Hulp aanschaf digitaal
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Zimm    posted on 26-10-2011 10:35
Ik vraag jullie advies bij de aanschaf van digitale apparatuur:

ik heb nu 2 x cdj 100s en djm 700. Maar ik wil ook wel een wat met traktor gaan doen.

Nu zijn er denk ik 2 opties:

1. audio 6 of?8 kopen daar controller bij X1, of K2
2. stand alone controller als DX of S2/4

Ik wil wel met cd's blijven draaien (iig in het begin). Ik heb al een laptop, welliswaar geem MBP maar om te beoordelen wat ik van het digitale vind prima.

Ik wil ook de mogelijk hebben om met 3/4 decks te draaien, alhoewel het in het begin vast alleen 2 zal zijn. Nadeel van de X1 en K2 is dat ze geen ptichslide hebben...

Zijn er goedkopere goede alternatieven voor de audio 6/8?

Wat is jullie mening?

What do you think about Hulp aanschaf digitaal ??

Vote :   

PhonoGraaf    posted on 26-10-2011 13:02
Echt goede alternatieven van de Audio 6/8 zijn er niet, de Audio8 is trouwens uit productie, dus die vind je alleen 2e hands.WIl je 4 kanalen gebruiken heb je een Audio 10 nodig. Neem aan dat je je mixer wilt houden? Anders kun je inderdaad je mixer verkopen en voor een MC6000 of S4 gaan, die hebben in ieder geval 2 ingangen voor CDJ's.

De X1 is een goede controller, maar vooral bedoeld als toevoeging bij een timecode setup. Met je CDJ's kun je timecode gaan draaien maar dan heb je sowiezo een geluidskaart van Native Instruments nodig. De X1 kun je ook makkelijk met sync functie gebruiken, ook zonder, maar dan heb je nog steeds geen pitchslider.

Je kunt ook een SC2000 kopen, dan heb je een MIDI controller met jogwheel en pitchslider. Heb ze zelf ook. Ze zijn iets duurder dan een X1 maar vind het echt topdingen!
Dolivieira    posted on 27-10-2011 10:24
Schaam je niet voor e windows laptop want daarmee gaat het ook prima. Je moet toch even naar de shop om te kijken wat je het beste vind werken.

Wil vierdecks kunnen bedienen dan kan ik je de S4 aanraden. Dan heb je alle mogelijkheden die Trakor bied onder de knoppen zitten.

Wil je CDs kunnen en blijven draaien dan raad ik je nu om aan je bestaande set gewoon 2 X1s te kopen. Heb ik hier thuis ook staan. Dus Traktor Scratch Pro2 Pakket incl de Audio10 en 2 X1s naast je DJM700. Werkt geweldig kan ik je uit ervaring vertellen. Alleen zie ik dat je CDJ100 heb. Ik zeg altijd dat je beter CDspelers met Scratch functie het beste werken met Traktor Scratch.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 27-10-2011 @ 10:31:24 (100%)
tek-zotic    posted on 27-10-2011 11:13
ik denk dat een denon SC2000 wel aan te raden is voor u, is een controller die er echt uitziet als een cd speler, dus met jog, pitch slide,... etc en ik vind hem persoonlijk nog erg aantrekkelijk qua prijs (net geen 200 euro) en design ook. Als je deze controller gebruikt heb je geen tractor scratch nodig, en kan je dus ook met een goedkopere kaart dan een audio 6/8. je kan bijvoorbeeld een ESI gigaport geluidskaart gebruiken voor 4 decks?
Zimm    posted on 27-10-2011 11:33
En als ik niet met time code wil draaien?

Kan dan ook nog 2 maal de X1 en een audio 8 of 10?
PhonoGraaf    posted on 27-10-2011 13:55
Natuurlijk, met 2 maal X1 en een Audio 8/10 kun je prima zonder timecode draaien. Maar, de X1 is VOORAL bedoeld voor timecode setup's. Je vind er dus geen pitchslide of jogwheel op. Om te pitchbenden en het tempo te veranderen heb je wel gewone knoppen, maar het idee is dus heel anders.
De Sync functie word met X1 zonder timecode vaak gebruikt.

Wil je niet auto Syncen, dan lijkt mij de SC2000 een veel betere keus. Je hebt op de SC2000 namelijk nog wel de mogelijkheid om te syncen, maar de mogelijkheden om op hoog niveau te pitchbenden of de tempofader te gebruiken zijn vrijwel uniek in de controller hoek.?

