Technics Sl 1210 mk2 (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Mr-    posted on 19-04-2012 22:52
Een hele goede avond,?

Vandaag was wel een interessante dag, een tijdje terug vroeg ik op mijn werkplek of er vroeger ook nog met platenspelers is gedraaid... Nu was dit het geval, lang verhaal kort de platenspelers zijn nu in mijn bezit. Alleen het is wel duidelijk te zien dat ze een tijdje niet gebruikt waren en er zat een laag stof op waar menig mens al een algische reactie van krijgt als ze het zien. De elementen ontbreken de pitch is niet meer gebalanceerd sommige lampjes zijn kapot. Al met al een heel project Happy, laughing

Hierbij heb ik dus een paar vragen, hoe zouden jullie dit aanpakken en wat zouden moet ik allemaal aanschaffen. Ik ben in ieder geval wel erg blij met de platenspelers. Dus ik heb er wel vertrouwen in!

Zijn er trouwens nog dingen waar ik goed op moet letten in het algemeen?

Groeten Happy, laughing
2 CDJ 2000 2 SL 1210 DJM 800 HD 25-1 II

What do you think about Technics Sl 1210 mk2 ??

Vote :   

Estacy    posted on 19-04-2012 23:16
1 member likes this  lampjes kapot: niet erg, dat boeit helemaal niks die heb je niet zo nodig.?
pitch uit balans? dat is wel vervelend. gelukkig is dat ontiegelijk eenvoudig om te fixen. je hebt een kruiskop en een platte schroevendraaier, een zacht kussen en een multimeter nodig. dit filmpje en de daarop volgende legt perfect uit hoe je dat moet doen
http://www.youtube.com/watch?v=L-NcdnCL41Y

let op, NOOIT, maar dan ook echt NOOIT iets aan je draaitafel sleuten met de stekker in het stopcontact. alleen uitzetten is niet genoeg, stekker eruit als die platter eraf moet. gaat de tafel namelijk aan zonder platter, dan gaat je motor naar de mallemoeren en dat is pas kut.

elementen is ook simpel, die koop je gewoon. je hebt concorde (banaan) elementen die alles in een zijn, en je hebt elementen die je onder een headshell schroeft. koop gewoon Concorde PRO elementen, deze zijn perfect in bijna elk opzicht, lekker goedkoop.

stof kunnen technics overig prima tegen. gewoon een beetje afdoen en klaar.

voordat je een plaat erop legt, kijk eerst goed naar de toonarm. zonder element, als het gewicht helemaal naar achter zit, dan moet ie als je de antiskate naar 3 toe draait, dan moet de toonarm naar rechts bewegen. zonder antiskate zal ie dit ook doen maar minder.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Mr-    posted on 20-04-2012 07:06
@estasy ik ben al begonnen met het schoomaken, van buiten zien ze er weer prima uit... Happy, laughing verder zal ik dat dan eens met die pitch gaan doen. Als die fader evt versleten is, hoe kom ik dat dan te weten?

Qua element; dankje ik zal eens goed kijken, ben wel van plan een beetje budget oplossing te zoeken...

Bij een van de technics zit er een ander extra kabeltje aan, ik heb geen flauw idee wat her is maar als je het aanraakr beweegt de platter. Het is soort van grijs kleurig...

Tevens ben ik er ook niet zo fan van electische apparaten open te

Draaien als er nog spanning opstaat Happy, laughing toch zeker bedankt voor de tip.

