MIDI op je Gear (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ceesietopc    posted on 20-01-2006 14:22
Je ziet op veel pro mixers MIDI functies. De xone:92 en de djm800 bijv.
Wat kan je nou eigenlijk met MIDI? En wat heb je eraan icm met bijv. een keyboard  of een groovebox? En welke software/hardware heb je ervoor nodig dan?

Groet Cees

What do you think about MIDI op je Gear ??

Vote :   

Winston    posted on 20-01-2006 16:14
MIDI = Musical Instrument Digital Interface

Is voor de DJ die overhelt naar muzikant / producer.

Gebruik je om muziek, effecten, samples, loops etc. van verschillende MIDI apparaten met elkaar te synchroniseren. Software is al ingebouwd in de MIDI apparaten.

Veel meer weet ik niet ervan. Ik blijf gewoon DJ.
Tic Toc
User edit by Winston on 20-01-2006 @ 23:50:11 (6%)
Lead    posted on 20-01-2006 16:37
Je kunt software zoals Ableton Live en sony's Acid Pro ermee aansturen.

Zo kun je dus via je mixer gesynchroniseerde loops instarten vanaf je computer/laptop. Je betrekt op deze manier veel mee de software bij je performance als DJ.
Let the BASS be louder
djmamo    posted on 20-01-2006 16:44
dus zijn het eigenlijk mixers die voor live acts zijn gemaakt, en niet perse de dj met de plaatjes?

www.moonentertainment.nl
Lead    posted on 20-01-2006 16:46
Je combineert beide disciplines zodat er een niet soort van performance kan ontstaan.

Je kunt dus gewoon een set draaien, maar zou de verschillende breaks kunnen opvullen met eigen beats. Of je zou je eigen productie kunnen draaien, maar voordat je hem definitief draait zou je al een paar minuten een bass/kick loopje door de mix kunnen laten lopen (ik noem maar ff snel 2 voorbeeldjes)... maar dem ogelijkheden zijn eindeloos eigenlijk.
Let the BASS be louder
djmamo    posted on 20-01-2006 16:49
dus gewoon eenmixer voor meerdere mogenlijkheden/doeleinde... jammer dat je hem nog niet als video schakelaar kan gebruiken dan zou hij erg mooi tussen 2 dvj's staan...
www.moonentertainment.nl
Lead    posted on 20-01-2006 17:00
Je kunt met MIDI een Edirol Video Mixer aansturen bijvoorbeeld.... Je bedient an met 1 van de knoppen/schuiven op de DJM de video overgang...

Ik heb voor zo'n setup met de DJM-1000 eens een plaatje gemaakt :

De DJM-1000 stuurt namelijk MIDI uit via de crossfader, deze faderstand wordt dus in 128 stapjes over het MIDI kanaal uitgestuurd...
Let the BASS be louder
Winston    posted on 20-01-2006 17:00
Ja, maar ik denk dat de limiet ligt bij de mens. Als je andermans muziek moet draaien, een eigen productie of live act wil doen plus nog DVD beelden wil vertonen moet je een duizend poot zijn. Gevaar is dat je overall performance verzwakt.
Tic Toc
djmamo    posted on 20-01-2006 17:05
maar wat stuur je dan uit audio? zodat de edirol makkelijk op de beat zijn beelden laat door bewegen of ben je echt met de beeldjes bezig?

www.moonentertainment.nl
Winston    posted on 20-01-2006 17:15
Lijkt me dat beeld en geluid van de dvj's synchroon lopen, al is de pitch anders of ook als je zou scratchen. MIDI is in de set up van Lead alleen gebruikt om de edirol aan te sturen. Als de dvj's ook MIDI hadden kon je wat met geluid doen. Maar is niet echt nodig, omdat de dvj faderstart heeft en de afgebeelde mixer heeft effecten die zijn gelinked met de bpm counter. Dit is eigenlijk ook een soort MIDI.
Tic Toc
User edit by Winston on 20-01-2006 @ 17:23:26 (73%)
djmamo    posted on 20-01-2006 17:21
dus nu weet ik nog niets zo ver was ik zelf ook wel, maar wat stuurd hij dan uit/aan

het moet eigenlijk wel met geluid gaan want de mixer stuurt midi uit dat moet dan geluid zijn, zou niet weten welk ander singnaal het anders moet zijn
www.moonentertainment.nl
Collin    posted on 20-01-2006 17:22

Welke mixers , hebben onderandere MIDI ( profesionele mixers ) over gesproken
Winston    posted on 20-01-2006 17:29
Mixers met MIDI zijn te vinden in club mixers zoals van Allen & Heath (Xone 92), Pioneer (DJM 1000 en 800), waarschijnlijk zijn er meer. In club situaties komen gewone dj's en live acts langs achter elkaar en is het financieel verantwoordelijk om zulke mixers aan te schaffen.