Qua geluidskaart zou ik ook nog even nadenken, de Audio 8/10 is natuurlijk vrij duur, maar je krijgt er wel echt een top apparaat voor. Zoals tek-zotic al zegt is de ESI Gigaport HD een alternatief, had ik even niet aan gedacht. Deze is zo'n 200euro goedkoper dan de Audio 10, dus als het om geld gaat lijkt de keus duidelijk. Wel is de Gigaport van aanzienlijk mindere kwaliteit dan de Audio 10, dus ga je voor kwaliteit, dan zou ik nog even doorsparen.
Zimm    posted on 27-10-2011 17:15
Ik wil wel autosyncen.

Dus ik kan dan toch de volgende spullen/setup gebruiken:

laptop, 2x X1, audio 8 en de decks uit traktor dan?doorsturen naar mijn DJM 700. Dan is het dus geen timecodesetup.

Of is een Xone 1D dan beter om door de nummers heen te scrollen, lees online dat er nog wat ellende mee is met een X1?
User edit by Zimm on 27-10-2011 @ 17:52:33 (79%)
PhonoGraaf    posted on 27-10-2011 18:59
Je wilt wel autosyncen, dan heb je die pitchslider waar je het over had dus niet nodig.

Je hebt dan inderdaad in je setup:

2x X1 via USB aangesloten op je laptop.
Audio 8 via USB aangesloten op je Laptop.
DJM 700 via 4x RCA (tulp) kabels aangesloten op je Audio 8.

Heb zelf nog nooit problemen gehoord over de X1, alleen maar goede verhalen. Er was laatst wel een update van Traktor die wat problemen met zich mee bracht, ook met de controllers die je er dan op aan sluit, maar volgens mij zijn deze grotendeels verholpen. Je hebt goede controllers en minder goede controllers, maar het principe is zo simpel als die van een afstandbediening, toetsenbord of computermuis. Een knop triggert een signaal, die word verzonden naar je computer, en die computer zet het om in een actie, wat dit betreft is die actie binnen Traktor. Met de controller is dus niet zo snel iets mis, helemaal niet van merken als Native Instruments, Pioneer, Denon, Allen&Heath en nog een paar.
De software, de computer of de gebruiker is meestal degene die een fout maakt, en dan nog het meeste de gebruiker.
Volg daarom altijd precies de stappen in de handleiding, vooral met je toekomstige geluidskaart. E?n foute stap kan er al voor zorgen dat de computer de geluidskaart niet herkent.

De Xone:1D is ook een prachtcontroller. Maar aangezien je nog redelijk nieuw bent binnen de digitale DJ wereld, zou ik eerst voor de X1 gaan. Simpelweg omdat er op de knoppen van de X1 staat waar ze voor dienen. Op de Xone:1D staat niets waaraan je de functie van de knop kan afleiden (dit moet je zelf doen met stikkertjes of gewoon leren) en het apparaat is niet plug&play. Dit betekend dat je zelf alle knoppen van de 1D moet toewijzen aan de functies binnen Traktor, en dat is een lastig en langdradig karwijtje. Je kan ook een mapping (opgeslagen instellingen van iemand anders) downloaden, maar die zijn meestal aan persoonlijke smaak gebonden en vaak vol met foutjes.

De X1 is een pracht controller voor beginners en PRO's, dus daar zou ik voor gaan.
Zimm    posted on 28-10-2011 10:00
Klinkt allemaal erg logisch. Blijf maar vragen hebben:Cool

Is het Jog-weel op de 1D niet een groot voordeel t.o.v. de X1?
PhonoGraaf    posted on 28-10-2011 12:20
Van vragen stellen leer je, ik wist hier ooit ook helemaal niets van...
En als jij vragen stelt trigger je mij om misschien nog wat 'onderzoek' te doen op internet, waar ook ik weer van leer.
Win-Win situatie...
Vragen zijn dus altijd welkom. Winking my eye

Het jogwheel en niet te vergeten de 4 faders op de Xone:1D zijn fantastisch. Met de joghweel zal pitchbenden denk ik wel wat lastiger worden. Heb nog niet veel met de X1 gewerkt, maar heb tot nu toe nog niet meegemaakt dat de jogwheel word gebruikt om mee te pitchbenden. Je kunt er natuurlijk wel heel veel andere dingen mee doen, zoals navigeren in Traktor of creatief doen met effecten.

Maar vergeet dus niet, de X1 is plug&play, de 1D moet je nog helemaal instellen.
Ikzelf zou eerder voor de 1D gaan omdat er veel meer mogelijkheden op zitten.
Aan de andere kant, de 1D is minder gemakkelijk in gebruik. De 1D is zo ontworpen dat hij bij heel veel programma's past. Vandaar dat ze ook geen knoppen hebben waarop 'play/pause', 'loop-in' of 'loop-out' op staat. Dan kun je dus zelf gaan kijken waarvoor je de 1D wil gebruiken. De 1D word bijvoorbeeld veel gebruikt met Traktor, Ableton Live en Serato, maar ookk andere DJ software en DAW's.

