quote: |
Het geheim zit hem niet in het verhaal dat ie recht is of S-Shaped is maar in de effectieve lengte van de arm. Zo even uit het blote hoofd is dat bij een S-Shaped arm 230mm en effectief 180mm en bij een Rechte arm 150mm maar dat kan ook iets langer zijn (weet ik zo ff niet helemaal 100% zeker moet ik ff opzoeken) Wat is nou het voordeel van een verkorte arm? Simpel, de dwarskrachten zijn lager als die bij een S-Shaped arm. Dat houd dus in dat er als het ware minder aan de arm "gerukt" word. Heeft een rechte arm ook nadelen? Yep meer als voordelen theoretisch gezien. Een rechte arm zou in princiepe meer slijtage op moeten leveren bij normaal mixwerk en de geluidskwaliteit is minder ten opzichte van een S-shaped arm. Punt 1 vind ik een klein beetje een heikel punt, ten eerste is slijtage afhankelijk van meer factoren dan de arm alleen. Naald, aantal grammen contragewicht, gebruik/techniek van de gebruiker zullen een grotere factor spelen in dit verhaal. Zouden beide armen gelijk aan elkaar zijn afgesteld dan zou de rechte arm dus meer slijtage opleveren bij een voorwaartse beweging van de platter. Alle verkorte toonarm systemen zijn trouwens hetzelfde. Vestax heeft het ASTS genoemd maar het idee is al net zo oud als de draaitafel en dus heeft vestax niets anders gedaan dan het een naam gegeven die nog niet bestond. Skipt een rechte toonarm ook minder? Nou dat antwoord is een beetje dubbelzijdig. In het midden van een plaat zal een verkorte arm minder skippen dan zijn s-shaped concurent. Ga je echter aan het begin van een plaat kijken en naar het einde dan zul je zien dan een s-shaped arm weer beter uit de hoek komt omdat die voorzien is van antiskating en dus de dwarskrachten weet op te vangen. Opvallend is namelijk wel dat rechte toonarm systemen nooit voorzien zijn van een anti skating. |