Ook de recordingstudio mixers zullen MIDI hebben, check bv de high end mixers van Mackie. 

MIDI is volgens mij meer een soort communicatiemiddel of taal tussen de MIDI instrumenten, EFX, mixers, PC's en players. D.w.z. je kunt ze met elkaar aansturen en/of synchroniseren (= zoiets als beatmatching, maar het apparaat doet het voor je) zolang de apparaten MIDI hebben. En het synchroniseren gaat inderdaad met geluid, alleen niet in de set up van boven.

Voor de rest gaat beeld en geluid gewoon zoals we gewend zijn (in de figuur van Lead audio out naar de versterkers, en de rode en witte geluid RCA kabels van de 2 dvj's naar de djm, de gele RCA van de dvj's naar de beeldmixer en van daaruit naar een screen of projector).

Correct me if I'm wrong.
Tic Toc
User edit by Winston on 20-01-2006 @ 18:21:35 (99%)
ceesietopc    posted on 20-01-2006 22:39
Zou dat ook betekenen dat je bijv. met een MIDI programma je mixer kan besturen?
Of is het andersom de bedoeling, dus dat de mixer de software op de pc aanstuurt.
Frantic    posted on 20-01-2006 22:59
Andersom, de mixer stuurt de software aan.. Wellicht dat hetin de toekomst ook "2 wegs verkeer" wordt.. Daarbij komt.. Waarom zou je je mixer door software laten aansturen, die je waarschijnlijk op zijn/haar beurt weer met een controller aanstuurt. Het is toch veel makkelijker om een mixer/controller in één te hebben met hands-on control?
Winston    posted on 21-01-2006 00:33
Poster: ceesietopc
Wat kan je nou eigenlijk met MIDI? En wat heb je eraan icm met bijv. een keyboard  of een groovebox?

Het schijnt dat je ook light, laser en pyrotechnics shows kunt aansturen m.b.v. MIDI.

Er wordt nu een beetje gefocused op PC's met muziek producing software. Maar oorspronkelijk ging het om het koppelen van electronische muziekinstrumenten mn. synthesizer-keyboards. Deze staan aan de basis van de electronische dansmuziek.

Nu wordt er wat meer gedaan met PC's, maar check de studio van bv. Armin van Buuren op zijn website of van Tiesto op de Another Day At The Office dvd. Lots of keyboard synthesizers!

Ik weet het ook niet precies hoe een track tot stand komt, maar het gaat ongeveer zo. Er wordt een geluidje opgenomen bv. een swingende golfclub, alarminstallatie die afgaat, de wind, of een sample van een plaat, je kunt het zo gek niet bedenken.

Deze wordt gezet in een synthesizer en bewerkt met equalizers, filters, volume gains, effecten, verlengen of verkorten, knippen, achterwaarts gedraait, pitch veranderingen, etc. tot het niet meer herkenbaar is en een compleet nieuw geluid ontstaat. Je kunt een man als een vrouw laten klinken en omgekeerd. Vooral Moby was er goed in.

Zo zijn er verschillende geluiden op verschillende synthesizers die je op toon kunt bespelen op het keyboard gedeelte van de synthesizer of in een 'loop' kan laten spelen. Beats worden altijd gelooped. Zo is bv. de track gemaakt waar je hondengeblaf hoort op de melodie van "happy birthday to you."

Om vanuit de verschillende synthesizers de geluiden en andere instrumenten tot 1 gehele track te maken moeten ze op elkaar worden afgestemd. Bv. de beats en de cymbalen moeten synchroon lopen en de melodie van de theme met de gecreeerde geluiden moeten precies 8 beats duren of 16. En dat wordt automatisch gedaan met gebruik van MIDI signalen. De producer kiest een synthesizer waarop de andere synths zich naar moeten richten. Vergelijkbare synchronisatie technologie vindt je al in de effecten units van high end mixers z.a. de Pioneer DJM-600 en CD-players als de Numark CDX en Axis-9 en Stanton C.304. Er is een soort inwendige MIDI.