Zimm    posted on 28-10-2011 12:35
Ik twijfel ook nog tussen audio 6, 8 en 10. Wil eerst natuurlijk met 2 decks beginnen te draaien en later mogelijk met 4. Beetje zonde als ik dan maar 2 outputs heb...

Ik denk dat voor mij de X1 beter is. Eerst koop ik er 1 dan evt een 2e.
insane    posted on 29-10-2011 01:43
hey iedereen, zit namelijk met het volgende probleem...
ben sindskort verandert van analoog naar digitaal mits mijn oude rodec mx180 mk1 begon te kraken heb ik mij de volgende spullen nieuw gekocht mengpaneel behringer djx750 en traktor audio l2
mijn aude setup bestond uit twee cdj800mk1 van pioneer ,twee technicks slk1210 de zwarte dozen die ik nog steeds gebruik.
de oude cdj800 zijn vervangen door twee cdj850 van pioneer.
had navraag gedaan voor een mengpaneel met directe usb aansluiting maar de traktor le 2 zou zonder moeite moeten werken, zeiden ze in de winkel en het kwam goedkoper uit zeiden ze me .
ben nu al enkele dagen aan het uitdokteren wat of hoe maar krijg maar een schuif aan de praat de andere geen geluid weet me geen raad heb alles aangesloten linkse en rechtse beide appart op de line outs en een usb naar mijn laptop pioneers nog niet aangesloten is er eentje van binnen mits de standby altijd begon te branden en ik het toestel niet meer gestart kreeg.
als ik deze terug heb wil ik er mijn efx 500 op aansluiten iemand die me een setup van de beste aansluitingen kan uitleggen van toestellen naar de behringer op de laptop zou ik het standaart proggy van traktor behouden of toch maar de home edition van virtual downloaden om zo toegang te krijgen naar mijn harde schijf mvg
Zimm    posted on 29-10-2011 14:53
Ander topic hiervoor openen lijkt me beter
PhonoGraaf    posted on 29-10-2011 19:35
Als je later 4 decks wil draaien kun je inderdaad beter even doorsparen voor een tweedehands Audi 8 of een nieuwe of tweedehands audio 10. Met de Audio 6 heb je maar 3 uitgangen, en met de meeste andere DJ geluidskaarten maar 2. De ESI Gigaport HD is een mooi alternatief voor de Audio 8, maar dan heb je alleen uitgangen, geen ingange. (handig als je wilt recorden, effectendeck op je geluidskaart aan wilt sluiten, synthesizers gebruikt, alles waarvoor je een audio apparaat aan moet sluiten op een computer)
Ga dus nadenken over:

Wil ik kwaliteit en veel meer mogelijkheden voor een meer dan 300euro? --> Audio 10
Of wil ik het alleen het essentiele aanschaffen voor meer dan 100euro? --> ESI Gigaport HD

Als je FireWire hebt heb je ook veel andere mogelijkheden. Deze mogelijkheden zijn alleen meestal niet voor DJing bedoeld, maar voor studio's. De Audio 10 en Gigaport HD zijn echter wel voor DJing bedoeld. Van FireWire heb ik alleen geen verstand, het zal niet veel verschillen van USB, maar ik ga je hier niets over vertellen, dat kan alleen maar fout gaan... Winking my eye

@Insane, welke mixer heb je gekocht??
Zimm    posted on 30-10-2011 11:31
Nog belangrijke verschillen tussen audio 8 en 10?
Ywe    posted on 30-10-2011 11:35
Even schot voor open doel: Aantal ingangen/uitgangen en de prijs Happy, laughing voor de rest zou ik t niet weten
Dolivieira    posted on 30-10-2011 12:14
Poster: Zimm
Nog belangrijke verschillen tussen audio 8 en 10?

Zoals Ywe al aangaf. De Audio 10 heb 1 ingang en 1 uitgang meer. Verder zijn de verschillen bijna niks. Dus Audio 10 heeft 5 stereo Ins en 5 Stereo Outs. Een Audio 8 DJ heeft 4 Stereo Ins en 4 Stereo Outs. Verder hebben ze allebij Midi in en out. Een Microphone ingang en een Headphone Ingang. Een Audio 10 is wat brederdan de audio 8 DJ en wat mooier afgewerkt. Lichjes zijn vetter. Maar de Power is hetzelfde. De Audio 10 kan je ook nog extern voeden door de bijgeleverde adapter.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Zimm    posted on 01-11-2011 16:14
Ben nog steeds aan te twijfelen:

Voor 400 euro heb je een 2e hands Xone DX maar ook aan Audio 8 en X1.

Zo'x Xonde DX neem je dan weer niet zo makkelijk mee op een gig?

