Kijk, wat pioneer gedaan zal hebben, is een tijdelijke, speciale actie, om zodoende de mensen de kans te geven om NU te kopen (ja, ook dat is een stimulans voor de economie natuurlijk
)...en tuurlijk is dat slim, want ik ken veel mensen die daardoor producten gekocht hebben. Maarja, er is ook teleurstelling, want er zijn mensen die dachten slim te zijn en nog een paar maanden te wachten om ze dan voor een stuiver te kopen...die balen...maar dan hadden ze gewoon de producten aan moeten schaffen...is net als op de aandelenmarkt....instappen en uitstappen op de goede momenten.
Daarnaast zullen de prijzen absoluut ook omhoog gaan door de lonen. Als ik me niet vergis worden de meeste merken in Azie gemaakt (china, taiwan, e.d.)...en dat zijn geen lage lonen landen meer. De lonen zijn daar nog wel (absurd) laag, maar in verhouding daar moet de koopkracht van het loon evenredig lopen met de conjunctuur. En dus...stijgen de lonen, de welvaart stijgt. En dus zijn de bedrijven meer kwijt aan loonkosten.
De materialen worden ook duurder. Zijn vele bedrijven failliet gegaan. Dus, het aanbod van producten word minder. De prijs word hierdoor (kan een mono, een duo of een oligopolie ontstaan) hoger. Wie is dan de sigaar ? De consument en de eindgebruiker, want die betalen de rekening voor deze gestegen kosten.
De wisselkoers heeft hier deels mee te maken, maar deze zou ik niet als hoofdschuldige aanwijzen in dit geval...heeft een klein effect....