Effecten Pedaaltjes
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

PhonoGraaf    posted on 14-12-2011 19:44
Beste mensen,

ik zit de laatste tijd te zoeken naar een externe effectenbak, die in ieder geval over reverb en delay beschikken (filter heb ik al op mixer). Vaak krijg ik er toch wel meer omdat de effectenprocessors voor DJ's meestal multi FX zijn.

Helaas merk ik dat ik bij vrijwel elke zoektoch terecht komt bij de Korg Kaoss Pad 3 of de Pioneer EFX500/1000.
De Korg vind ik opzich prima, alleen heb ik het gevoel dat er veel effecten(combinaties) op zitten die ik niet ga gebruiken. De prijs van de Korg is natuurlijk wel bijzonder gunstig, iets meer dan 300euro.
De Pioneer EFX's vind ik eigenlijk veel te duur. 500 voor de EFX500 en 900 voor de EFX1000 gaat me echt te ver, vooral omdat ik dus het meeste gebruik maak van reverb en delay. Er zitten dus effecten op die ik nooit zal gebruiken.

Ik heb alle effecten van Traktor Pro 2 al, dus stel nou dat ik ooit een phaser of beatmasher nodig heb dan beschik ik er gewoon over. De effecten in Traktor vind ik alleen niet allemaal even logisch werken en de kwaliteit gaat er soms ook op achteruit (vind ik).

Nu zit ik dus te kijken naar kleine effectenbakken, en dan het liefst analoog. Meestal kom ik dan terecht bij die gitaarpedaaltjes. Een vriend van me heeft zo'n delay pedaaltje en ik vind het geluid ervan geweldig klinken. Hij gebruikt het alleen wel echt met een gitaar.
Daarom mijn vraag: Heeft iemand ervaring met deze pedaaltjes in de DJ scene?
Ik weet dat technolegende Adam Beyer een delay pedaaltje gebruikt, helaas spreek ik meneer Beyer nooit.

What do you think about Effecten Pedaaltjes ??

Vote :   

__MauMau__    posted on 14-12-2011 20:09
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik neem aan dat je deze net zoals een normale effectenbak kan aansluiten, maar dan cd-speler--(rca naar 6,3mm jack)--> effectenpedaal --(6,3mm jacknaar rca)--> mixer.
of aan master out van de mixer. dat is wat ik denk.
Estacy    posted on 14-12-2011 20:12
gitaar pedaaltjes zijn vrijwel altijd mono, das een nadeel. ook hebben ze vaak geen input/output volume regeling, die MOET je dus op je mixer hebben wil het fatsoenlijk werken. een xone 42 heeft die niet.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
PhonoGraaf    posted on 14-12-2011 20:20
MauMau, meestal zijn het inderdaad 6.3 Jack in- en uitgangen, maar ik heb ook wel eens xlr of rca gezien op de pedaaltjes.
Opzich geen probleem, ik heb de verloopkabels hier liggen.?Cool

Estacy, Ik heb inmiddels een Xone:92 (zie booth), dus ik kan het volume op de mixer regelen.?Cool
Sorry dat het zo'n unit plaatje is, maar hieronder zie je een voorbeeld van een effectenpedaal.
Als ik het goed begrijp is de linker in- en uitgang genoeg voor een monosignaal.
Maar sluit je ook de rechter aan, dan heb je stereo geluid, toch?

Zoals hieronder is hoe ik het vaker zie op effectenpedaaltjes.

User edit by PhonoGraaf on 14-12-2011 @ 20:22:17 (12%)
__MauMau__    posted on 14-12-2011 20:46
het is precies zoals jij zei: alleen links: mono, allebei: stereo
Estacy    posted on 14-12-2011 21:09
dat is niet op alle effect pedaaltjes uiteraard. maar klopt jij hebt een xone 92 ondertussen, daar werkt de send return heel anders, aangezien hij het originele signaal niet kilt, wat een 42 wel doet als je de wet helemaal open draait.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
PhonoGraaf    posted on 14-12-2011 22:40
Nee niet op alle, maar ik zie er niet veel..
Met een Xone:42 heb je inderdaad gewoon een dry/wet knop.
Ik heb fijne auxiliaries ?Cool
feestbeest    posted on 14-12-2011 23:58
Ik heb wel ervaring met het gebruik van een gitaar pendaal alleen in een ander toepassing. Ik zocht nog een goede distortion om een hardstyle kick mee te maken. De oplossing was uiteindelijk een Boss DS - 2 turbo distortion.
Eigenlijk supper raar om een gitaarpendaal te gebruiken voor produceren. Maar nu, na een paar uur pielen met me software kan ik hem gewoon het zelfde als pluging gebruiken! Uit mijn Boss komt overgins wel mono en geen stereo! Dus dit is bij het meerden deel van de pendalen het geval van wat ik weet.

Conclusie. Bij het produceren werkt het perfect. Alleen met een delay, valt je tijd wel goed in te stellen? Want een delay werkt toch altijd via bpm?
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
PhonoGraaf    posted on 15-12-2011 23:48
Feestbeest, bedant voor je reactie. Ik heb onderhand al best veel pedaaltjes gevonden met stereo in- en uitgangen.
Ikzelf ga de effecten vooral gebruiken in mixes, maar misschien dat het later bij produceren ook een keer van pas komt.

Delay werkt vrijwel altijd met een bepaald tempo ja, maar dat hoeft niet het BPM te zijn, dat kan ook gewoon met maten gaan. Een gitaar speel je in een maat, niet met BPM.?
Er zit vaak een tempo tap knop op zo'n pedaaltje, en als het pedaal digitaal is kan die dit soms automatisch doen, en er kan zelfs nog een schermpje op zitten die weergeeft wat het tempo is.?
Zo'n tap knop vind ik een vereiste omdat je het effect dan een beetje tempo gewijs kan sturen.
Maar met sturen kun je het delay tempo dus ook compleet naast de beat laten lopen.?

Wat ik maar wil op dat moment...

This is an old Topic

No new postings for 4.193 days.
 Post CommentThat would be 139.8 months
or a whopping 11.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

76 Users online: 3 Guests (73 Unknown)
Pages generated today : 10.873
Most visitors online this month : 143
Lifetime Pageviews since 2003 : 211.062.469