Lastige beslissing, hebben jullie nog enig advies over?
PhonoGraaf    posted on 01-11-2011 17:51
Die Xone:DX is best mobiel hoor, die neem je makkelijk mee. Het is een geluidskaart, controller en mixer in ??n.
De kwaliteit van die geluidskaart is goed tot zeer goed en aan een controller/mixer van Allen&Heath kan niet veel schelen.
Wel zou ik even doorsparen voor een nieuwe, bevalt ie niet dan kun je hem meestal binnen 30 dagen retourneren, en dan krijg je of een nieuw product van eigen keus, of gewoon je geld terug. Vraag aan je ouders of ze wat voor willen schieten.

Mijn voorkeur gaat uit naar losse onderdelen, ik heb een mixer, controller en geluidskaart los van elkaar.
Ik denk wel dat ik daardoor minder mobiel ben, omdat ik buckloads aan kabels heb liggen.
Met de DX heb je een USB kabel nodig. De DX kun je trouwens ook gewoon als mixer gebruiken, mocht je ooit nog cd spelers of TT aan gaan schaffen.

Je kent mijn verhalen over de X1 en de Audio 8, en die ga ik niet nog eens vertellen. Winking my eye
Zimm    posted on 01-11-2011 18:01
Ik dacht dat je niet gewoon 2 x een cd speler op cd Xone kon aansluiten maar dat dit via een laptop zou moeten?
Ywe    posted on 01-11-2011 20:05
Lijkt me sterk en erg omslachgtig systeem. Ik denk dat je die er gewoon makkelijke aan kan sluiten, maar kijk hier eens voor een review

edit: review even vlug doorgespit, maar je hebt gelijk. Het zijn midi faders, en geen analoge, dat betekend inderdaad dat je de laptop (en software) aan moet hebben om CD spelers te gebruiken. Je krijgt dan een soort 'bypass' systeem.

Mixer
Wat ik meteen de wereld uit wil helpen is dat het mixergedeelte niet analoog werkt, puur MIDI! Het komt erop neer dat je wel externe apparatuur als CD-spelers aan kunt sluiten, maar dat je die door de software moet routen waardoor je altijd je laptop aan moet hebben. Zonder software krijg je dus geen geluid uit de mixer wanneer je externe apparatuur hebt aangesloten.

Er is ??n uitzondering en dat is de ?direct input? op de geluidskaart. Dit is een 3,5mm jack ingang die het inkomende geluid direct doorsluist naar je versterker of actieve speakers die op de ?master-out? zijn aangesloten. Als je slim bent dan zorg je dat je een CD-speler, MP3-speler of misschien zelfs je telefoon op de ?direct input? hebt aangesloten voordat je aan je gig begint. Mocht de controller of software crashen dan kun je snel je MP3-speler aanzetten en ondertussen je controller of laptop opnieuw opstarten. Heb je de software weer draaiend dan kun je een track gelijkzetten aan hetgeen wat er op de ?direct input? wordt gedraaid en klaar! De geluidskaart hoeft dus niet aan te staan, zonder stroomtoevoer werkt de ?direct input? ook. Er zit een ?reset? knop op de achterzijde van de DX om de geluidskaart te resetten in geval van een crash.

Maar de ?direct input? is ook handig voor andere doeleinden. Thuis heb ik bijvoorbeeld mijn NI Audio Kontrol 1 van mijn desktop PC aangesloten op de ?direct input? van de DX. Nu kan ik altijd het geluid van de desktop PC direct afspelen op mijn monitors die aangesloten zitten op de DX. Een andere handigheid van de ?direct input? is dat je er een tweede DJ-set op aan kan sluiten. Ik heb de geluidskaart van de Reloop Digital Jockey van een collega DJ erop aangesloten gehad waardoor hij op zijn eigen set kon draaien over mijn monitors. Alleen even het volume afstellen van de DX met zijn set en klaar!

User edit by Ywe on 01-11-2011 @ 20:11:36 (100%)
PhonoGraaf    posted on 01-11-2011 20:12
Wow, van zo'n systeem heb ik nog nooit gehoord, sorry voor de verkeerde informatie dan.
Ik lees het nu ook ja. Ik keek daarnet gewoon bij Google Afbeeldingen op een plaatje van alle aansluitingen op de achterkant van de DX, en dan ziet het er gewoon als een mixer uit, alleen dan ook met toewijsbare uitgangen.

Edit: ik keer dus net weer naar de achterkant van een DX, en er staat bij alle in- en uitgangen dat het om een soundcard gaat.
Dus ik had eerder iets beter moeten kijken Winking my eye
User edit by PhonoGraaf on 01-11-2011 @ 20:54:17 (57%)

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

74 Users online: 14 Guests (60 Unknown)
Pages generated today : 66.287
Most visitors online this month : 98
Lifetime Pageviews since 2003 : 232.033.766