Voor het eerst draaien. Pioneer CDJ2000 (2/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Californication    posted on 26-12-2011 22:42
Hey gasten,

Ik moet dus binnenkort voor het eerst draaien. Tot nu toe draai ik gewoon op mn laptopje met speakers en controller. (Traktor).

En nu moet ik dus gaan draaien op CDJ2000 voor het eerst.

Nu heb ik al wat handleidingen gelezen, reviews, tutorials e.d.

Maar hoeveel verschilt dit nou. Is dit makkelijk onder de knie te krijgen?

En dan nog een vraag over het beatmatchen met CDJs. Hoe makkelijk gaat dit?? is het een kwestie van met de pitch bpm aanpassen naar het lied?

Als ik zo die tutorials zie dan denk ik wel dat je na wat oefenen er redelijk mee kan draaien.

Ik ben alleen bang dat het straks echt een stuk moeilijker is dan wat ik nu doe.

Smile
User edit by Californication on 26-12-2011 @ 22:45:24 (43%)

What do you think about Voor het eerst draaien. Pioneer CDJ2000 ??

Vote :   

Chrizadelic    posted on 27-12-2011 12:51
Poster: Californication
Ik heb mn hotcues op de plekken waar ze moeten zijn ja, gaat eigenlijk heel makkelijk met Rekordbox ook je loops. En voel meestal wel aan waar ik de overgang wil laten doen.

Maar wat ik me dus nog afvraag is, ik heb sommige overgangen in een set die ik bijv. wil doen waar je de bass niet op low kunt zetten omdat de overgang dan helemaal anders wordt.

Op dit moment kun je hem dan toch niet bijsturen met je jog. Anders hoor je het toch teveel?

Kun je dan niet gewoon van te voren luisteren door de headphones en hem ergens vroeg in het nummer al gelijk zetten zodat je op het moment van overgang alleen maar hoef in te faden?

Ergens oefenen is ?zeker wel handig, is er niet iemand die cdjs heeft waar ik op kan oefenen tegen een vergoeding?

Het is toch juist de bedoeling voordat je uberhaupt je volume van het volgende nummer omhoog brengt, dat de beats van de nummers gelijk lopen. En dan is het zaak dat je deze op de juiste manier laat inkomen, juiste timing, goed gebruik van de effecten (misschien nog een stapje te hoog, maar spelenderwijs krijg je dit snel onder de knie).

- Je drukt op cue (headphone sound) van het nummer die zich al afspeelt.
- Je drukt op cue (headphone sound) van het nummer die je wilt mixen.
- Je kijkt of de BPM hetzelfde is, zodat je niet steeds hoeft bij te pitchen.
- Je drukt vervolgens op play wanneer jij denkt dat het nodig is.
- Je luistert in je headphone of de beats gelijk lopen.
- Is dit het geval? Kun je het volume van het volgende nummer rustig opbouwen en de bass er steeds meer bijdoen.?

Ik zelf heb ook een MIDI-Controller, maar indien je gewoon blijft oefenen, zoals hierboven ookal is vermeld is het tijdens het draaien in de club gewoon goed geconcentreerd bezig blijven. Weet niet of je een 'Warming-up' set moet draaien of dat je moet draaien wanneer de hele club volstaat maar dit kan natuurlijk ook wat zenuwen met zich meebrengen. Het is dus belangrijk dat je de punten hierboven (kort beschreven) altijd naloopt voor je zelf en dan zou ik verder niet meer kunnen adviseren dan gewoon gaan knallen!
Dj
Avez    posted on 27-12-2011 12:51
Als ik dit allemaal zo lees, wat voor iets is het. een club/cafe of iets dergelijks.

en indd beatmatchen ga je niet meer redden, moet je uren voor oefenen en dan met cd's draaien dus geen midi en/of timecode.

ik zou eerst gaan oefenen met cd's en dan pas die club in.
http://facebook.com/avineofficial | Be strong
DjVictorF    posted on 27-12-2011 13:33
Dat beatmatchen gaat je onmogelijk lukken als je tot nu toe alleen de sync knop kent..
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
vanilladj    posted on 27-12-2011 13:50
Heb het topic gelezen maar wat is binnenkort, ik kwam dat niet tegen?
Ik heb er een dik jaar over gedaan tot ik kon beatmatchen zonder BPMcounters.
Met BPMcounters is een maandje zeker haalbaar (mits het gevoel er is).

Als je alleen de sync knop kent... tjah de enige optie: nu direct gaan oefenen.
Als je een iPad hebt, kan ik je mijn app aanraden deze is vrijwel gelijk aan een CDJ.