Tevens qua kostenplaatje, wat denken jullie dat het kost ze weer echt draaiende te krijgen?
Estacy    posted on 21-04-2012 10:21
1 member likes this  als de fader versleten is kom je dat na het fatsoenlijk afstellen te weten. desnoods stel je 3x af om te kijken of je gelijk hebt. als je em onmogelijk gelijk kunt krijgen, dan is er iets mis. als de bolletjes bij +6% stil staan, maar je pitch staat op 5% of zelfs 4.5%, dan is dat prima, is niet erg.?

dat grijze kabeltje is denk ik een faderstart kabel. dat werd vroeger door radio djs gebruikt. bij mengpanelen die dat hebben, als je de fader omhoog gooit dan start de draaitafel. is niet erg nodig, gewoon aftapen en aan de kant leggen.

kosten plaatje? multimeter kost 6 euro, elementjes zo'n 40 per stuk (budget), maar dan heb je ook nog headshells nodig.

verder heb je eigenlijk niks nodig. blijkt de pitch versleten te zijn, dan heb je een nieuwe fader nodig, soldeer ervaring en soldeerbout. dat is het goedkoopste. voor meer geld kun je ook de fader+printplaat vervangen, dan hoef je alleen een beetje te schroeven. als je kan solderen is dit echt niet nodig, veels te duur
Mr-    posted on 21-04-2012 20:10
@Estacy, wederom bedankt!

van de week zal ik eens gaan kijken of ik de pitch weer can synchroniseren, een element met headshell koop ik dat als alles is gelukt. Happy, laughing

ik probeer wat foto's te maken van het proces ik weet niet of dat hier gewaardeerd wordt :P
Estacy    posted on 21-04-2012 20:18
1 member likes this  ik vind dat prachtig!?

btw, over die headshell en element: hier een prachtige tutorial hoe je je toonarm af moet stellen

http://www.youtube.com/watch?v=gvBENMfjB0I

en hier wat info over hoe het element in een headshell moet

http://aboutdj.nl/tutorials/draaitafels/8-correct-afstellen-van-een-toonarm.html

op about DJ staat ook een tutorial over hoe je de pitch moet calibreren, maar dat vind ik geen fijne tutorial. die video die ik eerde postte is echt het beste en het snelste
Estacy    posted on 21-04-2012 20:27
trouwens, check ook even of de tonearm goed is.?
dat kan ik uitleggen, maar hier word dit ook uitgelegd, veel handiger
http://aboutdj.nl/tutorials/draaitafels/218-aanschaffen-van-een-tweede-hands-draaitafel.html

let wel, er zitten wel een paar dingetjes in die text waar ik het niet helemaal mee eens ben. afgebrokkelde verf op de hoeken van technics is niet zo erg, want technics kunnen prima tegen een duwtje of stootje, ook gruwelijk misbruik is geen probleem. het enige op een technics wat erg gevoelig is, is de toonarm en ook de spindle. hier moet nooit gewicht op staan. als je antiskating op 0 staat, en je arm trekt iets naar rechts, is dit echt niet erg ondanks wat andere zeggen.?

Tekhead    posted on 21-04-2012 20:58
Poster: Estacy
trouwens, check ook even of de tonearm goed is.?
dat kan ik uitleggen, maar hier word dit ook uitgelegd, veel handiger
http://aboutdj.nl/tutorials/draaitafels/218-aanschaffen-van-een-tweede-hands-draaitafel.html

let wel, er zitten wel een paar dingetjes in die text waar ik het niet helemaal mee eens ben. afgebrokkelde verf op de hoeken van technics is niet zo erg, want technics kunnen prima tegen een duwtje of stootje, ook gruwelijk misbruik is geen probleem. het enige op een technics wat erg gevoelig is, is de toonarm en ook de spindle. hier moet nooit gewicht op staan. als je antiskating op 0 staat, en je arm trekt iets naar rechts, is dit echt niet erg ondanks wat andere zeggen.?

