gemini faders gaan kraken:(
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Bastian    posted on 07-01-2006 15:52
hee,

ik merkte laatst dat bij mijn gemini mixer (fx7000) de faders gaan kraken (de crosfader begint nu wel heel erg te kraken) en soms ook sommige hi-, mid- of bas knopjes.
Wat kan ik doen om het gekraak weg te krijgen ik hoorde dat er ook speciale fader spray is.
Tevens zit er nog wel voor 1 jaar garantie op maar ik weet niet of je dan er mee terug kan als de faders gaan kraken.

Wie weet er een oplossing?
User edit by Bastian on 07-01-2006 @ 15:55:01 (4%)

What do you think about gemini faders gaan kraken:( ??

Vote :   

Illusion    posted on 07-01-2006 15:57
Jah je mag er mee teruggaan. Betergezegt je moet ermee teruggaan want een mengpaneel hoort niet te kraken.

En er is inderdaad een speciale faderspray. In het begin ben ik ooit begonnen met een skytec tec 250. Dat was helemaal niks, en het begon steeds erger te kraken, ik had er op een gegeven moment "Contact spray" op gespoten. Dit hielp echt. De Faders Kraakten niet meer.

Maar nu je nog Garantie op je mengpaneel hebt, zou ik er mee teruggaan. Misschien dat ze je een nieuwe kunnen toesturen of zoiets.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Collin    posted on 07-01-2006 15:58
Poster: Bastian
hee,

ik merkte laatst dat bij mijn gemini mixer (fx7000) de faders gaan kraken (de crosfader begint nu wel heel erg te kraken) en soms ook sommige hi-, mid- of bas knopjes.
Wat kan ik doen om het gekraak weg te krijgen ik hoorde dat er ook speciale fader spray is.
Tevens zit er nog wel voor 1 jaar garantie op maar ik weet niet of je dan er mee terug kan als de faders gaan kraken.

Wie weet er een oplossing?

ik zou hem terug brengen , eigenlijk is het een aankoop , waarvan je het kan verwachten , het is een goedkoper merk en je krijgt waar je voor betaalt.
terug brengen na de dealer
Bastian    posted on 07-01-2006 15:59
Poster: Djillusion

Maar nu je nog Garantie op je mengpaneel hebt, zou ik er mee teruggaan. Misschien dat ze je een nieuwe kunnen toesturen of zoiets.

ok bedankt ik ga er wel ff mee terug
Illusion    posted on 07-01-2006 16:01
Succes
Lead    posted on 07-01-2006 16:07
Contactspray is het LAATSTE wat je in een mixer spuit voordat hij door een professional gerepareert moet worden.

Met contact spray kun je een noodoplossing plaatsen als je aan het mixen bent en halverwege de avond begint hij te kraken. Daarna moet je altijd een blijvende oplossing zoeken... meestal is dit het vervangen van de faders.

Het probleem verhelp je niet blijvend met Contactspray, maar los je tijdelijk op. Het zal zeker weten terug komen en doordat je vocht in de faders hebt gesproten zal daar meer vuil in blijven hangen/zitten dan zonder de spray.
Let the BASS be louder
Illusion    posted on 07-01-2006 16:20
Ik weet het, maar das alweer een tijdje geleden dat ik dat erop spoot. Een jaartje geleden ofzo, k'heb hem inmiddels verkocht.

Er wordt over contactspray gezegt: Contactspraay betekent, het begin van het einde van een apparaat.
Bastian    posted on 07-01-2006 16:38
ik ben ook niet zo van de concact spray daarom probeer ik het sowiezo op een andere manier op te lossenWinking my eye maar bedankt lead voor de info want ik was er wel benieuwd naar of het goed werkt.
Illusion    posted on 07-01-2006 16:54
Het resultaat over contactspray is niet slecht, maar zoals Lead zegt, het is niet blijvend. Ik weet ook niet hoe het nu met mijn mengpaneel is, want ik heb hem verkocht, dus ik kan er ook niet meer over zeggen.
_ruud_    posted on 07-01-2006 17:11
gelukkig kan je er dan mee terug weet ik dat ook weer heb ong. 2 maanden ook een gemini mixer (umx se) en kraakt de lage toon van kanaal 1 en stuur hem op naar de vankantie want wou in de vankantie tog nog wat te doen hebben Winking my eye
CDJ800MK2 - DJM800 - CDJ800MK2
Bastian    posted on 24-01-2006 19:12
Ik heb me gemini nu ongeveer 2 weken geleden opgestuurd heeft iemand ervaring hoe lang het kan duren voordat me mengpaneel terug is want het is toch wel vervelen zonder mixer:P

User edit by Bastian on 24-01-2006 @ 19:13:21 (2%)
djreino    posted on 24-01-2006 19:16
bij mij gaat ook een fader kraken maar helaas is bij mij de garantie al verlopen. maar gelukkig hoor je het maar een heel klein beetje.
Illusion    posted on 24-01-2006 20:03
Het kan op den duur natuurlijk gebeuren, en wie weet dat je het tog nog kan horen in een mix. Maar als jij er geen last van hebt dan is't ok. Ik had trouwens vorige vrijdag nergens last van.:p