Kennis over MIDI is daarom essentieel voor de DJ die eigen producties wil doen. En eigen producties zijn belangrijk als je internationaal wil doorbreken. Check de DJMag top 100 DJ's en je kent van de meeste wel eigen producties of remixes.

Ook checken de live-acts van bv. Rank-1 en Audio Bulleys (zelf geen fan). Je merkt meestel duidelijk dat een goede producer geen goede DJ hoeft te zijn en omgekeerd. En bv. Tiesto, Van Dijk en Armin doen live weinig spectaculairs aan remixen. Zij werken meer met samples uit de CD-players en tt's en effecten units.

Het lijkt me ook logish dat een mixer nooit zal worden bestuurd met MIDI. Een mixer wordt normaal gebruikt in het centrum van de booth voor zeg maar de aansturing van de decks. Nu kun je de aanstuurmogelijkheden uitbreiden voor synthesizers, PC's e.a. apparaten die de MIDI mogelijkheid hebben.

Allen & Heath claimed de eerste te zijn die MIDI heeft geintroduceerd in dj mixers (Xone 92), maar met de komst van de nieuwe Pioneers mixers heb je meer keus als je wilt producen of live nieuwe dingen wil doen die nog moeten worden uitgevonden door jou.

Zie ander simultane topic voor vergelijking Xone 92 en DJM 800.

Tic Toc
User edit by Winston on 21-01-2006 @ 02:06:42 (17%)
ceesietopc    posted on 21-01-2006 08:22
Thnx. voor de uitleg winston.

Is MIDI alleen bedoeld voor het synchroniseren? Of is het meer de bedoeling dat je samples op je pc of synth hebt staan, en die start dmv een fader, of een knop?
denricco    posted on 21-01-2006 09:29
dat is ook mogelijk omdat je via midi ook verschillende signalen / opdrachten kunt sturen, waarbij het bijvoorbeeld mogelijk is dat als jij de bass verder opendraait op je mengpaneel en deze gekoppeld is via midi aan bv. een pc dat er in de software op je pc (bv. ableton) de hieraan gekoppelde knop ook verandert.

Poster: Winston

Allen & Heath claimed de eerste te zijn die MIDI heeft geintroduceerd in dj mixers (Xone 92), maar met de komst van de nieuwe Pioneers mixers heb je meer keus als je wilt producen of live nieuwe dingen wil doen die nog moeten worden uitgevonden door jou.

Zie ander simultane topic voor vergelijking Xone 92 en DJM 800.

en bijvoorbeeld helemaal de xone:3d die is er speciaal op gericht om met midi te werken.

Collin    posted on 21-01-2006 10:16

ik zat een filmpje van de pioneer EFX-1000 te kijken , en dan als het effect pitch echo is , dan doet hij de fader omlaag en krijg je een mooi einde , heeft dat ook met MIDI te maken , of kan iemand uitleggen hoe dat dan zit
Lead    posted on 21-01-2006 11:56
MIDI is een communicatie protocol en betekent :

Musical Instrument Digital Interface.

Het is dus zegmaar de taal die gesproken wordt om tempo informatie en start/stop pulsen tussen instrumenten en computers uit te wisselen. Dit gebeurt vrijwel altijd via een 5-polige DIN plug.
Let the BASS be louder
Winston    posted on 21-01-2006 13:38
Poster: DjCollinBosgraaf

heeft dat ook met MIDI te maken

De EFX 1000 heeft in ieder geval MIDI input en output en synchronisatie technologie (software). Maar volgens mij kan hetzelfde effect dat je beschreef ook zonder MIDI signaal / MIDI mixer, d.w.z. de normale RCA lines van de set up, omdat de EFX 1000 zeer geavanceerd is.
Tic Toc
User edit by Winston on 21-01-2006 @ 13:42:05 (36%)
Twizz    posted on 27-06-2006 11:24
maar hoe zit het nu eigenlijk, komt er een geluid doorheen ofzo?
en zijn er ook andere opties?

BillyArd    posted on 27-06-2006 12:01
2 T4 Twister: Nee midi staat los van audio.
Midi synchroniseert door midi/wordclock en dat zijn zoals lead al zegt pulsen.
Midi is niet meer dan enkel data die software en/of hardware aan stuurt.
De betreffende midi data triggert dan op zijn beurt bijvoorbeeld een synthesizer met het commando note on/note of en dan pas komt er geluid uit de synthesizer of module zelf die dan weer gewoon via de analoge outputs aangesloten is op een soundcard/mengtafel
midi triggert dus alleen maar parameters die verantwoordelijk zijn voor de uiteindelijke uitsturing van wat dan ook .
dat kan licht zijn ,laser,synthese ,...noem maar op !