Anders neem je laptop met traktor mee (mits je een laptop hebt) en sluit die aan op een kanaal... meest veilige optie!
Was voorheen: Nils7
Bonchanoize    posted on 27-12-2011 15:17
Je moet beatmatchen zeker niet verheerlijken, ik kon het met (inaccurate) counters op een paar dagen. Zonder counters is inderdaad wat moeilijker en ik heb te weinig tijd om echt te oefenen, maar het gaat ondertussen ook al vrij vlotjes.
Let the magic begin
Californication    posted on 27-12-2011 15:37
Zonder counters is toch helemaal niet nodig? Ik bedoel je bpm staat gewoon op de display..

Binnnenkort is half/eind januari.

Het is een soort van kruising tussen een club/cafe.

Als ik nu beatmatch zonder synch bij traktor wil dit aardig lukken. Is het dan zo dat het moeilijker is om op cdjs te matchen?

Maar nog om nog even terug te komen op het oefenen, heeft er hier iemand CDJs staan in de omgeving rotterdam die mij het een en ander wil leren over CDJs voor een (kleine)vergoeding??

Ik weet namelijk geen andere manier om ervaring op te doen.

Veel standaard dingen weet ik al door het lezen van de gebruikshandleiding en tutorials maar dan heb ik het met name over beatmatchen en andere dingen die voor mij nog niet duidelijk zijn.
User edit by Californication on 27-12-2011 @ 15:37:36 (1%)
Dolivieira    posted on 27-12-2011 17:11
Mag ik weten waar je moet draaien. Of is dat een geheim.?

Als je op een controller kan beatmachen zonder Sync moet het je wel lukken op een CDJ.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Avez    posted on 27-12-2011 18:30
Wat ik nu vaak tegen kom is sync.

is dat gewoon iets als beatmatchen/gelijkstellen van de track die je wil mixen?

wat is sync?

MarcoMartinez    posted on 27-12-2011 18:33
Natuurlijk kan en moet je eerst door koptelefoon luisteren of je nummers gelijk lopen. Sorry dat ik het zeg maar zo te lezen, moet je nog veel leren en oefenen, dit is niet erg want zo ben ik ook ooit begonnen.

Alleen lijkt t mij verstandiger om eerst nog eens goed te oefenen voor je voor publiek gaat draaien.

Ik draai zelf vanaf mijn 18e voor publiek, ik ben nu 39 en heb in het begin van een set de eerste minuten altijd nog last van zenuwen terwijl ik heb leren beatmixen op 2 platenspelers op gehoor lang geleden.

Dus nogmaals oefenen oefenen oefenen.

Houd ook rekening mee dat een set slechts deels voor te bereiden is.
Wat doe je als het publiek er niks aan vind?
Dan zal je toch wat anders moeten proberen.

Een goede DJ is niet iemand die alleen een goede mixtechniek heeft, plaatkeuze en goed inspelen op je publiek is veel belangrijker.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt?

Succes

Marco
www.djmarcomartinez.com
Californication    posted on 27-12-2011 18:55
Poster: MarcoMartinez
Natuurlijk kan en moet je eerst door koptelefoon luisteren of je nummers gelijk lopen. Sorry dat ik het zeg maar zo te lezen, moet je nog veel leren en oefenen, dit is niet erg want zo ben ik ook ooit begonnen.

Alleen lijkt t mij verstandiger om eerst nog eens goed te oefenen voor je voor publiek gaat draaien.

Ik draai zelf vanaf mijn 18e voor publiek, ik ben nu 39 en heb in het begin van een set de eerste minuten altijd nog last van zenuwen terwijl ik heb leren beatmixen op 2 platenspelers op gehoor lang geleden.

Een goede DJ is niet iemand die alleen een goede mixtechniek heeft, plaatkeuze en goed inspelen op je publiek is veel belangrijker.

Succes

Marco

Alle tips zijn welkom. Ik beatmatch nu met traktor door mn oordoppen heen vandaar dat het een en ander een beetje onduidelijk is/was.

Het beatmatchen met traktor lukt prima, ook zonder synch.

En uiteraard stel je je muziek af op het publiek wat er komt. Ik denk dat ik daarvoor wel de goede muziek heb Winking my eye

Ik draai voornamelijk progressive house, trance en af en toe dirty house..
User edit by Californication on 27-12-2011 @ 18:58:33 (7%)
DJADMIN    posted on 27-12-2011 18:56
Alle tips zijn welkom. Ik beatmatch nu met traktor door mn oordoppen heen vandaar dat het een en ander een beetje onduidelijk is/was.

Het beatmatchen met traktor lukt prima.

En uiteraard stel je je muziek af op het publiek wat er komt. Ik denk dat ik daarvoor wel de goede muziek heb Winking my eye

goh. i rest my case....
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Californication    posted on 27-12-2011 19:00
Poster: DJADMIN
goh. i rest my case....

Nou zeg beetje vertrouwen mag wel hoor Cool

Je moet toch ergens beginnen?
User edit by Californication on 27-12-2011 @ 19:00:46 (31%)
Avez    posted on 27-12-2011 19:07
Mischien spijtig om te vragen maar,

ik ken al die woorden zoals beatmatchen,faders en alles maar nog nooit gehoort van sync. wat houd dat in?

