Denon Versus Pioneer (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ilseentje    posted on 01-01-2006 15:33
Eerst en vooral alemaal een geweldig draaigenot in 2006.
Nu to the point:
Gisterenavond (oud naar nieuw) in een plaatselijk cafee gedraaid met mijn eigen cdj800's en voor de rest een gehuurde installatie.
Mengpaneel van Rodec, splinternieuw, eerste keer gebruikt.
Boxen C29 van Agestage Company (bangelijke goede boxen) en bijhorende versterker.
Kortom een waar genot om met te draaien. Nu was er ook een dubbele cd speler van Denon bijgehuurd door het cafe en... laten we het nu niet over gebruiksgemak van de Denon hebben, de geluidskwaliteit was opmerkelijk minder van de Denon.
De pioneers bleven bij elke muziekstijl helder klinken en de Denon's (maar een paar keer gebruikt) klonken echt flets. Bijregelen aan het mengpaneel helpte niets.
Iemand hier een verklaring voor?
PS. Ga er vanavond weer draaien en dan zal ik het typenummer is opschrijven.

What do you think about Denon Versus Pioneer ??

Vote :   

Prozei    posted on 01-01-2006 15:59
komt miscjien omdat de signal 2 noise ratio van de pioneers hoger is
de cdj800 heeft een snr van 115 db+ en de nieuwe denons 90 db
de pioneers blijven helderder op een hoger geluids niveau
thuis zal je het verschil denk niet echt merken
User edit by Prozei on 01-01-2006 @ 15:59:42 (25%)
Jorrit    posted on 01-01-2006 16:41
misschien heeft het hier iets mee te maken:

Legato Link Conversion
Equipped with Pioneer ’s wide range technology –Legato Link Conversion.The CDJ-1000 is capable of reproducing sound frequencies above 20kHz, which are lost during normal CD-format playback. Not only does this give great sound reproduction but sounds closer to the original recording.

Bron

Maar of je dit in een cafe op pa speakers op zal vallen, dat zou ik niet weten.
ilseentje    posted on 01-01-2006 17:03
Oooh, dat van die noise ratio wist ik niet, heeft dat dan zoveel invloed erop?
Het was in ieder geval duidelijk merkbaar het verschil.
trouwens pa speakers is net wel iets anders dan deze:

C29 van Stage Accompany [Tech Doc]

45 Hz-30 Khz
800 W RMS vermogen (2000 w piek)
...

een plezier om mee te draaien. Een mooi, warm geluid...
had ik die thuis maar.. een beetje te duur, volleddig hand gemaakt in Nederland, jawel.
Mod edit by Lead on 02-01-2006 12:43 (15%)
Jorrit    posted on 01-01-2006 17:12
Dat is het punt niet, in een cafe is de acoestiek vaak minder en staat het geluid harder, maar ik ken de speakers niet. Als die speakers echt zo goed zijn is het waarschijnlijk dat Legator Link Conversion dat verschil maakt.
denricco    posted on 01-01-2006 18:10
Poster: Jorrit
misschien heeft het hier iets mee te maken:

Legato Link Conversion
Equipped with Pioneer ’s wide range technology –Legato Link Conversion.The CDJ-1000 is capable of reproducing sound frequencies above 20kHz, which are lost during normal CD-format playback. Not only does this give great sound reproduction but sounds closer to the original recording.

Bron

Maar of je dit in een cafe op pa speakers op zal vallen, dat zou ik niet weten.

ja dit is voor de cdj-1000, maar hij heeft een cdj-800 gebruikt, dus dan gaat dit verhaal niet op... (of zit deze feature ook op de cdj-800)Confused
Jorrit    posted on 01-01-2006 18:12
Klik voor de gein is op 'bron'...

ilseentje    posted on 01-01-2006 18:22
Jorrit,
Inderdaad, de accoustic is in het cafee niet echt super te noemen. Maar het verschil tussen Denon en Pioneer duidelijk hoorbaar vond ik zeer raar, er is zelfs één persoon al lachend komen vragen, op het moment dat ik en nummer van een gekochte cd draaide op de Denon, of ik nog met cassette werkte. Toch vrij frapant vind ik.
Vertrek er nu terug naar, verder op onderzoek  en houd jullie natuurlijk op de hoogte...
denricco    posted on 01-01-2006 18:31
Klik voor de gein is op 'bron'...

okay, lijkt me duidelijk
the-melody    posted on 01-01-2006 18:32
Pioneer meestal beter:p
Avae    posted on 01-01-2006 18:33
Denon is mooi.. Pioneer is mooi..
Pioneer is meer betrouwbaar :D
Ramon72    posted on 01-01-2006 19:36
Poster: Avae
Denon is mooi.. Pioneer is mooi..
Pioneer is meer betrouwbaar :D

Wat mij betreft: "overruled".

