:18

Zijn we weer. Er vielen wat afspraken uit, dus ik kon lekker vroeg naar huis en ben meteen weer aan de slag gegaan:

Voordat ik weer verder ging met testen en tweaken, zette ik net de dj-set nog even aan. PC en speakers waren nog uit. Nog steeds brom op de koptelefoon, en een harde brom als ik de kanalen van de mixer openschuif hoorbaar op de koptelefoon.

Vervolgens de stekkers gewisseld, zoveel mogelijk zoals jij aangaf. Dus:
- Stekker van de ongeaarde doos voor de speakers zit nu op 1e stopcontact van de eerste verdeeldoos na de wanddoos.
- Alle computerapparatuur bij elkaar op 1 grote doos en de PC op eerste stopcontact van die doos.
- De rekordbox switch zit nu op het laatste stopcontact op de eerste verdeeldoos.

Toen ik de RCA van een van de CDJs vasthad en de mijn andere hand op de mixer had, voelde ik static op de mixer. Vervolgens het verdeeldoosje waar de DJ set op zit vervangen door een andere doosje en nu voel ik geen static meer. Wel zowel hiervoor als erna brom op de koptelefoon (ook als alle kanalen dichtstaan!).

Ook merkte ik dat als ik de cue/voorbeluisteringsknoppen van de kanalen aan of uit zet, ik een tik op de koptelefoon hoor tijdens het indrukken. Maar misschien is dat normaal en is me dat niet eerder opgevallen.

Vervolgens de DJM losgehaald en deze rechtstreeks in de geaarde wanddoos gedaan, met alleen een koptelefoon eraan. Geen constante brom meer en geen brom meer bij opendraaien van de kanalen, wel het tikken als ik op de cue knoppen druk.
Vervolgens in de eerste verdeeldoos vanaf de wanddoos gedaan en daar weer wel de constante brom (ook als de schuiven dicht staan). Nog even gedubbelcheckt op een niet geaarde groep en daar hetzelfde, dus met constante brom.

De mixer weer aangesloten op zijn vaste plek, met eerst alleen de Genelecs op de master uitgang (en de CDJs nog los). Die waren van zichzelf stil, maar op de koptelefoon had ik nog steeds die constante lage brom en het tikken van de cue knoppen (ook als de kanalen dicht staan). Verder merkte ik dat als ik alle cue knoppen aanzet (dus alle kanalen tegelijk voorbeluister), er een soort golvend geluid te horen is op de koptelefoon. Ook een soort brom/ruis, maar dan een beetje alsof je radio stoort, moeilijk uit te leggen. Die golf is in een constant patroon/ritme en gaat een beetje van laag naar hoog. Voor de zekerheid nog even met een andere koptelefoon getest en hetzelfde resultaat, dus het ligt niet aan die eerste koptelefoon..

De rest weer aangesloten (CDJs, Draaitafel), en er was opnieuw brom op de Genelecs als ik de schuiven op de mixer opendraai.

Daarna de KRKs aangesloten. Ook die hebben nog steeds de hele lichte brom van zichzelf en de hardere brom als ik de schuiven opendraai.

Verder was ik de RCA vergeten die van de rec out op de mixer naar de PC ingang gaat. Toen ik die net aansloot (zowel de PC als de Mixer uitgeschakeld), voelde ik enorme static, het deed bijna pijn. Pas toen ik de 'hoofdstekker' uit de wanddoos haalde, kon ik de RCA zonder marteling aansluiten.

Alles is nu dus weer aangesloten en we zijn weer weinig opgeschoten (althans niet in de zin dat er merkbaar resultaat is Happy, laughing).

Het ene kanaal / de ene CDJ geeft nu trouwens meer/hardere brom dan de andere. En kanaal vier, waar de PC op is aangesloten nog meer. Het kanaal van de draaitafel is weer schoon (in tegenstelling tot gisteren, toen bromde die ook weer). Verder is er ook nog af en toe het poppen/klikken wanneer ik de schuiven dichttrek, dus op het begin van de fader. En nog die constante3 brom op de koptelefoon (ook als er niets gecued is en allesn dichtstaat).

