Probleem met studio monitoren (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Jayro    posted on 18-06-2011 16:16
Hey,

Ik heb sinds kort studio monitoren gekocht, 2 stuks. (Behringer Truth B1030A)
Nou wil ik dit bereiken:
- Als ik iets op de computer afspeel dat het dan door beide monitoren komt
- Als ik iets van mijn mixer en cd spelers afspeel dat het dan ook door beide monitoren komt
Ik heb een rca kabel die naar de computer gaat, daardoor zal het van de mixer worden afgespeeld. Ik heb ik op beide monitoren tulp uitgangen. Ik dacht dus, laat ik een kabel kopen die van tulp naar mini jack gaat, dat heb ik gedaan.. Maar er kwam toen maar uit 1 monitor geluid als ik iets van de mixer/computer afspeelde. Waarschijnlijk ligt het dan aan het kabeltje. Weet iemand welk kabeltje WEL geschikt is.
Ik had deze gekocht: klik

graag hulp.

What do you think about Probleem met studio monitoren ??

Vote :   

ceesietopc    posted on 19-06-2011 13:13
Dat is logisch. De rec out van je mixer is een uitgang, daar komt signaal uit. Die sluit je nu aan op de uitgang van de computer. Daar komt ook signaal uit. Je voelt wel aan dat zo aansluiten weinig zin heeft.
?
Je moet de uitgang van je computer (ja, de groene minijack uitgang) aansluiten op een line?ingang van je mixer. Dus, net zo'n ingang waar je normaal je cd spelers aan hangt.
Jayro    posted on 19-06-2011 13:24
Poster: ceesietopc
Dat is logisch. De rec out van je mixer is een uitgang, daar komt signaal uit. Die sluit je nu aan op de uitgang van de computer. Daar komt ook signaal uit. Je voelt wel aan dat zo aansluiten weinig zin heeft.

Je moet de uitgang van je computer (ja, de groene minijack uitgang) aansluiten op een line?ingang van je mixer. Dus, net zo'n ingang waar je normaal je cd spelers aan hangt.

Eindelijk! ik snap hem nu, kheb hem in channel 3 gedaan dus nu kan ik het volume besturen met channel 3 en t werkt nog ook, alleen het komt weer uit 1 speaker. Dus ik ga terug naar de winkel om een nieuw kabeltje te kopen.
Winston    posted on 19-06-2011 20:40
Maar hoe kom je tot de conclusie dat het aan je kabel ligt? Het kan toch ook de computer zijn?

Heb je je headphone direct op je computer aangesloten en geluid uit beide schelpen gehad?

En hoor je via de headphones als ze aangesloten zijn op je mixer ook door 1 kant maar geluid?
Tic Toc
mrmagix    posted on 19-06-2011 21:06

CD-spelers worden aangesloten via een normale male rca naar male rca kabel aan het mengpaneel (Channel 1 & 2)
Laptop wordt via de hoofdtelefoon uitgang aangesloten via een STEREO mini-jack naar 2 x RCA male aan het mengpaneel (Channel 3)
Vervolgens heb je de keuze de monitors ballanced aan te sluiten (XLR) of via RCA. Vanuit je mengpaneel vertrekt dus elke keer per monitor een kabel. Bijvoorbeeld de master 1 uitgang via RCA gaat de witte plug naar de monitor met het witte stekkertje en de rode naar de monitor met het rode stekkertje (logisch). Gebruik NIET de rec uitgang. Deze kan je niet in volume regelen via de mastergain. Onhandig en uiterst lastig dus.

Als het op deze manier niet werkt, check dan inderdaad eerst je geluidskaart van de laptop zoals Winston hierboven al zei, misschien is er daar een defectje op te vinden. Check ook de instellingen van de geluidskaart (staat het linkse of rechtse kanaal niet gewoon af?).
Heb je als je via de CD-spelers speelt wel signaal door de 2 speakers?
Heb je wel zeker een STEREO mini jack gekocht en geen mono?

Zo, ik hoop dat dit beetje duidelijker was en ik hoop dat ik ook jouw probleem juist het opgevat. Het is namelijk redelijk vaag uitgelegd doorheen dit topic.
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
Jayro    posted on 19-06-2011 21:22
Poster: Winston
Maar hoe kom je tot de conclusie dat het aan je kabel ligt? Het kan toch ook de computer zijn?

Heb je je headphone direct op je computer aangesloten en geluid uit beide schelpen gehad?

