Poster: Maracas
Dan denk ik toch dat er een probleem in de trafo zit.. je zou hem wel ff kunnen meten wat hij geeft, maar pas op, die dingen bevatten hoogspanning en de stekker uit het stopcontact betekend niet dat hij gelijk leeg is, hou daar dus rekening mee
Weet jij hoeveel spanning er op die transformatorspoel staat als daar stroom op komt?
Je haalt klein beetje zaken door elkaar, je spoel zal geen elektrische lading gaan opslaan en je transfo is gewoon 2 spoelen met een magnetische koppeling. Het gevaar zit hem in de condensators. Deze worden normaal in geluidsinstallaties gebruikt om te zorgen dat je enkel de wisselstroom zal doorlaten als geluidssignaal. Deze kunnen opgeladen worden en blijven 'gevaarlijk' zonder netspanning anwezig. wees dus zeker van wat je doet en ga deze ook veilig 'ontladen' voor je iets van werk aan de elektronica doet als algemene regel.?
Verder kun je wel algemeen stellen dat je voor (niet-vermogen) elektronica altijd naar benenden zal gaan transformeren, dus zal minder spanning staan aan je secundaire kant maar meer stroom. Je grote lijnen van waarschuwing kloppen alvast wel. ( Zie vb lastransfo, werk je nog op enkele tientallen volts maar wel met gigantische amp?re niveau's. Dit maakt het nu net gevaarlijk.)?
Ik weet niets specifiek af van de elektronische schema's van die versterkers. Maar mocht toch erg handig zijn als je deze in je handen kan krijgen. Heb je veel meer kans dat je zelf hier iets aan kan gaan verhelpen. En als je gewoon zelf wilt uitzoeken, gewoon logische weg van stroom volgen, dus transfo zul je idd als ??n van eerste zaken bekijken. Maar bij stroompieken zou ik eerder gokken op dat er IC's of dergelijke kapot zijn.?