Advies installatiespeakers
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ceesietopc    posted on 13-12-2011 16:48
Hallo allen!

Sinds een korte tijd heeft de studievereniging waar ik lid van ben een nieuwe locatie om in te borrelen. Prachtig mooi natuurlijk, en hard nodig, maar een dergelijke locatie moet ook voorzien worden van een fatsoenlijk geluidssysteem. Nu ben ik wel een beetje thuis in deze materie, maar heb ik niet veel praktijkervaring met verschillende maten en merken luidsprekers. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Om te beginnen, de situatieschets:
Plaatje borrelruimte
- Ongeveer rechthoekige ruimte (eigenlijk L vormig, bar zit in het korte uiteinde van de L), oppervlakte +/-100m2.
- Aan het plafond heel veel buizen etc. Hele ruimte bestaat zo'n beetje uit 'harde' oppervlaktes.
- Over de wanden gaat de ruimte gewoon door.
- Het is een borrelruimte, geen discotheek. Qua volume hoeft het dus niet heel hard te gaan, een gesprek moet mogelijk zijn. Toch, soms iets harder moet kunnen en het geluid moet ten alle tijden goed zijn (als het even kan, ook in het laag).
- Budget van 800 ? 900 euro.

Waar ik aan zat te denken:
- Vier luidsprekers in de hoeken
- 8' tot 12' (om toch nog een beetje full range te hebben)

Ik heb al een beetje rondgekeken, te beginnen in het actieve segment (dit is?geen eis, graag ook hierover wat meningen):
- Mackie TH12A / TH15A
- dB Technologies K70 / L80 / L160 / Cromo 8 / Cromo 10 (eigenlijk te duur)
- Samson Auro D208 / D210
- Alto Pro TS-110A / TS-112A
Waarom juist deze? Goede vraag... in mijn hoofd zitten de bovengenoemde merken in de categorie '(Meer dan) prima spul'. Correct me if I am wrong Winking my eye

We hebben nog een versterker over, ik moet nog even kijken wat voor vermogen dat ding heeft (of zegt te hebben) en of deze uberhaupt bruikbaar is. Zag er een beetje HiFi uit (en dat gaat problemen leveren in aantal aansluitingen en/of type aansluitingen). In het passieve segment:
- Alto Pro TS-110 / TS-112 (verrassing h??)
- Mackie C200 / C300z
- Samson Auro D12 / D15

Er zijn vast nog meer dan genoeg types die ik over het hoofd zie. Alle adviezen zijn welkom, of het nou gaat over de afweging over het aantal speakers, actief/passief, specifieke types, ervaringen, etc. Ik ben benieuwd. Winking my eye
User edit by ceesietopc on 13-12-2011 @ 16:49:18 (4%)

PhonoGraaf    posted on 13-12-2011 17:02
Ik denk dat je met (minder dan) 200 watt per speaker meer dan genoeg hebt, vooral als ze meestal voor achtergrond muziek dienen. Hele goede kwaliteit hoeven ze denk ik ook niet te hebben. Je hangt ze op, en dan blijven ze denk ik ook hangen.
Ze hoeven dus niet bijzonder stevig te zijn en er hoeft ook niet de beste technologie in te zitten.

Kies gewoon voor DAPjes, dat merk noem je niet eens.
Allemaal budget spul, maar ik doe ondertussen al wel 6 jaar met K-112 speakers en een Palladium versterer.
En gezien jouw budget kun je niet voor de meest hoogwaardige speakersets gaan, helemaal niet als je 4 speakers wilt.

De DAP RX-12, 150euro met 240 watt vermogen.
Dan heb je 600euro uitgegeven aan speakers als je er 4 wilt.
Nadeel is wel dat je nog 2 versterkers (? 200euro) moet hebben plus speakon kabels.

Nostradamus    posted on 13-12-2011 22:59
spijtig dat het budget zo laag is anders zou ik zeker en vast voor een systeem van Apart gaan.

eventueel een andere mogelijkheid is een isx setje van jb systems. klinkt mss dom, maar deze spelen voor de prijs/kwaliteit heel goed
Estacy    posted on 13-12-2011 23:18
aargh al dat staal. meteen akoustisch behandelen dan klinkt elke luidspreker set al een stuk beter. hoeft niet veel te zijn, akoustische platen aan de muur maken het mooier en het geluid zal er gigantisch van opknappen. het beste haal je 4 kleinere speakers voor de hoeken ( ala JBL control, goedkoop en goed geluid) en een 2e hands actieve sub. versterktje erbij voor de JBLs, hoeft niet duur te zijn en klaar.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
ceesietopc    posted on 16-12-2011 17:57
Top, bedankt voor de reacties.

