wat houdt 6 kanaals in? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

stefanH    posted on 20-09-2011 17:21
beste mensen,

ik ben een beetje op internet aan het kijken voor spots, en bij bijna elke soort staat DMX 6 kanalen. maar wat betekend nou die 6 kanalen? kan je dan 6 spots in serie schakelen ofzo of hoe zit dat?
ik ben nog niet echt bekend met lichten dus als iemand me meer informatie wil geven, altijd welkom!
ps: ik ben van plan wat lichten + effecten aan te schaffen, denk hierbij aan 4 spots, rookmachine, laser, truss 3m en strobe...max bedrag rond de 800/900 euro.

gr
save water, drink beer

What do you think about wat houdt 6 kanaals in? ??

Vote :   

Lucalicious    posted on 20-09-2011 17:35
die kanalen geven aan hoeveel je kunt instellen, en dus hoeveel kanalen je op een lichttafel nodig hebt.
de 6 kanalen bij een led par zouden kunnen zijn:

1: rood
2: blauw
3: groen
4: stoboscoop modus
5: ect
6: ect

haha, die eerste vier zijn de enige die ik zo snel even kan bedenken haha
niiicola    posted on 20-09-2011 19:25
5: macro, 6: overgangen Happy, laughing

Heb je ervaring met een dmx paneel?
Gewoon.
mrmagix    posted on 20-09-2011 20:28
Ik neem aan dat je dan in low budget gaat kijken? Voor wat jouw plannen zijn kan dit vrees ik niet anders.
Je hebt ook materiaal nodig voor achter de schermen. Controllers voor allerhande toestellen, dmx-kabels die niet erg goedkoop zijn, GOEDE rookvloeistof, alle kleine accesoires (zoals hoekjes etc) om je truss te doen passen/staan, clamps voor je materiaal mee op te hangen, ... en wees gerust dat was zeker nog niet alles Happy, laughing.

Vaak wordt er bij dmx ook met master slave gewerkt (bij de eenvoudige programmaties).
Het aantal dmx kanalen verwijst naar de aantal variabelen die instelbaar zijn voor het toestel. Zoals hierboven al vernoemd is dat bij spots vaak de kleur, de strobo, de snelheid van kleurovergangen etc... In de handleiding van dergelijke toestellen staat duidelijk wat wat doet dus misschien die even raadplegen Happy, laughing.

Voor de master slave moet je al de andere spots aansluiten op de eerste, dus eigenlijk een ketting maken en die allemaal in slave mode zetten. Zo kopieren ze het gedrag van de voorgaande spot. Ook communiceren ze op die manier, hiermee bedoel ik dat als je de spots in auto of audio gestuurde modus gaat zetten, ze mooi synchroon lopen of ze same een lichtshow opzetten. Als je eenmaal wat gevorderd bent, ga je rap afstappen van de simpele master slave modus en ga je de spots in scene's programmeren die dan weer samen een chase vormen etc etc. Zo kan je volledige lichtshows vooraf programmeren en moet je maar een knopje induwen voor de juiste show te selecteren. En dan wordt de volledige mobiele dj geboren, die alles op z'n eentje doet maar wel op een professionele manier Happy, laughing.
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
niiicola    posted on 20-09-2011 21:28
Ik zou trouwens wachten met een truss en eerst een lichtstatief kopen met T-balk. Daar kan je al 8 lichten aan hangen. Daarna echt sparen voor een truss en niet zo'n goedkoop plastic ding kopen.
Gewoon.
mrmagix    posted on 20-09-2011 21:34
Das natuurlijk een goede optie, uiteindelijk kan je die statieven dan gebruiken voor je speakers op te zetten. Ook als je een degelijk wind up systeem koopt, kan je er een mooie truss tussen hangen en zijn je statieven niet verloren.

Tegenwoordig wegen die led-spots niets meer, dus is het gemakkelijk er 4 aan een T-bar te hangen Happy, laughing.
niiicola    posted on 20-09-2011 21:59
Ik kan hier meer dan 4 dingen aan een t-bar hangen. Boven 4 en onder 4. Die led spots wegen niks en die bouten zijn ongelofelijk lang.
Gewoon.
DJADMIN    posted on 20-09-2011 22:04
Je hebt PM!
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
stefanH    posted on 21-09-2011 20:02
dus als ik het goed begrijp moet ik voor 6 kanaals parren, een 6 kanaals dmx controller aanschaffen waarmee ik ze kan besturen... dan kan ik dus alle kanalen besturen...? nog ff een vraagje (ik ben nog helemaal niet bekend met lichten vandaar) moet ik tussen die parren gewoon een XLR kabel laten lopen, wil ik ze gelijk laten gaan??

