Verschil tussen midi spelers en midi mixer
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

luyten    posted on 21-04-2012 23:21
Oke, iedereen, misschien zullen velen dit een heel erg domme vraag gaan vinden, maar er is iets wat ik nog steeds niet begrijp.

Ik zou dus binnenkort een nieuwe set willen gaan kopen (mijn eerste cd-sperles).
Welnu, overal kom ik midi spelers en mixers tegen, maar wat is nu eigenlijk het verschil.
ik begrijp wel dat bij de spelers je de 'virtuele pitch' en dergelijke zal gaan bedienen, en bij een mixer je crossfader op je beeldscherm zal gaan meebewegen, maar kan je ook mixen met volledig analoge spelers en een midi-mixer? of andersom? en wat voor set raden jullie aan? midi, geen midi... (liefst ook waarom en voorbeelden van modellen).

Ik hoop dat jullie deze vraag niet t? belachelijk vinden.

Vriendelijke groeten en alvast bedankt Happy, laughing

What do you think about Verschil tussen midi spelers en midi mixer ??

Vote :   

Tekhead    posted on 22-04-2012 00:29
een speler is een geluidsdrager, een mixer is een toestel waar je die spelers op aansluit om oa te mixen uiteraard, die midi ervoor is om aan te geven dat deze geschikt zijn om ook te kunnen werken met djsoftware zoals traktor, serato, e.d. en bij de midi mixer zit er dikwijls een geluidskaart al ingebouwd, (een geluidskaart heb je nodig als je je mixen ed bvb wil recorden), en die midi spelers zijn een verwijzing dat je ze ook als software controllers kan gebruiken, dus je dj software te besturen, deze sets worden vooral gebruikt door timecode-dj's die ook nog met cd's draaien. Dan heb je ook de software controllers en dat is een all in one toestel om je software te besturen, een toestel met meestal 2 jogwheels en min.2 faders en een crossfader.

Wat aan te raden ? Dat hangt zowiezo af van je budget, ervaring, kennis, etc... Als je digitaal wil draaien is een goed en snelwerkende laptop/Macbook een niet onbelangrijk gegeven, en de keuze of controller of midi-set, is voor iedere gebruiker anders.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Winston    posted on 22-04-2012 00:31
Dom vind ik deze vraag niet, want ik zelf wordt niet goed van alle ontwikkelingen en mogelijkheden.

Je hebt niet helemaal gelijk. MIDI-Spelers zijn inderdaad om DJ software, in elk geval het player gedeelte te besturen. MIDI mixers niet speciaal. Waarom zou je een software mixer willen bedienen terwijl je al een echte mixer hebt?

Bij DJ gebruik worden de MIDI mogelijkheden van een MIDI-mixer meer aangewend voor bv. het besturen van effecten, of het browsen naar nummers in de software. Advance users kunnen MIDI ook gebruiken voor producers toepassingen bv. syncen.

Anders is het bij DJ software controllers met zowel player gedeelte en mixer gedeelte. Dan wordt de 'mixer' wel gebruikt om de software mixer te bedienen. Maar dan gaat het weer vnl. om de effecten. Meestal schakel je dan de mixer view uit, omdat het nutteloos is. Je kan immers in het echt zien waar de fader is.

Trouwens is het bij de all-in-one controllers vaak het geval dat er geen MIDI is, maar HID die de besturing van de software doet.
Tic Toc
User edit by Winston on 22-04-2012 @ 00:46:04 (19%)
Winston    posted on 22-04-2012 00:41
Poster: luyten
......, maar kan je ook mixen met volledig analoge spelers en een midi-mixer? of andersom? en wat voor set raden jullie aan? midi, geen midi... (liefst ook waarom en voorbeelden van modellen).

Ja beide kunnen.

Analoge players met MIDI mixer. Je gebruikt de MIDI functie dan helemaal niet. Of je gebruikt het om bv een externe effecten unit mee te besturen.
Je zou een geavanceerde MIDI mixer (bv Xone:3D) ook zodanig kunnen 'mappen' dat je DJ-software mee kunt besturen. Maar dan heb je helemaal geen analoge players ernaast nodig.

MIDI players met een puur analoge mixer, zonder MIDI (analoog/digitaal heeft trouwens niks te maken met MIDI) is het meest gebruikt bij DJ-ing. Dit is het geval als je draait met een laptop (digitaal draaien).
Tic Toc
Tekhead    posted on 22-04-2012 02:27
mijn excuses, ben er ook nog niet zo in thuis. Happy, laughing
Maikelxxl    posted on 22-04-2012 12:31
ik ga ook over op een digitale setup. Gewoon vanwegen het feit is een stuk goedkoper en dat het de toekomst is.
Maar als je een reloop setje is toch wel fijn om mee te starten.
luyten    posted on 22-04-2012 12:43
Hoe bedoel je??