En hoor je via de headphones als ze aangesloten zijn op je mixer ook door 1 kant maar geluid?

nee door me hp hoor ik alles goed, anders had ik het wel geweten ja :P!
Winston    posted on 19-06-2011 21:25
Dan ligt het inderdaad aan je kabel. Jammer dat je geen ander apparaat hebt waarmee je de kabel zou kunnen testen.
Tic Toc
Winston    posted on 19-06-2011 21:26
Of nee, als je computer op kanaal 3 is aangesloten met de kabel en je hoort door beide schelpen van je headphone geluid (in zijn stereo functie he?) dan klopt je verhaal niet.
Tic Toc
mrmagix    posted on 19-06-2011 21:27
Zoek ergens een ipod, gsm, mp3 speler maakt niet uit wat waar ook geluid uit komt en plug die in je mengpaneel via de kabel; werkt toch evengoed...
Maar check eerst toch maar eens de instellingen van je geluidskaart... Die heeft ook een Links - Rechts balance
Jayro    posted on 19-06-2011 21:30
Poster: mrmagix
img src='http://img835.imageshack.us/img835/4189/drawingt.jpg' alt='' width='600' height='400'>
CD-spelers worden aangesloten via een normale male rca naar male rca kabel aan het mengpaneel (Channel 1 & 2)
Laptop wordt via de hoofdtelefoon uitgang aangesloten via een STEREO mini-jack naar 2 x RCA male aan het mengpaneel (Channel 3)
Vervolgens heb je de keuze de monitors ballanced aan te sluiten (XLR) of via RCA. Vanuit je mengpaneel vertrekt dus elke keer per monitor een kabel. Bijvoorbeeld de master 1 uitgang via RCA gaat de witte plug naar de monitor met het witte stekkertje en de rode naar de monitor met het rode stekkertje (logisch). Gebruik NIET de rec uitgang. Deze kan je niet in volume regelen via de mastergain. Onhandig en uiterst lastig dus.

Als het op deze manier niet werkt, check dan inderdaad eerst je geluidskaart van de laptop zoals Winston hierboven al zei, misschien is er daar een defectje op te vinden. Check ook de instellingen van de geluidskaart (staat het linkse of rechtse kanaal niet gewoon af?).
Heb je als je via de CD-spelers speelt wel signaal door de 2 speakers?
Heb je wel zeker een STEREO mini jack gekocht en geen mono?

Zo, ik hoop dat dit beetje duidelijker was en ik hoop dat ik ook jouw probleem juist het opgevat. Het is namelijk redelijk vaag uitgelegd doorheen dit topic.

Ten eerste, hardstikke bedankt voor de info!
ten tweede; mijn kabeltje is inderdaad stereo. dat staat op de verpakking.
bij mijn cd spelers speelt ie gewoon alles door 2 monitoren af. ik heb gewoon een rca-rca naar de boxen geleid. als ik iets van de cd spelers speel komt er dus uit allebei geluid. Nu heb ik de computer via de 'groene' achteruitgang in channel 3 gedaan. Je zou denken dat dan precies hetzelfde gebeurt als de cd spelers, maar dat gebeurt niet. Ik heb het uitgeprobeerd en zag dat als ik de rode tulp eruit haalde dat de mixer dan alsnog uit 1 speaker geluid gaf, dus die kabel voegt niks toe. Daar uit concludeerde ik dat het aan de stekker lag. Smile
Jayro    posted on 19-06-2011 21:32
Of nee, als je computer op kanaal 3 is aangesloten met de kabel en je hoort door beide schelpen van je headphone geluid (in zijn stereo functie he?) dan klopt je verhaal niet.

Ja ik bedoel als je je hp in de computer plugt en dan luistert. in de mixer idd maar door 1.
mrmagix    posted on 19-06-2011 21:34
Poster: Jayro
Ja ik bedoel als je je hp in de computer plugt en dan luistert. in de mixer idd maar door 1.

Test je kabel eens door iets anders als je computer in te pluggen. Steek er een ipod of gsm in, of de tv hoofdtelefoonuitgang van je tv als je echt niets anders hebt. Zo merk je direct dat de kabel werkt of niet.
Jayro    posted on 19-06-2011 21:35
Zoek ergens een ipod, gsm, mp3 speler maakt niet uit wat waar ook geluid uit komt en plug die in je mengpaneel via de kabel; werkt toch evengoed...
Maar check eerst toch maar eens de instellingen van je geluidskaart... Die heeft ook een Links - Rechts balance

Oke nu snap ik het echt niet meer. Als ik diezelfde kabel gebruik in mijn ipod, dan doet hij het wel door 2 speakers.
Winston    posted on 19-06-2011 21:41
Ja, dus dat snapte ik niet.

