MIDI op je Gear (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ceesietopc    posted on 20-01-2006 14:22
Je ziet op veel pro mixers MIDI functies. De xone:92 en de djm800 bijv.
Wat kan je nou eigenlijk met MIDI? En wat heb je eraan icm met bijv. een keyboard  of een groovebox? En welke software/hardware heb je ervoor nodig dan?

Groet Cees

What do you think about MIDI op je Gear ??

Vote :   

Thomz    posted on 16-10-2006 22:25
Poster: ramses
ik heb hier ook een vraagje
kan je met midi nu perfect beatmatchen met laptop dan wel hé ?
hoe doe je dit dan en welke programma en of midi controler moet ik daarvoor aanschaffen of zit dat bij een djm800 ?  

Denk dat je vraag niet helemaal duidelijk is, Midi is gewoon een soort aansluiting om bepaalde instrumenten aan te sluiten op bv een pc. Maar beatmatchen met midi?
Dacht het niet...
ramses    posted on 16-10-2006 22:26
wat kan je dan als je er een pc op aangesloten hebt ?
Thomz    posted on 16-10-2006 22:35
wat kan je dan als je er een pc op aangesloten hebt ?

Maar waarop wil je een pc aansluiten?
tairip    posted on 16-10-2006 23:38
Even duidelijkheid scheppen in deze chaos! Hier gaan we!

Eerst wat is midi, niets anders dan een protocol om apparaten aan te sturen net als DMX! Om meer te leren KLIK dan hier even.

Je sequencer ontvangt je midisignaal en stuurt het naar de daarvoor bestemde apparaten.

Je kan nu dus met bijvoorbeeld een midikeyboard je softwaresynthesyzer aansturen zodat het net lijkt alsof je met hardware werkt, wil je uit je midikeyboard een  gitaar geluid dan kan dat... je pakt een apparaat (softwarematig) en zegt dat hij moet communiceren met je midikeyboard. Vervolgens kies je een bepaalde instellind in dit geval een gitaar en pingelen maar!

@Thomz, de DJM-800 kan gebruikt worden als midicontroller dat houdt dus in dat je apparaten (softwarematig) aan kan sturen met je DJM-800. Draai je aan een knop op je 800 dan zal de knop in je softwareprogramma ook draaien.
ramses    posted on 24-10-2006 21:32
Poster: tairip

@Thomz, de DJM-800 kan gebruikt worden als midicontroller dat houdt dus in dat je apparaten (softwarematig) aan kan sturen met je DJM-800. Draai je aan een knop op je 800 dan zal de knop in je softwareprogramma ook draaien.

is dit bij alle mixers ?

is dit ook bij denon x1500s en bij nuo 5

hoe noemt dit is dit ook nog midi ?

welk programma moet je daarvoor hebben ?
tairip    posted on 25-10-2006 10:42

is dit bij alle mixers ?

is dit ook bij denon x1500s en bij nuo 5

hoe noemt dit is dit ook nog midi ?

welk programma moet je daarvoor hebben ?

Nee niet alle mixers hebben dit, bijna geen een! De Xone 3D heeft het ook.
Denon en Ecler hebben geen midi alhoewel, de Nuo 4 heeft ook midi.

Welk programma? Ligt eraan wat je ermee wil doen. Ableton of Reason of Q-base Fruity.... enz...
TheSupercrab    posted on 25-10-2006 12:19
Poster: tairip
Nee niet alle mixers hebben dit, bijna geen een! De Xone 3D heeft het ook.
Denon en Ecler hebben geen midi alhoewel, de Nuo 4 heeft ook midi.

De Nuo 5 heeft dus wel midi, maar heel beperkt, er zit een midi klok in en je kan de crossfader gebruiken. De midi klok is daar mee nog het handigst, omdat je dan zo alles gelijk hebt loopen.

Midi moet je zien als een taal, die je kan gebruiken om verschillende progammas met controllers sammen te laaten communiceren. Meestal is het dat je midi signallen maakt met je controller, deze signallen stuuren dan parameters die jij inset in het programma dat je gebruikt. (een simple voorbeeld, een keyboard die midi gebruikt om een keyboard in bij voorbeeld fruity loops aan te stuuren).

Je kan ook een programma midi uit laaten stuuren, om je controller te laaten bewegen, maar dit kan allen als je controller dat kan. Dan zou je dus bijvoorbeeld een midi mixer signaal kunnen stuuren naar een mixer waar van de faders gaan bewegen. (let op dit kan dus allen met sommige midi controllers). Dit is opzich niet echt een belangrijke functie maar ziet er wel grappige uit Happy, laughing.
ramses    posted on 03-11-2006 21:21
wat is een midi klok hoe werkt dit ?

ik ben van plan een KORG ELECTRIBE EA1 aan te schaffen
maar wil er meer informatie over hebben
wat kan ik daarmee
kan ik dit aansturen als ik een nuo5 koop ?
Lead    posted on 04-11-2006 01:01
Midi klok is de centrale pulse waarop alle aangesloten toestellen hun timing meten. Doordat ieder apparaat op hetzelfde moment op veranderingen checked loopt alles in sync met elkaar.