Ik snap er echt niks meer van.... Ik ben natuurlijk geen techneut, maar het probleem lijkt zich toch vooral te centreren rond de DJM. Kan die niet gewoon een klein defect, sluiting, brakke voeding, of zoiets hebben? Of heb ik dat mis en moeten we het toch echt in de aarding zoeken?
Winston    posted on 19-06-2012 16:36
Okee, dan kunnen we wat conclusies trekken:

- het is geen interferentie van kabels
- al je DJ en PC apparatuur werkt goed (stand alone) en veroorzaakt geen storingen
- je wandcontactdoos is ook goed, dus waarschijnlijk is de aarding in orde
- waarschijnlijk ook geen aardlus
- je hebt statische electriciteit op je mixer nu.

Static is moeilijk op te lossen als het niet afkomstig is van een bepaald apparaat. Het komt en verdwijnt vanzelf zover ik weet. Probeer nu dan even tijdelijk dat van de kabel (bv. lange RCA kabel, maar als je een gewone koperen kabel bij de hand hebt is het beter.) die van een metalen deel van je mixer gaat naar je verwarming (liefst op een ongeverfd deel) en ook van je PC. Dat is om static naar de aarde af te voeren.

Verder zegt men dat je een emmer/schaal met een bodempje water kan plaatsen in de buurt, zodat waterdamp moleculen de static opnemen. Of dat echt helpt, heb ik zelf vraagtekens.

Haal voorlopig als je de set niet gebruikt de stekker uit het stopcontact. Aangezien je de stroomkabels nu verzameld hebt per verdeeldoos, kun je de DJ set loskoppelen, en toch de PC gebruiken en omgekeerd en toch hoef je dan maar 1 stekker (van de verdeeldoos) los/vast te maken.

En wees dus voorzichtig met je externe USB harddrives.

Van mij hoef je niet meer te vertellen over de floor noise KRK, de klik van de cue (waarschijnlijk normaal), de plop van de faders. Zeg alleen maar of de brom er nog is of niet. En ik ben geen brom expert dus maakt het mij verder niet meer uit of je de brom hoort bij open of dichte fader, want de DJM lijkt (stand alone) in orde. Liever gebruik je de tijd om de verschillende dingen te testen dan te typen. Cool

Weet je zeker of de al de verdeeldozen in orde zijn? Want met de verdeeldoos tussen de DJM en de wandcontactdoos kreeg je de brom weer.
Tic Toc
User edit by Winston on 19-06-2012 @ 16:52:10 (2%)
Winston    posted on 19-06-2012 17:19
Verdeeldoos testen doe je natuurlijk door ze te wisselen.
Tic Toc
Rickdeman    posted on 19-06-2012 20:04

Thanks Winston.

Ik heb net nog even:

- Verdeeldozen verwisseld, geen verschil.

- Stekker en aansluiting van 1e verdeeldoos gecheckt (waar ik dus de DJM voor en achter heb getest vanmiddag en deze toen geen cq wel brom gaf). Zit allemaal keurig aangesloten binnenin.

- Koperdraadje van mixer naar opgeschuurd stukje van een verwarmingsbuis gelegd, geen verschil. Sterker nog, vanmiddag? bromde het kanaal van de draaitafel niet, nu weer wel.

Dus nu is het gewoon afwachten of en hopen dat de statische ellende en dus het gebrom weggaat?

Verder vroeg ik me nog af of dat koperdraadje naar de verwarming wel veilig is. Ik googelde net wat en las tegenstrijdige berichten (levensgevaarlijk tot geen probleem..)

User edit by Rickdeman on 19-06-2012 @ 20:10:15 (4%)
Winston    posted on 19-06-2012 20:32
Als het koperdraadje je van wal in de sloot helpt z.a. de isolator mag je het van mij wegdoen.

Voor de rest heb ik geen ideeen meer.?Cool Dus inderdaad maar hopen dat de static weggaat uit zichzelf. Probeer het wel een handje te helpen met dat emmertje water die je een paar dagen laat staan. Baat het niet, schaad het ook niet.

Plus zeker alles van de stroom halen, als de apparaten niet worden gebruikt. En help met de ontlading door het veel aan te raken met de acherkant van je handpalm. Maar misschien zit er zelf ook een beetje static in je lijf.

Over de gevaren weet ik niet teveel. Volgens mij valt het allemaal mee tenzij je kamer gevuld is met benzinedamp of zo. Of als je een pacemaker draagt. Als je de stroom alleen aanzet wanneer je erbij bent, voel je al of er stroom op je apparaten zit. En deze static spanning is wel niet prettig, maar niet zo snel dodelijk. Omdat je de DJM en de verdeeldozen los hebt getest denk ik niet dat ergens gevaarlijke, dodelijke netstroom lekt.