idd, wat heeft die afgebrokkelde verf nu aan invloed ? optisch ja, technisch, niks of er moest meermaals mee gegooid zijn,
en zolang de arm niet rechts van de vinyl vliegt is er weinig probleem.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Estacy    posted on 21-04-2012 21:27
optische schade op een Technics zegt echt niks. Bij de waaghals in nijmegen (platenzaak) staan ook Technics, en die sl 1210s die er staan die zijn helemaal zilver blinkend door slijtage. de pitch loopt zo soepel dat je em vooruit kunt blazen (dat hoort niet) en zelfs de ledjes zijn kapot omdat ze voorbij hun branduren zijn. das knap. Maar die Technics draaien nog altijd gewoon door, de motor doet het perfect, en de toonarm is echt als nieuw.
Tekhead    posted on 21-04-2012 22:59
1 member likes this  
optische schade op een Technics zegt echt niks. Bij de waaghals in nijmegen (platenzaak) staan ook Technics, en die sl 1210s die er staan die zijn helemaal zilver blinkend door slijtage. de pitch loopt zo soepel dat je em vooruit kunt blazen (dat hoort niet) en zelfs de ledjes zijn kapot omdat ze voorbij hun branduren zijn. das knap. Maar die Technics draaien nog altijd gewoon door, de motor doet het perfect, en de toonarm is echt als nieuw.

nen technics is voor platenspeler hetgeen wat rodec voor mixers is
Seca    posted on 22-04-2012 19:54
De hoogte van je tonearm instellen, alsook de anti-skating, zeer belangrijk voor de geluidskwaliteit, slijtage aan uw vinyl/naalden.

Nu we het toch over afgebrokkelde verf hebben, ik heb vandaag een technics deckplate afgeschuurd ( zeer fijne korrel ) en gespoten met een hoge kwaliteitslak. ( Eerst primer uiteraard ) 2 lagen primer, en 4 lagen lak. Deze technics zag er echt wel niet meer goed uit, kwam waarschijnlijk uit een verhuurbedrijf, de zwarte versie was grijs geworden deels Winking my eye

Spijtig dat ik geen foto heb genomen van hoe hij er vantevoren uitzag.
Als je een beetje handig bent kan je van een afgeragde technics een technics in nieuwstaat maken Winking my eye
Het is en blijft een Technics Winking my eye Die dingen staan nu nog in caf?'s en discotheken, 20 a 30 jaar oud, nog steeds dezelfde platenspelers, die vroeger elke week gebruikt werden.
Let wel op, de kosten van onderdelen kunnen soms hoog oplopen, dus weet wat je koopt.

Akkoord, er had een andere slipmat op gemogen Happy, laughing
User edit by Seca on 22-04-2012 @ 19:57:20 (29%)
Estacy    posted on 22-04-2012 20:32
ziet er mooi uit!
aurelienvdv    posted on 22-04-2012 21:24
heleboel waardevolle informatie! ik ben zelf ook op zoek naar technics en leer hier heel veel bij! tnx!
wel leuk er zo zelf aan werken :D
Tekhead    posted on 23-04-2012 01:07
mooie werk Dries.
Lead    posted on 23-04-2012 11:13
1 member likes this  Over draaitafels heb ik ook het nodige geschreven hier op DJResource. Ik repareer met regelmaat draaitafels voor mensen en ben eens begonnen hier iets van op DJResource te zetten :

Technics SL - Opening the Hood

Technics SL- Replacing Signal and Ground Wire

Hoe werkt een SL technisch gezien : Technics SL-series Direct Drive Principle

Pimpen van mijn draaitafel : Lead's Technics SL-1210LTD
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 23-04-2012 15:59 (3%)
Estacy    posted on 23-04-2012 15:24
die linken bij mij stuk voor stuk naar dit topic...
Lead    posted on 23-04-2012 16:00
oepsie.... aangepast, nu kuin je de topic ook daadwerkelijk lezen Happy, laughing
Let the BASS be louder
Mr-    posted on 24-04-2012 07:29
danku, danku iedereen.

ik heb een platenspeler al zover dat deze weer operationeel is. de pitch bij deze is wel versleten denk ik want er zit niet echt een logisch verloop meer in.