@phonograaf
Goede argumenten, toch ben ik niet zo'n fan van DAP. Noem me een beetje bevooroordeeld, maar als ik die borrellocatie in loop heb ik dat toch liever niet aan het dak hangen. Die set moet lang mee gaan, dus er mag best wat in geinvesteerd worden.

@Nostradamus
Er moet toch iets moois te vinden zijn voor dit bedrag? Thumbs Up
JB Systems ISX hoor ik verschillende geluiden over.

@Estacy
Goed punt wat betreft de akoustische behandeling. Ik zal informeren wat de mogelijkheden zijn, maar ik denk niet dat het mogelijk is. De JBL control set heeft een woofer van 5' (en een beetje) en dan heb je inderdaad echt een sub nodig. Ik weet niet of ik dat wil. Geven vier 10'-ers niet meer dan genoeg bas voor deze ruimte?
venzi    posted on 16-12-2011 18:21
k zou idd zoals estacy zegt, 4 topjes pakken , neem deze set als voorbeeld.

4x Dap mc-15 ( rond de 100,- p/stuk)
1x Dap MI-120B Subwoofer ( rond de 300,- p/stuk)

dan houdt je nog 200 euro over voor een crossover en versterkertje, dit zou ik dan 2e hands gaan zoeken als ik jouw was(:

hoop dat je er iets mee kuntWinking my eye
Estacy    posted on 16-12-2011 18:43
Poster: ceesietopc
. Die set moet lang mee gaan, dus er mag best wat in geinvesteerd worden.

800 is niet veel voor een komplete installatie hoor

Poster:?ceesietopc
@Estacy
Goed punt wat betreft de akoustische behandeling. Ik zal informeren wat de mogelijkheden zijn, maar ik denk niet dat het mogelijk is. De JBL control set heeft een woofer van 5' (en een beetje) en dan heb je inderdaad echt een sub nodig. Ik weet niet of ik dat wil. Geven vier 10'-ers niet meer dan genoeg bas voor deze ruimte?

4 10' geven waarschijnlijk genoeg bass ja.?Mackie TH 12a zijn prima.?bedenk wel dat je midden tussien die 4 speackers wel minder bass hebt doordat ze elkaar in de weg zitten. vandaar dat ik voor een HK soundhouse set zou gaan. 2 tops en een sub. gaat hard zat, bass is volop aanwezig en goede kwaliteit.?

maar echt die akoustiek is heel belangrijk. hoen goede speakers het ook zijn. akoustische panelen zijn niks meer dan steenwol met een doek erover heen. Hoeft niet duur te zijn, elk zacht materiaal is prima. gewoon reflecties tegengaan is genoeg. gordijnen, een bank, foam met wit doek eroverheen etc etc. Dan zal het niet als een blikken doos klinken binnen (dat zal het denk ik zo wel doen)
ceesietopc    posted on 18-12-2011 23:41
Ik heb even geinformeerd en er komen langs de wanden sowieso doeken te hangen, dat zal qua akoestiek al veel schelen.
?
Mijn eerste ingeving was ook een goede set met twee satellites en een subwoofer. Afgelopen donderdag toch wel ervaren dat een losse subwoofer op de vloer niet echt handig is. Zowel qua plaatsing als praktisch met schoonmaken e.d. Keuze voor vier speakers was omdat je zeker in het geval van achtergrondmuziek weinig volumeverschil in de ruimte wilt.
?
Ik denk dat ik binnenkort eens bij een shop langs ga om te voelen en luisteren.
ceesietopc    posted on 12-01-2012 13:21
Dus, een korte update: heb pas geluisterd naar allerlei mooie setjes.
Zit nu te denken aan vier keer een dB Technologies Cromo 8. Wat is jullie mening hierover? (en is er iets vergelijkbaars, als het ff kan iets goedkoper)?
Valt me wel op dat er achter op de speaker geen XLR out zit. Hoe kan ik ze dan doorlussen? Een klein mixertje met XLR out (balanced) vinden is al moeilijk genoeg, vier uitgangen is al helemaal niet het idee.
Lucalicious    posted on 12-01-2012 17:26
doorlussen wordt m dan niet, dan kun je beter kijken of je ergens een verdubbelaar voor je xlr uitgangen kunt vinden. maar denk dat je dan beter speakers kan nemen die wel doorlussen.
ceesietopc    posted on 13-01-2012 23:28
Hmm... wat zonde. Stom op zo'n detail andere speakers te gaan kiezen, eigenlijk.
Wat zou een goed alternatief zijn?
Estacy    posted on 13-01-2012 23:36
heb je die Chromo 8 beluisterd? kan me niet voorstellen dat daar veel laag uitkomt (69 hz -10dB, dus zowiezo 75hz op -+3dB)