Het valt mij op dat op dit forum een hoop mensen dingen bleren, zonder ze te argumenteren. Als we met z'n allen gaan schreeuwen dat Pioneer helemaal top is, is dat leuk voor ons, maar anderen hebben daar echt helemaal niets aan!

Ik heb onlangs de Denon DN-S3500 een flink onder de loep genomen en moet zeggen dat dit een zeer degelijk apparaat is en zeker een directe concurrent van de Pioneer 1000 MK2 kan worden. Zeker met de nieuwere technologieen die de speler met zich mee brengt. Immers, de PIO is alweer een tijdje uit. De Denon is pas sinds augustus op de markt en heeft flink wat DJ's in mijn kringen aan het denken gezet en wordt op z'n minst in de gaten gehouden. Tot nu toe valt de Denon ook niet tegen als het gaat om betrouwbaarheid.

Kortom: post niet om te posten, maar voeg wat waarde aan je post toe!
Jorrit    posted on 01-01-2006 19:51

Ik heb onlangs de Denon DN-S3500 een flink onder de loep genomen en moet zeggen dat dit een zeer degelijk apparaat is en zeker een directe concurrent van de Pioneer 1000 MK2 kan worden

En jij bent natuurlijk ook maanden lang met de speler op pad geweest, en je hebt hem natuurlijk zwaar gebruikt zodat...

Zo niet? Dan kan je je verhaal helemaal niet onderbouwen.

@ djliberty: als je een mening geeft, zou je hem dan ook willen onderbouwen, anders kunnen we er niet echt veel mee.
Ramon72    posted on 01-01-2006 21:28
En jij bent natuurlijk ook maanden lang met de speler op pad geweest, en je hebt hem natuurlijk zwaar gebruikt zodat...

Zo niet? Dan kan je je verhaal helemaal niet onderbouwen.

Daar gaat het niet om Jorrit.
Het apparaat is degelijk, zoals dat uit diverse internationale reviews blijkt en maakt volgens de de pro's een goede kans. Maar goed, het punt dat ik wilde maken lijkt me duidelijk.

No hard feelings.

Laidback    posted on 02-01-2006 03:23
ach, het zal toch niet waar zijn.... de eeuwen Oude Discussie weer tot leven gewekt :S

het ligd allemaal aan jezelf Winking my eye wat jij fijn vind Happy, laughing

Nog een Happy 2006 allemaal Happy, laughing
victorn    posted on 02-01-2006 10:42
Als er een zo groot hoorbaar verschil tussen de Pioneer en de Denon zit is er iets mis met de Denon of (nog waarschijnlijker) met de instellingen op de mixer of de bekabeling.

Het verschil in dynamisch bereik is puur theoretisch: iedere cd speler heeft een waanzinnig groot dynamisch bereik, veel groter dan je in de praktijk kan benutten. In een lawaaiige kroeg is een dynamisch bereik van 50 dB groot zat en alles daarboven onhoorbaar. Daar komt nog bij dat cd's met popmuziek tegenwoordig met een heel kleine dynamiek worden opgenomen, om de output maar zo hoog mogelijk te krijgen. Met andere woorden: de dynamiek van het geluid in de kroeg is klein, zowel met een Pioneer als met een Denon.

Mijn advies aan de posters hier: als je niet precies weet wat dynamiek is en hoe dat in de praktijk werkt, ga er dan ook niet over posten.

Voor de eerste persoon die in een blinde ab-test het verschil in geluidskwaliteit hoort tussen een CDJ-1000 en een DN-S3500 staat een kratje bier klaar. Zo'n test wil ik best een organiseren.
Lead    posted on 02-01-2006 12:42
Ja, zo'n test wil ik ook organiseren. Ik zet er nog een fles Bacardi bij in.