tips, ide?en en uitleg zijn altijd welkom Happy, laughing
save water, drink beer
niiicola    posted on 21-09-2011 20:25
Je kan ze inderdaad met een xlr kabel laten lopen, maar dmx is beter. Je koopt dan een lichtpaneel. Als ik jou was zou ik een 192 kanaals kopen, die vind je voor onder de 150 euro met goeie kwaliteit. Je gaat dan met de kabel van de output van het lichtpaneel naar de input van je 1e licht, vanaf de output van je 1e licht naar de input van je 2e licht. Enzovoorts. Aan de achterkant van je lichten stel je in op welk kanaal je die wilt. De eerste op kanaal 1. De 2e waarschijnlijk op kanaal 17 (aangezien je met een 192 kanaal lichtpaneel 12x16 kanalen kan aansturen). De 3e op 33, enz. Zoek anders eens wat filmpjes op youtube. Volgensmij had Ellaskins een handig filmpje ooit gemaakt. Begrijp je het al wat beter?
Gewoon.
mrmagix    posted on 21-09-2011 20:43
Ga gewoon altijd in dmx Happy, laughing Standaard xlr kan korte afstanden aan, maar je gaat je die aankoop rap beklagen als je binnen een maand langere afstanden wilt trekken.

JB-systems heeft een goeie, die ik ook heb trouwens: de scanmaster 1612. Erg leuk paneeltje dat heel gemakkelijk is als beginner, maar ook nog voordelen kent voor de gevorderde Happy, laughing.
stefanH    posted on 21-09-2011 20:48
jaja, ooh werkt het zo...maar ik dacht dat dmx en xlr hetzelfde was qua kabels iig, zit hier dan verschil tussen? ik zal nu gelijk is op youtube rond snuffelen hoe zoiets werkt. ook voor een dmx controller ben ik aan het rond kijken maar een 192 kanaals voor 150,- zie ik toch nergens staan. ik zie hooguit een 14 kanaals voor 100,-! misschien zit ik wel gewoon helemaal verkeerd te kijken ofzo...maar nog iets...kan je dan met die 192 kanaals mixer ook andere lichten besturen als lasers (die dan natuurlijk wel dmx aansluiting hebben), rookmachines, stroboscoops etc.?

in ieder geval al bedankt voor je uitleg niiicola!!Happy, laughingHappy, laughing
save water, drink beer
mrmagix    posted on 21-09-2011 20:55
De JB-systems scanmaster is 179 euro bij een bekende shop, en die is ook 192 kanaals. Je kan er 12 apparaten met aansturen die elks 16 kanalen vragen.

Alles wat op dmx werkt, kan je daarop aansluiten. Al is een rookmachien vaak via een speciale aan/uit knop of timer geschakeld op een dmx paneel. Maar dan zit je al in een duurdere klasse.

Op mijn scanmaster staan 4 led-parren, 2 scanners en een laser. Mits de juiste programmatie en voldoende geduld kan je hier nette shows mee opzetten.

Verschil tussen xlr en dmx zit in de gebalanceerdheid en de afscherming tegen storingen. Optisch ga je echter niet veel verschil opmerken.
niiicola    posted on 21-09-2011 20:59
Ik heb de Bax OSO 240b mk2. 192 kanaals voor 100 euro. Alles werkt er prima op.?
Het verschil tussen XLR en DMX is dat een XLR kabel golven uitzend. Dat kunnen lichten en geluidsapperatuur lezen. Een DMX kabel zend data uit. Dat kan alleen lichtapperatuur lezen. Dat zal ietsjes sneller werken. Ook is het verstandig om in de output van het laatste lichteffect een 'terminator' te doen. Dat is een xlr plug met een weerstandje er in.