de mackie 12s hebben een doorlus functie, ook een goede optie
Unidentified    posted on 14-01-2012 01:07
Waarom geen actieve van Behringer, de Eurolive serie schijnt vrij degelijk te zijn voor de prijs. Deze hebben geloof ik wel een doorlusfunctie. De 12' versie kost rond de 220 euro. Eventueel kan je er later nog een sub van Behringer bijkopen voor als het eens moet pompen op een fuifje ofzo.
ceesietopc    posted on 18-01-2012 22:14
Cromo 8 heb ik beluisterd, viel me niks tegen. Bassen zijn niet fenomenaal, maar dat is ook niet nodig. Het gaat met name om achtergrond muziek. Het moet echter wel strak klinken. Het hoeft geen discotheek te worden, maar ik moet ook niet het idee hebben dat ik naar ??n pi?zo tweetertje aan het luisteren ben. Thumbs Up

12' vind ik net te groot. Je hebt het dan qua maatgeving al snel over 60*40 cm, vrij stevig. Ik zou liever naar een 10' kijken (actief dus, met doorlusfunctie). Iemand hier ervaring met speakers van M-Audio? Of specifiek de M-Audio GSR10?
JimmyJames    posted on 19-01-2012 11:32
ik zou toch voor zeker 1 woofer gaan. als je al aangeeft dat jullie met behulp van doeken de acoustic willen verbeteren!
met doeken gaat het geluid vaak?ook nog overal en nergens heen.

Als je dan eens een keer een feestje wilt geven, en het volume moet wat harder, zul je blij zijn dat je een woofertje hebt, die net ff dat extra laag kan produceren wat zo'n 8 / 10'' topje niet lukt!

leuke woofers van EV voor een nette prijs

KLIK

[MOD EDIT]:
Even je link fatsoenlijk gemaakt:

Mod edit by Sandr on 19-02-2012 21:40 (65%)
LouisCasper    posted on 19-01-2012 16:35
Poster: Unidentified
Waarom geen actieve van Behringer, de Eurolive serie schijnt vrij degelijk te zijn voor de prijs. Deze hebben geloof ik wel een doorlusfunctie. De 12' versie kost rond de 220 euro. Eventueel kan je er later nog een sub van Behringer bijkopen voor als het eens moet pompen op een fuifje ofzo.

