Hoe heet dit onderdeel van speaker?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

kollius    posted on 06-04-2011 12:41
Beste mede-dj'ers,

Ik probeer bij een bekende muziekwinkel een onderdeel voor een luidspreker te bestellen.
Echter weet ik niet wat de offici?le benaming is van hetgeen ik zoek. Ik ga ervan uit dat jullie dit wel wetenCool

Het gaat om de magneet waarop de tweeter aangesloten zit.
Dus je hebt de hoorn met daarop een magneet vastgedraaid. Op die magneet zit dan de tweeter zelf. Bijgevoegd een foto:

What do you think about Hoe heet dit onderdeel van speaker? ??

Vote :   

Yorick    posted on 06-04-2011 12:48
Tweeter,,,,,
kollius    posted on 06-04-2011 13:08
De tweeter is toch dit ding??: tweeter
Yorick    posted on 06-04-2011 13:38
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweeter#Verschillende_soorten
kollius    posted on 06-04-2011 13:43
Ok dus dat betekent dat de 1e afbeelding samen met de 2e afbeelding een tweeter vormt. Namelijk de De elektrodynamische tweeter, als ik het tenminste goed gelezen heb.

Dat betekent dat afbeelding 1 officieel een spreekspoel heet en afbeelding 2 een conus... Klopt dit?
Estacy    posted on 06-04-2011 13:44
die 2e foto is het diafragma meen ik.
als het diafragma op de magneet zit, dan is het hele ding een tweeter of compression driver. de hoorn is er om het geluid te versprijden.

edit: een conus kan idd ook ipv diafragma
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 06-04-2011 @ 13:45:23 (25%)
kollius    posted on 06-04-2011 13:46
Maar die magneet heeft dus geen eigen benaming?
Estacy    posted on 06-04-2011 14:01
vast wel?Cool tis natuurlijk niet alleen maar een magneet, zit ook nog een spreekspoel aan bijv.
djmamo    posted on 06-04-2011 16:01
Poster: kollius

Dit is je membraam

en de magneet is toch je spoel?.....
www.moonentertainment.nl
djmamo    posted on 06-04-2011 16:01
Poster: kollius

Dit is je membraam

en de magneet is toch je spoel?.....
www.moonentertainment.nl
kollius    posted on 06-04-2011 16:14
Ok dus afbeelding 1 heet spoel?
(was dus toch geen gekke vraag eigenlijk, gezien de uiteenlopende reacties Tongue)
Estacy    posted on 06-04-2011 16:31
nou, een spoel lijkt mij toch niet het goede woord. voornamelijk omdat een spoel niks meer is als een hoop draad om ee buisje gewonden. een spreekspoel komt al wat dichter in de buurt, aangezien dat met luidsprekers te maken heeft. deze wordt echter altijd apart benaamd van de magneet, dus afbeelding 1 minus het diafragma/conus is als je het mij vraagt een magneet met spreekspoel
Lomme_    posted on 06-04-2011 17:17
Ik zou bambam toch maar even PM'en. Aan de uitleg in dit topic ben je waarschijnlijk wening. Of niet naar Estacy luisteren is ook een optie Winking my eye
User edit by Lomme_ on 06-04-2011 @ 17:18:03 (55%)
ruben-b    posted on 07-04-2011 00:49
het is toch gewoon een compressie driver??

de spoel zit bij de meeste tweeters aan het diafragma(klein randje van mm of 4) die beweegt door de magneet(zelfde principe als woofer alleen dan kleiner en sneller).
hier ff duidelijk te zien:
de plastic kap die je achterop ziet zitten daar zit het membraan aan, 9/10 keer als je een diafragma besteld krijg je de hele kap. die zit vast geschroefd/geklemt of wat dan ook aan de magneetWinking my eye
CDJ 2000 - DJM 800 - CDJ 2000 ------- HDJ 2000
User edit by ruben-b on 07-04-2011 @ 00:58:21 (100%)
Bootstrap    posted on 07-04-2011 01:00
Poster: Estacy
nou, een spoel lijkt mij toch niet het goede woord. voornamelijk omdat een spoel niks meer is als een hoop draad om ee buisje gewonden. een spreekspoel komt al wat dichter in de buurt, aangezien dat met luidsprekers te maken heeft. deze wordt echter altijd apart benaamd van de magneet, dus afbeelding 1 minus het diafragma/conus is als je het mij vraagt een magneet met spreekspoel

Volgens mij werkt het op deze manier:

De spoel is een electromagneet. Door verschillende stroomsterktes door de spoel te laten lopen verandert het resulterende magneetveld telkens van richting en grootte. Met dit magneetveld kun je dan uiteindelijk het diafragma laten trillen op de juiste frequentie.

De benamingen van de verschillende onderdelen van een tweeter ken ik verder niet, maar als je bij de winkel uitlegt wat je nodig hebt komt het vast wel goed.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Lead    posted on 07-04-2011 10:27
Ik zou zelf geen benaming verzinnen maar het ding meenemen naar de winkel en zeggen dat je er 'zo een' wilt. Als je het verkeerd benoemd is het jouw schuld als ze de verkeerde bestellen voor je.

Ik zou dat ding gewoon de magneet noemen, het kapje wat daarop zit en daadwerkeling te tonen opwekt is de driver. Een spreekspoel zijn de wikkelingen om de driver heen waar stroom doorheen loopt en die zorgen dat de conus/driver in beweging komen.
Let the BASS be louder
kollius    posted on 07-04-2011 11:01
Thnx voor alle hulp in deze. Denk dat ik Leads voorstel maar ga uitvoeren aangezien de magneet blijkbaar geen echte benaming heeft. Mijn kennis over tweeters is wel flink vergroot op deze manier Cool

Hoorn - Magneet - Driver incl. spreekspoel en dan de beschermkap. Weer wat geleerd.
ruben-b    posted on 07-04-2011 19:42
@lead driver is het hele apparaat(excl hoorn), het 'kapje' waar de spoel omheen zit heet diafragma. maar als je het uitlegt zullen ze het idd wel begrijpen, zo beperkt zullen ze toch niet zijn?:P
CDJ 2000 - DJM 800 - CDJ 2000 ------- HDJ 2000

This is an old Topic

No new postings for 5.034 days.
 Post CommentThat would be 167.8 months
or a whopping 13.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

201 Users online: 7 Guests (194 Unknown)
Pages generated today : 11.462
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 233.707.860