Californication    posted on 27-12-2011 19:10
Poster: allremix

ik ken al die woorden zoals beatmatchen,faders en alles maar nog nooit gehoort van sync. wat houd dat in?

Knopje op traktor waardoor die automatisch beatmatcht voor je
Dolivieira    posted on 27-12-2011 19:13
Waar moet je draaien als ik het vragen mag ConfusedConfusedConfusedConfusedConfusedConfusedConfusedConfusedConfused??

Poster: MarcoMartinez

Succes

Marco
 ?

Goede tip Marco.
nickvdp    posted on 27-12-2011 19:13
De sync knop doet wat wij doen dus dat houdt in dat hij de bpm van het liedje dat je wilt in mixen veranderd naar de bpm van het liedje dat aan het afspelen is.
dus:

cd speler 1????????? cd speler 2
????? |???????????????????????? |
??? 128 bpm??????????????? 130 bpm met de sync knop veranderd hij die zelf naar 128 bpm.

Correct me if I'm wrong.

grtjs,nick
Dolivieira    posted on 27-12-2011 19:16
Poster: allremix

Precies wat je zelf opmerkte. Sync zet de BPM van plaat A gelijk aan plaat B. Dan zijn ze Gesyncd
Avez    posted on 27-12-2011 19:20
Okee, jaa zoiets dacht ik al.

ik vind zelf dat je die knop weg moet laten, en het op je eigen gehoor doet! dan leer je het teminste echt

maar bedankt voor de fijne uitlegHappy, laughing
User edit by Avez on 27-12-2011 @ 19:21:24 (27%)
MarcoMartinez    posted on 27-12-2011 19:30
@Dennis thx heb ik de afgelopen 21 jaar toch nog iets geleerd.

Denk dat wel duidelijk is dat de locatie geheim is na 3x vragen!
www.djmarcomartinez.com
Avez    posted on 27-12-2011 19:34
Stiekem blijkt het gewoon een feestje op zn kamer te zijn ahha
Danekato    posted on 27-12-2011 20:31
Een sync knop zet niet alleen je bpm van beide platen op dezelfde waarden. Het zorgt ervoor dat als deck A speelt en jij de sync van deck B aan hebt staan, de platen ook gelijk zullen lopen (mits je beatgrid natuurlijk ook goed is).
DJADMIN    posted on 27-12-2011 21:01
Nou zeg beetje vertrouwen mag wel hoor Cool

Je moet toch ergens beginnen?

Je zegt : het beatmatchen met traktor gaat prima

Nee natuurlijk gaat dat prima als je de sync aan hebt staan....
Bonchanoize    posted on 27-12-2011 21:06
Je zegt : het beatmatchen met traktor gaat prima

Nee natuurlijk gaat dat prima als je de sync aan hebt staan....

Ik wil nu niet rot doen, maar hij heeft al enkele keren vermeld dat het hem zonder sync ook aardig lukt.
Let the magic begin
DJADMIN    posted on 27-12-2011 21:42
Poster: Bonchanoize
Ik wil nu niet rot doen, maar hij heeft al enkele keren vermeld dat het hem zonder sync ook aardig lukt.

Begrijp ik, maar met traktor kun je in principe, ook zonder de sync functie, tot 3 getallen achter de komma een nummer gelijk zetten..

en je weet 't zelf...dat als je live draait, je 't normaal op ??n decimaal, soms op geen decimaal moet doen. Nu heeft die een cdj 2000, die het op 2 decimalen doet, all?. Maar dan alsnog, ook mijn 2000's skippen wel eens van BPM (bijvoorbeeld van 134.2 naar 136.1...

Evengoed...ik zou niet weten hoe je niet zou kunnen beatmatchen met een programma als traktor, vdj, o.i.d....
Californication    posted on 27-12-2011 21:57
Begrijp ik, maar met traktor kun je in principe, ook zonder de sync functie, tot 3 getallen achter de komma een nummer gelijk zetten..

en je weet 't zelf...dat als je live draait, je 't normaal op ??n decimaal, soms op geen decimaal moet doen. Nu heeft die een cdj 2000, die het op 2 decimalen doet, all?. Maar dan alsnog, ook mijn 2000's skippen wel eens van BPM (bijvoorbeeld van 134.2 naar 136.1...

Evengoed...ik zou niet weten hoe je niet zou kunnen beatmatchen met een programma als traktor, vdj, o.i.d....

Zonder de synch functie in traktor komt toch redelijk in de buurt van cdjs?

Ik zet de bpm ongeveer gelijk. 0,2 of 0,3 verschil hoor je niet echt Daarna zet ik de track gelijk.

Gaat dat bij de cdjs dan anders?

User edit by Californication on 27-12-2011 @ 21:58:17 (22%)
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

204 Users online: 3 Guests (201 Unknown)
Pages generated today : 21.619
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.317.315