EDIT: Door de handleiding te lezen van een lichtpaneel wordt je ook al een stuk wijzer. Zie hier de handleiding van de Bax OSO 240b mk2: http://www.bax-shop.nl/docs/BAX_OSO_240B_MKII_handleiding.pdf
Gewoon.
User edit by niiicola on 21-09-2011 @ 21:01:33 (47%)
mrmagix    posted on 21-09-2011 21:05
Verschil ligt toch gewoon in de weerstand van de kabel en niet waartoe de kabels in staat zijn? DMX is steeds 110 Ohm, XLR verschilt daarvan.
niiicola    posted on 21-09-2011 21:07
Dat is ook een verschil inderdaad. Maar kijk maar eens op de zijkant van je kabels. Op de dmx kabels zie je iets staan van 'Data transfer'. Op de xlr kabels iets van 'sound waves'
Gewoon.
mrmagix    posted on 21-09-2011 21:10
Ahzow, ja heb ze nooit van dichtbij bekeken Happy, laughing. Zou dus kunnen.
Lucalicious    posted on 21-09-2011 21:37
dmx xlr zit volgens mij alleen in de weerstand hoor Winking my eye beide kabels versturen gewoon elektrische pulsjes.
bovendien draaien wij soms shows met twintig movingheads op xlr, dus veel maakt het niet uit.
stefanH    posted on 21-09-2011 21:53
oh, okee...nu is mijn vraag; waarvoor dienen de (meestal) 10 kleine knopjes achter op een LED parConfused
save water, drink beer
mrmagix    posted on 21-09-2011 21:53
Vaak maken zo'n dingen niet uit Happy, laughing. Net als met een minder kwaliteits mp3 draaien tegenover een 360 kbps. Alleen de echte kenners merken zo'n dingen.
Glitches als trager reagerende spots merkt niemand op, of je moet er echt mee bezig zijn.
mrmagix    posted on 21-09-2011 21:56
@ stefanH
Hiermee kies je het kanaal waarnaar je spot gaat luisteren. De 192 kanalen op je mengpaneel zijn verdeeld in blokken van 16. Elke blok van 16 is toegewezen aan 1 fixture (aparaat(-type)).
Met die kleine schakelaars maak je aan de spot duidelijk, welk kanaal hij moet opnemen.
Net zoals de huisnummer in de straat. De postbode heeft de post van de hele straat mee, maar de post met jouw huisnummer, komt ook alleen maar in jouw postbus.
In de handleiding van de spots ga je uitleg vinden welke schakelaar voor welke waarde staat. En voor in jargon te blijven, die schakelaars noemen ze dip switches.
stefanH    posted on 21-09-2011 22:07
mrmagix

bedankt voor de uitleg! nu weet ik dat ook weer. erg fijn dit...om zo snel, zo veel te weten te komen over dingen die je je altijd al afvraagd...bedankt hiervoor! ik zal vast nog veel te leren hebben, dus zal ook regelmatig vragen stellen:P?

ik draai vaak muziek voor gewoon vrienden, familie en dat soort partijen. nu wil ik dus ook langzaam, maar zeker wat lichten aanschaffen. hiervoor lijkt me het handigst te beginnen met een brug met 4/8 led parren incl. dmx controller.
iemand een beter idee, tips of eventueel aanraders?
save water, drink beer
mrmagix    posted on 21-09-2011 22:17
Laat die brug zo en koop jezelf 2 licht tripods met T-bar op. Kan je wel wat aanhangen.
Ik zelf zou 6 leds gebruiken, 3 aan elke tripod en dan een specialer effect, zoals een moonflower of iets dergelijk. Dan heb je toch wat specialer in plaats van de gewone aan-uit lampjes. Met die led spots heb je immers toch al een stroboscoop effect, als je ze met dmx kan aansturen.
stefanH    posted on 21-09-2011 22:40
oh, okee...maar een T bar heb ik toch eigelijk niet nodig als ik al een brug heb met 2 tripods. die brug zit er al zeg maar tussen gemonteerd dus is ??n set. het zal wel niet het beste spul zijn, maar voor een paar parren van nog geen 2 kg per stuk en enkel voor thuisgebruikt, lijkt me dat ook niet nodig.

[Zoals hieronder gezegd: Links naar webshops zijn niet toegestaan]

save water, drink beer
Mod edit by Sandr on 25-09-2011 23:11 (20%)
[MOD Edit] Webshop link verwijderd
mrmagix    posted on 21-09-2011 22:47
Voor die prijs kan je inderdaad moeilijk sukkelen, al moet je goed beseffen dat je niet met prof materiaal bezig bent dus er nooit de volle 100% kan op vertrouwen.?

Leuke plannen alleszins!

Let wel: geen links naar webshops, kopieer dan liever de afbeeldingsbron Happy, laughing.
Zoals hier: Klik
stefanH    posted on 21-09-2011 22:54
okee, het is natuurlijk maar voor thuisgebruik dat je zo nu en dan een feestje kan geven...altijd leuk natuurlijk:P ik zal voortaan zoals je zei, een plaatje doorgeven i.p.v. een webshop link. m'n excussen hiervoor!
save water, drink beer
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

217 Users online: 115 Guests (102 Unknown)
Pages generated today : 31.206
Most visitors online this month : 518
Lifetime Pageviews since 2003 : 237.981.765