Voor je DJ apparaten m.n. de CDJ-2000 kan het schadelijk zijn, want er zit nu meer elektronica en memory in dan in het analoge tijdperk.

Voor je USB memory moet je wel voorzichtig zijn.

Blijft wel vreemd. Want static moet wel minder worden bij aanraking, maar je zei dat pas toen je de stekker uit de wanddoos had gehaald je geen marteling kreeg van je RCA. Dat lijkt wel op een stroomlek. Check dat dus nogmaals (RCA van je PC uit en dan weer in de DJM).

Als je zin hebt kun je de hele set up (tenminste het DJ gedeelte) even opnieuw installeren in een andere kamer, desnoods gewoon op de vloer, even om te testen of de brom er ook daar op de andere lokatie is. Je huisgenoten zullen wel denken wtf.
Tic Toc
User edit by Winston on 19-06-2012 @ 20:41:28 (4%)
Rickdeman    posted on 19-06-2012 20:38

Ok, nogmaals bedankt voor al je hulp en info Winston.

Ik zal nog wat experimenteren en de koperdraad haal ik weer weg. Als ik het vind en/of het 'overgat' laat ik dat hier weten.

Winston    posted on 19-06-2012 20:48
Yup. En misschien komen er nog members langs met meer ideeen.
Tic Toc
Rickdeman    posted on 21-06-2012 18:58

De 'studio' is twee dagen van de elektriciteit los geweest en ik heb de verdeeldozen nog even vervangen/omgewisseld.

Echter nog steeds brom op de kanalen van de CDJs. Die van de SL1200 is weer schoon.

Misschien nog andere DJR members die tips hebben?

Thx!

Winston    posted on 22-06-2012 19:27
Heb je nog wat dingen geprobeerd?

Ik heb dit artikel net gelezen.

En ik denk dat je dit kunt proberen:

Ik denk dat als je de PC weer op de oude manier koppelt en aanmaakt (mixer - PC - Genelecs), de brom op magische wijze weer verdwijnt. Maak uit en weer aan, dan is de brom er weer terug.

Verander dan weer terug z.a. het nu is (PC - mixer - Genelecs) en weer verdwijnt de brom op een magische manier.

Maak de set dan niet uit. Maar koppel de PC los van de DJM.

Maak daarna uit en later weer aan. Check dan of de PC set of de DJM set de brom heeft.
Tic Toc
Rickdeman    posted on 23-06-2012 19:29
Yep, heb ik geprobeerd maar nog steeds brom.. Voelde wel weer flinke statische elektriciteit op de RCAs achterin de PC.

Bedankt iig.

Winston    posted on 24-06-2012 00:57
In het artikel stond dat static we kan door langzame bleeding into the ground of door snelle discharge.

En oorzaken voor static contact, warmte, druk en charge induced.

Die eerste (en enige) keer dat het wegging leek op de snelle discharge wijze. Dus hoopte ik erop door dezelfde beginomstandigheid te creeeren het even te verhelpen.

Nu is de static weer op je PC, i.p.v. de DJM. Je moet echt nagaan waar het zit PC of DJM, of misschien op beiden? Let wel op waarop de RCA's zijn gekoppeld als je de static voelt. Voel je gewoon als alles is gekoppeld ook al wat?

En ben je zeker dat het static is? Static geeft je even een schok, maar dan gaat het weg (=discharge). Als de stroom blijft is er toch een lek, en dat gaat niet vanzelf weg.
Tic Toc
Rickdeman    posted on 24-06-2012 14:33
Poster: Winston
In het artikel stond dat static we kan door langzame bleeding into the ground of door snelle discharge.

En oorzaken voor static contact, warmte, druk en charge induced.

Die eerste (en enige) keer dat het wegging leek op de snelle discharge wijze. Dus hoopte ik erop door dezelfde beginomstandigheid te creeeren het even te verhelpen.

Nu is de static weer op je PC, i.p.v. de DJM. Je moet echt nagaan waar het zit PC of DJM, of misschien op beiden? Let wel op waarop de RCA's zijn gekoppeld als je de static voelt. Voel je gewoon als alles is gekoppeld ook al wat?

En ben je zeker dat het static is? Static geeft je even een schok, maar dan gaat het weg (=discharge). Als de stroom blijft is er toch een lek, en dat gaat niet vanzelf weg.

