Poster: Zimm
Nog belangrijke verschillen tussen audio 8 en 10?
Mixer
Wat ik meteen de wereld uit wil helpen is dat het mixergedeelte niet analoog werkt, puur MIDI! Het komt erop neer dat je wel externe apparatuur als CD-spelers aan kunt sluiten, maar dat je die door de software moet routen waardoor je altijd je laptop aan moet hebben. Zonder software krijg je dus geen geluid uit de mixer wanneer je externe apparatuur hebt aangesloten.
Er is ??n uitzondering en dat is de ?direct input? op de geluidskaart. Dit is een 3,5mm jack ingang die het inkomende geluid direct doorsluist naar je versterker of actieve speakers die op de ?master-out? zijn aangesloten. Als je slim bent dan zorg je dat je een CD-speler, MP3-speler of misschien zelfs je telefoon op de ?direct input? hebt aangesloten voordat je aan je gig begint. Mocht de controller of software crashen dan kun je snel je MP3-speler aanzetten en ondertussen je controller of laptop opnieuw opstarten. Heb je de software weer draaiend dan kun je een track gelijkzetten aan hetgeen wat er op de ?direct input? wordt gedraaid en klaar! De geluidskaart hoeft dus niet aan te staan, zonder stroomtoevoer werkt de ?direct input? ook. Er zit een ?reset? knop op de achterzijde van de DX om de geluidskaart te resetten in geval van een crash.
Maar de ?direct input? is ook handig voor andere doeleinden. Thuis heb ik bijvoorbeeld mijn NI Audio Kontrol 1 van mijn desktop PC aangesloten op de ?direct input? van de DX. Nu kan ik altijd het geluid van de desktop PC direct afspelen op mijn monitors die aangesloten zitten op de DX. Een andere handigheid van de ?direct input? is dat je er een tweede DJ-set op aan kan sluiten. Ik heb de geluidskaart van de Reloop Digital Jockey van een collega DJ erop aangesloten gehad waardoor hij op zijn eigen set kon draaien over mijn monitors. Alleen even het volume afstellen van de DX met zijn set en klaar!
Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.