Enkel midi-contoller, niet om cd's te mixen?
Tekhead    posted on 22-04-2012 13:12
in een controller kan je geen cd's instoppen, dient enkel om software te besturen.
mrmagix    posted on 22-04-2012 17:14
Tegenwoordig kan je bijna alles op je computer aansluiten.
Een echte controller is inderdaad iets waar geen CD in kan. Al heb je nu wel bij bijna alle merken media-players, die verschillende mediums van muziek aankunnen.

Het gaat bijna evenrap als een gsm. Vroeger kon je er enkel mee bellen, nu beheer je je e-mails, maak je full-hd filmpjes, controlleer je camera's en regel je het energie gebruik bij je thuis. Allemaal goed en wel maar iets simpel kopen is gewoon moeilijk geworden.

Ik vind het persoonlijk wel een goed onderwerp om even over na te denken. Voor veel beginners is een dj-set te duur dus gaan ze voor een controller. Maar op een controller ben je dan weer rap uitgekeken waardoor je een 2de keer gaat investeren. Dubbele kosten dus. Komt er nog eens bij dat als ze op fora als deze zitten, ze continu gepushed worden (wat ergens logisch is) om legaal hun muziek aan te kopen.?

Mij lijkt het daarom ook enorm logisch om een set aan te kopen, die misschien wel wat duurder is, maar waarmee je zowel je cd's kan afspelen, als data op je computer. Een midi-mixer vind ik wel over the top voor een beginner. Zoals Winston al zei worden die vaak gebruikt voor alle mogelijke redenen buiten de eigenlijke basis van een mixer. Die blijft vaak analoog.

Als je dan toch effecten wil aansturen of je tracks wil kiezen zonder je keyboard of muis aan te raken, koop je dan een midi controller met pad's. De Korg Nanopad2 bijvoorbeeld is hier uitermate geschikt voor. Ik gebruik zelf de eerste versie hiervan. Ik heb hem helemaal gemapped naar mijn voorkeur en heb zo m'n tracks gevonden en geladen in het juiste deck.

Mijn raad: Denk er goed over na voor je in aankoop over gaat. E?n keer goed inversteren is beter dan 3 keer iets beter kopen omdat je bent uitgekeken op het voorgaande. Als je wil kan je hier nog even posten wat je uiteindelijke keuze zal zijn en kunnen we je nog steeds bijsturen.

Veel succes!
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
User edit by mrmagix on 22-04-2012 @ 17:17:22 (1%)
Tekhead    posted on 23-04-2012 01:03
Poster: mrmagix
Tegenwoordig kan je bijna alles op je computer aansluiten.
Een echte controller is inderdaad iets waar geen CD in kan. Al heb je nu wel bij bijna alle merken media-players, die verschillende mediums van muziek aankunnen.

Het gaat bijna evenrap als een gsm. Vroeger kon je er enkel mee bellen, nu beheer je je e-mails, maak je full-hd filmpjes, controlleer je camera's en regel je het energie gebruik bij je thuis. Allemaal goed en wel maar iets simpel kopen is gewoon moeilijk geworden.

Ik vind het persoonlijk wel een goed onderwerp om even over na te denken. Voor veel beginners is een dj-set te duur dus gaan ze voor een controller. Maar op een controller ben je dan weer rap uitgekeken waardoor je een 2de keer gaat investeren. Dubbele kosten dus. Komt er nog eens bij dat als ze op fora als deze zitten, ze continu gepushed worden (wat ergens logisch is) om legaal hun muziek aan te kopen.?

Mij lijkt het daarom ook enorm logisch om een set aan te kopen, die misschien wel wat duurder is, maar waarmee je zowel je cd's kan afspelen, als data op je computer. Een midi-mixer vind ik wel over the top voor een beginner. Zoals Winston al zei worden die vaak gebruikt voor alle mogelijke redenen buiten de eigenlijke basis van een mixer. Die blijft vaak analoog.

Als je dan toch effecten wil aansturen of je tracks wil kiezen zonder je keyboard of muis aan te raken, koop je dan een midi controller met pad's. De Korg Nanopad2 bijvoorbeeld is hier uitermate geschikt voor. Ik gebruik zelf de eerste versie hiervan. Ik heb hem helemaal gemapped naar mijn voorkeur en heb zo m'n tracks gevonden en geladen in het juiste deck.

Mijn raad: Denk er goed over na voor je in aankoop over gaat. E?n keer goed inversteren is beter dan 3 keer iets beter kopen omdat je bent uitgekeken op het voorgaande. Als je wil kan je hier nog even posten wat je uiteindelijke keuze zal zijn en kunnen we je nog steeds bijsturen.

Veel succes!

Amen !!

This is an old Topic

No new postings for 4.683 days.
 Post CommentThat would be 156.1 months
or a whopping 12.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

204 Users online: 14 Guests (190 Unknown)
Pages generated today : 33.811
Most visitors online this month : 356
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.900.833