zelfbouwproject op maat met expedit ikea kast
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Nagash    posted on 18-02-2011 00:12
Hallo Dj Resourcers,

Graag had ik jullie op deze manier meegenomen om een eigen DJ booth in elkaar te steken, een zelfbouwproject als het ware, waarin we verderwerken op bestaande Expedit kasten van Ikea, algemeen beschouwd als ideaal voor het opbergen van oude (maar nog steeds prachtige) vinylplaten.

Rondtrekkend op diverse fora op het net stootte ik op verschillende projecten met deze kasten, wat mij dan ook inspireerde er eindelijk eens zelf aan te beginnen.

Ik nam mij voor alles op maat te maken, met zoveel mogelijk oog voor detail, alles mooi weggewerkt, ingewerkt en ook met een zekere designuitstraling.

Ik zal stap voor stap foto?s posten om het wat gezelliger te maken, en jullie een betere inzicht te geven in wat er mij boeit in deze uitdaging.

Doel:
DJ- meubel maken over een totale breedte van de kamer (340cm) d.m.v.
2 Expedit Ikea kasten links en rechts tegen de muur met in het midden een nis voor het plaatsen van een subwoofer achter een deurtje. Over de totale breedte ??n groot paneel plaatsen, daarop een bak in MDF met platendraaiers ingewerkt, mixer in het midden met toetsenbord eronder. Langs weerszijden een statief voor het plaatsen van 2 actieve monitors.

Boven het meubel komt een hangend kastje om de laptop op te plaatsen.

Ik plaats zo gauw mogelijk een verduidelijkend tekeningetje

Ok, let's go Baby:

Om te beginnen dus de catalogus van Ikea ingedoken, al de expedits bekeken, keuze gemaakt, auto ingesprongen naar Gent en opladen maar. Ondertussen ook 3 sets van 4 Capitapootjes gekocht, handvaatjes en nog wat keukengerei om de vrouw te kunnen bekoren. (gelukt!)

Op de weg naar huis gedacht over eventuele ledverlichting en dat worden dioders, eveneens van ikea. Direct al een reden om de volgende keer terug te rijden.

Sinds dit jaar ben ik begonnen met avondschool. Aannemer schilderwerken luidt de titel die binnen drie jaar op mijn diploma zal staan, als alles goed gaat.

Mijn eerste 4 maanden kennis zal ik dan ook gebruiken om de expedits een eigen kleurtje te geven, rood lijkt me wel wat. Ik heb het al eens gezien in het rood met vinyl beplakt, maar dat komt te duur uit. In Ikea was het 55 euro per kastje en de lieve dame van de folie vroeg maar liefst 364 euro om ??n kastje te beplakken. Weliswaaar met luchtdruk geplaatst, zonder blazen erin.

O ja, en ik kon er ook mee naar de carwash zei ze, verkleurt of krimpt niet.
Schilderen dus wordt de boodschap, en gelijktijdig zal het een goede oefening worden.

De eerste foto's vanmiddag vers gemaakt:
rhythm is fundamental to the spirit...
User edit by Nagash on 19-02-2011 @ 01:22:02 (1%)
Mod edit by Lead on 21-02-2011 10:35 (1%)

What do you think about zelfbouwproject op maat met expedit ikea kast ??

Vote :   1 member likes this  

jeffrey412    posted on 18-02-2011 00:19
1 member likes this  Ik zie geen foto helaas(a)
DJ Mol / twitter: @DJJeffreymol
Nagash    posted on 18-02-2011 00:21
nee inderdaad, mmm
User edit by Nagash on 19-02-2011 @ 01:22:50 (89%)
Nagash    posted on 18-02-2011 00:23
Poster: jeffrey412
Ik zie geen foto helaas(a)

Inderdaad sorry. Ik probeerde zonet met insert/edit image maar het resultaat is er ook niet direct. En de lettertjes zijn ook zo klein te lezen, hulp?
EDIT :? Letters al groter gekregen

Misschien zijn de bestanden te groot? foto is 2.1 mb
Het zal trouwens voor morgen zijn, alvast bedankt.

EDIT : Foto's zijn verkleind, maar ik krijg ze er hier niet op.
RE-EDIT : nu dus wel
User edit by Nagash on 19-02-2011 @ 01:19:15 (81%)
Tekhead    posted on 18-02-2011 10:28
1 member likes this  je zal ze moeten verkleinen, kijk even bij imagedump, daar vind je tools om ze te verkleinen.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Nagash    posted on 18-02-2011 17:11

Van wit naar rood dus

Eindelijk gelukt met de fotootjes via imagedump. Dit is dus de eerste laag primer op waterbasis. Ik heb eerst wel het vlak wat matter geschuurd.

User edit by Nagash on 18-02-2011 @ 17:14:35 (100%)
Mod edit by Lead on 22-06-2018 20:08 (1%)
Nagash    posted on 19-02-2011 01:27

Hier een mooier resultaat en een beter zicht op de kleur.
nog meer rood

rood met siteEn met de juiste site op de achtergrond...

Nu eerst een weekendje werken, en maandag gaan we weer verder met schuren en
schilderen.

