ik ben een beetje op internet aan het kijken voor spots, en bij bijna elke soort staat DMX 6 kanalen. maar wat betekend nou die 6 kanalen? kan je dan 6 spots in serie schakelen ofzo of hoe zit dat? ik ben nog niet echt bekend met lichten dus als iemand me meer informatie wil geven, altijd welkom! ps: ik ben van plan wat lichten + effecten aan te schaffen, denk hierbij aan 4 spots, rookmachine, laser, truss 3m en strobe...max bedrag rond de 800/900 euro.
gr
save water, drink beer
What do you think about wat houdt 6 kanaals in? ??
Vote :
OK we understand you don't like ads (so don't we) but, Please consider making this website possible by disabling your Ad Blocker. Or become a Gold Member, they don't see ads.
Een DMX signaal bestaat uit 512 kanalen. Ieder kanaal bevat een waarde van 0 tot 255. Een apparaat van 6 kanalen luistert naar 6 kanalen en dus 6 waarde van 0 tot 255. Wat die waarde betekenen hangt van het apparaat af, maar kan bijvoorbeeld lichtsterkte en type gobo besturen. Een apparaat geef je vervolgens een adres op wat niets anders is dan het eerste kanaal van dat apparaat. Vervolgens zal het apparaat luisteren naar dat kanaal en de 5 volgende kanalen om te kijken wat voor waardes er worden doorgegeven. Het apparaat zal er daarna naar luisteren.
Je moet het zien als een trein van 512 wagons. In iedere wagon zit een boodschap/opdracht. Als je appraat 6 kanalen heeft dan betekend het dat het 6 wagons nodig heeft met ieder een apparte boodschap. Je moet het appraat alleen vertellen welke wagon de eerste is van die 6 waar dat apparaat in moet kijken voor de boodschap/opdracht. Alle wagons komen iedere keer opnieuw langs en het apparaat kijkt in zijn wagons wat het moet doen.
Een ander apparaat kijkt weer in andere wagons, die voor dat apparaat boodschappen/opdrachten bevatten. Op die manier kun je meerdere apparaten op een DMX signaal aansluiten. Het aantal apparaten is dus afhankelijk van hoeveel kanalen ieder apparaat in beslag neemt.
Edit: Dacht even dat ik de tweede was die antwoord gaf maar zie nu dat er al een pagina aan responses was. Sorry.
User edit by Cyspoz on 22-09-2011 @ 01:35:01 (36%)
Als je eenmaal een lichtbrug wilt aanschaffen, zou ik daar echt mee investeren. Je wilt niet dat je brug als je een keer buiten draait omwaait ofzo. Die plasticen dingen zijn echt niet steven. Als je een goeie truss lichtbrug wilt, ben je daar wel zo 500 euro aan kwijt voor 5 meter. (met wind-up statieven en adaptors).
is het geen mogelijkheid om een goede truss te koen zonder statieven etc en ze geoon ophangen met kettingen ofzo in het plafond? en als je ze later op verplaatsing wil gebruiken kan je er nog wind-up statieven bij kopen.
Verder moet je misschien ook weten dat je 2 spots dezelfde adres kan geven, dan doen ze gewoon hetzelfde. In geval van 8 spots geef je bijv. spot 1 en 8, spot 2 en 7, spot 3 en 6, ... hetzelfde adres en doen die spots met hetzelfde adres hetzelfde. net zoals je bij parren dezelfde kleurenfilter zet in spiegelbeeld tegenover elkaar.
jhaa, dat is inderdaad een oplossing maar dat gaat helaas niet werken aangezien het plafond al erg laag is, te laag voor ook nog is lampen en truss. het moet eigelijk makkelijk te verplaatsen zijn. dus de enige manier is gewoon met statieven. ik zal nog wel even doorsparen:D
Wat je ook kan doen is twee truss-hoeken kopen en dan nog truss naar beneden laten lopen, dan staat de truss op truss-poten zeg maar. Misschien ietsjes duurder maar wel stukken stabieler!
een eigen gemaakt frame, of een zelf gemaakt frame ziet er wel netjes uit! maargoed, ophangen is voor mij ook geen optie aan gipsplaten...als je daar al naar kijkt breken ze al bijna..:S
Heb zelf een alluminium pers dus... Neenee :D, ben inox-balken gaan halen in de plaatselijke handel en heb ze zelf aan elkaar gezet tot de vorm dat ze nu heeft.
Gyproc is inderdaad lastiger, 2 opties: ofwel maak je het frame op belachelijk veel punten vast, ofwel zet je een extra steunbalk...
hhmmm...een extra steunbalk zou eventueel wel kunnen...moet nog even goed bekijken. liever heb ik gewoon een brug, die kan je altijd ergens meenemen ofzo...en net wat er al gezegd is, die statieven kan je altijd nog gebruiken voor speakers mocht je toch nog veranderen.
save water, drink beer
OK we understand you don't like ads (so don't we) but, Please consider making this website possible by disabling your Ad Blocker. Or become a Gold Member, they don't see ads.
This is an old Topic
No new postings for 4.923 days. Post CommentThat would be 164.1 months or a whopping 13.5 years You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...