Van de Eurolive serie zijn ook 8 inch (Behringer Eurolive B08D) en 10 inch (Behringer Eurolive B10D) modelen die 144 en respectievelijk 155 euro per stuk kosten. Kunnen doorgelust worden, zijn actief, hebben een hoge geluidsdruk, hebben verstelbaar hoog en laag en je zou met een klein beetje bijleggen zelfs nog een Behringer Eurolive B1500D-PRO actieve subwoofer kunnen kopen. Als het toch een keer echt hard moet, dan kan het ook echt hard. Overigens hoop ik wel dat je een airco op gaat hangen, want met kleden wordt het gegarandeerd bloedheet.
http://www.louiscasper.com
User edit by LouisCasper on 19-01-2012 @ 17:24:50 (41%)
ceesietopc    posted on 20-01-2012 17:32
Bedankt voor alle reacties weer. Het hoeft niet hard te gaan en een sub heeft praktische nadelen, dus ik hou het op vier kleine topjes. Wat betreft het doorlussen: dat kan toch ook gewoon met zo'n kabel? Eerst een lange vanaf je mixers naar ??n kant van de ruimte, dan met zo'n kabel splitten naar de twee speakers?
brecht    posted on 20-01-2012 18:35
ja
MoXeGy    posted on 20-01-2012 18:38
Alleen is het waarschijnlijk gewoon xlr -> xlr en niet een verloopje zoals je nu in de link hebt staan.
brecht    posted on 20-01-2012 18:52
je kan kiezen wat je doet ?h.. je kan idd gewoon 1 xlr in mixer in de L of R en dan nr eerste box van van 1ste nr tweede en zo verder. maar je kan ook Met zo'n overloopjes werken maar dan moeten er 4 kabels uit mixer komen misschien wat onhandig. Je kan ook volgende doen: XLR van L mixer nr Box 1 en die doorlussen naar box 2 + XLR van R mixer nr box 3 en die doorlussen naar box 4. De laatste optie zou ik persoonlijk doen. Maar aan 1 kant van mixer beginnen en allemaal doorlussen werkt ook perfect.
ceesietopc    posted on 20-01-2012 20:36
Die laatste aanpak heeft natuurlijk ook mijn voorkeur. Probleem was dat de gekozen speakers geen signaalsuitgang hebben. Doorlussen is dus niet mogelijk. Vandaar, twee speakers per kanaal.
?
@MoXeGy
Ik volg je even niet. Ik heb in de link een XLR -> 2 x XLR kabel staan van anderhalf meter. Wat denk jij dat het is?
ceesietopc    posted on 19-02-2012 00:03
Stukje bij beetje begint het complete plaatje bij mij duidelijk te worden. Het worden vier speakers, het splitten van de XLR kabels kan met een daarvoor ontworpen kabel, nu de mixer nog. Eigenlijk zijn er maar een paar kanaaltjes nodig, maar er werd al wel gezegd dat de uitgangen gebalanceerd moeten zijn. Dat is tenminste echt aan te raden.
?
Maar nu, een goedkope mixer met XLR uitangen... die ook nog eens gebalanceerd moeten zijn, blijkt vrij moeilijk te vinden. De Allen&Heath ZED-10 is ??n van de kleinere, goedkopere die ik kan vinden. Het is mij echter niet duidelijk of die uitgangen gebalanceerd zijn of niet. Iemand enig idee?
?
Daarnaast... is het echt nodig om die honderd euro extra te besteden om gebalanceerde XLR uitgangen te krijgen? Een paar kanaaltjes met jack uitgang kost slechts een paar tientjes, en meer functionaliteit hebben we eigenlijk niet nodig.
MoXeGy    posted on 19-02-2012 00:54
de Allen&Heath ZED-10 heeft gebalanceerde xlr outputs, het scheelt je wel gebrom op lange afstenaden.
Als je het budget er voor over hebt is dat dus een goede keuze. Daarnaast kun je wel voor een goedkope mixer gaan als je niet voor de topqualiteit gaat. Het is maar net wat je wilt.
Estacy    posted on 19-02-2012 10:59
verder als 5meter: XLR. Met RCA krijg je over langere afstanden last van storing en signaal verlies. gewoon XLR dus
ceesietopc    posted on 19-02-2012 13:36
@MoXeGy
Mag je er bij XLR uitgangen altijd vanuit gaan dat ze gebalanceerd zijn? In principe is een Jack -> XLR kabel ook niet gebalanceerd, want het signaal is niet zo opgebouwd.
?
@Estacy
En dan maakt het niet uit of je XLR gebalanceerd of ongebalanceerd is, zeg je?
Estacy    posted on 19-02-2012 13:37
jawel, gebalanceerd natuurlijk. ongebalanceerd dan ben je nog nergens. maar de meeste XLR outs zijn gebalanceerd, anders zouden er wel RCA aansluitingen op zitten
User edit by Estacy on 19-02-2012 @ 13:38:15 (100%)

This is an old Topic

No new postings for 2.922 days.
 Post CommentThat would be 97.4 months
or a whopping 8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

79 Users online: 25 Guests (54 Unknown)*
Pages generated today : 7.252
Most users online this month : 185
Lifetime Pageviews : 176.895.220