Dus ik hoor he tniet
djreino    posted on 24-01-2006 20:10
ik gelukkig oook  maar met in kanaal je hoort hem soms een heel klein beetje kraken maar meer gelukkig ook niet en hoop ook neit dat het meer word.
Illusion    posted on 24-01-2006 20:17
hoop ik ook voor je, anders moet je er ff mee naar de winkel gaan, BSE bijvoorbeeld in Groningen
EclipX    posted on 24-01-2006 22:51
Contact spray is de oplossing!
djreino    posted on 25-01-2006 09:51
Poster: Djillusion
hoop ik ook voor je, anders moet je er ff mee naar de winkel gaan, BSE bijvoorbeeld in Groningen

jah dat zullen we dan wel ff doen illusion:P.

en anders zal k wel ff contact spray gebruiken.
Ferry    posted on 25-01-2006 14:26
tja, als je Pioneer Pro-dj apparaat defect is en je maakt bij Menho-esm een afspraak, kan je je apparaat, mits de onderdelen op voorraad en er geen rare dingen met het apparaat zijn, dezelfde dag nog ophalen.... Of kan je er zelfs op blijven wachten....
Dus niets 2a3 weken je toestel kwijt....
Dat is prima geregeld bij Pioneer.
Misschien een idee voor een topic....
Hoe lang duurt de service bij.....
Steev    posted on 25-01-2006 14:48
Ik raad je zeker af om dit  met contactspray  op te lossen. Ik heb dit ook gedaan en sinds dien lopen m'n faders niet lekker meer, stroever en het gekraak is na een tijdje weer terug gekomen. Als het een goede mixer is, en het is de moeite waard, zou ik er nieuwe baantjes in zetten Happy, laughing
EclipX    posted on 25-01-2006 14:50
Poster: Dj_SteeV
Ik raad je zeker af om dit met contactspray op te lossen. Ik heb dit ook gedaan en sinds dien lopen m'n faders niet lekker meer, stroever en het gekraak is na een tijdje weer terug gekomen. Als het een goede mixer is, en het is de moeite waard, zou ik er nieuwe baantjes in zetten Happy, laughing

Wat zeg je nu? Op mijn mixer, gaan de faders & de knopjes ongelooflijk soepel, je moet gewoon je mixer afdekken tegen stof enzo, anders komt het snel weer terug
Illusion    posted on 25-01-2006 15:13
idd. bij mijn mengpaneel gingen de faders & knopojes ook ongeloofelijk soepel. Veel beter dan ze eerst waren. Maar contactspray is niet de beste oplossing, omdat het slecht is voor je mengpaneel. Ik weet niet wat er mee gebeurd, maar zo te zien aan de andere post, is dit niet goed.
djreino    posted on 25-01-2006 15:14
mijne dek ik ook altijd af. maar toch begint een heel klein beetje te kraken maar jah hij s ook een paar jaar oud
Ferry    posted on 25-01-2006 15:38
potmeters zijn eigelijk koolstof (weerstand) banen op een printplaatje.
daarop bewegen "kwastjes" die vast zitten aan het bewegende deel van de potmeter. Wat er gebeurt, er komt stof op de banen, tussen de kwastjes waardoor er minder goed contact gemaakt wordt tussen de kwastjes en de koolstofbaan.
Daardoor kan kraken of een varierende weerstandswaarde (verschil in volume) tot gevolg hebben.

Deze moeten droog lopen om de juiste weerstandswaarde door te geven om aan de juiste functie te vervullen. Wat contactspray doet is een plakkend laagje op de koolstof baan leggen, waardoor de potmeters soms zwaarder, of juist soepeler kunnen schuiven/draaien. Wat er gebeurt is dat deze plakkende substantie, meer stof aantrekt dan een droge potmeter. Dan krijg je dus dat de eerste paar dagen/weken het goed werkt, maar daarna de klachten sneller terug komen. En je moet nog een keer inspuiten, tot dat je bijna constant in blijft spuiten...

Bovendien is het ook een geleidende substantie, als het dus op de print(en) onder de potmeters komt, kan het ook gebeuren dat er een kortsluiting veroorzaakt wordt.

Dit soort sluitingen wordt gezien als vochtschade, en valt derhalve NOOIT onder de fabrieksgarantie, dus heb je krakende potmeters binnen garantie, NOOIT contactspray, buitengarantie, haal ze dan eerst even uit de mixer.

maar nog beter is om ze uit elkaar te halen en even met bijv een wattenstaafje en speeksel de koolstofbaantjes en de kwastjes te reinigen.
of als je zelf handig bent met een soldeerbout,
faders voor een djm 600 kosten uit mn hoofd €22 excl btw per stuk...

Succes!

This is an old Topic

No new postings for 6.897 days.
 Post CommentThat would be 229.9 months
or a whopping 18.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

77 Users online: 13 Guests (64 Unknown)
Pages generated today : 25.730
Most visitors online this month : 236
Lifetime Pageviews since 2003 : 232.407.605