Bedankt weer Winston. Dan is het waarschijnlijk geen static maar lekstroom, want ik voelde het een paar keer, niet eenmalig. Ik voel het overigens niet als de RCAs zijn aangekoppeld, alleen als deze los zijn en ik ze met mijn handen aanraak. Gisteren voelde ik het op zowel de RCAs die naar de mixer gaan als die naar de Genelecs gaan (terwijl de Genelecs en ik geloof ook de DJM uit stonden ?!).

Winston    posted on 24-06-2012 20:53
Na 2 weken weten we nu dat het geen aardlus is, geen interferentie, geen statische electriciteit, maar een stroom lek. Ingeval eerste 2 zou je wel brom hebben, maar geen schokjes)

Nu dus uitzoeken waar het lek is. PC en DJM had je apart gechecked en er was geen brom. Toen dacht ik misschien is de verdeeldoos die niet goed is, maar dat was ook in orde.

Het lijkt me dat het kanaal van de draaitafel geen last heeft, omdat het stroom afvoert.

Slecht nieuws voor je. Je moet weer alles helemaal opnieuw apart checken: DJM, PC en Verdeeldozen (niet open schroeven) alleen voelen (met de achterkant van je handpalm voor de veiligheid). Ht gaat nu niet om de brom, maar om de schokken. We moeten het lek vinden!

Ik neem aan dat je de stroom voelt op de metalen delen van de RCA? De mixer zelf (bv. bovenkant) heeft toch geen stroom?

Vertel ook iets duidelijker waar de RCA op zijn aangesloten aan de ene kant, terwijl je hand aan de andere kant is.

Want als je zegt ene kant RCA Rickdeman, andere kant RCA DJM. Maar ook ene kant RCA Rickdeman, andere kant RCA Genelecs. En beide schokken Rickdeman, terwijl ze uit zijn is er toch nog een raadsel die ik niet met stroomlek kan koppelen.

En de Genealecs en DJM waren uit, maar was de stekker nog in de contactdoos?

Ontkoppel voorlopig alles voor de veiligheid. Voel langs alles (incl. turntabels, CDJ's) desnoods met RCA gekoppeld aan elk apparaat en Rickdeman andere kant, terwijl alles losgekoppeld is (zowel stroom als signaalkabeling).

Pas als je weet waar het probleem precies zit, kun je het laten repareren.

Tic Toc
User edit by Winston on 24-06-2012 @ 22:32:38 (21%)
Rickdeman    posted on 25-06-2012 16:27

Thanks Winston. Wat een geduld heb jij, super bedankt.
?
Komtie weer:
?
Net even gevoeld zoals het nu aangesloten is:
?
Ik voelde schokjes als ik zowel de vergulde buitenkant van de RCA die van de PC naar de Genelecs gaat als de vergulde buitenkant van de RCA die van de mixer uitgang naar de PC in gaat tegelijkertijd vasthoud. Genelecs en Mixer stonden uit, stekkers nog wel in stopcontacten.
Ook toen ik de RCA die van PC naar Genelecs gaat als de bovenkant van de mixer zelf tegelijk vasthield voelde ik schokjes. En natuurlijk ook nog brom op de mixer kanalen van de CDJs en de PC.
?
Daarna alle stroomkabels weer losgehaald, stroom eraf en daarna alles opnieuw ingeplugd en stroom er weer op. Nu voel ik die schokjes tussen voornoemde RCAs en RCA en mixer ineens weer niet. Ook niet op andere RCAs in combinatie met PC kast en mixer. Wel nog steeds de brom.
?
Genelecs en KRKs zitten nog steeds op een ongeaarde doos, de rest zit allemaal op geaarde dozen.
?
Is het misschien zo dat de Mixer steeds ?volloopt? met lekstroom en/of static en dat ik dus daarom niet eenmalig schokken voel en ik nadat alles los is geweest weer (tijdelijk) niets voel? Dan nog blijft het vreemd dat ook als ik geen schokjes meer voel er nog wel brom is. Moet ik toch eens proberen een andere mixer te lenen?
Winston    posted on 25-06-2012 16:44
Ja, dat kan van het vollopen. Werden de schokjes echt niet minder krachtig? of heb je daarop niet gewacht?

De andere test mixer kun je alvast beginnen te regelen.