Quote Frantic:
Andersom, de mixer stuurt de software aan.. Wellicht dat hetin de toekomst ook "2 wegs verkeer" wordt.. Daarbij komt.. Waarom zou je je mixer door software laten aansturen, die je waarschijnlijk op zijn/haar beurt weer met een controller aanstuurt. Het is toch veel makkelijker om een mixer/controller in één te hebben met hands-on control?

Billy :wat dacht je van fullmixer automation?  Happy, laughing
Deze mogelijk bestaat al reeds een jaar of 15(midi is er al sinds 1981), de grote SSL consoles waren/zijn mixers die volledig te automatiseren zijn via midi.
Ook bij een midicontroller waarmee je een softmixer aanstuurt vind je  midi in en uit .
Want: stel dat je een productie maakt waarbij je +/- 20 kanalen(kortgezegd faders gebruikt)waarbij je kanaal 4 met synthpartij gedurende het hele nummer ``faderride``,.......dus wat zachter in de break, dan weer wat harder etc etc , en zo doe je dat met nog 19 kanalen met allerlei audio daarop dan zal je begrijpen dat je handen te kort hebt .
wat je dus doet is je sequencer in record zetten , vervolgens ga je met je midicontroller die bewuste synthpartij ``riden(schuiven), en neemt  dus doordat je sequencer in record staat en je een automationtrack hebt aangemaakt alle fader/knop bewegingen op .
Als je nu je track weer afspeelt in gewone playmodus zal je zien dat wanneer je mororised faders hebt dat de faders precies het zelfde trucje doen, alleen nu zonder dat jij ze bedient , want dat had je al reeds gedaan en opgenomen.

Om die reden is er dus tweerichtings verkeer nodig zodat de computer de opgeslagen mididata uit de sequencer weer terug kan transporteren naar de controller.
Happy, laughing
dus het bestond al even en is ook echt onmisbaar !

User edit by BillyArd on 27-06-2006 @ 14:36:35 (7%)
Winston    posted on 28-06-2006 00:03
Poster: BillyArd
Als je nu je track weer afspeelt in gewone playmodus zal je zien dat wanneer je motorised faders hebt dat de faders precies het zelfde trucje doen, alleen nu zonder dat jij ze bedient , want dat had je al reeds gedaan en opgenomen.

Aha, dat had ik wel's in video clips gezien en vroeg me af hoe dat kon. Maar dat is een zuivere production techniek. Voor DJ werk zie ik dat even niet gebeuren.
Tic Toc
BillyArd    posted on 28-06-2006 08:44
De roland groovebox MC808 heeft motorised faders en is een fantastisch apparaat voor naast je dj setup ism ableton bijvoorbeeld
het makkelijkste van totalal recall is dat wanneer je skipt in de machine naar bijvoorbeeld een ander pattern dat de faders in de juiste positie schieten .
anders ga je bijvoorbeeld van pattern A naar B en blijft een van je faders op een lage waarde hangen terwijl hij een hoge zou moeten weergeven.
wanneer je nu de fader zou aanraken krijg je een hele rare sprong van de waarde van het voorlaatste pattern naar het reeds geselecteerde pattern.
Om die reden is total recall een must en komt ook sneller naa de dj wereld dan je zou denken.
Ook voor bijvoorbeeld ableton geld het zelfde verhaal.
eigenlijk is total recall voor iedereen want het spaart handjes die je dus weer over hebt om andere creatieve dingen te doen !
Alleen was het tot voor kort niet geimplementeerd in de dj wereld , maar dat gaat zeker komen.
Ik zou niet raar opkijken als  de tweede of derde generatie Xone 3D bijvoorbeeld uitgerust zou zijn met total recall en motorised faders.
Happy, laughing
ramses    posted on 16-10-2006 22:03
ik heb hier ook een vraagje
kan je met midi nu perfect beatmatchen met laptop dan wel hé ?
hoe doe je dit dan en welke programma en of midi controler moet ik daarvoor aanschaffen of zit dat bij een djm800 ?  
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

83 Users online: 16 Guests (67 Unknown)
Pages generated today : 32.316
Most visitors online this month : 245
Lifetime Pageviews since 2003 : 230.047.371