@Estacy, haha, ik ben blij dat ik niet al te veel voor deze platenspelers heb betaald anders had ik ze waarschijnlijk moeten laten staan :P

@lead, super handig die totorials, ik denk dat ik bij de platenspelers zeker nog een keer de signaal kabels moet vervangen in ieder geval.

optisch zijn deze spelers niet echt optimaal, maar toch vind ik dat niet zo erg. ik ben er een beetje angstig voor om er erg veel geld in te investeren en er niks voor terug te krijgen.
Mr-    posted on 24-04-2012 19:58
http://img163.imageshack.us/img163/5161/technics.jpg
[img]http://img163.imageshack.us/img163/5161/technics.jpg[img]
directe link naar een foto als de code niet werkt.

kort verslag, een van de twee is operationeel. Happy, laughing
in de foto kan je ook wel goed zien dat de lak een ''beetje'' verweerd is.?
er zit momenteel een antiek Pioneer element op van huis tuin keuken platenspeler. (dit wordt nog keer vervangen.)

wat ik nu gedaan is is de toonarm de speling weg genomen. element erop, en gas erop.
momenteel is is de rest van mijn apparatuur weg voor onderhoud, dus erg veel heb ik hem nog niet kunnen testen.?
gisteren getest op waar hij op thuis hoort een dateq en dat klonk prima, ondanks de naald.

verder zijn andere foto's tot nu nog niet erg intressant aangezien het voornamelijk schoonmaakwerk is geweest.
Estacy    posted on 25-04-2012 22:53
Poster: Mr-

wat ik nu gedaan is is de toonarm de speling weg genomen

.... hoe?
Tekhead    posted on 25-04-2012 23:04
.... hoe?

wil ik ook graag weten, is niet simpel voor een leek.
Estacy    posted on 25-04-2012 23:09
ook niet voor mensen met ervaring..
User edit by Estacy on 25-04-2012 @ 23:10:57 (30%)
Mr-    posted on 26-04-2012 08:45
nou, ik heb eerst gekeken waar de speling zich bevond. gewoon door de toonarm wat heen en weer zich beweegt.
als je weet in welke beweging de speling zit kan be bepalen op welke 'schroefjes' de spelling zit.

ik had gelezen dat dit inderdaad niet voor beginners is daarom moest ik er ook even goed overna denken of ik het wel zelf durfde. uiteindelijk heb ik de schroefjes de hele tijd minimaal aangedraaid daarna controleren of het goed was en daarna weer meer aandraaien. gewoon heel erg voorzichtig, ik wist dat als je het te strak aandraaide dat dan de lagers dan kapot gedraaid werden dus dat moetst ik ten alle tijden voorkomen. dus gewoon beetje bij beetje aandraaien en controleren. uiteindelijk gestopt op het niveau waar de speling minimaal was.

dit had ik tevens zelf nooit gedaan als de spelers in een andere staat waren geweest. het heeft goed uitgepakt en ik ben tevreden over het resultaat. (over de toonarm in ieder geval.)
Lead    posted on 26-04-2012 11:42
ook niet voor mensen met ervaring..

en het is een fiks die tijdelijk is. Na verloop van tijd zal het probleem weer optreden en moet je toch de arm vervangen... Maar de tijdelijke fiks kan voor sommige mensen lang genoeg duren Winking my eye

De stelschroeven zijn bedoeld om eenmalig vast te zetten in fabriek en daarna niet meer. Als er speling op treed is er slijtage. Je kunt dit oplappen, maar oplossen doe je het alleen met een hele nieuwe arm...
Let the BASS be louder
aurelienvdv    posted on 12-05-2012 13:19
Hey

ik heb sinds gisteren ook een sl1210 gekocht. Nu is de coating op sommige plaatsen precies wat afgeschenen. Is er een manier op dit wat op te kalfateren?
Estacy    posted on 12-05-2012 13:57
of gewoon laten, want het is technisch niet erg, of helemaal opnieuw spuiten. want als je alleen die stukjes gaat spuiten dan krijg je rare plekken
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

86 Users online: 39 Guests (47 Unknown)
Pages generated today : 22.360
Most visitors online this month : 248
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.690.375