Ik denk namelijk dat er wel meetbare verschillen zijn, maar betwijfel of veel mensen dit kunnen waarnemen. Over de analoge uitgangen kan verschil zitten, Legato link zou de Pioneers hierbij in het voordeel moeten stellen, maar ik denk dat er te veel mensen disco-doof zijn om dit te kunnen horen.

Let the BASS be louder
victorn    posted on 02-01-2006 17:08
Dat wordt wel een drankfestijn op deze manier Thumbs Up

Eén ding is zeker: als het verschil al hoorbaar is tijdens een test waarbij je geconcentreerd kan luisteren en echt op verschillen gaat letten, dan nog zijn die verschillen zo klein dat ze in een lawaaiige kroeg echt helemaal wegvallen (zeker met de brakke installaties die daar gemiddeld staan). Vandaar mijn opmerking dat er iets met de spelers, de mixer, de bekabeling of de instellingen mis is.

Een ander verschijnsel is dat veel mensen vaak geluid dat objectief beter is (dus neutraal, geen nadruk op lage of hoge tonen) minder goed vinden klinken dan een kastje waarin het laag wat duidelijker (eigenlijk: te duidelijk) aanwezig is. Een dure lineaire studiomonitor klinkt voor veel mensen wat "kil", terwijl dat de perfecte weergave het meest benadert.
ilseentje    posted on 02-01-2006 23:18
Daar ben ik weer.
Eerst en vooral bedankt voor de vele reacties. Vele zijn totaal naast de kwestie maar dat is niet erg.
Feit:
Twee avonden na elkaar een gehuurde set met Denon DN2000F MKII en twee eigen cd spelers Pioneer cdj800.
Avond 1 viel het hoorbaar merkbaar verschil op tussen Denon en Pioneer tot meerdere malen toe. Als zelfs iemand komt vragen of ik van casette draai terwijl het op de Denon was...
Avond 2 had ik het idee wat hierboven ook beschreven staat: kanalen omgewisseld van de Denons en Pioneers, inclusief de kabels. Het geluid van de Denons was weerom merkbaar flets, zonder dynamiek (sorry voor het woord).
Dit is geen muggezifterij, geen afgeven op Denon, niet van goed of slecht gewoon een vastelling.
Zet een Pioneer en een Denon naast elkaar en probeer en hoor het zelf. Wel effe opletten dat je boxen hebt die tot 40.000 Khz gaan, goed gelezen 40.000 Khz.
Geen cafeeboxen zoals hierboven beschreven staat enkele keren. Kwaliteitsboxen dus...
En, de bedoeling was niet om Denon onderuit te halen, begrijp me goed. Een derde en vierde cd speler voorhanden hebben is handig en dan maak je er graag gebruik van. Zo ben ik er toevallig achter gekomen.
Probeer het zelf eens en ondervind wat ik probeer uit te leggen.
De flessen drank, tjaConfused
User edit by ilseentje on 02-01-2006 @ 23:31:49 (100%)
ilseentje    posted on 02-01-2006 23:38
Nog even iets vergeten:
Christof van de firma waar we altijd de installaties huren is invoerder van Stageaccompany boxen in Belgie. Met hem er ook even over gehad en hij zei dat het misschien lag aan het frekwentiebereik van deluidsprekers (40.000Khz) ten opzichte van het frekwentiebereik van de spelers.

De Pioneers gaan blijkbaar verder dan 20.000 Khz volgens de bron (geweldig) en Denon stopt bij 20.000 Khz...

Vraag is natuurlijk of dat voor het menselijk gehoor merkbaar is?

Blijkbaar wel of was onze redenering toen een beetje verkkerd?

Ramon72    posted on 02-01-2006 23:41
Poster: ilseentje
Wel effe opletten dat je boxen hebt die tot 40.000 Khz gaan, goed gelezen 40.000 Khz.