[edit] en lees dit een door over die Korg, daar staat volgens mij aardig wat info Winking my eye
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 04-11-2006 01:03 (48%)
Twizz    posted on 16-11-2006 19:09
ej btw is een midi aansluiting ook niet dezelfde aansluiting die je voor usb toetsenborden en muizen als aansluiting gebruikte? oftewel: zit er niet gewoon als standaard midi op een computer.
|keyboard|                                                     | Midi |
http://www.microcenter.com/image.phtml?id=0200535&sku=135087http://www.connectworld.net/cis/5PDM_5PDMbig.jpg
User edit by Twizz on 16-11-2006 @ 19:23:05 (100%)
ccc    posted on 16-11-2006 19:10

Je plaatjes werken niet.

nu wel hoop ik

Ja nu wel :P
User edit by ccc on 16-11-2006 @ 19:26:29 (100%)
Twizz    posted on 16-11-2006 19:23
nu wel hoop ikWOW

wat is een midi klok hoe werkt dit ?

ik ben van plan een KORG ELECTRIBE EA1 aan te schaffen
maar wil er meer informatie over hebben
wat kan ik daarmee
kan ik dit aansturen als ik een nuo5 koop ?

je bent van plan te kopen? en je weet nog eens neit was het is/kan?
niet slim... ja oké, je hebt m nog niet gekocht, maar dan nog.
tis maar om je voor te behoeden op een miskoop:D
User edit by Twizz on 16-11-2006 @ 19:28:12 (100%)
ccc    posted on 16-11-2006 19:27
Zo'n aansluiting met die pinnen zit alleen op hele oude pc's.

Ik ben nog niet thuis met dat midi kabel gebeuren. Ik snap ook nog niet goed hoe je een synthesizer op een pc zou moeten aansluiten.
the-melody    posted on 16-11-2006 19:29
bij mijn controllers is het gewoon usb, daardoor gebeurt dan het midi gebeurenHappy, laughing
Twizz    posted on 16-11-2006 19:31
Poster: ccc
Zo'n aansluiting met die pinnen zit alleen op hele oude pc's.

Ik ben nog niet thuis met dat midi kabel gebeuren. Ik snap ook nog niet goed hoe je een synthesizer op een pc zou moeten aansluiten.

weet ik, op al wat minder oude(die laatste voordat usb de markt binnendrong)  kon je een verloopje voor kopen, van toetsenbordconnectie naar (wat ik dan verneem) midi connectie.

ziet er hetzelfde uit, die hele oude en dat midi, vinden jullie ook niet?
Yorick    posted on 16-11-2006 19:51
op me dateq vibe heb ik midi out en wat houd dat dan in? wie ow wie weet dat:D
barthawk    posted on 16-11-2006 19:57
Poster: dj_jr
op me dateq vibe heb ik midi out en wat houd dat dan in? wie ow wie weet dat:D

kan je software mee aansturen op je computer...bijv. ableton, dmv de kabels die je hierboven ziet staan...
tairip    posted on 16-11-2006 20:14
Kijk hier eens naar, het zou een verplichte website moeten worden voor de newbies! In duidelijke Nederlandse taal uitleg over allerlei homestudio onderwerpen.

Mondial productions

ccc    posted on 16-11-2006 23:00
Bedankt voor de website. De meeste informatie had ik al op verscheidene sites gelezen, maar in het Nederlands verduidelijkte het toch nog even.

Nu een vraag die ik nog niet gevonden heb. Stel ik heb een synthesizer en deze wil op mijn pc aansluiten. Nu heb je daar kabels voor zoals T4Twister die hier boven aangeeft, maar ik heb niet zon 5 pinnen aansluiting op mijn nieuwe pc.
Heb je hier toevallig ook een website voor want dat vind ik dus niet.
BillyArd    posted on 17-11-2006 09:18
daar heb je dus een interface voor nodig !
Happy, laughing
ccc    posted on 17-11-2006 14:07
Ahzo. Dus wil je een synthesizer op je pc aansluiten moet je eerst nog een apparaat kopen -.-

Edit:
Ik zie dat het gewoon een simpel kabeltje is.  Klopt dat?

User edit by ccc on 17-11-2006 @ 14:12:10 (78%)
BillyArd    posted on 17-11-2006 14:23
Ja die volstaat, ik weet echter niet hoe de latency is van dit model.
je kan ook nog een verloop kabeltje kopen die naar je joystickpoort gaat .
dan heb je niet een dergelijk kastje nodig.
Happy, laughing
ccc    posted on 17-11-2006 14:26

Inderdaad. Deze had ik ook gezien. Maar deze heeft 2 joystick aansluitingen 1 mannetje en 1 vrouwtje dus dit snap ik niet goed, want dat heb ik nog nooit eerder op een pc gezien.
Molenaar    posted on 06-01-2008 15:56

op deze site staat ook een heleboel info over midi: http://www.midipage.nl/

Twizz    posted on 06-01-2008 16:56
Poster: BillyArd
Ja die volstaat, ik weet echter niet hoe de latency is van dit model.
je kan ook nog een verloop kabeltje kopen die naar je joystickpoort gaat .
dan heb je niet een dergelijk kastje nodig.
Happy, laughing

latency bij midi?? ik dacht dat midi er juist was omdat dit zelf geen latency veroorzaakte(ipv de hele boel analoog te houden)

This is an old Topic

No new postings for 6.186 days.
 Post CommentThat would be 206.2 months
or a whopping 16.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

86 Users online: 12 Guests (74 Unknown)
Pages generated today : 34.531
Most visitors online this month : 236
Lifetime Pageviews since 2003 : 232.416.406