Maar iets gemakkelijker is toch dat je elders in je huis een vrije wandcontactdoos zoekt. Neem een verdeeldoos mee. Daarop komen de draaitafel, 1 CDJ, de DJM en de Genelecs. Kijk het 2 daagjes aan hoe dat zich gedraagt qua ruis en schokjes.

Op je kamer doe je op de wanddoos een verdeeldoos voor je PC, incl. randapparatuur en daarop ook de KRK. En check dan ook voor ruis en schokjes..

Ik denk dat je nu met dit probleem toch niet perse je volle set up wil (nodig hebt)? Dan weten we na de 'andere-kamer-test' meteen of het echt aan de DJM ligt. Of dat het probleem op jou eigen kamer is, zeg de wandcontactdoos of de PC.

Tic Toc
User edit by Winston on 25-06-2012 @ 16:58:03 (1%)
Rickdeman    posted on 25-06-2012 17:52
Thanks Winston.

Ik heb de RCAs toch steeds wel een keer of 5 a 6 aangetikt en ik geloof niet dat het minder werd.

Heb een drukke week, dus die 'andere kamer test' wordt waarschijnlijk pas aanstaand weekend. Doe inderdaad nu weinig met mijn set behalve aan dit probleem werken, dus prima om dat een paar dagen te proberen.

Maakt het nog uit of ik een geaarde of ongeaarde groep ga zitten? We hebben verder alleen op de begane grond geaard, dus dan zou ik het daarin de woonkamer of keuken moeten zetten. Als ongeaard ook goed is, kan ik een andere slaapkamer gebruiken, is handiger.

User edit by Rickdeman on 25-06-2012 @ 18:28:46 (100%)
Winston    posted on 25-06-2012 17:58
Voor je DJ set is het niet zo erg gok ik, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik zelf heb nog nooit problemenn gehad met ongeaarde stopcontacten. Mijn beide sets zitten ongeaard en PC en laptop ook. Maar ook nooit zo een probleem gehad.

Maar je kunt het proberen en meteen voelen of er stroom is. Als er je schokken krijgt meteen uit doen. En 5 apparaten koppelen (3 min./apparaat) kan toch binnen een kwartier? Cool
Tic Toc
User edit by Winston on 25-06-2012 @ 17:59:37 (24%)
Rickdeman    posted on 25-06-2012 18:29
Ik ontdek net nog iets raars:
Als ik op de mixer van de geluidskaart het kanaal wat van de DJM naar de PC gaat openzet, hoor ik nu ineens zo'n soort radio storing op de Genelecs (die op de uitgang van de PC zitten). En als ik dan met mijn muis beweeg en door een pagina scroll, verandert dat radio geluid van toon, wordt het wat sterker. Ik snap er nu echt helemaal niks meer van. Is er nu ook ineens interferentie bijgekomen?

Zet ik dat kanaal dicht en speel ik dus muziek vanaf de PC af, dan hoor ik dit storende geluid niet.
User edit by Rickdeman on 25-06-2012 @ 18:30:59 (24%)
Winston    posted on 25-06-2012 18:42
Bij een stroomlek lijkt me dit niet zo raar. Het lijkt erop dat de DJM een probleem heeft.

Breng de DJM toch ff naar een andere kamer, mag ongeaard. Op de grond als het niet anders kan en er geen gevaar is dat iemand op gaat trappen of over gaat struikelen.
Tic Toc
Maracas    posted on 25-06-2012 19:01
Is het wel verstandig om zooveel apparatuur uit 1 wanddoos aan te sluiten? (zoals ik opmaak uit je tekening) Stekkerdoos die stekkerdoos verlengt? Volgens mij heb ik op school geleerd dat dat niet goed is ivm. de brandveiligheid?Cool
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
Rickdeman    posted on 25-06-2012 19:05
Poster: Maracas
Is het wel verstandig om zooveel apparatuur uit 1 wanddoos aan te sluiten? (zoals ik opmaak uit je tekening) Stekkerdoos die stekkerdoos verlengt? Volgens mij heb ik op school geleerd dat dat niet goed is ivm. de brandveiligheid?Cool

Dat ligt een beetje aan het vermogen dat al die apparatur verbruikt, en dat is in dit geval minder dan je denkt. En verder, al die verdeeldozen moeten niet uitmaken en zolang het maar op een geaarde groep zit is er weinig te vrezen qua brandveiligheid geloof ik. Maar bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

98 Users online: 38 Guests (60 Unknown)
Pages generated today : 31.115
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.108.111