Euhm. 40.000 kHz = 40 MHz... ik neem aan dat je 40 kHz bedoelt.
Overigens het menselijk oor neemt tonen niet meeer waar boven de 20 kHz. En boven je 60e (of als je te veel je koptelefoon op hebt) niet boven de 10 kHz.

djjw    posted on 02-01-2006 23:51
Poster: ilseentje
Feit:
Twee avonden na elkaar een gehuurde set met Denon DN2000F MKII en twee eigen cd spelers Pioneer cdj800.

denk dat dit ook niet echt een eerlijke vergelijking is,
de cdj 800 is in vergelijking met de denon 2000f een
veel nieuwere speler,

tussen de tijd dat de denon is gemaakt en de cdj 800
zit een lange tijd, ook de technologie is in deze tijd zeer
hard voor uitgegaan..

wil je een test doen neem dan de dn-s3500 en de cdj 800..
Lead    posted on 03-01-2006 00:03
De tonen boven het hoorbare gebied voor mensen kun je nooit horen, maar ze kunnen je wel een extra gevoel van beleving geven. Iedere opgewekt toon, genereeert automatisch boven harmonische tonen boven de originele toon. Deze tonen geven je een extra 'beleving' van het geluid.

De tonen die boven je gehoor grens vallen kun je dus niet onafhankelijk horen, maar ze je kunt ze wel  waarnemen waardoor ze dus je beleving van de muziek kunnen beinvloeden.

Erg technisch.... om kort te gaan: ja, de Pioneers genereren deze tonen dmv het Legato Link systeem. Een uitvinding die bij mijn weten niet door andere fabrikanten wordt gebruikt.

Maar speakers tot 40kHz.... dat lijkt me opvallend.
Let the BASS be louder
Tekhead    posted on 03-01-2006 00:34
Poster: Ramon72

Wat mij betreft: "overruled".

Het valt mij op dat op dit forum een hoop mensen dingen bleren, zonder ze te argumenteren. Als we met z'n allen gaan schreeuwen dat Pioneer helemaal top is, is dat leuk voor ons, maar anderen hebben daar echt helemaal niets aan!

Ik heb onlangs de Denon DN-S3500 een flink onder de loep genomen en moet zeggen dat dit een zeer degelijk apparaat is en zeker een directe concurrent van de Pioneer 1000 MK2 kan worden. Zeker met de nieuwere technologieen die de speler met zich mee brengt. Immers, de PIO is alweer een tijdje uit. De Denon is pas sinds augustus op de markt en heeft flink wat DJ's in mijn kringen aan het denken gezet en wordt op z'n minst in de gaten gehouden. Tot nu toe valt de Denon ook niet tegen als het gaat om betrouwbaarheid.

Kortom: post niet om te posten, maar voeg wat waarde aan je post toe!

juist, hier zijn de meeste maar aan't posten zonder persoonlijke ervaring of objectiviteit.
De meeste hier vinden Pioneer het beste, maar omdat andere dat ook vinden, of omwille de nieuwprijs, duurder is beter !
Er zijn er zelfs die hun oordeel geven, die zelfs geen van beide hebben gebruikt, dat is geen schande, maar converseer dan niet mee.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
User edit by Tekhead on 03-01-2006 @ 00:35:58 (12%)
djjw    posted on 03-01-2006 00:42
idd, mensen die een reactie krijgen hopen ook dat ze
hierop kunnen vertrouwen..

@tekhead , ik heb je een pm gestuurd, waar ik jou dan
weer op ga vertrouwen..
User edit by djjw on 03-01-2006 @ 00:43:59 (35%)
Tekhead    posted on 03-01-2006 00:45
Ik ben al meer dan 20 jaar werkzaam in de club en house-scene, en mag mezelf gerust een ervaringrijke clubber noemen, heb al grote clubs weten ontstaan en vele weten sluiten.
Toen de CD zijn intrede deed in professionele dans en uitgangswereld was denon de eerste, en ook enige standaard in the clubs, met hun dubbele cd speler, waarom denon en geen ander merk ? Simpel, denon had zijn strepen al lang verdiend, zowel in dancings als bij high End liefhebbers, omwille van hun kwaliteit en betrouwbaarheid, daarom werd dit merk ook snel de standaard, ik weet (ook kleine) clubs waar deze nog steeds intensief gebruikt worden, ja ja, nog steeds hun eerste denons, dus over betrouwbaarheid gesproken ....!!! Maar alle clubs die Pioneers hebben of hadden, zijn al meermaals tot een nieuwe aankoop moeten overgaan. Dit zegt alles !!!
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

72 Users online: 10 Guests (62 Unknown)
Pages generated today : 20.760
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 228.993.854