User edit by Nagash on 19-02-2011 @ 01:34:23 (100%)
Mod edit by Lead on 22-06-2018 20:09 (1%)
Dav3    posted on 19-02-2011 09:10
1 member likes this  klinkt goed, ben benieuwd naar de vorderingen en het eind resultaat !
www.everybeat.nl
Effix    posted on 19-02-2011 09:35
1 member likes this  mooie kleur ook !
Djm-350 commin' !!
TH3llC    posted on 19-02-2011 10:27
1 member likes this  ben benieuwdCool
Nagash    posted on 19-02-2011 23:45
Ja benieuwd ben ik ook!!Smile
gewoon al de plakband ervan halen langs de zijkanten, zodat ik kan zien of de verf uitgelopen is op de witte randen zal al spannend zijn. Maar daarvoor moeten we wachten tot de tweede laag erop zit. Ik zit al te popelen om eraan te beginnen, maar in het weekend werk ik. Wordt vervolgd!Cool

Misschien morgen namiddag wel tijd om een getekend plannetje te posten. We zien wel.
User edit by Nagash on 19-02-2011 @ 23:49:29 (28%)
dJORD    posted on 20-02-2011 17:52
Ik ben mijn expedit ook nog een beetje aan het aanpassen, ik moet er even wat extra pootjes onder hebben (ik heb nu een stuk hardhout in het midden geplaatst). Daarna ga ik er een meubelpaneel van 149*50 cm op lijmen om hem ruimer en sterker te maken. Ik zal wel even een fototje posten als ik klaar ben.
Nagash    posted on 21-02-2011 01:57
Ok dJORD,? ben benieuwd naar je foto.
Let wel even op als je pootjes onder de expedit zet, want de binnenkant van de Ikea kast bestaat uit opgeplooid karton, en biedt weinig houvast als je er schroeven indraait.
Ik zal de pootjes eerst?vast schroeven?op een stukje MDF, wat ik daarna met tec7 vast zal maken aan het onderste van de kast.
Door pootjes te gebruiken van 11 cm en het stukje MDF erbij te rekenen van pakweg 18mm kom ik bij mij aan de ideale hoogte om mijn?schijfjes te draaien.Smile
TH3llC    posted on 21-02-2011 03:03
1 member likes this  zolang die koelkast vol met bier zit komt het wel goed!
(hopelijk geen nederlands bier want.. nja..)
User edit by TH3llC on 21-02-2011 @ 03:03:42 (82%)
dJORD    posted on 21-02-2011 10:14
Poster: Nagash
Ok dJORD,? ben benieuwd naar je foto.
Let wel even op als je pootjes onder deexpedit zet, want de binnenkant van de Ikea kast bestaat uit opgeplooid karton, en biedt weinig houvast als je er schroeven indraait.
Ik zal de pootjes eerst?vast schroeven?op een stukje MDF, wat ik daarna met tec7 vast zal maken aan het onderste van de kast.
Door pootjes te gebruiken van 11 cm en het stukje MDF erbij te rekenen van pakweg 18mm kom ik bij mij aan de ideale hoogte om mijn?schijfjes te draaien.Smile

Pootjes heb ik er al ruim een jaar onder zitten. Ik heb er geen plank onder gemaakt voor de pootjes, echter heb ik wel de pootjes verlijmd zodat de pootjes schroefjes niet alle kracht hoeven te dragen. In het midden van mijn meubel staat een blok hout om het te ondersteunen (ga in de toekomst wel weer naar Ikea om extra pootjes te halen). Het nieuwe bovenblad ga ik bevestigen met egaliseerend dubbelzijdig tape (omdat de randen net een mm hoger zijn dan het midden).
User edit by dJORD on 21-02-2011 @ 10:18:01 (2%)
Tekhead    posted on 21-02-2011 10:18
1 member likes this  
Poster: TH3llC
zolang die koelkast vol met bier zit komt het wel goed!
(hopelijk geen nederlands bier want.. nja..)

daar word je toch niet dronken van Winking my eye
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Effix    posted on 24-02-2011 18:33
Poster: Tekhead
daar word je toch niet dronken van Winking my eye
  'vind ik leuk'
Djm-350 commin' !!
dJORD    posted on 25-02-2011 20:17
Plank zit er op. Ik heb hiervoor een meubelpaneel van 60 cm diep gebruikt en deze heb ik op maat gezaagd zodat hij even breed is als de expedit. Ik heb de plank op beide uiteinden vastgezet met dubbelzijdig tape en in het midden heb ik houten latjes gelegd omdat de randen van het meubel hoger zijn dan de rest. Op het moment staat het meubel op 4 capita pootjes een een blok hardhout maar er komt nog een setje capita poortjes.

Nagash    posted on 11-03-2011 09:36
Mooi opgelost hoor Smile. Ik ga toch proberen het blad vanachter langer te laten komen, zodat het er vooraan wat strakker uitziet.
plannetje

Hierbij dus eindelijk het getekende plannetje, merci voor het wachten trouwens.
1 & 2 zijn dus de expedits
3 is het dikke mdf paneel die erop komt
4 & 5 zullen latjes zijn die de bovenliggende bakken op hun plaats zullen houden.
6 & 7 zijn de bakken in mdf
8 & 9 zijn de uitsparingen om de technics platendraaiers in te plaatsen.
10 & 11 zijn de uitsparingen waar de luidsprekerstands doorheen moeten.
12, 13 & 14 zijn de stukken die langer zullen uitkomen tegenover de expedits.

De expedits hebben intussen hun tweede laag primer gekregen, en er komt een reis aan van een weekje, dus daarna gaan we terug verder.

Nagash    posted on 12-01-2017 17:07

Wauw, afwezig voor 5.8 jaar! De platen zitten, er al in en eindelijk de hardware gekocht die ik erin wou. Foto's komen er gauw aan, merci voor het ellenlange geduld 😃😃

This is an old Topic

No new postings for 2.924 days.
 Post CommentThat would be 97.5 months
or a whopping 8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

208 Users online: 12 Guests (196 Unknown)
Pages generated today : 16.696
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 233.580.885