Als je een hp direct op je computer doet heb je geluid door beide monitors.
En als je kabel direct doet op een iPod heb je geluid door beide monitors.
En cd players direct op de mixer en mixer direct op de monitors heb je geluid op beide monitors.
Tic Toc
User edit by Winston on 19-06-2011 @ 21:41:56 (1%)
TimmyV    posted on 19-06-2011 21:41
Moet aan je laptop liggen. Kan niet anders. Kijk even bij je instellingen van je geluidskaart.
Let's go f*cking mental
Winston    posted on 19-06-2011 21:42
Maar als hij zijn headphone direct op de laptop had opdezelfde groene uitgang z.a. bij de kabel, hoorde hij wel geluid via beide schelpen van zijn koptelefoon.
Tic Toc
User edit by Winston on 19-06-2011 @ 21:43:51 (100%)
TimmyV    posted on 19-06-2011 21:45
Maar als hij zijn hp direct op de laptop had, hoorde hij wel via beide schelpen.

Kan zijn. Als je realtek hebt(zoals de meeste laptops), dan kiest hij automatisch de instellingen die het best passen bij het aangesloten apparaat.
Als je dus een HP aansluit dan kiest hij zelf de config voor HP's.

Hij daarom even kijken wat hij na het aansluiten van de kabel die direct naar de mixer gaat aangeeft.
En dan eventueel?handmatig even instellen.
Let's go f*cking mental
Jayro    posted on 19-06-2011 21:46
Poster: TimmyV
Moet aan je laptop liggen. Kan niet anders. Kijk even bij je instellingen van je geluidskaart.

Maar als hij zijn headphone direct op de laptop had opdezelfde groene uitgang z.a. bij de kabel, hoorde hij wel geluid via beide schelpen van zijn koptelefoon.

daarom begrijp ik het ook niet. Ik heb een programmatje real tek. als ik de kabel erin plug, in het groene achteringangetje, dan komt er een venster; daar heb ik keuze uit: Lijningang, microfooningang, hoofdtelefoon, frontluidsprekeruitgang, achterluidsprekeruitgang, centrum/-subwooferuitgang, uitgang voor zijluidspreker. Ik kies dan frontluidsprekeruitgang, weet niet of dat de goede is maar bij de rest krijg ik iig geen geluid.
mrmagix    posted on 19-06-2011 21:48
Geen van ze allemaal buiten de hoofdtelefoon. Al de rest gaat voor 1 luidspreker en is dus mono... Kies dus voor hoofdtelefoon en probeer dan eens...
mrmagix    posted on 19-06-2011 21:48
Oops :/ Dubbelklik! Ijsje aan het eten en vingers wat bevrozen haha :D
User edit by mrmagix on 19-06-2011 @ 21:49:05 (72%)
Winston    posted on 19-06-2011 21:51
Hehehe ......?Cool
Tic Toc
Jayro    posted on 19-06-2011 21:52
Oops :/ Dubbelklik! Ijsje aan het eten en vingers wat bevrozen haha :D

Geen van ze allemaal buiten de hoofdtelefoon. Al de rest gaat voor 1 luidspreker en is dus mono... Kies dus voor hoofdtelefoon en probeer dan eens...

komt wel geluid uit, maar nog steeds uit 1 speaker. Ik heb verder bij channel 3 de keuze uit phono line/line. ik heb daar line gekozen wat waarschijnlijk ook ergens mee te maken heeft.
Winston    posted on 19-06-2011 21:54
Cool

line is goed hoor
Tic Toc
User edit by Winston on 19-06-2011 @ 21:54:37 (100%)
mrmagix    posted on 19-06-2011 21:54
Zowiezo line kiezen, anders komt je voorversterker in werking en dit gaat je nog verder van de oplossing brengen, geloof me maar Happy, laughing.

Het programma waarmee je afspeelt, heeft dat een EQ of iets dergelijk dat links en rechts signaal apart kan regelen?
User edit by mrmagix on 19-06-2011 @ 21:55:18 (2%)
TimmyV    posted on 19-06-2011 21:55
phono is voor platenspelers en line is voor cd spelers en ook om in dit geval een laptop aan te sluiten.

Ik vind het heel raar dat je maar door ??n speaker geluid krijgt.
Maar het was dus zo, dat als je je ipod met kabel aansloot op de mixer, je dan wel geluid uit de twee boxen kreeg?
Let's go f*cking mental
Jayro    posted on 19-06-2011 21:57
Zowiezo line kiezen, anders komt je voorversterker in werking en dit gaat je nog verder van de oplossing brengen, geloof me maar Happy, laughing.

Het programma waarmee je afspeelt, heeft dat een EQ of iets dergelijk dat links en rechts signaal apart kan regelen?

nou ik speel gewoon met youtube af xd, maar dat heeft volgensmij geen EQ. op mijn mixer staat wel zo'n functie; CUE EQ tussen low en high maar dat is niet wat je zoekt waarschijnlijk.
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

83 Users online: 6 Guests (77 Unknown)
Pages generated today : 5.920
Most visitors online this month : 245
Lifetime Pageviews since 2003 : 229.966.150