Ik had een vraag, Zijn monitoren nou beter qua geluid dan een home cinema set? Dan heb ik niet over goedkope van 100-200 maar echt die setten van minimaal 700 euro Heeft een monitor betere hoge/midden/lage tonen dan een home cinema set?
Don’t be a prisoner of your own style!
What do you think about vraagje speakers ??
Vote :
OK we understand you don't like ads (so don't we) but, Please consider making this website possible by disabling your Ad Blocker. Or become a Gold Member, they don't see ads.
als je met monitors studio monitors bedoelt. monitors zijn eerlijker, dus hebben ze beter geluid, tja... Hi-Fi is veel fijner om naar te luisteren, als je in die prijsklasse kijkt, dan hoef ik geen studio monitor om muziek te luisteren. voor studio gebruik daaraantegen wil je wel monitors, die je kunnen vertellen wat er fout is in je mix/productie
voor gewoon luisteren, of draaien, dan is hi-fi de way to go. en home cinema zowiezo niet doen, dat is voor films bedoelt. mid wordt omlaag getrokken, en die subs zijn echt film subs, voor muziek klinken ze niet lekker
over beter klinken kun je geen echte conclusie trekken. dit is puur persoonlijk. wat estacy zegt klopt wel, de manier van weergave is anders. maar ik luister liever naar mijn uber eerlijke adams dan een hi-fi setje hoor, dus gekleurd is echt niet per-se altijd mooier om naar te luisteren.
ja ik bedoel ook HI-Fi inplaats van home cinema maar ik vroeg mij gewoon af wat mooier was. Ik ben meer bezig met draaien en heb er een Hi-Fi setje aanhangen van yamaha en produceren gebruik ik wel koptelefoon voor aangezien ik daar niet echt erg mee bezig. Ik heb trouwens een probleem als ik met me dj set draai hoor ik dat me 2e cd speler wel vol over 5,1 gaat maar 2e alleen linker kant wat kan probleem zijn? probleem is opgelost bekabeling foutje
Don’t be a prisoner of your own style!
User edit by RemcoRelion on 01-10-2011 @ 18:21:00 (69%)
HiFi geeft helemaal geen neutrale weergave van het geluid. Je hoort allemaal dingen die er eigenlijk niet zijn.?
Monitors klinken onder goede akoestische omstandigheden vrij 'flat' en saai, maar dat is omdat ze een neutraal beeld geven van het geluid ipv de mix te kleuren.
Maar gaat het nu dus om een keus uit: hi-fi, studiomonitors of home cinema?
In principe geld bij elk van de drie systemen hoe duurder hoe beter. Dat heeft als gevolg dat als je vergelijkt dure hi-fi met goedkope monitors, dan wint hi-fi z.a. Estacy zo een beetje bedoeld.
Ook de soorten kunnen per merk/model ook verschillen. Je kunt ook zeer goede home cinema's tegenkomen, maar ook home cinema's waar bv. de bass hol klinkt.
Qua prijs/geluidskwaliteit verhouding wint hi-fi het van studiomonitors.
Maar als je net als ik liefhebber bent van goed geluid let dan niet alleen op je speakers.
Let vooral ook op akoestiek (speakerplaatsing en verbetering van reflectievlakken van de ruimte) en het vermogen van de speakers t.o.v. de ruimte (dan draai je niet tegen clippen aan, maar waar het volledig dynamisch bereik van de speaker met gemak wordt weergeven door de speakers).
Beste geluid heb je in een auto en die hebben echt geen studiomonitors, maar relatief veel vermogen voor een kleine ruimte en een geweldige akoestiek. Dat probeer ik in mind te hebben als ik beter geluid wilt, en niet alleen maar van oh, dure speakers kopen en probleem opgelost.
Trouwens voor thuis zou ik altijd gaan voor hi-fi.
Studiomonitors zijn voor studio's gemaakt, dus je betaald voor dingen die je in een thuis situatie niet nodig hebt.
Bv. zijn monitors compact gemaakt (om plek te vinden tussen massa's ander equipment in kleine studioruimte, studio wordt ook relatief klein gehouden om net als auto beter geluid te krijgen), is het beter bestand/beveiligd tegen clippen (per ongeluk gebeurt dat vaak in recording situaties, terwijl je in thuis en DJ situaties wel volledige controle over hebt als je weet wat je doet), heeft ook XLR inputs, etc. Maar dat alles maakt ze duurder.
En aan de andere kant vindt je ook hi-fi met vlakke weergave als je goed zoekt en geld voor over hebt.
Tic Toc
User edit by Winston on 01-10-2011 @ 21:43:21 (1%)
Ik heb thuis een redelijk Hi-Fi systeem van yamaha staan op me kamer en dat voldoet mooi aan wat ik wil Er zijn beroerdere speakers denk ik zo maar ik vroeg me alleen of er echt een verschil tussen zat
Poster: Larsz HiFi geeft helemaal geen neutrale weergave van het geluid. Je hoort allemaal dingen die er eigenlijk niet zijn.?
nouuu, dat is te overdreven hoor. het wordt echt niet opeens een ander nummer. door kleuring hoor je niet opeens andere dingen ofzo, je hoort bepaalde aspecten van de muziek beter dan de andere.
en als toevoeging: Duurder is per definitie niet altijd beter.? Daarnaast zijn er weer genoeg hifi speakers die beter (ik zeg: eerlijker) klinken dan studio monitoren, maar ook andersom is dat het geval. Ik zou voor thuis ook voor hifi speakers gaan als ik jou was. Maar zoals Winston al zei. Dan heb je nog steeds geen top geluid. Je randapparatuur is daar ook zeer belangrijk in. Succes met je keuze
Let wel op dat je niet te veel vermogen koopt. Of zoals hier boven gezegd duurder is niet altijd beter. Ik dacht ik koop net een duurder setje. Gevolg ik gebruik nog geen kwart van het vermogen anders gaan me ouders zeuren. Had dus beter 100 euro bespaart. Hadden ze nog minder ruimte ingenomen ook :p
Inderdaad. Als het gaat om vermindering of verbeteren van de geluidskwaliteit zijn vooral je keuze van de versterker en de mixer erg belangrijker. Een minder grote rol spelen je cd players en kabels.
Ook natuurlijk je geluidsbron, sommige mensen zweren nog bij vinyl en sommige mensen willen perse niet lager dan 320 mp3.
Zelf ben ik geen voorstaander om een equalizer aan toe te voegen, want dat geeft weer een apparaat erbij dat de sound kwaliteit omlaag haalt. Al is het wel bedoeld om het geluid mooier te maken.
Ook speaker plaatsing. Bv. om door te gaan met auto's; vaak zijn in de betere modellen 4 speakers, 1 in alle hoeken van de cabine. En heb je in een betere discotheek ooit gezien dat er maar 2 mainspeaker torens zijn links en rechts van de DJ?
edit: wtf mn tekst was veranderd in die van winston? t zal wel mijn fout zijn
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 02-10-2011 @ 23:35:12 (90%)
OK we understand you don't like ads (so don't we) but, Please consider making this website possible by disabling your Ad Blocker. Or become a Gold Member, they don't see ads.
This is an old Topic
No new postings for 4.958 days. Post CommentThat would be 165.3 months or a whopping 13.6 years You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...